دادگاه نمایه

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسسه اعتباری منحله فرشتگان به ریاست قاضی زرگر امروز صبح در دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسسه اعتباری منحله فرشتگان به ریاست قاضی زرگر امروز صبح در دادگاه انقلاب برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دادگاه قاضی زرگر ضمن بیان نکاتی گفت: مسئولانی که به این موسسات مجوز می‌دهند باید بدانند مردم به واسطه اعتماد به بانک مرکزی به این موسسات اعتماد می‌کنند و نباید بدون تحقیق به فردی مجوز دهند.

وی گفت: در این پرونده فرد سابقه‌دار بوده و جریمه هم داشته است، وقتی بانک مرکزی جواز می‌دهد باید مرتب نظارت کند و اجازه ندهد افراد هرکاری می‌خواهند انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

«بایا» چه ارتباطی با متهمان اقتصادی و سیاسی دارد؟  +عکس

در ادامه این جلسه دادگاه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و به قرائت کیفرخواست پرداخت.

نماینده دادستان گفت: متهم اول این پرونده محمدعلی تفکر متهم به اخلال در نظام کشور به طور عمده از طریق وصول وجوه کلان به صورت قبول سپرده از اشخاص به میزان ۸۶ هزار و ۷۰۴ هزار میلیارد و ۷۷۹ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۹۱۲ ریال با وصف کسری به مبلغ ۷۲ هزار میلیارد و همچنین حیف و میل آن و خیانت در امانت متهم است.

باقری ادامه داد: متهم دوم این پرونده علی ابراهیم بای سلامی به اتهام مشارکت در اخلال نظام اقتصادی کشور به طور عمده از طریق مشارکت با محمدعلی تفکر و وصول وجه کلان از اشخاص و حیف و میل اموال و خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۴۳۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۵۹۳ ریال است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم ردیف سوم این پرونده رضا تفکر، متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به طور عمده از طریق مشارکت با متهم محمدعلی تفکر، خیانت در امانت و حیف و میل اموال به مبلغ ۷۶۳ میلیارد و ۴۵۱ میلیون ریال است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم ردیف چهارم این پرونده، احمد تفکر متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به طور عمده از طریق مشارکت با متهم محمدعلی تفکر، خیانت در امانت و حیف و میل اموال به مبلغ ۳۱۹ میلیارد و ۶۵۳ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۷۶۴ ریال است.

نماینده دادستان متهمان دیگر این پرونده را زکریا محتمل، فرید ضیاالملکی و حمید طالب زاده به عنوان معاونت در اخلال اقتصادی کشور عنوان کرد.

نماینده دادستان در ادامه خاطرنشان کرد: مدیران این تعاونی با این وعده که سرمایه‌های مردم را وارد بازار کار می‌کنند نرخ‌های بالایی را پیشنهاد می‌دادند، این در حالی است که از محل سرمایه‌های سپرده‌گذاران جدید سود سپرده‌گذاران قدیم را پرداخت می‌کردند و بخشی را نیز صرف مصارف شخصی خود می‌کردند.

وی افزود: در موسسات غیرمجاز و تعاونی منحله فرشتگان وجوه مردم در جهت منافع شخصی صرف شده و بخشی از آن نیز صرف دادن تسهیلات به افرادی شده که عمدتاً واجد شرایط نبودند و به نوعی خیانت در امانت رخ داده است.

وی در ادامه با اشاره به حیف و میل سپرده‌های جذب شده گفت: مسئولان تعاونی منحله فرشتگان مبادرت به ساخت فیلم و تبلیغ و حیف و میل سپرده‌ها می‌کردند.

نماینده دادستان با اشاره به گزارش بانک مرکزی در خصوص زیان‌ده بودن تعاونی منحله فرشتگان گفت: تعاونی منحله فرشتگان بالاترین سهم از زیان انباشته را دارد و ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان به زیان اضافه می‌شود و سرمایه پایه تعاونی منفی است.

وی در ادامه گفت: آشفتگی بالایی در حساب‌های تعاونی منحله فرشتگان وجود دارد و برخی از این نمونه‌ها در گزارش بانک مرکزی آمده است.

نماینده دادستان درباره متهم محمدعلی تفکر، گفت: این متهم بازنشسته بانک ملی است که سابقه قضایی نیز داشته است.

نماینده دادستان ادامه داد: این متهم برداشت‌های وجوه بسیاری از موسسه منحله فرشتگان در قالب سرمایه‌گذاری برای افراد داشته است.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به شناخت متهم علی ابراهیم بای سلامی از ظرفیت موجود در تعاونی‌های اعتباری، گفت: سئوال اینجاست که برای یک کارمند دولت وجود چه میزان ثروت منطقی است و چه راه‌هایی برای تحصیل آن وجود دارد.

وی اظهار کرد: بای سلامی به عنوان نماینده تام الاختیار این تعاونی در بانک مرکزی حضور داشته است.

باقری در ادامه به اشاره به نمونه‌های از نقش بای سلامی در تعاونی اعتباری فرشتگان، اظهار کرد: سلامی تحت عنوان معاون پشتیبانی و توسعه منابع در موسسه اعتباری اقدام به امضا کرده است.

نماینده دادستان گفت: در جمع‌بندی گزارش نهایی کارشناس دادگستری عنوان شده که در پروژه علامه سعادت‌آباد گران‌نمایی شده است و بخشی از مبالغ دریافتی توسط بای سلامی صرف امور شخصی شده است.

باقری در ادامه گفت: مبلغ بیش از ۵۸۹ میلیارد ریال بدون در نظر گرفتن مغایرت، در پروژه‌های ولنجک و معلم هزینه نشده و منشأ دارایی‌های محمدرضا تفکر و برخی از خودروهای وی شامل تویوتا لکسوز، بی ام و ایکس ۶، پورشه پانامرا اسپرت و بنز اس ۵۰۰ از محل این دو پروژه است.

در پایان قاضی ختم جلسه را اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس