بن سلمان

افزایش موج بیکاری در عربستان سعودی موجب شده، سعودی‌ها به وعده‌های بن سلمان برای اجرای طرح‌های توسعه طلبانه بویژه طرح «نیوم» که روی آن مانور گسترده‌ای داده شده است؛ بدبین و ناامید باشند.

به گزارش مشرق به نقل از کارگروه رسانه‌ای «الامل میدیا»، بن سلمان با بزرگنمایی طرح‌های خود طی اظهاراتی گفته بود من قبل از آنکه بمیرم می‌خواهم خاورمیانه را در مقدمه اقامتگاه‌ها و استراحتگاه‌های تابستانی ببینم و این امر صددر صد محقق خواهد شد.

الامل میدیا در ادامه افزود: مردم عربستان سعودی و همچنین کشورهای همسایه هنوز هم منتظر یک گام عملی درخصوص اجرای طرح «نیوم» عربستان هستند که از دو سال پیش کلید خورده و ولیعهد سعودی آنرا نبرد شخصی خود در منطقه توصیف کرده است. او همچنین از افتتاح پروژه «The Line» خبر داد و آن را «شهری میلیونی توصیف کرد که ۱۷۰ کیلومتر طول دارد و ۹۵ درصد از طبیعت منطقه نیوم محافظت می‌کند. او همچنین اعلام کرد «The Line» شهری است که در آن «هیچ خودرو و هیچ خیابانی وجود ندارد و هیچ گاز گلخانه‌ای هم تولید نخواهد شد.

ولیعهد سعودی این طرح را یکی از طرح‌های طراز اول در جهان توصیف کرده است و طول آن را یکصد و هفتاد کیلومتر از ابتدای ساحل نیوم در دریای سرخ در شمال غرب عربستان سعودی تا کوه‌ها و صحراهای نیوم در شرق این کشور دانسته است.

او این طرح را یک الگوی منحصر به فرد برای ایجاد تنوع اقتصادی از طریق فراهم آوردن سیصد و پنجاه هزار فرصت شغلی عنوان کرده است در حالیکه میزان بیکاری در عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ به بالاترین میزان یعنی بیش از پانزده درصد رسیده است. مساله شگفت آور این است که بخش زیادی از سعودی‌ها به فراهم شدن فرصت‌های شغلی از بابت این طرح برای بیکاران امیدی ندارند.

الامل میدیا در ادامه افزود: علت این بدبینی آن است که مردم عربستان هنوز هم از خود می‌پرسند ایجاد فرصت‌های شغلی که پیش از این وعده داده شده و قرار بود از طریق ده‌ها طرح بزرگ اجرا شود؛ چه شد و به کجا انجامید؟

در همین حال عبدالله الغامدی یکی از فعالان فضای مجازی در توئیتی با به سخره گرفتن افتتاح پروژه «The Line» در شهر نیوم عربستان نوشت:بحران فقر و مسکن و بیکاری و حمل و نقل و زیرساخت‌ها به پایان رسید و شکر خدا درآمد شهروندان همزمان با بالارفتن سن ازدواج بسیار افزایش یافته و طرح‌های اقتصادی به دست نیروهای ملی و داخلی بسیار افزایش یافته است و درست رویاهایمان مانند فیلم‌های تخیلی محقق شده است.

از سوی دیگر سعد الفقیه رئیس جنبش اسلامی الاصلاح نیز اجرای این طرح‌ها را بیهوده و آنرا بازی با سرنوشت کشور توصیف کرده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس