کد خبر 1168273
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
استقلالِ فکری هارمونی و احساس ندارد؛ دور او خلوت شود

پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: باید به یک مربی فرصت داد تا بتواند خودش را نشان دهد ولی بعد از گذشت هشت هفته باید شما تغییرات را ببینید اما ۱۰ هفته گذشته و چیزی که در استقلال نمی‌بینم.

به گزارش مشرق، استقلال در نود و چهارمین شهرآورد پایتخت برابر پرسپولیس به تساوی ۲ بر ۲ رسید اما کیفیت بازی ارائه شده از سوی شاگردان محمود فکری باعث شد تا باردیگر بعد از چند هفته، انتقاداتی به نحوه بازی آبی‌پوشان وارد شود. در همین رابطه امیر هاشمی‌مقدم، پیشکسوت باشگاه استقلال درباره این انتقادات و برداشتش از دربی نود و چهار صحبت کرده است.

بیشتر بخوانید:

باشگاه استقلال بخشی از مطالبات بازیکنان را واریز کرد

نگاه کلی به شهرآورد ۹۴؟ از نظر فنی حق هیچکدام از ۲ تیم برد نبود

بازی شروع فوق‌العاده‌ای داشت. ارسلان یک گل عالی را به ثمر رساند و امید یک بازی جذاب را داد. بعد از چند دقیقه اما بازی افت شدیدی داشت. اشتباهات فراوانی نزد نفرات هر ۲ تیم به وضوح دیده می‌شد. حفظ توپی در کار نبود و ارتباط بین خطوط وجود نداشت. در نهایت نیمه اول موقعیت گل کمی در آن دیده شد. خیلی اندک روی کارهای فردی شاهد یک سری موقعیت بودیم. در نیمه دوم اما پرسپولیس بهتر شروع کرد. نمی‌دانم چرا  استقلال سیستم دفاعی‌اش را تغییر داد. تعویضی که به هیچ عنوان برای من منطقی نبود صورت گرفت. وقتی بازی را یک بر صفر جلو هستید باید نبض کار را در دست بگیرید نه اینکه آن را در اختیار حریف قرار بدهید. اگر واقعا موقعیت‌های بازی را در نظر بگیریم پرسپولیس باید برنده می‌شد اما از نگاه فنی حق هیچکدام از ۲ تیم پیروزی نبود. بازی ایرادهای زیادی را داشت. خوشبختانه جمعیت در استادیوم نبود و اگر تماشاگران بودند تعداد اشتباهات بیشتر می‌شد.

عملکرد فکری تا به اینجا؟ یک مربی خوب کنارش بگذارید

باید به یک مربی وقت و فرصت داد تا بتواند خودش را نشان بدهد و مهر مختص خودش را بسازد و از آن رونمایی کند. بعد از گذشت هفت یا هشت هفته باید شما تغییرات را ببینید اما ۱۰ هفته گذشته و چیزی که در استقلال نمی‌بینم و نگرانش هستم حسی است که موقع حفظ توپ بین بازیکنان وجود دارد. هارمونی در تیم وجود ندارد. تحرک در خط میانی و در بین بازیکنان کناری نیست. بازیکنان زحمت می‌کشند و بیش از حد می‌دوند. فکر می‌کنم ریگی ۲۰ کیلومتر دوید. رضاوند و مهدی‌پور بسیار دوندگی داشتند اما اصلا احتیاج به دوندگی در این حد نیست. اگر صاحب توپ باشید نباید اینقدر بدوید. استقلال خیلی کم صاحب توپ است و تیمی مثل استقلال باید همیشه سوار بر بازی باشد و در زمین حریف حفظ توپ کند تا در صورت از دست دادن توپ خیلی سریع آن را پس بگیرد.

متاسفانه من این چیزها را در این هفته‌ها از استقلال نمی‌بینم. ۲۰ سال است که در اروپا مربیگری می‌کنم. هر ۴۵ دقیقه برای خودش یک بازی متفاوت است. نگاهی که از نیمه اول داشتید باید در نیمه دوم تاثیرات خودش را داشته باشد. در مقابل هیجان پرسپولیس در نیمه دوم خیلی از مسائل باید رعایت می‌شد اما مجددا تعویض اشتباه داشتیم. تعویضی که دلیل منطقی برایش وجود نداشت. نباید فراموش کنیم که در نیمه اول استقلال مقداری مشکل دفاعی داشت و باید در سازمان تیمی تغییر ایجاد می‌شد نه در خط حمله. با این حال بازهم می‌گویم باید به مربی زمان داد. استقلال تعداد بسیار زیادی مربی روی نیمکت دارد و آرامشی نمی‌بینم. نظرات بسیار زیادی به وجود می‌آید و روی تصمیمات فکری اثر می‌گذارد. ایده من این است که اگر قرار است محمود فکری بماند باید یک مربی خوب در کنارش حضور داشته باشد تا در مسائل فنی به او کمک کند.

کیفیت فردی بازیکنان استقلال زیر سوال رفت

شاید قشنگی فوتبال در اشتباهاتش باشد و اگر اشتباهی صورت نگیرد موقعیت به وجود نمی‌آید. اگر بخواهیم درباره استقلال صحبت کنیم حتی در شهرآورد کیفیت‌های فردی بازیکنان هم زیر سوال رفت. مهدی قایدی که مرتبا توپ زیر پایش است حدود ۸۰ دقیقه در زمین حضور نداشت. وریا غفوری که یکی از بهترین بازیکنان سمت راست است نتوانست ۲ ارسال خوب داشته باشد. هافبک‌های تیم، چهار پاس سالم به هم ندادند. ارسلان مطهری مثل همیشه عالی بود و دوندگی داشت اما چند توپ در محوطه حریف به او رسید؟ در خط دفاعی هم هیچکدام چیزی که مدنظر بود را نشان ندادند. در چنین بازی ضعیفی وقتی شما مساوی می‌کنید خودش یک کیفیت می خواهد اگر بازی بد را ببرید و یا مساوی کنید نشان از کیفیت فردی شماست. یک تعویض خوب صورت گرفت و اسماعیلی پاس گل به قایدی داد و مهدی با کیفیت فردی‌اش توانست گل زیبایی را در دقیقه ۹۳ به ثمر برساند. حالا سرمربی باید از این کیفیت‌های فردی در کنار هم بهره ببرد.

سرمربی بگوید چرا به میلیچ بازی نداد

باید پشت تعویض منطق باشد. خیلی دوست دارم بدانم درباره تعویض محمد نادری و محمد دانشگر چه دلیلی وجود داشت. نادری تخصصی در آن سمت بازی می‌کند و محمد دانشگر یک مدافع مرکزی راست پا است. وقتی میلیچ روی نیمکت حضور دارد دوباره ناآرامی به وجود می‌آید. این حق سرمربی است که بازیکنی را بازی بدهد و دیگری را اصلا به زمین نفرستد. نمی‌دانم چه سیاستی پشت بازی ندادن به میلیچ وجود داشت. اگر هنوز در تنبیه بود چرا روی نیمکت نشست؟ یک بار باید شفافیت صورت بگیرد و سرمربی بگوید چرا به میلیچ  بازی نداد و با این کار آرامش را به تیم برگرداند. سرمربی باید مدیریت را بداند.

غلامی جراتش را از دست داد؛ او باید به جای نادری تعویض می‌شد

طبیعی است که مشکلات دفاعی باید به چشم بیاید. وقتی پینگ پنگ بازی می‌کنید هر یک ثانیه توپ به سمت شما می‌آید. مرتب تحت فشار هستید اما این نباید برای تیمی چون استقلال در زمین فوتبال هم رخ بدهد. استقلال عادت ندارد که اینقدر تحت فشار باشد. بازیکنان آرامش فنی نداشتند. اینقدر توپ ها بی‌هدف رو به جلو رفت تا تیم حریف با تعداد بازیکن بالا به سمت دروازه استقلال یورش آورد. دو مدافع وسط استقلال تجربه زیادی ندارند ولی بد کار نکردند. مربی باید این را درک کند. اگر جای فکری بودم به جای نادری، غلامی را بیرون آوردم. غلامی بعد از گرفتن کارت در هیچکدام از دوئل‌ها برنده نبود چون می‌ترسید که کارت قرمز بگیرد. این‌ها جزییاتی است که باید در نظر گرفته شود. به غلامی حق می دهم جرات خود را از دست بدهد. چون او فشار زیادی را تحمل می‌کرد.

نیمکت پرسپولیس قوی نبود اما یحیی از داشته‌هایش به بهترین شکل بهره برد

مقایسه کردن ۲ تیم با ۲ شرایط مختلف کار درستی نیست اما پرسپولیس یک تیم پخته است. میانگین سنی این تیم از استقلال بیشتر است. بازیکنان باتجربه‌تری در این تیم هستند. یحیی گل‌محمدی کمتر تغییری را در ارنج اصلی به وجود می‌آورد. او در ۸۵ درصد بازی‌ها از این نفرات بهره می‌برد و همین مساله بالانس را در پرسپولیس به وجود می‌آورد. نیمکت پرسپولیس قوی نبود اما از داشته هایش به بهترین شکل بهره برد. یک مربی حتما نباید تعویض کند و نفری را از بیرون بیاورد تا تغییر ایجاد کند. یک مربی می‌تواند در درون زمین با ایجاد یک تغییر روند کار را به سود و یا به ضرر خود کند. پرسپولیس مدت بیشتری است که با سرمربی خودش کار می‌کند و استقلال تنها ۱۰ هفته است که فکری را در اختیار دارد. هر ۲ تیم کاندید قهرمانی هستند ولی کیفیت‌های متفاوتی دارند.

باید دور فکری را خلوت کرد؛ می‌توان چند هفته دیگر به او فرصت داد

از نتیجه بازی خوشحال شدم اما از عملکرد استقلال راضی نبودم. نتایج قبلی هم خوب بود اما کیفیت کار راضی کننده نبود. چرا راضی نبودم؟ چون همیشه این نتایج با این کیفیت به دست نمی‌آید. در نهایت روزی می‌رسد که ۲ گل از حریف عقب می‌افتید. سوال برای من است که اگر استقلال ۲ گل عقب بیافتد چه اتفاقی رخ می دهد و چگونه به بازی برمی‌گردد؟می‌توان چند هفته دیگر به فکری فرصت داد اما باید دور او را خلوت کرد. اگر کسی می‌خواهد در اطراف او بیاید باید دانش فوتبالی بالایی داشته باشد. مقداری احساسی با مسائل برخورد می‌شود. در دقیقه ۲۰ بازی یک بر صفر به سود استقلال است اما فکری کارت زرد می‌گیرد.

تیم شما یک بر صفر جلو است و باید آرامشش حفظ شود. از سوی سرمربی هم باید این آرامش تزریق شود اما رفتار متفاوتی را می‌بینیم. سرمربی باید مسائل را مدیریت و خودش را کنترل کند. باید کسی کنار فکری باشد که وظیفه‌اش را بداند. دانش بالایی داشته باشد. احساس می‌کنم بعضی‌ها فکر می‌کنند صاحب و رییس استقلال هستند اما هیچکس بالاتر از این نام قشنگ نیست. اگر هم صاحبی وجود داشته باشد مردمی هستند که سال‌ها پشت این تیم بوده‌اند. مردم خیلی خوب فوتبال را متوجه می‌شوند و می دانند چه اتفاقی در تیم در حال رخ دادن هست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 1
    فکری در استقلال به سرنوشت علیرضا منصوریان در تراکتور سازی دچار خواهد شد عمر مربیگری رحمتی هم در شهر خودرو به پایان فصل نخواهد رسید
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    2 1
    وقتی استقلال صدر جدوله هر کس میاد یک عری می زنه. معلوم نیست چرا وقتی استقلال ته جدول بود این کارشناسان بی مایه کدوم گوری بودن
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      0 0
      آدم منطقی نیستی مطمنم کل متنو نخوندی و تعصبی داری قضاوت میکنی . استقلال فقط داره از هوش بازیکنانش نتیجه میگیره نه تاکتیک. التماس تفکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس