کد خبر 1169167
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
جلوگیری از جان‌باختن 7 هزار ایرانی با اجرای طرح «شهید سلیمانی»/ کنترل کرونا تا پایان سال جاری

به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا در کشور، طرح مشترکی به‌نام شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی در سراسر کشور در حال اجرا است.

به گزارش مشرق، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر «بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه (ویروس کرونا) همه گیر خواهد کرد»‌، دستورات فرماندهی‌کل سپاه و پیرو تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت، مقرر شد به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا در کشور، طرح مشترکی به‌نام شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی اجرا شود.

طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین همزمان با دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

باید مراکز سرپایی و تست گیری از افراد مشکوک در کشور، حداقل به ۵ هزار مرکز یا پایگاه یا مرکز مدیریت بیماری را در شهرها و حاشیه شهرها برسانیم

وزیر بهداشت درباره این طرح می‌گوید: «برای قرنطینه بیمارانی که از نظر فضای فیزیکی، شلوغی خانواده یا وضعیت اقتصادی در شرایط نامناسبی قرار دارند به حدود ۴۰ هزار تخت نقاهتگاهی در هتل ها، مهمانسراها و اماکن اقامتی دستگاه های اجرایی نیاز داریم که در دستور کار  طرح شهید قاسم سلیمانی قرار گرفته است. همچنین باید برای همکاران مشارکت کننده در این طرح، وسایل لوازم حفاظت فردی به مقدار کافی تامین شود.باید مراکز سرپایی و تست گیری از افراد مشکوک در کشور، حداقل به ۵ هزار مرکز یا پایگاه یا مرکز مدیریت بیماری را در شهرها و حاشیه شهرها برسانیم تا دسترسی مردم به مراکز تشخیصی، بهداشتی و تست گیری افزایش پیدا کند».

خوشبختانه مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی با همکاری و همدلی خود گام های مؤثری در به ثمر رسیدن این طرح داشته اند. در ذیل نمونه‌هایی از طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط بسیج  برای مبارزه با ویروس کرونا پوشش توسط که خبرنگاران خبرگزاری فارس پوشش داده‌اند را ببینید.

تلاش سازمان‌های جهانی برای الگو گیری از طرح شهید سلیمانی

شاهین محمدصادقی با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور موفقیت قابل محسوسی داشته، اظهار کرد: موفقیت طرح شهید سلیمانی در کشور زمانی خود را نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای پرادعا که امکانات و ادعای بیشتری دارند در کنترل ویروس کرونا درمانده‌اند.

وی با اشاره به کنترل نسبی اپیدمی کرونا در کشور در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته درگیری این ویروس افزود: بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا با مرگ بالای چهار هزار نفر در روز در آتش کرونا در حال سوختن است اما کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نشان داده این کشور با در پیش گرفتن راهکارهای موجود می‌تواند بر آن غلبه کند.

مسؤول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به کنترل ویروس کرونا بیش از سطح انتظار در پیش‌بینی‌های جهانی گفت: پیش‌بینی‌ها دال بر این بود که در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تعداد جان‌باختگان ناشی از کرونا در ایران بالای ۱۰۰۰ نفر باشند اما خوشبختانه امروز شاهد هستیم که شمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در ایران به مرز ۱۰۰ نفر نیز نمی‌رسد.

 کنترل ویروس کرونا بیش از سطح انتظار در پیش‌بینی‌های جهانی بود

محمدصادقی از تلاش سازمان‌های جهانی برای الگو گیری شیوه کنترل و پیشگیری بیماری کرونا در ایران خبر داد و بیان کرد: سازمان‌های جهانی در حال تماس و پیگیری هستند که جمهوری اسلامی ایران چگونه و با چه راهکاری توانسته با تمام مشکلات و تحریم‌ها در کنترل پاندمی کرونا موفق شود.

وی بر لزوم تداوم طرح شهید سلیمانی در کشور و پرهیز از عادی انگاری توسط مردم تأکید کرد و گفت: با موفقیت‌های کسب‌شده نباید عادی انگاری کرد و سهل‌انگار بود چراکه شهید سلیمانی نیز هیچ کاری را نیمه‌تمام رها نکرده و تا حصول نتیجه کار را دنبال می‌کرد.

مسؤول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با ابراز نگرانی از سهل‌انگاری و بی‌توجهی برخی‌ها در مواجهه با ویروس کرونا بیان کرد: امروزه کار ما در طرح شهید سلیمانی نیمه‌تمام است و ما بیم آن داریم که کنترل بیماری با سهل‌انگاری‌ها از دست خارج‌شده و آتش این بیماری به خرمن مردم بیفتد.

محمدصادقی بر لزوم دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با بیماری کووید ۱۹ تأکید کرد و افزود: باید پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همچنین شناسایی بیماران، جداسازی افراد ناقل از سالم و همچنین حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در این طرح توسط مسئولان موردتوجه قرار بگیرد.

وی از آینده طرح شهید سلیمانی در کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: اگر تمام مواردی که در طرح شهید سلیمانی به آن تأکید شده دنبال شود می‌توانیم به‌جرئت اعلام کنیم که میزان بیماری در کشور به صفر نیز نزدیک خواهد شد.

مسؤول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی در استان گیلان با موفقیت روبه‌رو بود، تصریح کرد: گیلان در طرح شهید سلیمانی بسیار خوب عمل کرده و در رتبه‌بندی‌ها، گیلان به‌جرئت جزو استان‌های نخست در این رابطه است.

محمدصادقی همچنین به چالش‌های کرونایی گیلان اشاره کرد و افزود: گیلان با توجه به سیاحتی بودن و تراکم بالای آن پس از تهران و البرز و همچنین ازآنجاکه محل تردد بسیاری از استان‌ها نیز هست، به‌شدت می‌تواند گرفتار ویروس کرونا شود.

وی بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای سخت‌گیرانه محدودیت‌ها در گیلان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه گیلان هم‌مرز با استان مازندران است و ۱۰ شهرستان استان همسایه آن در سطح قرمز بیماری قرار دارد، می‌طلبد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و همچنین پیگیری مسؤولان در این استان تشدید شود.

۸۰ هزار گنبدی در طرح شهید سلیمانی پایش شدند 

عبدالقدیر کریمی فرماندار شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اجرای «طرح شهید سلیمانی» خاطرنشان کرد: با توجه به عملکرد اجرای این طرح و تاثیر مثبت آن در روند کاهش بیماری همه مدیران موظف به همکاری و مشارکت در این طرح هستند.

عبدالرحیم پالیده رئیس مرکز بهداشت گنبدکاووس در این جلسه اظهار کرد: تاکنون ۸۰ هزار نفر از جمعیت مردم شهرستان گنبدکاووس در طرح شهید سلیمانی پایش شده و در این بررسی‌ها ۵۰۰ بیمار کرونایی شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: بیش از ۲ هزار نفر که در ارتباط مستقیم با این بیماران بوده تست شده و برای قطع زنجیره بیماری در قرنطیه قرار گرفتند.

پالیده گفت: ۱۲۱ خانه بهداشت و ۲۷ مرکز جامع سلامت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته و طرح شهید سلیمانی در ۴۵ محله شهر و ۱۲۱ روستا شهرستان که دارای خانه بهداشت بوده اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: یک تیم ناظر بر ادارات و یک تیم ناظر اماکن و اصناف را رصد کرده و این عملیات تا انجام واکسیناسیون ۶۰ درصد از جمعیت شهرستان ادامه دارد.

رئیس مرکز بهداشت گنبدکاووس بیان کرد: در حال حاضر وضعیت شهرستان زرد بوده و ۷۹ بیمار در بیمارستان بستری هستند که از این تعداد ۶۰ درصد مربوط به گنبدکاووس و مابقی از شهرهای اطراف بوده و هفت بیمار بدحال در آی سی یو تحت مراقبت ویژه هستند.

دستاورد طرح شهید سلیمانی در شاهرود/ کاهش ۸۵ درصدی مراجعات به مراکز درمانی 

مدتی است که طرح شهید سلیمانی با هدف تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه همکاری مردم و مسؤولان برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا آغاز شده و این طرح در استان سمنان و همچنین شهرستان شاهرود با همدلی بسیجیان در حال اجرا است.

در این طرح با همکاری بسیجیان و وزارت بهداشت هماهنگی و اقدامی مشترک شکل گرفته تا از ابتلای بیشتر مردم به ویروس کرونا پیشگیری و اقداماتی اساسی و مهم ازجمله مراقبت، حمایت و نظارت انجام شود.

در این راستا مراقبان سلامت طرح شهید سلیمانی به منازل مردم مراجعه و بسته‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از ابتلا به کرونا را به آنها ارائه می‌دهند و به همین منظور اقدامات خوبی نیز در شهرستان شاهرود در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود در این زمینه می‌گوید: بسیج و سپاه همکاری خوب و کاملی با دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان شاهرود دارند و اصحاب رسانه نیز در ۱۱ ماه اخیر با پرهیز از هرگونه حاشیه تلاش کردند تا با اطلاع‌رسانی شفاف، به آگاهی بخشی و افزایش دانش مردم و ارتقای سطح سلامت عمومی و دانش بهداشت عمومی جامعه کمک کنند.

رضا چمن با بیان اینکه همه درگیر یک بحران طاقت‌فرسا هستیم، به اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرستان شاهرود اشاره کرد و افزود: از ابتدای شیوع کرونا جلسات هماهنگی و همکاری بین سپاه، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شد؛ اما ابلاغ این طرح سبب شد تا این همکاری‌ها نظام‌مند و قانونمند شود.

از ابتدای شیوع کرونا جلسات هماهنگی و همکاری بین سپاه، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شود

وی با تأکید بر مشارکت آگاهانه، داوطلبانه، هوشمندانه و مسؤولانه مردم برای اثرگذاری لازم طرح شهید سلیمانی گفت: مشارکت عمومی در این زمینه خوب است و علت آن حضور بسیج مردمی در این راستا و مشارکت بر این عناصر و کمک به اجتماعی کردن امر پیشگیری و مقابله است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود تأکید کرد: از روزی که طرح شهید سلیمانی اجرا شد، همه کادر این دانشگاه خود را بسیجی می‌دانیم و تیم‌های عملیاتی زیر یک چتر قرار گرفتند.

چمن افزود: همه پزشکان و پرستاران در قالب طرح شهید سلیمانی حضور فعال داشته و یک‌هزار و ۶۰۰ نفر در قالب ۱۶۰ تیم عملیاتی در این طرح سازمان‌دهی شدند.

وی ادامه داد: هشت هزار و ۲۰۰ مورد پیگیری تماس صورت گرفت که برحسب نیاز نمونه‌گیری و ویزیت انجام شد و ۶۰۰ بیمار شناسایی شدند و در منزل مورد مراقبت قرار گرفتند و جداسازی بیمار در منزل صورت گرفت.

برخورداری ۷۶۰۰ خانوار از بسته‌های معیشتی در شاهرود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی، هفت هزار و ۶۰۰ خانوار از بسته معیشتی و حمایتی برخوردار شدند و ۸۰ بیمار از خدمات نقاهتگاه که در اصل اقامتگاه است، استفاده کردند که یک تا دو هفته تحت مراقبت بودند.

چمن با اشاره به پیک سوم ویروس کرونا در حوزه جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود در نیمه آبان ماه گفت: در این بازه تعداد مراجعه‌کنندگان مشکوک به کرونا به مراکز درمانی به ۱۳۵ نفر در شبانه‌روز رسید و متوسط ۵۵ نفر بستری در شبانه‌روز در پیک بحران را شاهد بودیم و میزان مرگ و میر به چهار تا پنج نفر در شبانه‌روز رسیده بود.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی و آمار روز بیان کرد: اکنون تعداد مراجعه‌کنندگان بین ۳۰ تا ۳۵ نفر است و تعداد افراد بستری به کمتر از ۱۰ نفر رسیده و با اجرای این طرح تا ۸۵ درصد کاهش مراجعه‌کننده داشته‌ایم و مرگ و میر به روزی صفر و یک نفر رسیده است.

توزیع بسته معیشتی به ارزش ۴ میلیارد در «طرح شهید سلیمانی» شهرستان ری

حسین توکلی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری اظهار کرد: باعث افتخار است که وجود حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری باعث شده عمده برنامه‌های کمک معیشتی و امور مربوط به خیران در قبله تهران برگزار شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مذهبی و فرهنگی شهرستان ری، گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای کمک‌های مؤمنانه؛ نیروهای مردمی، جامعه خیران، دستگاه‌های دولتی، بسیج، نهادهای حمایتی، هلال احمر و سمن‌ها با همکاری و همدلی اقدامات خوبی برای کمک به اقشار نیازمند جامعه در شرایط کرونایی داشته‌اند.

بالغ بر ۴ میلیارد تومان بسته معیشتی در طرح‌های مختلف کمک مؤمنانه در سطح شهرستان ری توزیع شده است

معاون استاندار تهران با بیان اینکه بالغ بر ۴ میلیارد تومان بسته معیشتی در طرح‌های مختلف کمک مؤمنانه در سطح شهرستان ری توزیع شده است، ادامه داد: در همین راستا واحدهای تولیدی در کنار خیران و نیروهای جوان و جهادی پای کار آمدند و هر مسجد و پایگاه بسیج تبدیل به کارگاه تولید ماسک شد که این برگرفته از روحیه جهادی و مردمی است.

توکلی با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا با اجرای طرح غربالگری زمینه کنترل به طور مردمی و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، بسیج و شبکه بهداشت فراهم شد، افزود: هم‌زمان با سراسر کشور طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با محوریت فرمانداری، بسیج، شبکه بهداشت، هلال‌احمر و سایر نهادها در ری طی ۴ هدف اصلی طرح در حال انجام است و تاکنون نتایج خوبی در کاهش مبتلایان و فوتی‌ها و حمایت از افراد بیمار و اطرافیان آن‌ها داشته است.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر هلال‌احمر در رویدادهای مختلف، خاطرنشان کرد: ایران کشور حادثه‌خیز است و جمعیت هلال‌احمر با استفاده از ظرفیت‌های خوب جوانان و داوطلبان با حضور در حوادث مختلف، به خدمات‌رسانی آسیب‌دیدگان می‌پردازد و در بحث کرونا نیز تاکنون اقدامات مطلوبی داشته و امروز در آئین دهمین مرحله از توزیع کمک‌های معیشتی، بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی را از شهرری به شهرستان‌های استان تهران ارسال کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 0
    خدا قوت انشالله موفق باشید.
  • عبدالله مومن IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    17 11
    تفاوت دولت افساداتی و انقلابی
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    21 10
    باز هم مردم و باز هم نیروهای انقلابی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس