اردوغان: تحریم کنندگان ترکیه پشیمان خواهند شد - کراپ‌شده

رئیس‌جمهور ترکیه، حمله حامیان رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به ساختمان کنگره را «بهت‌آور» خوانده و ابراز امیدواری کرد انتقال قدرت به رئیس‌جمهور منتخب این کشور، مسالمت‌آمیز باشد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) به تحولات بحران انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و حمله حامیان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به ساختمان کنگره واکنش نشان داد.

اردوغان در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران بعد از نماز جمعه، گفت: «چیزی که در ایالات متحده رخ داد، کشوری که آن را مهد دموکراسی می‌خوانند، واقعا تمام بشریت را مبهوت کرد. این یک حادثه بی‌سابقه در تاریخ آمریکا و رسوایی برای دموکراسی [آنها] است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی ضمن آرزوی بهبودی برای آسیب‌دیدگان و صبر برای خانواده جان‌باختگان حادثه کنگره آمریکا، اظهار داشت: «امیدوارم انتقال ریاست جمهوری به جو بایدن در تاریخ بیستم ژانویه، همانطور که ترامپ وعده داد، مسالمت‌آمیز باشد».

کنگره آمریکا روز چهارشنبه در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند.

رسانه‌های آمریکایی نیز می‌گویند «استیون ساند» رئیس نیروی پلیس کنگره ایالات متحده قصد دارد از سمت خود استعفا دهد.

آشتی با قطر، تحولی بسیار خوب است

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به توافق عربستان سعودی و قطر برای عادی‌سازی روابط نیز گفت: «لغو محاصره [قطر] و پایان اختلافات داخلی، تحولی بسیار خوب و مبارک برای خلیج [فارس] است. ما امیدواریم احیای جایگاه ترکیه در شورای همکاری خلیج [فارس] نیز به این همکاری کمک کند».

 چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

روابط میان چهار کشور یادشده با قطر تا حدود دو ماه گذشته متشنج بود تا اینکه وزیر خارجه کویت اخیرا اعلام کرد با میانجیگری این کشور، رایزنی‌هایی میان چهار کشور مذکور و قطر صورت گرفته و این گفت‌وگوها «ثمربخش» بوده است.

روز سه‌شنبه هفته جاری نیز «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز»‌ شاه سعودی در چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العلا» در عربستان سعودی شرکت کرد؛ نشستی که به اجلاس آشتی با قطر معروف شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    8 4
    آمریکا چند سال دیگر به پنجاه کشور تجزیه خواهد شد.مرگ بر امپریالیسم
  • سید فروزان CH ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    10 18
    باید گفت اردوغان ،هر میگه نان و پنیر ،تو یکی سرت را بگذار و بمیر دمکراسی از نوع عثمانی را هم میبینیم ، حمایت از تروریست‌ها ، اشغال گری ، اعزام تروریست ، همکاری با اشغالگران
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    7 2
    کدام دموکراسی آمریکا در دست دوحزب فاسد ودیکتاتور است از کدام دموکراسی حرف میزنید دموکراسی فریبی برای رسیدن به قدرت است
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    9 9
    تو دهنت رو ببند نوکر صهیونیزم.
  • DE ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    7 5
    اردوغان: حوادث آمریکا یک رسوایی برای دموکراسی است. امریکا بایستی دمکراسی و آزادی را از ما آتاتوووورچ ها و پاشا توووورچها یاد بگیرد . ما تا حالا نه مخالفین خود را زندان کرده ایم نه به کشور همسایه تجاوز کرده یم نه داعش را 10 سال حمایت کردیم نه به کردها ایراد گرفتیم...نه چند صد هزار نفر را از کار بیکار و زندان کرده ایم. دمکراسی فقط از نوع پاشاییش خوبه . عردوغان خودش ده تا ترامپه هر دو دیوانه و مجنون و پان پانی هستند هردو نژاد پرست هستند.
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      7 2
      مطمئننا پژاکیهای کوهی ناراحت میشن یکی به اربابشون امریکا اهانت کنه
  • علی IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    11 14
    خودت یک رسوایی برای بشر هستی شرت از مدیترانه تا قفقاز شمال آفریقا و ‌. ...
    • مینا IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      5 1
      یعنی تو قفقاز ار مسلمون حمایت کرد کار بدی کرد؟ یا تو لیبی در مقابل فرانسه وایستاده کار بدیه؟ نکنه میخاستی از پژاک و پ ک ک حمایت کنه؟
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 1
      بنویس از مدیترانه و شمال آفریقا و خاورمیانه تا آسیای مرکزی و میانه در چنبره اردوغانه. اینو بنویس.
    • ترکیم IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 2
      چی میگی تو اقای علییییی کمی حرف دهنتو ببند اردوغان یک قدرتی داره که همه ی این دهنای تون رو میبنده اوکی
    • علی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 2
      چه قدرتی که التماس غرب اسراییل و آمریکا می‌کنه هنوز یه ماه نگذاشته از صحبت عادی سازی روابط با اسراییل شده عروسک خیمه شب بازی
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    6 1
    خخخ رجب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس