یک اعتراف بزرگ از جانب آقای رئیس جمهور؛ نوسان قیمت دلار حاصل «تصمیم» است، نه «تحریم»

آقای حسن روحانی رئیس جمهور امروز در بیان کم سابقه ای گفت، «تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم»، تصریح این جمله اشاره به این گزاره دارد که «قیمت دلار دست خودشان است»

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت، تصریح کرد: "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم."

بیشتر بخوانید:

سیاست فشار حداکثری شکست خورد

وی با بیان اینکه،  قیمت فعلی دلار واقعی نیست، اعلام کرده است، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد. به گفته روحانی، اگر صرفا ۷ میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها {کره جنوبی} بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

همانطور که پیش بینی می‌شد بالاخره رئیس جمهور از نرخ مد نظر دولت برای قیمت دلار در بازار آزاد در سال آینده رونمایی کرد و مهمتر از آن اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته نرخ دلار را پایین بیاورد، یعنی کاهش نرخ دلار منوط شده به تصمیم دولت. در زمان تدوین بودجه در هیئت دولت در اوایل آذر ماه بود که موضوع نرخ تسعیر ۱۱۵۰۰ تومانی در بودجه مطرح شد. همان زمان این سوال مطرح شد که دولت با چه منطقی این نرخ جدید را برای "واردات کالاهای اساسی" در نظر گرفته است. هرچند بعدا دولت از این پیشنهاد صرف نظر کرد و اعلام شد که در سال آینده به میزان ۸ میلیارد دلار کالای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان وارد کشور خواهد شد. البته دولت تاکید داشت همچنان نرخ محاسباتی ارز در  بودجه که میانگین نرخ ترجیحی و نیمایی است همان ۱۱۵۰۰ تومان خواهد بود.

ببینید:

فیلم/ روحانی: قیمت دلار بازار واقعی نیست

اما بر همین اساس خبری به صورت رسمی از سوی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است که نرخ ارز در بازار آزاد باید به نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک شود. بر همین اساس گمانه زنی‌ها برای پیش بینی برنامه دولت برای کنترل نرخ ارز در سال آتی افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

واکنش معاون اول روحانی به نوسانات بورس

اما این پایان کار نبود و بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس و کمیسیون تلفیق یک تغییر عمده در ارز محاسباتی بودجه لحاظ شد و بر این اساس نرخ ارز بودجه به جای ۱۱۵۰۰ تومان ۱۷۵۰۰ تومان لحاظ شد که این البته موضوع با اعتراض دولت مواجه شد.

اما نکته مهمتر و اساسی تر که در مباحث رئیس جمهور که امروز در جلسه هیئت دولت مطرح شد، این تاکید بود که تصمیم داریم نرخ دلار را در سال آینده کاهش دهیم. این گزاره حاوی ابهامات و سوالات جدی است که در سنوات اخیر به تناوب در فضای افکار عمومی مطرح شده است. بسیاری معتقدند که دولت و بانک مرکزی به عنوان متولیان  اصلی ارز و فروش نفت، تعیین کننده قیمت ارز در بازار آزاد هستند. یعنی آنها هستند که می گویند امسال قیمت دلار در بازار چه نرخی باشد و یا سال بعد چه تصمیمی برای مدیریت بازار دارند.

حالا رئیس جمهور تصریح کرده که "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم." این در حالی است که در موضوعات سیاسی هیچ اتفاقی نیفتاده، هیچ تحریمی هنوز برطرف نشده، بازگشت آمریکا به برجام هم که منوط به لغو همه تحریمهاست، در هاله ای از ابهام قرار دارد. بنابراین باید پشت این تصمیم مهم، اقدامات اقتصادی از داخل در میان باشد.

آقای روحانی با یک شرط که آن هم آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف است، تاکید کرده که یک روزه قیمت دلار به حدود ۱۵ هزار تومان کاهش می‌یابد. بررسیهای غیر رسمی نشان میدهد، منابع ارزی بلوکه شدن کشورمان در سایر نقاط جهان بیش از ۴۰ میلیارد دلار است. تنها منابع ارزی ایران در کشور کره جنوبی بیش از ۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

جمع بندی این اظهار نظر رئیس جمهور " که عملا یک اعتراف بزرگ از جانب آقای رئیس جمهور است"،  نشان می دهد، نوسان قیمت دلار بیش از آنکه مروبط به تحریم ها باشد، منوط است به «تصمیم» دولت.

این در حالی است که همین امروز رییس جمهور اعلام کرده، عملکرد اقتصادی دولت در ابتدای کار و در سال ۹۲ و ۹۳ با سال ۹۹ قابل قیاس نیست و دلیل اصلی این موضوع بحث تحریم است، موضوعی که به تناوب در یکی دوسال اخیر مطرح شده است. با این اوصاف باید دید که این اعلام نرخ از سوی رئیس دولت باچه واکنشی در فضای افکار عمومی مواجه خواهد شد.

البته جمله امروز آقای رئیس جمهور  که گفته، "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم"، باید از این جهت که به چه نوع تصمیمی، "سیاسی یا اقتصادی" اشاره دارد و چه اهدافی، "سیاسی، اقتصادی یا انتخاباتی"، پشت سر این تصمیم قرار دارد، تحلیل شود.

در پایان باید گفت، اگر کاهش قیمت ارز به تصمیم دولت منوط است که ظاهرا این گونه است ، ای کاش این تصمیم زودتر از اینها گرفته می شد و مهمتر از آن، ای کاش  اصلا تصمیم به افزایش نرخ ارز گرفته نمی‌شد. و ای کاش این تصمیم‌ها سیاسی و انتخاباتی نباشد و در راستای تامین منافع مردم باشد.

در ویدئوی زیر سخنان حسن روحانی را ببینید:

دانلود

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    40 0
    همه چیز زندگی مردم و کشور گروگان دولت برجام است بعد هم افسادطلبان با وقاحت دم از کمی اختیارات دولت ویرانگر بنفش می زنند
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      7 0
      اخه قیمت دلار پایین بیاد به درد کسی نمیخوره اگه راست میگی قیمت خونه و کرایه خونه رو نصف کن قیمت گوشت نصف کن قیمت تبلت نصف کن
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    28 2
    نیازی به اعتراف نبود کلا مشخصه که دیت خودشان هست و کسری بودجه را اینطور جبران میکنند تا بوده همین بوده دست دولت توی چیب ملت هست در حالیکه قرار بود پول نفت رو بیارن در خونه ها و بدن به مردم
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    28 1
    آقای رئیس‌جمهور وقتی دلار ۳۴۰۰۰ تومان بالا می بردید فکر آخر دولت را نکردید که پول ملی بی ارزش می شود؟ حالا می خواهید تصنعی قیمت دلار را پایین بیاورید تا مردم شما را قضاوت بد نکنند
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    21 0
    خطر سخنان ایشان آنجاست که میخواهند از محل ذخایر ارزی و تزریق آن به بازار نرخ ارز را پایین بیاورند و این خیانتی بزرگ است چرا نگفت از محل فروش نفت ظاهرا قرار است بایدن به عنوان آب نبات چوبی اجازه برداشت مقداری از ذخایر را بدهد و موضوع رفع تحریم به حاشیه رود و اگر این گمان درست باشد این وسط دولت با تزریق انبوه دلار بطور دو یا سه ماهه تا انتخابات ۱۴۰۰ نرخ دلار را پایین نگه دارد و.....
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    18 0
    امیدوارم با وجود این همه شواهد و مستندات و اعترافات، این جریان زودتر محاکمه و مجازات شوند
  • محمد SG ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    9 0
    الکی میگه دلار میاد پایین هم برای سال بعد اصلاح طلب ها رای بیارن هم اینکه بورس بریزه پایین و خودشون بتونن به قیمت پایین بخرن یه سود تپل بزنن به جیب بعد روحانی بیاد بگه دیدین گفتم بورس ...
  • DE ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    6 0
    فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد. شنیدید؟؟ الان مردم هول میشن دلار میفروشن بپرید بخرید حال کنید بانیش را هم دعا کنید .// اگر صرفا ۷ میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها {کره جنوبی} بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    13 0
    چقدرم با خوشحالی از شاهکاراش صحبت میکنه
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    15 0
    خیانت بزرگی در کمین ملت است مجلس محترم ورود کند
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 6
    حالا چرا ناراحت هستید. خوب بگذار دلار ارزان شود
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    11 0
    قوه محترم قضاییه و مجلس محترم دقیقا کجایید چرا جلوی دولت رو نمیگیرید
  • GB ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    3 0
    حیف...
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    13 0
    من قبلا گفتم قیمت دلار در دست خود رئیس جمهور است
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    4 1
    زیر فرش دنبال مقصر بودیم چند نفر هم نفرین کریم پس همش بیخودی بوده
  • پرنیا US ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    6 0
    قبلا هم گفته بودم من در جریان قیمت بنزین نبودم. حالا هم نمیفهمد که سال اینده رییس جمهور نیست.!
  • پرنیا US ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    8 0
    انگار مردم شدن بازیچه اینا.
  • امید IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    7 0
    لطفا سکوت! جناب دولت!
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    5 0
    چ زودخودتونولودادین...پس همه چی دست شماست ههه
  • DE ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    6 0
    نوسان قیمت دلار حاصل «تصمیم» است، نه «تحریم» دولت بخاطر ندانم کاری و کارنابلدی سالهاست به چه کنم چکار کنم دچار شده و ملت را هم بیچاره کرده همین صحبت روحانی و اگر اگر ها حداقل یکماه بازار را اشفته کرده به هم میریزد.....
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    8 0
    پرتغال فروش خودش اعتراف کرد
  • شكيبا IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    2 0
    آقاى روحانى فرمودند چاپ اسكناس براى ما اسان است. شكرخدا احتمالا هروقت مشكل شد كه ان شاءالله نشود چك پول چاپ ميكنيد. البته در سراسر جهان يك كشور نميتوانيد پيدا كنيد كه به اين سبك بجاى اسكناس هاى درشت چك پول داشته باشند. شما با اين بانك مركزى توانايى كه داريد بهره سپرده هاى بانكى حساب هاى كوتاه مدت را عملا به صفر رسانديد كارهاى ديگرى هم ميتوانيد بكنيد. .
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    7 0
    من یکی بخاطره ضرر و زیانی که در این 8 سال وارد کرده هیچ وقت نمیبخشم این دولت رو
  • DE ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    خدا خدا بابا یکی این دولت رو از برق بکشه بیرون تا نزده همین ته موندهش رو هم داغون نکرده . علت اینکه امریکا به ایران حمله نمیکنه میگه بابا ملتی که تونستند 7.5 سال جلوی دولت روحانی دوام بیارن راحت جلوی من 40 سال دوام میارن چرا خودم رو تو دردسر بندازم.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    می خواد قیمت دلار و در نتیجه اجناس و مایحتاج مردم رو کم کنه تا خودشان را برای انتخابات آماده کنند و مردم را هم ترغیب به مذاکره با دشمن کنند. کار واقعا کثیفیه. ناجوانمردی در حق مردمه. بجای اینکه سطح آگاهی مردم را بالاتر ببره هر بار با دوز و کلک و سخنان چند پهلو مردم را و بخصوص جوان تر ها را اغفال می کنه. فضای مجاز هم که به نفع اونهاست. ۸۵۸۹
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    کار امروز رو به فردا ننداز خدایش تو که این همه تدبیر لایقت داری سال دیگه این کار رو نکن همین امسلا اصلاا همین امروز قیمت دلار رو 15 بکن اگه واقعا کلک تو کارت نیست شیطون
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    بی عرضه و خسته کننده!
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    سس ماست
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    دست داشتن دولت در بازی با قیمت ارز رو میخواهید ثابت کنید به سال ۹۲ و زمانی که سیف نذاشت قیمت دلار سقوط کنه رجوع کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس