کد خبر 1168954
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: نقش جمعیت فدائیان اسلام به رهبری سید مجتبی نواب صفوی در پیروزی نهضت ملی شدن نفت، نقش بی نظیری است. هدایتگری نهضت توسط آیت الله کاشانی و نقش آفرینی فدائیان اسلام بود که ملت مسلمان را به قیام واداشت و موجبات رسیدن دکتر مصدق به نخست وزیری را فراهم کرد.

فدائیان اسلام قبل از اعدام انقلابی سپهبد رزم آرا، از سران جبهه ملی تعهد گرفت که پس از رسیدن به قدرت، احکام اسلامی را به اجرا بگذارند. خلیل طهماسبی در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ با اعدام انقلابی رزم آرا که برای ملت انقلابی خط و نشان می کشید و رعب افکنی می کرد، مانع عمده پیروزی نهضت را از سر راه برداشت.

پس از پیروزی نهضت و استقرار دولت مصدق، انقلابیونی مانند نواب صفوی، طبق قرار قبلی خواستار تعطیلی قمارخانه ها ومشروب فروشی ها شدند.

اما مصدق گفت "من برای احکام اسلام نیامده ام، آمده ام نفت را ملی کنم.". با وجود این وعده، خوش بینی مصدق به آمریکا موجب شد رژیم دست نشانده پهلوی با کودتای مشترک سیا و ام آی سیکس انگلیس به مصدر قدرت برگردد و دیکتاتوری برای ۲۵ سال دیگر در کشور مستقر شود.

پیام دردمندانه شهید نواب صفوی خطاب به دکتر مصدق پس از فریب ۷۰ سال همچنان در گوش تاریخ زنگ می زند که گفت: "شما پای آمریکا را به کشور باز می کنید، ملت دوباره باید فداکاری کند و شهید بدهد و سالها زجر بکشد تا آمریکا را بیرون کند".

سید مجتبی نواب صفوی، دو سال پس از کودتای ۲۸ مرداد، در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۳۴ توسط دژخیمان شاه به شهادت رسید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    23 2
    اصلاح طلبان ( سرمایه های اسراییل) در صدد همین کار هستن.
  • رضا IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    18 1
    شادی ارواح مطهر جمیع شدا ، از صدر اسلام تا کنون ، صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس