تحریم دارو، واکسن کرونا و اتهام سیاسی‌کاری به ایران؛ پرتقال‌فروش کیست؟

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه باید با تبیین دوگانگی غرب در تحریم دارو و اهدای واکسن کرونا، هویت سیاسی‌کار واقعی را برای همگان افشا کند.

به گزارش مشرق، امام خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی ۱۹ دی‌ماه خود موضوع تولید واکسن کرونا را مورد اشاره قرار دادند و ضمن حمایت از تولید واکسن ایرانی،‌ فرمودند: "ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند، واکسن درست کرده بودند، وضعیت خودشان اینگونه نبود. به این‌ها اعتماد و اطمینان هم نیست. گاهی این‌ها می‌خواهند روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. البته من به فرانسه هم خوش‌بین نیستم چون سابقه ورود خون‌های آلوده را داریم."

بیشتر بخوانید:

چرا باید به واکسن ایرانی اعتماد کنیم؟

این سخنان مقام معظم رهبری آب سردی بود بر پیکر کسانی که منافع خود را همیشه در همراهی با سازمان‌های غیرایرانی جسته‌اند و نگاه‌بدبینانه‌ای به دانش و توانمندی‌های علمی جوانان کشورمان دارند. کما اینکه معظم‌له در همین سخنرانی از نامه‌نگاری عده‌ای به ایشان برای ممانعت از مطالعه و تولید واکسن خبر دادند و گفتند: "چند نفر از بزرگان علمی به من نامه نوشتند که گول این‌ها را نخورید. عین همین قضیه در مورد سلول‌های بنیادی بود. وقتی توانستند سلول‌های بنیادی را انجام بدهند، یک عده‌ای باز پیام می‌دادند که باور نکنید. برخی آمدند به من گفتند این‌ها قابل قبول نیست. تست انسانی واکسن کرونا شد. إن‌شاءالله بهترش را هم درست خواهند کرد و کامل‌تر خواهد شد. این مایه افتخار است. از همه دست‌اندرکاران تولید واکسن تشکر می‌کنم."

سازمان بهداشت جهانی: واکسن را سیاسی نکنید!

این سخنان به مذاق سازمان بهداشت جهانی هم خوش نیامد، سازمانی که روش‌های کنترل و درمان بیماری کرونا را در برنامه آزمایش همگانی بر مردم یک کشور امتحان کرده و می‌کند و هر جا با سخت‌گیری و مخالفت مواجه می‌شود، با موجه جلوه دادن خود و برنامه‌های امتحانی خود، سعی در تغییر به نفع خودش هست.

از جمله اظهارت مایکل رایان، یکی از مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی که خواستار پرهیز از سیاسی شدن موضوع واکسن شده است.

ببینید:

فیلم/ ثبت رکوردهای تازه همزمان با تزریق واکسن فایزر!

این اظهارات مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های سلامت سازمان بهداشت جهانی که به‌نوعی دخالت در امور بهداشت داخلی کشورمان است، با استقبال رسانه‌های معاند نظام در خارج از مرزها مواجه شد و بارها بازنشر یافت.

توصیه به سیاسی نشدن واکسن، "منطق لحظه‌ای" این مقام ارشد بود که عاری از قدرت اقناع برای مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در حوزه بهداشت کشورمان است و صد البته، مجموعه بهداشتی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم بر آن تأکید بسیار دارد.

در حقیقت سیاسی نشدن واکسن دارو، درخواست چندین ساله کشوری است که الان به دلیل درس گرفتن از تجربه‌های قبلی ـ مانند صادرات خون‌های آلوده از فرانسه به ایران ـ اعتماد چندانی به واکسن‌های ارسالی از آمریکا و انگلیس و در کل غرب ندارد و نمی‌خواهد از یک سوراخ دوباره گزیده شود!

اگر امام خامنه‌ای مطرح می‌کنند که ممکن است آمریکایی‌ها بخواهند واکسن کرونا را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند، ادعایی واهی نیست؛ کما اینکه ایمنی گله‌ای، توصیه به استفاده یا عدم استفاده از ماسک در برهه‌های مختلف همه‌گیری کرونا، نحوه درمان و پروتکل‌های مرتبط با آن، مجاز یا غیرمجاز دانستن داروهای مختلف و امتحان‌پس نداده و ... هر کدام در نوبت‌های ‌مختلف بر ملت‌های دیگر امتحان شده‌اند و این موضوعی مخفی و قابل انکار نیست.

چه کسی سیاسی‌کاری می‌کند؟

سیاسی نشدن "موضوع واکسن" و بیش از آن سیاسی نشدن "موضوع دارو" آرزوی دیرینه خانواده‌هایی است که به‌دلیل تحریم‌های گسترده امکان دستیابی به دارو برای درمان عزیزان خود نیستند. یک نمونه آن خانواده‌های دارای کودکان با بیماری پروانه‌ای یا "ای بی" هستند.

علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بازدید از مرکز بیماران پروانه‌ای که دهم مهرماه امسال انجام شد، از نزدیک در جریان مشکلات این گروه از بیماران و خانواده‌هایشان قرار گرفت و در همان روز اعلام کرد؛ اروپایی‌ها حتی به قواعد جنگی پایبند نیستند و کودکان بیمار، زیر تیغ تحریم فرزندان هیتلر قرار دارند.

این سخنان تند و دردآور به این علت از سوی باقری‌کنی عنوان شد که دولت‌های غربی، مانع تأمین داروی کودکان هستند و دولت‌های اروپایی بدون توجه به مقررات و قواعد جنگی به سازوکارهای درمانی تعرض کرده و با این اقدام خود، کودکان را کام مرگ می‌کشانند و خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کنند.

حال سؤال ما از مسئول سازمان بهداشت جهانی که توصیه کرده موضوع واکسن سیاسی نشود و از رسانه‌های غربی و نیز فارسی‌زبانان غرب‌زده و نیز بازنشر دهندگان داخلی این سخنان بی‌منطق و ناشی از هیجان‌زایی، این است: چه کسانی "موضوع"‌ دارو و درمان و واکسن و سلامت و بهداشت را سیاسی کرده‌اند؟ ملتی که می‌خواهد از تجربیات قبلی درس بگیرد و نمی‌خواهد دوباره در دام اعتماد کاذب به سیستم کودک‌کش غرب بیفتد یا سازمان‌ها و دولت‌هایی که برای پیشبرد اهداف سیاسی خود حتی به کودکان بیمار هم رحم نمی‌کنند؟

نظر وزیر بهداشت درباره واکسن غربی و داخلی

برای نیروهای کادر درمان، چه آنها که در صف اول مبارزه با بیماری قرار دارند و چه آن‌ها که با کار ستادی و مدیریتی، نظام‌بخشی جبهه درمان را به عهده گرفته‌اند، سلامت مردم در اولویت است و به دور سیاسی‌کاری، بهترین نمایش توانمندی‌ها و تصمیم‌گیری برای نفع جمعی را منصه ظهور می‌رسانند.

با هم بخوانیم و ببینیم سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران به عنوان بالاترین مسئول بهداشت و سلامت مردم کشور، درباره این هجمه نادرست و بی‌منطق سازمان بهداشت جهانی و واردات واکسن کرونا چه گفته است:"در این راستا [واردات واکسن کرونا] مقام معظم رهبری فرمایشاتی داشتند؛ در فرمایش ایشان دو نکته بود؛ یکی این‌که "از آمریکا و انگلیس واکسن کرونا نخرید"؛ من علت این امر را عرض می‌کنم. ما در این ایام، سختی‌های زیادی کشیدیم؛ در کشورهای مختلف پول داشتیم ولی آمریکایی‌ها اجازه ندادند ما برای بیمار مستأصل، کودک و جوان و پیر این مملکت، دارو جابه‌جا کنیم؛ شما می‌بینید که علی‌رغم نوسانات قیمت برخی از کالاهای ضروری، ما در رابطه با دارو تنش اساسی نداشتیم اما نمی‌دانید بر ما چه گذشته است که این دستاورد در کشور حاصل شده است.

ما روز و شب‌های سختی گذراندیم و ۹۹ درصد این سختی‌ها به‌دلیل ظلمی است که آمریکایی‌ها به ما کردند. ما وقتی می‌خواستیم از کره جنوبی که پول ما در آن‌جا بلوکه شده است، "رپید تست" بیاوریم امروز و فردا کردند و در نهایت هم گفتند "آمریکایی‌ها به ما اجازه نمی‌دهند این تست‌ها را به شما بدهیم."

در این سازوکار کووکس، ما قرار بود قسط اول را که ۵۲ میلیون دلار است بفرستیم؛ یک ماه و نیم برای چرخش این حساب معطل ماندیم. شما نمی‌دانید ما چه خون دلی خوردیم که این پول جابه‌جا شود؛ حالا چطور ممکن است کشوری که مظلوم واقع شده است، رهبرش باور کند آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات و گردش پول برای دارو نمی‌داد، برای افراد سالم ما واکسن کرونا هدیه کند؟ کدام عقل سلیمی باور می‌کند کسی که برای بیمار ما از پول خود ما اجازه حمل‌ونقل دارو نداده است حالا برای افراد سالم ما واکسن هدیه کند؟ این امر با عقل جور در نمی‌آید."

در پایان، از معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر کشور که چندی قبل اعلام کرده بود؛ "از همکاری نهادهای مردم‌نهاد استقبال می‌کنیم تا صدای مظلومیت این‌کودکان بی‌زبان را به گوش همه انسان‌های آزاده جهان برسانیم." این انتظار را داریم تا در همکاری با گروه‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه حقوق بشر، ضمن تبیین دوگانگی غرب در تحریم دارو و اهدای واکسن کرونا در فضای فشار و تبختر، سیاسی‌کاری واقعی و سیاسی‌کار اصلی را معرفی و هویت او را افشا کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجتبی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    6 2
    این کافی نیست. باید هرکس که به سازمان صهیونیستی تروریستی بهداشت جهانی در ایران وابسته است فورا اخراج شود.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 0
    چه فرقی می کنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس