کد خبر 1167469
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
آشوب واشنگتن در تل آویو تکرار می شود؟

تحولات اخیر در آمریکا و نگرانی های تحلیلگران صهیونیست نسبت به تکرار آن در اراضی اشغالی بار دیگر نشان داد که بحران سیاسی و اجتماعی در رژیم صهیونیستی بسیار جدی تر از آنی است که به نظر می رسد.

به گزارش مشرق، آشوب در مقابل ساختمان کنگره آمریکا و یورش هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهور بازنده این کشور به ساختمان کنگره باعث شد تا بسیاری از همپیمانان آمریکا از جمله رژیم صهیونیستی نگران اوضاع خود و احتمال کشیده شدن این ناآرامی ها به مناطق تحت کنترلشان شوند.

از یک هفته قبل که جهانیان با بهت و حیرت تحولات واشنگتن و حمله به ساختمان کنگره را نظاره گر بودند، روزی نیست که سیاستمداران صهیونیست و مسئولان سابق این رژیم، نسبت به احتمال تکرار این سناریو در اراضی اشغالی هشدار ندهند و ابراز نگرانی نکنند.

این هشدارها با انتشار نتایج یک نظر سنجی در سایت روزنامه معاریو آغاز شد. بر اساس این نظر سنجی، بیش از ۵۰ درصد از صهیونیستها نسبت به تکرار آشوب های مشابه روز چهارشنبه در واشنگتن نگران هستند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که اکثر صهیونیستها، نگران هستند که آشوب های رخ داده در آمریکا، این بار در اراضی اشغالی به وقوع بپیوندد. آنها اعلام کرده اند که بیم آن دارند این آشوب ها بعد از انتخابات کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در مارس آتی رخ دهد.

بعد از آن بود که رون بن یشای، روزنامه نگار صهیونیست اعلام کرد که تکرار سناریوی آشوب در آمریکا و انتقال آن به تل آویو وجود دارد. رفتار و عملکرد مسئولان سیاسی ما مانند عملکرد مسئولان آمریکایی است؛ مسأله ای که باعث به وجود آمدن این آشوب ها در آمریکا به شمار می رود.

اکثر صهیونیستها، نگران هستند که آشوب های رخ داده در آمریکا، این بار در اراضی اشغالی به وقوع بپیوندد. آنها بیم آن دارند این آشوب ها بعد از انتخابات کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در مارس آتی رخ دهد نکته مهمی که الون بن دیوید، کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی در مقاله خود به آن اشاره کرد این است که جامعه صهیونیستها، یک شکاف عمیق اجتماعی و سیاسی در سایه گسترش نفرت در میان آنها دارد. وی نوشت که صهیونیست ها با دیدن آشوب های آمریکا این سؤال را از خود می پرسند که آیا ممکن است این درگیری ها و آشوب ها به اراضی اشغالی نیز کشیده شود؟ جواب کاملاً مشخص است؛ بله.

یکی از دلایل این هشدارها و نگرانی های سیاستمداران رژیم صهیونیستی، تنش های سیاسی میان احزاب این رژیم است؛ تنها طی یک هفته، به قدری احزاب سیاسی در رژیم صهیونیستی شاهد ریزش ها و ایجاد ائتلاف های جدید و هم پیمانی های حزبی بوده اند، که تحلیلگران و کارشناسان این روند را غیر منطقی و دور از عقل و درایت می دانند.

آنچه که واضح و مشخص است این است که حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو به مدت طولانی نمی تواند در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی باقی بماند و اگر بخواهد در کابینه آتی اسرائیل مشارکت داشته باشد، باید نتانیاهو را کنار بگذارد و یا اینکه با احزاب دیگر ائتلاف کرده تا دست کم در سایه ریاست نتانیاهو، به بقای سیاسی خود خارج از کابینه ادامه دهد.

نتانیاهو علاوه بر پرونده های فسادی که با آنها دست و پنجه نرم می کند، با شکست سیاسی در تعامل با هم پیمان خود یعنی بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رهبر ائتلاف آبی سفید نیز رو به رو است. گانتز اذعان کرده است که تشکیل کابینه ائتلافی با بنیامین نتانیاهو اشتباه بود چرا که او همیشه هرگونه توافقی را نقض کرده است.

این حد از اختلافات میان نتانیاهو و گانتز تا جایی پیش رفته است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از احزاب اسرائیلی هم‌پیمان با نتانیاهو خواسته تا برای مقابله با او در انتخابات آینده اقدام کنند.

گانتز نیز مانند دیگر مسئولان رژیم صهیونیستی معتقد است، در حالی که کرونا در اراضی اشغالی در حال شیوع است نتانیاهو به سیاست های تحریک آمیز خود ادامه می‌دهد چرا که به دنبال تحقق منافع شخصی‌اش است و در نتیجه می‌تواند از نگرانی خود نسبت به دادگاه بگریزد.

یکی دیگر از رقبای سرسخت نتانیاهو، «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» به شمار می رود. لیبرمن که به مطرح کردن انتقادات تند و شدید اللحن علیه نتانیاهو شناخته می شود به تازگی از گانتز خواسته است تا در انتخابات آینده که قرار است ماه مارس برگزار شود، شرکت نکند.

لیبرمن تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا مانع قدرت گرفتن مجدد نتانیاهو در جریان انتخابات کنیست شود. وی به دنبال آن است که یک ائتلاف با مشارکت تمام احزاب راست‌گرا تشکیل دهد.

لیبرمن با سه حزب «یمینا» به ریاست نفتالی بنت، «امل جدید» (امید نو) به ریاست جدعون ساعر و «یش عتید» گفتگو کرده تا موضع متحدی را برای ممانعت از وخیم تر شدن اوضاع در سایه حضور نتانیاهو در قدرت، اتخاذ کنند. وی معتقد است این احزاب به ویژه بعد از حوادث اخیر کنگره آمریکا آماده همکاری هستند.

تنش های سیاسی میان احزاب رژیم صهیونیستی از یک سو و نزدیک شدن به برگزاری انتخابات پارلمانی در مارس آتی از سوی دیگر در سایه تداوم اعتراضات هفتگی صهیونیستها همه و همه باعث شده، تکرار آشوب های واشنگتن در اراضی اشغالی آن هم در مقیاسی بزرگتر بعید به نظر نرسد لیبرمن نیز جزء سیاستمداران صهیونیستی است که به تازگی نسبت به احتمال تکرار آشوب های آمریکا در اراضی اشغالی هشدار داده است. وی در این خصوص گفت که نتانیاهو هم مثل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که می‌خواهند حکومت را از او بدزدند برای همین می‌خواهد آن را حفظ کند. من او را به خوبی می‌شناسم. او برای این سناریو آماده می‌شود. حتی اگر در انتخابات شکست بخورد قصد ندارد به آن اذعان کند.

جایگاه نتانیاهو در میان صهیونیستها و عامه ساکنان اراضی اشغالی نیز متزلزل شده است به طوریکه نتایج یک نظر سنجی که اخیراً انجام شده نشان می دهد که اگر انتخابات کنیست برگزار شود حزب لیکود به ریاست نتانیاهو ۲۷ کرسی، حزب «امید نو» به رهبری گدعون ساعر ۱۷ کرسی و ائتلاف احزاب راست یمینا به رهبری نفتالی بنت ۱۴ کرسی را به دست خواهند آورد.

نتانیج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ائتلاف نتانیاهو با دیگر احزاب از جمله احزاب حریدی در مجموع ۴۶ کرسی کنیست را کسب خواهد کرد و این بدان معنی است که حتی در صورت پیوستن حزب بنت با ۱۴ کرسی به آن‌ها، این ائتلاف در نهایت ۶۰ کرسی را بدست می‌آورد و قادر به کسب اکثریت آرای لازم برای تشکیل کابینه نخواهد بود.

تنش های سیاسی میان احزاب رژیم صهیونیستی از یک سو و نزدیک شدن به برگزاری انتخابات پارلمانی در مارس آتی از سوی دیگر در سایه تداوم اعتراضات هفتگی صهیونیستها در نزدیکی مقر اقامت نتانیاهو علیه ناکارآمدی کابینه وی و فساد نخست وزیر و خانواده او، همه و همه باعث شده تا تل آویو، تکرار آشوب های واشنگتن در اراضی اشغالی آن هم در مقیاسی بزرگتر را بعید نداند.

مسئولان سابق و سیاستمداران و تحلیلگران صهیونیست با اذعان نسبت به اوضاع آشفته این رژیم و چند تکه بودن اقشار جامعه صهیونیستی و نبود اتحاد در میان آنها (به دلایل مختلف از جمله بحث جمع شدن مهاجران از کشورهای مختلف در اراضی اشغالی) نمی توانند نگرانی های خود را نسبت به ناآرامی هایی که در انتظار اسرائیل است پنهان کنند؛ نگرانی هایی که هفته ها و ماه های آتی، واقعیت آن آشکار خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    4 0
    دخالت مستقیم تل‌آویو در انتخابات آمریکا و بخصوص در حمله به کنگره کاملا مشهود هست و هدف جلوگیری از کم شدن کمکهای عظیم مالی هست که دریافت میکند.‌در‌واقع‌ترامپ هدفش اول آمریکا بود برای همین این کمکها را داشت کم میکرد و برای همین با هدف حذف ترامپ از قدرت این کار انجام شد. منتهی آمریکا شرایط پیچیده ای دارد که نمی‌تواند براحتی از اهداف داخلی ترامپ منحرف گردد. بایدن هفتاد و هشت میلیون رای خاکستری دارد ولی ترامپ هفتاد و پنج میلیون رای از طریق حامیان وفادار دارد برای همین انحراف از این برنامه ها در حالتی که هر سه ارگان اصلی سیاسی در دستشان هست نشان خواهد داد که در چهار سال بعد وزن سیاسی شأن در کجا قرار دارد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس