کد خبر 1168704
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز ۲۶ دی ماه، طبق تقویم برجام، روز اجرای توافق است. آقای روحانی ۲۳ تیر ماه ۹۴، وقتی خبر از دستیابی به توافق داد، گفت:

"آنها در زمینه لغو تحریم‌ها، ابتدا می‌ گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد پیدا کنیم، آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، بلکه تعلیق می کنیم و بعد از سال ‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پیدا کردند قدم به قدم لغو می شود اما امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ ها، حتی تحریم ‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌ های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق".

آقای روحانی مکررا از پایان تحریم ها خبر می داد؛

"آذر ۹۲ گفتم ساختمان تحریم ترک خورده است و امروز در کنگره و سنا اذعان دارند که ادامه تحریم امکان پذیر نیست". (۹ مرداد ۹۴)

"امروز با اعلام رسمی اجرای برجام،  طومار تحریم درهم پیچیده شد، و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت".(۲۷ دی ۹۴)

"شکسته شدن و ترک برداشتن دیوار تحریم را دو سال پیش اعلام کردم و امروز این ساختمان تحریم و دیوار بی‌اعتمادی در برابر دیدگان جهانیان فروریخت". (۱۹ بهمن ۹۴)

آقای روحانی ۱۴ فروردین ۹۴ گفته بود "توافق نهایی متوازن خواهد بود" اما متن برجام، متوازن نوشته نشد و بر اساس زمان بندی نامتوازن آن درباره  اجرای تعهدات طرفین، ایران از ۲۷ مهر تا ۲۶ دی ۹۴ تمام تعهدات خود را به اجرا گذاشت:

از کار انداختن ۱۵ هزار سانتریفوژ از مجموع ۱۹ هزار سانتریفیوژ، توقف غنی سازی در فرود، تغییر ماهیت رآکتور آب سنگین اراک، خارج کردن ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده از مجموع ۱۰ هزار کیلو گرم اورانیوم غنی شده و....

اما روز اجرای درست و بی غل و غش تعهدات غرب برای لغو تحریم ها که قرار بود. ۲۶ دی ۹۴ بود، هرگز نرسید. دولت اوباما اگر یک تحریم را نصف و نیمه تعلیق می کرد، چند تحریم را برای بی اثر کردن آن تحریم به اجرا می گذاشت. زنجیره تحریم های ویزا، آیسا، سیسادا و ریل گذاری کاتسا در کنگره با همراهی دموکرات ها محصول همین دوره است.

دولت اوباما تنها سعی داشت بر فضای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ایران در پایان سال ۹۴ و آغاز سال ۹۶ اثر بگذارد، بی آن که هیچ تحریمی را بردارد. بنابراین، تحریم ها در همان دوره تشدید شد.

تجربه تلخ پنج ساله، به ما آموخت که وعده و امضای مقامات آمریکایی و اروپایی کمترین اعتباری ندارد و اساسا چاره تحریم ها، خنثی کردن آن است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    9 0
    البرجامُ ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 9
    اگر توافق بد بود شرایط کشورهایی مثل کویت و عمان و بحرین و امارات و ... هم بد بود در صورتی که مردم بومی این کشورها بهترین شرایط زندگی رو دارن حتی بهتر از خود آمریکایی ها .حرف من درباره مردم بومی شون هست ، نه مهاجرهاشون.
    • US ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      13 0
      تمجید و تقدیس مزدوری نهایت پستی و بی شرفی هویت و شخصیت فرد تمجیدکننده را نشان می دهد!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس