استعفای مجلس ششم

"چرا ما صلاحیت نداریم!؟ " سؤالی که پاسخ آنرا می‌توان در سابقه یک نماینده مستعفی مجلس ششم جستجو کرد که گفته است: زمینه برای حضور انتخاباتی اصلاح طلبان فراهم نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

روحانی در آزمون ۲ حکم استراتژیک رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه گذشته طی بیاناتی به مناسبت سالگرد قیام تاریخی ۱۹ دی، ۲ راهبرد جدید و اصولی را برای نظام اسلامی مشخص کردند.

نخست در بحث برجام و قال و مقال‌های عده‌ای مبنی بر اینکه بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند موجب ادامه مذاکرات باشد؛ یک پیش‌شرط مهم را مطرح کرده و فرمودند:

"بحث می‌کنند آمریکا برگردد به برجام؛ ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد. مسئله ما اصلاً ‌این نیست. مطالبه عقلانی ما رفع تحریم‌هاست. این حق غصب‌شده مردم ایران است. وظیفه دارند چه آمریکا و چه اروپا که آویزان آمریکا هستند. اگر تحریم‌ها برداشته شد، ‌برگشت آمریکا به برجام معنا خواهد داشت. البته مسئله‌ خسارت‌ها هست که بعداً مطالبه خواهد شد. امّا اگر تحریم‌ها برداشته نشود ممکن است بازگشت آن‌ها به برجام به ضرر ما هم باشد. "

به گزارش مشرق، بحث دوم نیز مسئله پر از شبهه "واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا" بود که رهبر انقلاب پیرامون آن تصریح کردند:

"ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح در کشور خودشان به بار نمی‌آمد...من واقعاً به این‌ها اعتماد هم ندارم. گاهی می‌خواهند واکسن را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. به فرانسه هم خوشبین نیستیم چون سابقه خون‌های آلوده را دارند. امّا اگر از جایی دیگر که مطمئن باشد بخواهند وارد کنند اشکالی ندارد. "[۱]

*مخاطب این هر دو باید که بر ممنوع بودن واردات واکسن از آمریکا و انگلیس و پیش‌شرط لغو تحریم‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام تأکید دارد؛ در وهله اول شخص آقای رئیس‌جمهور روحانی و حامیان اصلاح‌طلب ایشان هستند.

و اکنون مردم ایران منتظر هستند تا ببینند که حاضران در ساختمان پاستور و حامیان سیاسی آنها در زمینه این دو راهبرد مهم قصد تمکین از سیاست‌های کلان نظام اسلامی را دارند یا اینکه طریقی دیگر را انتخاب می‌کنند؟

قابل تأمل است که هر دو حکم رهبر معظم انقلاب در این باره از بنیان‌های کامل عقلانی و سیاسی برخوردار است که نور تاباندن به این بنیان‌ها و تشریح ارکان اصولی تصمیمات رهبری در این باب، از وظایف مصرّخ خواص و صاحبان تریبون در جامعه است.

پر واضح است که در پیش‌شرط رهبر انقلاب برای بازگشت آمریکا به برجام؛ اقتصاد کشور و معیشت مردم در مطمح نظر است که نباید بیش از این به برجام گره خورده و دچار تلاطم شود.

در بحث واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا نیز سلامت عمومی مردم است که نبایستی بازیچه و آزمایشگاه دشمنان ایران شود.

***

حکایت آیت‌ا... کعبی از یک جاسوس خطیب و منبری

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و از استادان حوزه علمیه قم اخیراً طی سخنانی در نشست "حوزه های علمیه و آنتی تز انقلاب" پیرامون بحث نفوذ گفته است: آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس و سرویس های جاسوسی شبانه روزی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری در حال فعالیت هستند و یکی از محورهای کار آنان نفوذ در روحانیت و حوزه های علمیه است.

او سپس به برگزاری یک همایش در واشنگتن پس از فتنه ۸۸ توسط یک روحانی فراری اشاره کرده و تصریح می‌کند: جمع بندی آن همایش این بود که روشنفکرها قبل از انقلاب به گونه ای عمل کردند که در مقایسه با حرکت روحانیت از آنان شکست خوردند و روحانیت موفق به انقلاب شد و آن را تثبیت نمود؛ در این همایش این سؤال را مطرح کردند که در حال حاضر چه کاری باید انجام دهیم؟ که به این نتیجه رسیدند باید گفت‌وگویی را با روحانیت آغاز کرده تا بتوانند مجموعه‌ای از روحانیون را با خود همراه نمایند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌ا... کعبی می‌افزاید: ما شخصی را داشتیم که در قم خطیب و منبری بود اما سرویس‌های اطلاعاتی پسر او را جذب کرده و او را در بی بی سی فعال نموده و پس از آن وقت ملاقات از او گرفته و در ترکیه با او قرار گذاشتند و او را از راه به در کردند.

در صحبت‌های این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین می‌خوانیم:

"نفوذ افسانه نیست؛ بلکه هم طراحی نظری دارد و هم واقعیت‌های میدانی؛ سرویس‌های اطلاعاتی از راه‌هایی همچون مباحث جنسی، پول، شهرت، جاه طلبی و... وارد شده و بر روی نقاط ضعف افراد کار کرده و او را جذب می نمایند...دشمن امروز کار می کند که مدرسه علمیه بسازد و مرجعیت تراشی کند و این مباحث جزو واقعیت‌هاست؛ از نفوذ مهمتر، شرکت های تجاری است که دشمنان برای اطرافیان برخی از افراد دارای عنوان قابل توجه فراهم کرده و آنان را وابسته اقتصادی خود کرده و از طریق این شرکت‌ها کارهای خود را انجام می دهند و در مورد این داستان نیز مصداق های قابل توجهی وجود دارد. "[۲]

*علیرغم تقلای دشمن برای باز کردن معبر نفوذ در قم اما می‌توان با صراحت تمام ابراز کرد که آنها در این زمینه به در بسته خورده‌اند و صلابت و بصیرت و عقلانیت روحانیت و فقه شیعه اجازه نفوذ را به دشمن نداده است.

مقوله‌ای که بازتاب آنرا می‌توان در معاضدت حوزه علمیه به انقلاب اسلامی و جهاد ۴۱ ساله طلّاب حوزه علمیه در عرصه‌های مختلف کشور و کمک به مردم در سخت‌ترین میادین به رأی‌العین مشاهده کرد.

در این میان البته دقت نظر زعمای حوزه و رجال علمیه در قطور سازی بیشتر دیوارهای محافظت از حوزه و حوزویان در مقابل نفوذ و انحراف یک رسالت همیشگی است که در کلام آیت‌ا... کعبی نیز جلوه‌گر شد.

***

"نماینده مستعفی مجلس ششم":

زمینه برای حضور انتخاباتی اصلاح طلبان فراهم نیست

حسین انصاری‌راد، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار کرده است: چند دوره نماینده مجلس بودم و از سال ۴۲ در فعالیت‌های سیاسی حضور داشتم و در همه اتفاقات مهم نظام پای کار بوده‌ام، در دوره ششم رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بودم. مدعی بودم که اگر کسی بتواند یک مورد تخلف قانونی در مصوبات و اظهارنظرها از من پیدا کند،  لباس طلبگی خود را درمی‌آورم و از مجلس بیرون می‌روم. تمام مصوبات و مذاکرات کمیسیون اصل ۹۰ را درج، پیاده و اعلام کردم که هر کس میخواهد بیاید و ببیند و اگر تخلف قانونی داشته باشم، اعلام کند. اما با این همه حساسیت‌ در اجرای درست قانون به من اجازه ورود به مجلس هفتم و هشتم داده نشد. سال گذشته هم سادگی کرده و ثبت نام کردم و رد صلاحیت شدم.

او همچنین در اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید: چشم اندازی از حضور اصلاح طلبان نمی‌بینم مگر اینکه شرایطی فراهم شود که تمام احزاب مسلمان و شخصیت‌های معتقد به ثبات جمهوری اسلامی و نظام، خود را در معرض رای مردم قرار دهند.

انصاری‌راد تصریح می‌کند: زمینه برای حضور اصلاح طلبان فراهم نیست و با این روالی که نهادهای نظارتی درباره بررسی صلاحیت‌ها عمل می‌کنند، اساسا جایی برای ورود اصلاح طلبان به انتخابات وجود ندارد. [۳]

*جالب آنکه اینهمه حرف و حدیث پیرامون روند تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات و اعتراض ضمنی به آن از جانب کسی عنوان می‌شود که صراحتا و رسما رأی مردم در مجلس ششم را به یکسو نهاده و در معارضه علیه رهبری، نظام اسلامی و نهادهای قانونی کشور در میانه راه نمایندگی استعفا کرده است.

دقت شود که از همین رهگذر به روشنی می‌توان اشکال بزرگ جریان اصلاحات را فهمید که عمده رجال هسته سخت آن چگونه علیرغم بی‌صلاحیتی محرزی که دارند اما خواستار تأیید صلاحیت هم هستند.

آنها در کنار این خواست غیر منطقی البته چهره‌های نجیبی مثل "محمدرضا عارف" را نیز اصلاح‌طلب بدلی و هزینه‌نداده معرف می‌کنند، به روی احزاب جوانگرای اصلاح‌طلب مثل "حزب ندای ایرانیان"‌پنجه می‌کشند و از معرفی جوانان اصلاح‌طلب که فاقد سوء سابقه هستند نیز استنکاف می‌کنند.

ما این قضاوت را بر عهده مردم و مخاطبان محترم می‌گذاریم که نظام اسلامی و نهادهای نظارتی کشور باید چه کنند وقتی هسته سخت اصلاحات نه صلاحیت لازم را دارد و نه حاضر به معرفی چهره‌های صلاحیت‌دار جهت حضور در مناصب انتخابی است...

مقصر این ماجرا حتما نظام اسلامی نیست و چنین شیطنت‌هایی به فضل الهی در مسیر حرکت قطار پیشرفت نظام؛ مضمحل خواهد شد.

***

1_ mshrgh.ir/1165372

2_ rasanews.ir/002osY

3_ www.irna.ir/news/84165169/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    20 1
    پس از انتخاب بایدن به ریاست جمهوری، کبک حسن روحانی خروس می خواند
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 0
      آقای روحانی در طول 7.5 سال که کاری در خور نکرده ولی حالا میخواد با بحث مذاکر مجدد دوباره عدهای را اغفال کنه هم برا آینده سیاسی خودش هم برا انتخابات همفکران خودش زهی خیال باطل. ( وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ)
  • مهدی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    12 0
    آقای انصاری راد داره مظلومیت نمایی میکنه دست خودشم نیست و میدونه از کجا داره میسوزه(روحانی تابوت اصلاحات را ساخت )
  • سید IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    16 1
    اصلاح طلبان تهوع آور اکنون جایشان در قعر دوزخ آماده اسکان شان است
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    5 0
    جاسوس خطیب و منبری و ...
  • نفوذی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    18 0
    مهمترین و ساده ترین راه نفوذ در عصر حاضر، جابجایی اولویت برنامه های کشور از طریق مسئولان رده بالای اجرایی کشور است. یعنی کارهای کم ارزش و یا رده چندمی را در راس برنامه ها قرار دهیم و کارهایی که مریوط به معیشت مردم و آبادانی کشور می شود را در آخرین رده ها قرار دهیم و این بهترین و ساده ترین روش برای ضربه زدن به نظام یک کشور است که از طریق مسولان رده بالای نفوذی صورت می گیرد..
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    25 0
    جهانگیری بی تدبیر ترین و نا امید کننده ترین دولت قرن ایران را بعد از قاجار به نمایش گذاشتند
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      13 0
      همین گونه است
  • محمد IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 0
    شما که میفرمایید صلاحیت ندارند پس حتما صلاحیت رای دادن چنین افرادی هم رد است چون با نظام مشکل دارند و رای هم ندهند بهتر است.
  • علي IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    5 0
    منظور همون امجد خان هست؟
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 0
      شاید
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      1 0
      امجد و رفقا
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    6 0
    آقای انصاری فرد میدانیدچرا زمینه برای اصلاح طلبان فراهم نیست بخاطر اینکه وطن فروشی میکنند؛ نمونه بارزش کارشناسان بی بی سی همیشون اصلاح طلب هستن آیا دورغ میگم
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 0
      تمام خیانت کنندگان به ملت اصلاح طلب هستند
    • کمال IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      0 2
      طبری و بقایی و رحیمی اصلاح طلب بودند قاضی منصوری اصلاح طلب بودند؟
  • مهدی IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    درباره اینکه اقا فرمودند باید خسارت هم بدهند مطلب کار کنید. خسارات این چند سال و این مشکلات الان ... آن را تبدیل به یک مطالبه عمومی از امریکا کنید برای مذاکرات بعد لازم است..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس