کد خبر 1166613
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
اجباری شدن ماسک به روایت تصویر تهران کرونا

خطر بازگشت به روزهای سیاه کرونایی با بازگشایی مدارس، عادی انگاری شرایط و موارد جدید کرونای انگلیسی وجود دارد و گویا قرار است اشتباه مهلک دیگری در مدیریت این بیماری رخ بدهد.

به گزارش مشرق، کدام را باور کنیم؟ عادی‌شدن شرایط کرونایی با باز شدن استخرها و سینماها و مدارس؛ یا صحبت‌های وزیر بهداشت که از شناسایی ۴ مبتلای جدید به کرونای انگلیسی در کشور خبر داده و گفته است: «مرگ و میر کرونای جهش‌یافته ممکن است سیستم درمانی کشور را به هم بریزد».

بیشتر بخوانید:

کرونا حداقل یکسال دیگر میهمان ایران است +فیلم

کرونا در ایران به زودی یک‌ساله می‌شود؛ ویروس منحوسی که تا روز گذشته یک میلیون و ۲۸۶ هزار هموطن را مبتلا کرده و ۵۶ هزار و ۱۷۱ نفر را هم به کام مرگ کشانده است. تصور می‌کردیم با یک‌سال کسب تجربه در مبارزه با این بیماری و آزمون و خطاهای این مدت، اشتباهات گذشته تکرار نخواهد شد؛ اما شواهد نشان می‌دهد که گویا قرار است اشتباه مهلک دیگری در مدیریت این بیماری رخ بدهد و پس از چند هفته آرامش نسبی، باید منتظر فاجعه‌ای تازه بود.

آرامش بعد از توفان

مصوبات ستاد ملی و محدودیت‌های کرونایی دو ماه اخیر، با همراهی کم‌نظیر مردم همراه شد و توانست آمار روزانه حدود ۵۰۰ فوتی را به زیر ۱۰۰ نفر برساند و شرایط را کمی آرام کند. اما چند روزی است که خبر ورود کرونای انگلیسی به کشور دوباره نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است؛ ویروس جهش‌یافته‌ای که میزان سرایتش تا ۷۰ درصد بیشتر از کرونای چینی است و گویا جوان‌ها را هم بیشتر مبتلا می‌کند. هرچند گفته می‌شود این ویروس جدید مرگ و میر کمتری به همراه دارد، اما بر اساس اعلام رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا، این موضوع قطعی نیست و افزایش آمار مرگ کرونایی‌ها در انگلستان احتمالات دیگری را هم مطرح می‌کند.

کرونای انگلیسی را شوخی نگیریم

اگرچه هنوز آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در کشور قابل‌توجه نیست و علاوه بر آن، میزان تاثیر آن در مرگ و میرهای بیماران هم به طور دقیق مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد جدی نگرفتن آن ما را دچار مشکلاتی جبران‌ناپذیر خواهد کرد. البته وزارت بهداشت و شخص وزیر نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده‌اند و از همان روز اول سفرهای رفت و برگشت به انگلستان را ممنوع کردند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت علایم کرونای انگلیسی و چینی

علاوه بر آن وزیر بهداشت روز گذشته در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کرد که: «با توجه به گسترش ویروس جهش‌یافته در اکثر کشورهای اروپایی، ضروری است کلیه مسافرانی که از مقصد اروپا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می‌شوند، علاوه بر تست مجدد در مبادی ورودی به مدت مناسب و منطبق با پروتکل‌های مربوط در محل سکونت به صورت قرنطینه به‌سر برند». این تاکید و توصیه دکتر نمکی نشان می‌دهد که کرونای انگلیسی شوخی‌بردار نیست و به دلیل قدرت بیشتر سرایت، اوضاع کشور را وخیم خواهد کرد و به گفته وی، «اگر کوچک‌ترین بی‌توجهی به آن صورت گیرد، تمام ساختار ما نیز در ایران برهم خواهد ریخت».

حذف شتاب‌زده محدودیت‌ها

حالا، اما نکته عجیب در کشور ما، رفع محدودیت‌های کرونایی در برخی حوزه‌ها و مناطق است. استخرها باز شده است، سینماها اکران‌های خود را آغاز کرده‌اند و نگران‌کننده‌تر این‌که بر اساس اعلام وزیر آموزش و پرورش قرار است از ابتدای بهمن ماه، برخی مدارس هم باز شود و دانش‌آموزان کلاس اول و دوم در کلاس‌های حضوری شرکت کنند. هرچند پروتکل‌ها و محدودیت‌هایی برای فعالیت مجدد مدارس، سینماها، استخرها و دیگر اصناف پیش‌بینی شده، اما به نظر می‌رسد سیکل معیوب عادی‌انگاری کرونا، در حال تکرار است.

بیشتر بخوانید:

ایران در سراشیبی اپیدمی کرونا قرار دارد

انگلیسی‌ها که کشورشان منشا ویروس جهش‌یافته کروناست، با وجود آغاز واکسیناسیون عمومی از چند روز قبل، جمعه گذشته ۱۳۲۵ فوتی داشتند که رکورد مرگ‌های روزانه آن‌ها را جابه‌جا کرد و ناگزیر شدند قرنطینه سراسری را تمدید کنند. اما در کشور ما که هنوز از روزهای سیاه کرونا فاصله زیادی نگرفته‌ایم و به‌تازگی میزبان کرونای انگلیسی هم شده‌ایم، برخی محدودیت‌ها در حال برداشته شدن است!

هر تعجیلی خطاست

«مسعود مردانی» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم رفع محدودیت‌ها در شرایط فعلی را نادرست می‌داند.

وی تصریح می‌کند: «هرگونه تعجیل در بازگشایی‌ها خطاست و ممکن است منجر به گردش دوباره ویروس شود، به همین دلیل باید تصمیم‌گیری برای برداشتن محدودیت‌ها عاقلانه و منطقی انجام شود». 

مردانی این استدلال ما را هم تایید می‌کند که با توجه به این‌که تا چند ماه آینده از هر طریق ممکن به واکسن کرونا دسترسی خواهیم داشت، بنابراین بهتر است در این مدت نیز محدودیت‌ها و پروتکل‌ها را جدی بگیریم تا دوباره درگیر موج‌های خطرناک بیماری نشویم.

هشدار! بهمن ماه؛ پیک سوم کرونا

آن‌طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است، خطر ورود کشور به پیک سوم کرونا در بهمن‌ماه وجود دارد. به گفته دکتر «علیرضا رئیسی»، اگر کوچک‌ترین غفلتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم، پیک بعدی بیماری در بهمن‌ماه خواهد بود که اتفاقات ناگواری را به همراه دارد، زیرا رفتار ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست و اکنون جهش فوق‌العاده‌ای یافته است.

«سعید نمکی» وزیر بهداشت نیز روز گذشته گفت: این ویروس جهش‌یافته بیشتر جوانان را مبتلا می‌کند، اما نمی‌توان به تاثیرات آن در زمینه مرگ و میر اطمینان کرد و احتمال افزایش مرگ و میر هر چند در بین بیماران جوان وجود دارد. نمکی تاکید کرد که تنها راه مقابله با شیوع کرونا و این نوع جهش‌یافته آن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دقت در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    12 0
    بمیریم راحت بشیم
    • پری مجرد 43ساله IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      5 0
      ان شاء الله
  • ؟ IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    16 1
    گاهی فکر میکنم تعمدا درحال پخش بیماری هستند و تا بیماری فروکش میکنه مجددا محدودیت ها رفع میشه و حتی نمیگذارند دو تا سه هفته محدودیت پابرجا باشه تا احتمال شیوع کاهش پیدا کنه. خدایا ما چه گناهی کردیم که اسیر دست این نابخردان شدیم
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    15 2
    با این شیوه آزاد کزدن محدودیت ها به سرعت به شرایط اولیه باز می گردیم
  • محمود IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    23 2
    وزیر آموزش وپرورش دشمن جانی دانش آموزان است
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      20 1
      100% موافقم. این اقا باعث گسترش بیماری تو خانواده ها شد
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      5 0
      منم موافقم انگار درس خواندن از جون آدما هم ضروری تره این آقا متوجه نیستن که اول مهر هم با همین شرایط بازگشایی داشتیم ولی بازم کرونا اوج گرفت
  • سلامتی IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    12 1
    مگه ادم چند دفعه باید از تصمیمات نادرست ضربه بخوره خوب چه عجله ای دارین برای برداشتن محدودیتها خودتون میگین عادی انگاری خطرناکه ولی با این تصمیم گیریهای عجولانه و نادرست باعث عادی انگاری و شیوع دوباره بیماری میشین اخه چرا ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    10 0
    من نمیدونم چرا امار میاد پایین اینا یهو همه چیزو ول میکنن
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 0
    کاملا واضح است که مدیریت غربگرا دوام خود را در حاد شدن و گسترش بیماری می داند وگرنه به طرح مثبت و کارآمد شهید سلیمانی کمک میکرد تا بیماری به طور کامل مهار شود ، در هر حال به دولت و مشاورانش امیدی نیست اما عاقلانه است که ما مردم با رعایت درست دستورالعملها تا حد زیادی موجب مهار بیماری شویم
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    10 0
    خدایا به فریادمون برس اینا تا همه خونواده های مسلمان رو داغدار نکنن ول کن نیستن این همه مرگ کافی نبوده .خدایا
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 0
    مجلس انقلابی نمی خواهد حداقل از وزیر آموزش و پرورش سوال کند دلیل این همه ساده انگاری و بازگشائی برخی مدارس آن هم در شرایطی که کرونا دارای ملیتهای مختلف ، چینی ،آمریکائی ، انگلیسی ، آفریقائی و... شده است چیست ؟ نکند خدای ناکرده توقع دارند کرونای ایرانی هم اضافه شود تا در این زمینه از کشورهای پیشرو عقب نمانیم!!!!! خدایا ما را از دست این دکتر نماها و وزیر نماهای مسئولیت پذیر نما !!!، برهان.
  • ..... IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    2 0
    تالارهای عروسی باز شده.محدودیتها برداشته شده.لاقل تا عید محدودیتها پابرجا میموند.خرداد ماه تعداد فوتیها روزی سی نفر بود یهو رسید به بالای دویست نفربه خاطر مسافرتها.الانم با برداشتن محدودیتها دم عیدی همه میریزن بیرون واسه خرید و بعدشم عید و بازم بالا رفتن آمار.عروسیا ام که حداقل ۲۰۰نفر دعوتی یه جا جمع میشن و حتی اگه دو نفرشون ناقل باشن دیگه تمومه.
  • یک ایرانی IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    2 1
    یا وزارت بهداشت نمی تونه درست تصمیم بگیره،یا این که هم کنترل جمعیت و کسب درآمد برای دولت،ملت به کدام ساز شما برقصه،بازگشائی ها چ پیامی برای مردم دارد،کرونا چینی،کروناانگلیسی،بازگشائی مدارس،و برداشتن دیگر محدودیت ها،
  • محسن سازگارى IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    2 0
    دولت در لابيرنت قرار گرفته و حالا اشتباه ١٠ ماه پيش را تكرار ميكند قرنطينه سراسرى بهتر از رنگ بازى است همه جا را قرمز تصور كنيد. بچه ها درس نخوانند بهتر از اينست كه پدر مادر ها داغدار بشوند يا بچه ها يتيم شوند.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    3 0
    من كه بچمو مدريه نمي فرستم ببينم وزير چكار مي خواد بكنه؟البته اينو خيلي خيلي مودبانه نوشتم
  • حقدوست IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    باید چاره ای اندیشیده شود خانواده هایی که بچه دارند مشکلات بسیار پیدا کرده اند در ضمن بچه ها در خانه درس نمیخانند و نمیتوان با فضای مجازی انها را اموزش داد و تعلیم و تربیت کرد ، این مشکلات بسیار جدی هستند هیچکس نمیداند کرونا کی میرود یا نمیرود نباید هم از کرونا اسیب خورد و هم از سایه و تبعات کرونا همه چیزهای دیگر نابود شود باید راه حل هایی پیدا کرد
  • امیر IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    آدم تعجب میکنه ،بعد که بیمارستانها پرمیشه کادر درمانی اذیت میشه مملکت دچار چالش میشه دوباره محدودیت میزارن . خوب چه عجله ایی دارین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس