۸۹ نفری که رئیس جدید فدراسیون فوتبال را انتخاب می‌کنند/ ۴ غایب و ۳ عضو با ۲ حق رأی

انتخابات فدراسیون فوتبال برای معرفی رئیس و اعضای جدید ۱۰ اسفندماه برگزار می‌شود که از ۸۹ عضو قانونی مجمع، چهار نفر غایب خواهند بود.

به گزارش مشرق، انتخابات فدراسیون فوتبال، ۱۰ اسفندماه برگزار خواهد شد. فدراسیونی که یک سال از بدون رئیس بودنش گذشته و حالا خیلی‌ها امیدوار به تغییرات گسترده در هیئت رئیسه هستند. هیئت رئیسه‌ای که با پرونده‌هایی چون مارک ویلموتس فوتبال را به سمت ورشکستگی برده و حسابی مورد انتقاد است. هرچند تعدادی از اعضای فعلی هیئت رئیسه همچنان برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند که برای انتخاب مجدد، دلخوش به چیدمان رأی دهندگان در مجمع هستند.

اساسنامه فدراسیون فوتبال پس از فشارهای فیفا تغییر کرد و ۸ آذرماه این اساسنامه در مجمع به تأیید رسید. اساسنامه‌ای که باعث تغییر در اعضای مجمع و تعداد رأی دهندگان نیز شد و حالا به جای ۷۴ نفر، ۸۹ نفر عضو قانونی مجمع خواهند بود که می‌توانند با آرای خود، رئیس و اعضای هیئت رئیسه را انتخاب کنند.

در خصوص تعداد آرا برای انتخاب رئیس و هیئت رئیسه، در ماده ۲۶ اساسنامه فدراسیون فوتبال توضیحات مبسوط آمده است. در بند سه این ماده آمده است:برای انتخاب رئیس، کسب اکثریت (بیش از ۵۰ درصد) از آرای معتبر مأخوذه مورد نیاز است. اگر برای پست ریاست فدراسیون بیش از دو نامزد وجود داشته باشد، کسانی که کمترین رأی را کسب می‌نمایند، برای مرحله دوم حذف می‌شوند تا فقط دو نامزد باقی بماند. در صورتی که در مرحله اول، بیش از دو نفر از نامزدها (به دلیل تساوی آرای) حائز بالاترین رأی شوند، تمامی آنها به مرحله دوم راه می‌یابند. در مرحله دوم نامزدی که بیشترین رأی را کسب نماید، رئیس فدراسیون خواهد بود.

در بند چهارم همین ماده نیز آمده است:بعد از انتخاب رئیس، مجمع عمومی باید در مورد نامزدهای معرفی شده توسط رئیس برای پست‌های نایب رئیس اول، دوم و سوم رأی گیری کند. برای انتخاب نواب رئیس، کسب اکثریت (بیش از ۵۰ درصد) آرای معتبر مأخوذه مورد نیاز است. اگر مجمع عمومی یک یا چند نفر از این نامزدها را با اکثریت (بیش از ۵۰ درصد) انتخاب نکند، رئیس باید نامزد/نامزدهای دیگری را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ خاتمه مجمع عمومی جهت انتخاب به مجمع عمومی معرفی نماید. متعاقباً هیئت رئیسه باید یک مجمع عمومی انتخاباتی فوق‌العاده را برگزار نماید.

در بند پنجم نیز می‌خوانیم: برای انتخاب سایر اعضای هیئت رئیسه، نامزدهایی که بیشترین رأی را برای پست مورد نظر کسب کرده‌اند، انتخاب می‌شوند.

حالا چه کسانی باید رئیس، نواب رئیس و اعضای هیئت رئیسه را در انتخابات آتی فدراسیون فوتبال، انتخاب کنند؟ هنوز اسامی رأی دهندگان مشخص نیست، اما ترکیب اعضای مجمع طبق اساسنامه مشخص است. همانطور که در اساسنامه مصوب ۸ آذر ۱۳۹۹ آمده، ترکیب اعضای مجمع پس از تغییر به شرح زیر است:

ماده ۲۲ - نمایندگان و آرا

در بند اول این ماده آمده است: مجمع فدراسیون فوتبال متشکل از افراد ذیل هستند که در ادامه به تفکیک نمایندگان هر بخش را که متشکل از ۸۹ نفر خواهند بود، معرفی می‌شوند.

فدراسیون فوتبال , لیگ برتر فوتبال , فوتبال ایران , فوتسال ایران , فوتسال ,

پیش از معرفی اعضای مجمع، در بند پنج این ماده توضیح داده شده که اعضای بند های الف لغایت ح این ماده، بر اساس جدول امتیازات آخرین فصل مسابقاتی که تا قبل از زمان مجمع، خاتمه یافته باشد تعیین می‌شوند.

الف: هریک از باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال بزرگسالان آقایان. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی.

۱-پرسپولیس
۲-استقلال
۳-فولاد خوزستان
۴-تراکتور تبریز
۵-سپاهان اصفهان
۶-شهر خودرو مشهد
۷-صنعت نفت آبادان
۸-نفت مسجدسلیمان
۹-نساجی مازندران
۱۰-گل‌گهر سیرجان
۱۱-ماشین‌سازی تبریز
۱۲-ذوب‌آهن اصفهان
۱۳-پیکان
۱۴-سایپا
۱۵-پارس جنوبی جم
۱۶-شاهین شهرداری بوشهر

ب: هشت باشگاه اول حاضر در لیگ دسته اول فوتبال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی.

۱۷-مس رفسنجان
۱۸-آلومینیوم آراک
۱۹-مس کرمان
۲۰-خوشه طلایی ساوه
۲۱-بادران تهران
۲۲-هوادار تهران
۲۳-نود ارومیه
۲۴-گل ریحان البرز

ج: چهار باشگاه اول رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی.

۲۵-چوکای تالش
۲۶-استقلال ملاثانی
۲۷-شهرداری آستارا
۲۸-پاس همدان

د: سه باشگاه اول لیگ برتر فوتسال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی.

۲۹-مس سونگون
۳۰-گیتی‌پسند
۳۱-ستارگان ورامین

ه: دو باشگاه اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ساحلی بزرگسالان آقایان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی.

۳۲-پارس جنوبی
۳۳-گلساپوش یزد

و: دو باشگاه اول رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی.

۳۴-مس رفسنجان
۳۵-سایپا

ز: باشگاه اول رقابت‌های فوتبال ساحلی بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. یک نماینده با یک حق رأی.

۳۶-ایمن سنگر گیلان

ح: دو باشگاه اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی

۳۷-شهرداری بم
۳۸-وچان کردستان

ط: هیئت‌های فوتبال استان‌های کشور و هیئت فوتبال جزیره کیش. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی.

۳۹-هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی
۴۰-هیئت فوتبال  استان آذربایجان غربی
۴۱- هیئت فوتبال استان اردبیل
۴۲- هیئت فوتبال استان اصفهان
۴۳-هیئت فوتبال استان البرز
۴۴-هیئت فوتبال استان ایلام
۴۵-هیئت فوتبال استان بوشهر
۴۶- هیئت فوتبال استان تهران
۴۷- هیئت فوتبال استان چهار محال بختیاری
۴۸-هیئت فوتبال استان خراسان جنوبی
۴۹-هیئت فوتبال استان خراسان رضوی
۵۰-هیئت فوتبال استان خراسان شمالی
۵۱-هیئت فوتبال استان خوزستان
۵۲-هیئت فوتبال استان زنجان
۵۳-هیئت فوتبال استان سمنان
۵۴-هیئت فوتبال استان سیستان و بلوچستان
۵۵-هیئت فوتبال استان فارس
۵۶-هیئت فوتبال استان قزوین
۵۷-هیئت فوتبال استان قم
۵۸-هیئت فوتبال استان کردستان
۵۹-هیئت فوتبال استان کرمان
۶۰-هیئت فوتبال استان کرمانشاه
۶۱-هیئت فوتبال استان کهگیلویه و بویراحمد
۶۲-هیئت فوتبال استان گلستان
۶۳-هیئت فوتبال استان گیلان
۶۴-هیئت فوتبال استان لرستان
۶۵-هیئت فوتبال استان مازندران
۶۶-هیئت فوتبال استان مرکزی
۶۷-هیئت فوتبال استان هرمزگان
۶۸-هیئت فوتبال استان همدان
۶۹-هیئت فوتبال استان یزد
۷۰-هیئت فوتبال جزیره کیش

ی: بخش فوتبال فدراسیون‌های ورزش دانش آموزی، دانشگاهی، کارگری و نیروهای مسلح. هر کدام یک نماینده با یک حق رأی.

۷۱-فدراسیون ورزش‌های دانش آموزی
۷۲-فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی
۷۳-فدراسیون ورزش‌های کارگری
۷۴-تربیت بدنی نیروهای مسلح

ک: کاپیتان‌های اصلی (در صورت عدم امکان دعوت از کاپیتان اصلی،کاپیتان دوم) کلیه تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی (آقایان و بانوان) در رده بزرگسالان به عنوان نماینده بازیکنان. مجموعاً شش نفر هر کدام با یک حق رأی.

۷۵-کاپیتان تیم ملی فوتبال آقایان
۷۶-کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان
۷۷-کاپیتان تیم ملی فوتسال آقایان
۷۸-کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان
۷۹-کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی آقایان
۸۰-کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی بانوان (تیم ملی فوتبال ساحلی بانوان وجود ندارد)

ل: سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی آقایان و سرمربیان تیم‌های ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان به عنوان نماینده مربیان. اگر سرمربی هر یک از تیم‌های ملی، ایرانی نبود دستیار ایرانی وی جایگزین او در مجمع می‌شود. مجموعاً شش نفر هر کدام با یک حق رأی.

۸۱-سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان آقایان
۸۲-سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان
۸۳-سرمربی تیم ملی فوتسال آقایان
۸۴-سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان
۸۵-سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی آقایان
۸۶-سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی بانوان (تیم ملی فوتبال ساحلی بانوان وجود ندارد)

م: یک نفر از داوران خانم و یک نفر از داوران آقا که در فوتبال ایران فعال و در رنکینگ داوران فعال بین‌المللی در بالاترین رتبه هستند. مجموعاً دو نفر هر کدام با یک حق رأی.

۸۷-نماینده داوران خانم
۸۸-نماینده داوران آقا

ن: اتحادیه باشگاه‌های فوتبال. یک نماینده با یک حق رأی

۸۹-نماینده اتحادیه باشگاه‌های فوتبال

در ترکیب اعضای مجمع پیش‌رو، سه باشگاه سایپا، مس رفسنجان و پارس جنوبی به دلیل کسب دو رتبه در لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال آقایان و همچنین فوتسال بانوان و فوتبال ساحلی آقایان، دو حق رأی خواهند داشت. به این شکل که مدیرعامل یا نماینده این باشگاه می‌تواند دو برگه رأی بگیرد یا اینکه با دو عضو در مجمع حضور پیدا کند تا دو رأی خود را به این شکل به صندوق رأی بیاندازد.

در بخش دوم ماده ۲۲ اساسنامه نیز آمده است:نمایندگان باید متعلق به عضوی باشند که نمایندگی از آن را بر عهده دارند و نیز باید توسط مرجع قانونی عضو مذکور، انتخاب یا منصوب شده باشند. همچنین باید قادر باشند در صورت درخواست، مدارک این موضوع را ارائه نمایند.

در بخش سوم ماده ۲۲ اساسنامه نیز این توضیح داده شده است:فقط نمایندگان حاضر در مجمع عمومی حق رأی دارند. رأی دادن از طریق ارسال نامه یا وکیل امکان پذیر نیست. رأی باشگاه‌ها توسط مدیرعامل و رأی هیئت‌ها توسط رئیس هیئت اعلام می‌شود. در صورت عدم امکان حضور مدیرعامل باشگاه یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه و در صورت عدم امکان حضور رئیس هیئت، نایب رئیس یا دبیر هیئت، با ارائه معرفی نامه معتبر از باشگاه یا هیئت، به عنوان جایگزین در مجمع عمومی حاضر می‌شود.

طبق این توضیح از اساسنامه، مدیران یا منصوبان مدیران باشگاه‌ها، رؤسا یا یکی از اعضای هیئت رئیسه هیئت‌های فوتبال استانی، نمایندگان منصوب شده بخش فوتبال فدراسیون‌های مذکور، کاپیتان‌ها و سرمربیان تیم‌های ملی، نمایندگان داوران خانم و آقا و رئیس یا عضو هیئت رئیسه اتحادیه باشگاه‌های فوتبال می‌توانند در مجمع حضور پیدا کنند. در صورتی هم که از آنها مدرکی برای اثبات نمایندگی در پست مدنظر درخواست شود، باید این مدرک که نامه یا حکم رسمی است را ارائه کنند.

همچنین در بخش چهارم ماده ۲۲ اساسنامه آمده است: هیئت رئیسه و دبیرکل فدراسیون بدون حق رأی در مجمع عمومی شرکت می‌کنند و در دوران مسئولیت خود در فدراسیون نمی‌توانند به عنوان نماینده اعضای مجمع عمومی منصوب شوند. با توجه به این توضیح باید دید آیا فریدون اصفهانیان و عبدالکاظم طالقانی به عنوان عضو هیئت رئیسه و رؤسای هیئت‌های فوتبال استان زنجان و خوزستان، می‌توانند در مجمع حق رأی داشته باشند یا نه، این موضوع نیز به تفسیر نهاد قانونی فدراسیون از اساسنامه بستگی خواهد داشت.

در کنار این موضوع، بسیار مهم است که تیم ملی فوتبال ساحلی بانوان وجود ندارد که به این شکل، دو نفر از اعضای مجمع کم می‌شود. هرچند شائبه‌ای مطرح بود که فدراسیون در تلاش است تا انتخابات این تیم را تشکیل دهد و دو نفر را به عنوان سرمربی و کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی بانوان عضو مجمع کند، اما این اتفاق شدنی نیست و این نفرات در مجمع پیش‌رو حضور نخواهند داشت.

نکته دیگر هم پایان قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان است. به این شکل، دو عضو دیگر مجمع هم به علت نبود سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان غایب خواهند بود که بازهم شائبه انتخاب سرمربیان این دو تیم برای جذب آرای آنها مطرح شده که باید دید واکنش فدراسیون فوتبال به این مسئله چیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیرازm IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 0
    اخه این درست نیست چون تاج وکفاشیان خیلی هارو دست نشانده کردن.. اگه اینطور نبودکه تواینهمه سال کم کاری ونابودی فوتبال ایران کنارزده شده بودن.. کلی ریشه برای خودشون دواندن بارانت وفساد.. بایدورزشکارهارای بدن.. تمام نفرات تیمهای لیگ برتری ودسته اول فوتبال.. نزدیک به هزار رای میشه وبه عدالت نزدیکتره تااینکه این تعداداندک رای بدن. هرکی رای بیاره فقط تاج وکفاشیان نیاره..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس