ویژه ها

اظهارات فائزه هاشمی درباره حمایت از فشار علیه مردم ایران و حمایت از تحریم، با سکوت فعالین و لیدرهای جریان اصلاح طلب مواجه شده است. سکوتی که نشان از همصدایی این طیف با فائزه هاشمی دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**فائزه هاشمی، چهره واقعی کاسبان تحریم را نمایش داد

«محسن هاشمی در نامه به فائزه:می خواهم که عذرخواهی کنی»، «دعوای خانوادگی، جنجال سیاسی»، «هاشمی منتقد هاشمی»، «نقد برادر به خواهر»، «درخواست محسن از فائزه؛ عذرخواهی کن» و...موارد مذکور تیتر روزنامه های اصلاح طلب درباره واکنش محسن هاشمی به اظهارات تأمل برانگیز فائزه هاشمی است.

فائزه هاشمی در روزهای گذشته در مصاحبه با یک سایت اصلاح طلب گفته بود: «دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر فشارهایی که ترامپ به ایران می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم».

در همین رابطه روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «نقد برادر به خواهر» نوشت: «محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و رئیس شورای شهر تهران از خواهر خود، فائزه هاشمی خواست بابت سخنانی که در خصوص پیروزی ترامپ گفته بود، عذرخواهی کند».

در سالهای اخیر حامیان برجام همواره منتقدان سیاست خارجی دولت را با برچسب «کاسبان تحریم» مورد هجمه قرار می دادند.

این طیف علاوه بر این، بارها ادعا کرد که منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی، حامی ترامپ هستند و هدف منتقدان دولت این است که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.

این در حالی است که در این سو، منتقدان تاکید داشتند که جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکایی، «سر و ته یک کرباس» هستند و در دشمنی علیه ایران هیچ تفاوتی میان جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکایی وجود ندارد.

منتقدان دولت تاکید کردند که نباید سرنوشت کشور را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره زد و باید با تکیه بر توان داخلی و بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه، ضمن ارتباط قوی با کشورهای جهان، از اعتماد به آمریکا و تروئیکای اروپایی پرهیز کرده و نباید ارتباط با کشورهای جهان و سیاست خارجی را به کسب رضایت سه چهار کشور غربی خلاصه کنیم.

منتقدان سیاست خارجی دولت، از ساخت و راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان الگوی «بی اثرکردن تحریم ها» یاد کرده و به دولت پیشنهاد دادند که این الگوی افتخارآفرین را به دیگر حوزه ها نیز تعمیم دهد.

اما حالا اظهارات فائزه هاشمی در حمایت از ترامپ و تمجید از فشارهای رئیس جمهور آمریکا علیه مردم ایران، بار دیگر چهره بدون روتوش کاسبان تحریم را نمایش داد.

طیف تندرو اصلاح طلب همواره حامی و مدافع تحریم مردم ایران بوده است. برای نمونه در آذر سال 88- در اوج آشوب های فتنه 88- نامه ای از سوی سران فتنه و لیدرهای جریان فتنه به آمریکا ارسال شد.

سران و لیدرهای فتنه ۸۸ در نامه ارسالی به مقامات آمریکایی تاکید کرده بودند که «حکومت ایران به لحاظ استراتژیک احساس قدرت می کند و دستیابی به بمب اتم این قدرت استراتژیک را تقویت خواهد کرد»؛ در بخش دیگری از این نامه خیانت بار آمده بود «علی رغم تلاشهایی که جهان آزاد صورت داده است،  ایران همچنان به حمایتهای مستقیم و غیر مستقیم خود از تروریسم در فلسطین، لبنان، کرانه باختری رود اردن، عراق، افغانستان، پاکستان، هند و یمن ادامه می دهد...حکومت ایران در حالت عادی دست از تلاش خود برای صدور تروریسم و ساخت بمب اتم بر نخواهد داشت مگر اینکه از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود، آن هم بدون اینکه تغییری در رویکرد خود نسبت به مقولات حقوق بشری و حمایت از تروریسم به وجود آورد».

همچنین «جان هانا» از مقامات دولت بوش و از اعضای ارشد اندیشکده های آمریکایی -۲۸ مهر ۸۸ - از ملاقات با شخصیت‌های نزدیک به سران فتنه خبر داد و به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت: «مطمئناً پیامی که من از گردهمایی اخیر فعالان ایرانی در اروپا- که در میان آنها بعضی شخصیت‌های نزدیک به رهبری جنبش سبز حضور داشتند - شنیدم این بود که تحریم باید اعمال شود و این تحریم باید هرچه شدیدتر باشد، تحریم ضعیف و یا تدریجی فقط به رژیم این امکان را می‌دهد که با وضعیت جدید خودش را تطبیق دهد. آنها گفتند برای اینکه تحریم مؤثر باشد، باید به صورت شوک وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن»!

لازم به ذکر است که مهدی هاشمی نیز در سال 88 صراحتا اعلام کرد که مشغول رایزنی با آمریکایی ها برای تحریم مردم ایران است. یکی از نتایج اقدامات ضدایرانی فعالین فتنه - طیف تندرو اصلاح طلب- در سال 88 صدور قطعنامه 1929 علیه ایران در اولین سالگرد فتنه بود.

نکته قابل توجه اینجاست که اظهارات فائزه هاشمی درباره حمایت از فشار علیه مردم ایران و حمایت از تحریم، با سکوت فعالین و لیدرهای جریان اصلاح طلب مواجه شده است. سکوتی که نشان از همصدایی این طیف با فائزه هاشمی دارد.

پروانه مافی:فقط دو کشور در جهان عضو FATF نیستند!

«پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «درحالی‌که همه دنیا جز دو کشور به این لوایح توجه داشته و آن را پذیرفته‌اند. به همین دلیل صحبت‌های برخی مسئولان در مخالفت با FATF قابل تامل است. باید از آنها سوال شود که چرا مخالفت می‌کنند؟ کنوانسیون‌های متعدد بین‌المللی وجود دارد که ما مانند همه کشورهای دیگر در آن عضو هستیم. این کنوانسیون تسهیلاتی را برای نقل و انتقال پول و مبادلات ارزی ما ایجاد می‌کند».

متاسفانه حامیان FATF حتی کوچکترین شناختی از این سازمان بین دولتی و اعضای آن و نحوه عملکرد آن ندارند.

خانم مافی مدعی شده است که فقط 2 کشور در جهان، لوایح مرتبط با FATF را نپذیرفته اند. این ادعا در حالی است که FATF یک گروه اقدام مالی است و یک سازمان و نهاد مانند دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیست. در واقع رصدکننده وضعیت مالی کشورهاست و برای وضعیت مالی هر کشور استانداردها و معیارهایی اعلام می‌کند.

حامیان FATF مدعی هستند که «194 کشور جهان» و «همه کشورهای جهان به غیراز ایران و کره شمالی» عضو FATF هستند. این ادعا در حالی است که تنها حدود 35 کشور جهان به این سازمان بین دولتی پیوسته‌اند.

دولت روحانی از 41 دستور FATF به 39 دستور عمل کرده است ولیکن اجرای بیش از 95 درصدی دستورات هیچ گشایشی در امور بانکی ایجاد نکرده است.

ایران دو لایحه پالرمو و سی اف تی را تصویب نکرده است. این در حالی است که کره شمالی قبلا به این دو کنوانسیون پیوسته ولیکن از لیست سیاه اف ای تی اف خارج نشده و این سازمان بهانه های جدیدی در حوزه موشکی مطرح کرده است.

مشکلات فعلی در تبادلات بانکی ایران با دیگر کشورها ناشی از تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکاست. این مسئله هیچ ربطی به اف ای تی اف ندارد.

حتی اگر ایران لوایح پالرمو و سی اف تی را نیز تصویب کند، تغییری در مبادلات بانکی ایجاد نمی شود، بلکه اف ای تی اف بهانه های بعدی در حوزه موشکی و منطقه ای و... را مطرح می کند.

**زیدآبادی: اعتبار اصلاح طلبان در جامعه از بین رفته است

«احمد زیدآبادی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از آقای روحانی و نداشتن چشم‌اندازی درباره مشکلاتی که دولت دوم او با آن روبه‌رو شد، فعلا توان تأثیرگذاری عمده را از دست داده‌اند و اعتبارشان در بین طبقات مختلف از بین رفته است و در شرایط حاضر کار خاصی نمی‌توانند بکنند و به ‌نظر من باید مقداری از قدرت سیاسی کناره بگیرند و موقعیت خودشان را در متن اجتماع تقویت و خودشان را به‌روز کنند».

اصلاح طلبان در انتخابات مجلس در اسفندماه سال گذشته علیرغم تبلیغات گسترده، در حوزه انتخابیه تهران حتی نتوانستند 80 هزار رای هم کسب کنند. این در حالی است که قالیباف در تهران حدود یک میلیون و سیصد هزار رای کسب کرد.

افکارعمومی، اصلاح طلبان را شریک دولت در کارنامه و بانی اصلی وضع موجود می داند. هر چند فعالین اصلاح طلب به طرق مختلف در پی انکار این مسئله بدیهی هستند، اما مردم به درستی کارنامه دولت را به پای جریان اصلاح طلب نوشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 29
  • سید IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    27 4
    آقای زیدآبادی تازه متوجه شده است که اصلاح طلبان تهوع آور نزد مردم اعتباری ندارند اما اگر اندکی شعور داشت باید قبل ها فهمیده بود که اگر کسی یا گروهی نزد خداوند آبرو و اعتبار نداشته باشند، اعتبارشان نزد مخلوق کوتاه و گذرا خواهد بود و رسوایی دامن شان را خواهد گرفت!!!
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    46 6
    فائزه هاشمی یک آقا زاده ی کثیف
    • خباثت IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      6 0
      اگر سوابق خانوادگی قبل از انقلاب ایشان را مطالعه کنید متوجه آقازادگی ایشان می شوید؟!!! آقازاده که خودش را گم نمی کند؟ به وطن و ملتش خیانت نمی کند.. در صراط الضالین حرکت نمی کند... العجب
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    31 3
    چهره بی نقاب غرب پرستان
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      10 0
      آقا محسن بیشتر ناراحته که چرا فائزه اسرار خانواده را علیرغم تلاشهای چندین ساله محسن و باباش ،فاش داده...دستکش مخملی به مشت چدنی اعتراض کرده...
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    8 1
    بعضى افراد وابسته اگر حرف نزنند پرونده شانرا دربيرون افشا ميشود واگر حرف بزنند ممكن است زبان سرخ سرسبز سانرا را برباد دهد بس وقتى حرف ميزنند به اين معنى است كه از افشاى پرونده شان بيشتر هراس دارند ومحبورشان ميكنند حرف بزنند تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    34 2
    رو راست گفته که مخالف نظام است ودلش با آمریکاست
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      0 0
      فقط نظام؟ این حرفش یعنی تحت فشار بودن مردم و نابود شدن زندگی هایشان هم برایش مهم نیست
  • Alireza IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    24 1
    لعنت خدا و پیامبران و امامان و مومنین و مومنات و فرشتگان بر منافقین و منافقون بدتر از کافر
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    12 2
    عجب ژستی هم رفته
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    ادعای اعمال تحریمهای توخالی و بی اثر بهترین هدیه غرب به سران جمهوری اسلامی است تا سیاشتهای مخرب اقتصادی خود را توجیه کنند و پاسخگوی مردم در معضلات ویرانگر اقتصادی و گرانیهای کمرشکن نباشند. قرار نیست اخرت ما بقیمت ویرانی دنیا تمام شود اما دنیای مدعیان کوچ اجباری مردم به بهشت اباد باشد!اکنون به مرحله ای رسیده ایم که نه دنیا داریم و نه اخرت.
  • محمدایوب IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    20 10
    واقعا این خانواده نکبت شعور مردم را دست کم گرفتن وعنتر بازی میکنن. تا نظر هاراجلب کنند
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    اینا باید برن به درک تا شرشون از سر کشور و مردم کم بشه
  • مصطفی NL ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    کجایی نواب صفوی کجا است اون گلوله های تو که مغز این خائن وطن رو نشونه بگیره. نواب عزیز
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    فایزر واکسن فائزه
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    روسری صورتی باربی ! شلوار جین ! کفش اسپرت !
  • بیکار IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    بعضیها فکر میکنن وضعیت گذشته افراد با وضعیت حال افراد باید یکی باشد یعنی اگه گذشته خوبی داشتن پس الان هم خوبن اگه اینطور بود طلحه وزبیر هم آدمای خوبی بودن
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    5 0
    خدا لعنت کند خاءن وطن فروش را.
  • القاسیان IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    مشکل‌ ما‌ از چریانات‌‌ چپ‌و راست‌ نیست...متاسفانه‌ سیاست‌ مسئولان‌ مااااا‌ ناکارآمد‌ است..وبسی‌ تاسف‌آورتر‌ اینکه‌ عده کثیری‌ اصرار‌ براین زیست نخ نمااااا‌ دارند‌؟ تا این سیاست‌‌هست.وضعیت‌هیچ تغییری نخواهد کرد
  • رضا IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    معلوم نیست این فائزه هاشمی چه خونی به دل خود آقای هاشمی میکرده دلمون برای آقای هاشمی میسوزه که این فرد ناقص العقل را اینهمه سال تحمل میکردند
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    همزمانی اظهارات فائزه هاشمی محکوم فتنه88وحوادث اخیر کنگره آمریکا.برافتادن نقاب از چهره شیطان بزرگ وپادوهای داخلی اش برای چند مین بار.خاک بردهانت و رویت سیاه باد.!
  • hamid GB ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    این زنه یک جو عقل تو کله ش نیست . عقل میداشت که این حرفها رو نمیزد. حرفهای این دیوانه رو جدی نگیرد.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    2 0
    برجام چه گره ایی از مشکلاتمون باز کرد که fatf بکنه؟؟؟ حالا همه دنیا روشن هستن تنها نقطه تاریک دنیا ماهستیم؟؟؟؟ این fatf ،در مورد داعش صدق نمیکرد؟؟؟؟؟ اگهfatf رو هم قبول کنیم بعد اون یه بامبول دیگه علم میکنن آدم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه
  • علـی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    4 0
    من فقط اینو میدونم، کسیانی که بخاطر مطامع و منافع جناحی خودش و هم‌پالکی‌هاش... راضی به تحت فشار قرار گرفتن مردم کشورش باشـه و حامیان اونها!، از پست‌ترین هاهستند!!!!!!!
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    محسن جان حالا یه گفته بچگییه به خاطر اصلاح طلبان ببخش
  • داریوش اصلانی IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    بزرگترین معضل مشکل وچالش پیش روی ایران ونظام طیف فاسد مدعی اصلاحات است
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    3 0
    مردم ایران هربلایی سرشون آمد وخواهد آمد از وطن فروشان خبیث همین کشوره که متاسفانه هموطن های ماهستند.دشمن که وضعیتش معلومه اما آنچه برسر مردم ایران میاد از لجنهای توهم دانایی ایرانه.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    فیلم برادر .. برای خواهر خود سر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس