ظریف کره جنوبی

وزیر امور خارجه در دیدار دیپلمات کره ای گفت: رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعا دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.

به گزارش مشرق، «چوی جونگ کن» قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که در رأس هیأتی به منظور بررسی حل مشکلات روابط دو کشور و به ویژه موضوع منابع مالی ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، امروز (دوشنبه) با محمدجوادظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار ظریف بزرگترین مانع توسعه روابط دو کشور در شرایط فعلی را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانک های کره ای ذکر کرد و از دولت کره خواست که هرچه سریع تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم را معمول کنند. 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که با توجه به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی کرونا، در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسی به این منابع است. 

ظریف در ادامه اظهار داشت: اقدام غیرقانونی بانک های کره، جو عمومی و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره را به شدت منفی کرده  و به وجهه این کشور آسیب جدی وارد کرده است لذا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حق قانونی خود برای ورود به موضوع، تاکید دارند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود.

* سئول از همه توان برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده می کند

مقام کره ای نیز در این دیدار با تاکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد: سئول از همه توان خود برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده خواهد کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه کره با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد.

*ظریف: دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد

ظریف در این خصوص  تاکید کرد: کشتی کره ای به دلیل آلوده سازی آب های خلیج فارس توقیف شده، لذا صرفا موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعا دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز  در نشست خبری با خبرنگاران گفت: قائم مقام وزیر خارجه کره که به تهران سفر کرده، امروز با آقای ظریف دیدار می‌کند. در دیدار این مقام کره‌ای با عراقچی موضوع پول‌های بلوکه شده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مباحث فنی در مورد کشتی داشتند که پاسخ‌های لازم به آنها داده شده است.

وی درباره سفر هیأت کره‌ جنوبی به تهران هم گفت که این سفر از قبل تنظیم شده و برای پرداختن به موضوعات فیمابین دو کشور و در رأس همه آنها پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره بود و افزود: پول‌های بلوکه شده ایران باید به سرعت در اختیار ایران قرار بگیرد. صحبت‌هایی شده و اینکه دولت کره به فرمول کاملا مشخصی برای پیشنهاد رسیده نمی‌توانم با قطعیت بیان کنم و اینها در تاریخ روابط دو کشور باقی خواهد ماند. طرف کره را همچنان ترغیب می‌کنیم که منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند. ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها گونه دیگری تعریف خواهد شد، اگر براساس آن برنامه تنظیم می‌کنند.

قائم مقام وزیر خارجه کره که دیروز (یکشنبه) از سفری از قبل تنظیم شده به تهران آمد بعدازظهر دیروز با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار کرد.معاون وزیر خارجه ایران در دیدار قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره را ناشی از فقدان اراده سیاسی دولت سئول خواند و به وی توصیه کرد که از سیاسی کردن موضوع توقیف نفتکش و تبلیغات بی حاصل بپرهیزند.

 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۵ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر این دیپلمات کره ای به منظور گفت و گو درباره دارایی مسدود شده ایران در سئول خبر داد. بعد از آن نیروی دریایی سپاه نیز اعلام کرد که یک نفتکش متعلق به کره در خلیج فارس توقیف شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عصر دوشنبه نیز در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای گفت که بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند. 

 گفتنی است، در حالی که رسانه‌های کره سفر این دیپلمات کره را به موضوع نفتکش مرتبط کردند، ولی خطیب زاده چندین بار در اظهاراتی اعلام کرد که این سفر مربوط به این نفتکش نیست و از قبل تنظیم شده است.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی نیز دیروز در اظهاراتی عنوان کرد که ۷ میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی بلوکه شده است. هیأت کره‎ای وارد تهران شده و روز دوشنبه با آن‌ها ملاقات خواهم کرد. همتی امروز نیز پس از دیدار با هیأت کره جنوبی گفت که به کره ای ها گفته شده باید سود دارایی بلوکه شده ایران را بپردازند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    36 0
    اول سود پول رو بدن. بعد اصلش رو بعد خسارت الوده کرده خلیج فارس بعد کشتی شون رو ببرن
    • هیچکس IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      1 0
      علی آقا 7 میلیارد دلار ما دست اوناست اول ازمون شکایت میکنن بعد کشتی فرسودشون رو هم پس نمیگیرن قیمت کشتی نو با بارش و خسارت بار و جریمه هم از همون 7 میلیارد دلار پول خودمون که پیش اوناست برمیدارن حالا شما کشتی رو هم نگه دار پیش خودت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • حسین 110 IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      0 0
      احسنت 2 نفر مدیر لایق و دیپلمات مثل شما داشتیم الان همزمان قدرت اقتصادی نظامی اول جهان بودیم
  • بخشی IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    20 0
    چرا دولت از نیروی نظامی کشور حمایت قاطعانه نمیکنه
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      2 0
      دولت مثل مستاجر میمونه تاریخ اومدن و رفتنش مشخصه خود شما بگو مستاجر بیشتر مراقب و نگران خونه هست یا صاحب خونه حتی بهترین مستاجرها هم باز به اندازه صاحب خونه نمیتونن به فکر صلاح و مصلحت خونه باشن دیگه وایی به روزی که مستاجر بد باشهد
  • ع درویش DE ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    معاون وزیر فرستادن ؟ یه ملت منتظر این پولهای بلوکه شده هستن اونوقت این موضوع براشون به اندازه یک ملاقات میان دو معاون وزیر براشون تعریف شده ؟
  • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    دنیااراده ایرانیان رازیرنظر داردمنافع ملی راجناحی نکنید همه باهم ویکصداهم اصل دارایی وهم دیرکرداین منابع روازشون بگیریم تادرسی بشه برای دیگرکشورها
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    خدا رو شکر که نمیتونه دخالت کنه، و الا به تعداد خدمه با فرش ۱۵۰۰ شانه بدرقشون می کردن.
  • هوشنگ IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    کره دلار نمتواند بدهد شمش طلا بده
  • ربیعی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    امام علی ع : تکبر دربرابر متکبر عین تواضع است . بلوکه کردن مطالبات ایران نشانه عز وناتوانی دنیا دربرابر استکبار دزد خبیث آمریکاست .باید با زبان خودشان با آنها برخورد شود .
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    خدا رو هزاران بار شکر که دولت نمیتونه وارد این موضوع بشه خدایا شکرت
  • خلیل قاسمی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    البته اگر کره راست میگوید می‌تواند پولهای مارا شخصا باخود بیاورد که ما و همه موا فقیم وبهترین راه است.....
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    ترسو بودن و عقب نشینی مسولین ما که روال کاررا اهسته صبورانه می دانند ما را به خاک ذلت کشاند
  • اسفندیاری از شهریار IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    واقعا خدا را شکر وگرنه کره هم واسه ما شاخ شده بود این خبر یکم دلمون رو شاد کرد
  • امیران IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    0 0
    باید همه از اقدامات سپاه حمایت کنیم و خواهان تسریع در بر گر داندن پولها باشیم وبا یک دیپلماسی قوی نگذاریم این فرصت مناسب از دست رود.دولت باید مثل حماقت بر جام دیگه امتیاز های بی خود ندهد و سست نباشد اعتماد د به بیگانه عین خود کشی می باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس