منابع رفع کسری بودجه 1400 غیرواقعی است/بودجه تنظیم شده استخوان های مردم را خرد می‌کرد+فیلم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ برآورد اولیه ۳۳۲ هزار میلیارد کسری بودجه است که منابع در نظر گرفته شده منابع غیرواقعی است.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی ظهر امروز در نشست خبری تشریح جزئیات عملکرد و اقدامات مجلس برای بررسی و اصلاح بودجه ۱۴۰۰ که در دفتر خبرگزاری فارس در قم برگزار شد، با بیان اینکه دولت بودجه‌ای به مجلس ارائه کرده که ۲ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان بودجه است که ۲ هزار میلیارد تومان بخش عمومی و الباقی بخش شرکت‌ها است اظهار کرد: عملا بودجه اشکالات جدی داشت و اساس اشکالات به این برمی‌گشت که کشور را دچار انسداد می‌کرد و راه غلط طی‌شده دو سال قبل در یک ظرفیت‌های بزرگ‌تری تکرار می‌کرد.

وی ادامه داد: دولت با علم به اینکه نمی‌تواند نفت را بفروشد در سال ۹۸ بالغ بر ۱.۵ میلیون بشکه، بشکه‌ای ۵۰ دلار بودجه بسته شد و هم دولت و هم مجلس دهم می‌دانست که نمی‌تواند نفت را بفروشد و ادعا این بود که برای عملیات روانی در مقابل ترامپ این کار را انجام می‌دهند اما متاسفانه هزینه‌هایی برابر این درآمدهای نفتی دیده شده و کشور ۱۶۷ هزار میلیارد تومان کسری آورد.

زاکانی با تاکید بر اینکه همین اتفاق سال ۹۹ رخ داد و کشور بالغ بر ۲۷۳ هزار میلیارد تومان کسری آورد افزود: این کسری بودجه که با توسل به جلسه سران حل می‌شد یا باید مسیر فروش اوراق را پیش می‌گرفت که دولت‌های بعد یا سال‌های بعد را بدهکار می‌کرد یا باید از طریق استقراض از صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی یا شبکه بانکی شکل می‌گرفت که به تورم می‌انجامید.

منابع بودجه ۱۴۰۰ موهوم و غیرواقعی بودنشست خبری زاکانی

وی افزود: آسیبی که امروز مردم می‌خورد آسیب حرکت نادرست دو سال قبل است و رهبری هم ام‌الخبائث را کسری بودجه یاد کردند؛ در بودجه سال ۱۴۰۰ عملا برآورد اولیه ۳۳۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه بود که منابعی هم که در نظر گرفته شده بود کاملا موهوم و غیرواقعی بود یعنی هم سقف فروش نفت و هم سایر شرایطی که از صندوق توسعه ملی یا منابعی که از طریق اوراق مشارکت باید تامین شود نادرست بود.

وی با بیان اینکه نظر کارشناسان این است که بودجه به درد فروپاشی و برهم زدن می‌خورد تا سنگ‌اندازی یا سامان‌دادن که موجب شد بودجه به دولت برگشت داده شود تا دولت خودش اصلاح بودجه را ارسال کند افزود: این مساله مواجه شد با نامه ۲۳ آذر رهبر انقلاب که عملا اصلاح بودجه را با شروطی که بیان کرده بودند آغاز کردند و بعد از آن دولت هم برای ۹۳ هزار میلیارد تومان قبول کرد و نامه‌ای را تقدیم مجلس کرد و بعد از آن شورای نگهبان هم پس از مشورت تاکید داشت که اگر مجلس بنا بر اصلاحات درست اقدام کند شورا منعی برای تصویب اصلاح ندارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مذاکراتی در مجلس برای رد بودجه داشتیم اما زمانی که افق اصلاح مشخص شد بنده در صحن علنی تاکید کردم که بودجه از ابعاد مختلف بی‌نظیر است و نیاز به اصلاح دارد خاطرنشان کرد: به همین خاطر گفتم که با نامه رهبری و صحبتی که با شورای نگهبان شده امکان اصلاح است و باید مجلس همت عالی برای اصلاح داشته و زبان گویای برای صحبت با مردم داشته باشد.

وی بیان کرد: حتی در جلسات دولتی‌ها اذعان دارند که اصلاحاتی که در مجلس در حال شکل‌گیری است خوب بوده و در مقام تخصص کار بزرگی است اما در مقام سیاسی مقاومت در این مسیر وجود دارد و پشت تریبون‌ها چیز دیگری می‌گویند.

زاکانی ادامه داد: مثلا ناظر به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خود معاون اول رئیس جمهور در یکی از شوراهای بالادستی عنوان کرده بود که کار بزرگی است یعنی در مقام تخصص همه می‌دانند که مجلس چه اشکال بزرگی را اصلاح می‌کند اما در مقام سیاسی و در مقابل افکار عمومی نتیجه‌اش سخنان دیروز رئیس جمهور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسیری که مجلس پیش گرفته اهتمام برای اصلاح بودجه است خاطرنشان کرد: اساس کار مجلس در کمیسیون تلفیق در خلق منابع درآمدی است؛ در این حوزه بخشی را از حذف نقاط معیوب شروع کردند که از آن جمله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ در سال ۹۸ بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار ارز دادیم که در سال ۹۹ به ۹ میلیارد دلار کاهش یافته که عمدتا به خرید نهاده‌های دامی و روغن خام و دارو اختصاص یافته و متاسفانه همین تخصیص نادرست ارز و معیوب بودن سیستم واگذاری و واردات موجب شد قیمت مرغ رشد بالایی داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: همین امروز مدیرکل جهاد کشاورزی استان عنوان می‌کرد که اگر قرار باشد با ارز ۳۰ هزار تومان مرغ تولید شود نهایتا قیمت ۳۷ هزار تومان خواهد بود و چطور می‌شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی به این عدد برسد.

۹۰ درصد سپرده گذاری بانک ها مربوط به ۴ درصد مردم است

وی با اذعان به اینکه بخشی از تصمیمات اصلاحی مجلس در کسب درآمدهایی است که نگاه خاصی به مردم ارائه می‌کند افزود: امروز ۷۰ درصد سپرده‌گذاری بانکی مربوط به یک درصد جامعه و ۹۰ درصد سپرده‌گذاری مربوط به ۴ درصد جامعه است؛ امروز اختلاف طبقاتی و مصرف به گونه‌ای است که پایین ترین سطح جامعه میانگین یک کیلو گوشت و در سطوح بالاتر ۹۶ کیلو گوشت مصرف می‌کنند و این تبعیض بنیان‌برافکن است و رویه دولت تشدید این تبعیض‌ها بود.

زاکانی گفت: مثلا در افزایش حقوق‌ها به طور یکسان قرار بود افزایش صورت گیرد در صورتی که این مساله اختلاف طبقاتی را تشدید می‌کرد؛ مسیری که مجلس دنبال کرده این است که از طریق شفاف‌سازی بسیاری از مشکلات و مسائل کشور حل شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۳۷ هزار میلیارد تومان شرکت گاز ۳۷ هزار میلیارد تومان ال‌پی جی فروخته بود که در بودجه درج نشده بود تصریح کرد: امسال هم عدد پیش‌بینی این بخش ۶۷ هزار میلیارد تومان بود که باز دولت تصریح داشت که این عدد در بودجه نیاید؛ یعنی ۶۷ هزار میلیارد تومان پول مملکت مشخص نباشد کجا می‌رود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از تصمیمات به مسائل مالیاتی برمی‌گردد گفت: مثلا در مجلس تصویب شده که به خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس مالیات بسته شود و هرکس درآمد و رفاه بیشتری از عموم جامعه دارد باید هزینه آن را بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: یک سری موارد هم به تخفیفات برمی‌گردد و مثلا دیروز مصوب شد که تولید سهم مالیاتی‌اش از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد و اصناف تا سقف ۱۰۰ میلیون سود در سال معاف شوند و با این کار تحولی در امورات اصناف و تولید ایجاد می‌شود.

زاکانی گفت: در بخش هزینه‌ای هم بنا داریم طوری برنامه‌ریزی کنیم که عموم مردم از خدمات بهره‌مند شوند و معادله تبعیض آمیز فعلی برهم بخورد. دولت اگر بنای بدهی دارد اگر طریق فروش اموال و دارایی گذشته آن را تامین کند و اگر بناست اوراق مشارکت بفروشد آن را برای زیرساخت‌ها اختصاص دهد.


وی با بیان اینکه با این شرایطی که الان هست بعد از اصلاحی که انجام و به مجلس آمد، برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ۴۰ هزار میلیارد تومان اختلاف بین درآمدها و هزینه‌های بودجه وجود دارد گفت: منشا آن هم مشخص نیست و دولت معلوم نیست در این خصوص چه می‌خواهد بکند و به همین خاطر مجلس تصمیم به اصلاح جدی بودجه گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صحبت‌هایی که در خصوص نرخ ارز و... شده از اساس باطل است اذعان کرد: متعجبیم که در کشوری که همه باید دست به دست هم داده کار کنند برخی مواقع نکاتی می‌شنویم که اسباب تحیر است که امری در مرحله تخصص بسیار خوب است و در حضور افکار عمومی وارونه جلوه داده می‌شود و مایه افتخار است که این اصلاحات را به سمتی سوق دهیم که حداقل بخش زیادی از اصلاح بودجه در ساختار، فرآیندها، ارقام و شفاف سازی داشته باشیم.

بودجه تنظیم شده استخوان های مردم را خرد می کرد

وی با تاکید بر اینکه این بودجه ای که تنظیم شده موجب می شد استخوان‌های مردم خرد شود و ریشه بسیاری از بخش های جامعه زده می‌شد گفت: در شرایط امروز جامعه تاب‌آوری لازم برای این مسائل را ندارد و باید متناسب با شرایط جامعه بودجه تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه مسکن باید از کالا به یک نیاز اساسی جامعه ما تبدیل شود گفت: هدفگذاری مجلس برای این کار ایجاد تسهیلات برای ساخت مسکن و تامین اعتباراتی برای اینکه بار از دوش مردم برداشته شود. نکته بعدی این است که مالیات به خانه‌های خالی گرفته شود تا مسکن از جنبه سوداگری خارج شده و در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالگرد حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: با شفاف شدن ماجرا حتما باید غرامت پرداخت شود و محاسبه هزینه در خارج از مجلس انجام می‌شود و ردیف و بخش مورد نظر برای پرداخت در مجلس صورت خواهد گرفت، هرچند این غرامت و هزینه پاسخگوی آلام بازماندگان نخواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام ااقای زاکانی از شما بعیده ارز ۴۲۰۰ رو چه کسانی گرفتن چرا اعلام‌نمیکنید لبست بانگ‌مرکزی چی اوردن چقدر فروختن کجا فروختن‌کلی گویی میکنی از شما بعیده که هنوز رسوا نکردید اینها رو شما چرا
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    جناب روحانی شما طرح حمایتمعیشتی مجلس رو میگفتی منابعش مشخص نیست، نامعلومه و کلی سر دوندی ملت رو حالا بودجه ی کشور رو خودت همونجوری کردی؟ الکی که نمیشه علی برکت الله گفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس