وزیر دفاع عراق: مستشاران ایرانی در جنگ با داعش از هیچ کمکی به ما دریغ نکردند

وزیر دفاع عراق در گفت‌وگوی تفصیلی با یک شبکه تلویزیونی با اشاره به توافق بغداد و واشنگتن درخصوص عقب‌نشینی تدریجی نیروهای ائتلاف از عراق تصریح کرد که مستشاران ایرانی در نبرد با داعش از هیچ کمکی به عراق دریغ نورزیدند.

به گزارش مشرق، «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق در یک گفت‌وگوی تفصیلی با یک شبکه تلویزیونی درباره نقش مستشاران ایرانی در نبرد با داعش، جایگاه الحشد الشعبی و شمار نیروهای آمریکایی حاضر در عراق و نیز شمار بقایای داعش سخن گفت.

شمار نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق

 وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد»، از توافق بغداد و واشنگتن بر عقب‌نشینی تدریجی نیروهای ائتلاف آمریکایی از خاک عراق خبر داد و گفت که نیروهای خارجی حاضر در کشور برای نیازهایی همچون آموزش و پوشش هوایی و راداری حضور دارند.

جمعه عناد افزود: ۸۰ درصد نیروهای خارجی موجود در کشور در زمره کارشناسان هستند و نیروهای رزمی خارجی در خاک عراق حضور ندارند و شمار کلی این نیروها از سه هزار نفر فراتر نمی‌رود. پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضروری است و آخرین پشتیبانی آنها در نبردها این امر را روشن می‌سازد.

شلیک راکت‌ها در بغداد تاثیری بر اقتدار دولت ندارد

وزیر دفاع عراق درباره هدف قرار دادن سفارت‌خانه‌ها با اشاره به اینکه آسمان عراق کاملا تحت کنترل نیست، گفت: شلیک یک یا دو موشک بر اعتبار و اقتدار دولت تاثیری نمی‌گذارد، اما موجب نارضایتی سفارت‌خانه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقش‌دهی سردار سلیمانی به خبرنگاران در مذاکره ایران، آمریکا و عراق

حمله موشکی ایران به عین الاسد؛ تغییر ماهیت ادبیات تهدید

العامری: فتوای مرجعیت عراق را نجات داد/مالکی: ایران حامی عراق است

شمار داعشی‌ها در عراق

وی درباره شمار نیروهای داعش گفت: شمار آنها از دو هزار نفر تجاوز نمی‌کند و آنها مانند گرگ‌های تنها فعالیت دارند.

جمعه عناد در ادامه به موضوع آموزش نیروهای ارتش عراق پرداخت و گفت: سطح آموزش این نیروها بر میزان تلفات در صفوف ارتش تاثیر می‌گذارد.

اولویت بخشی به تامین مرزهای مشترک عراق با سوریه

وی درباره تامین امنیت مرزهای عراق با سوریه توضیح داد و از ایجاد یک سیستم بازدارنده در مرزهای عراق و سوریه خبر داد و گفت که بزودی این سیستم تکمیل خواهد شد. مرزهای عراق و سوریه کاملا تحت کنترل درخواهد آمد و ما حتی از یک وجب از خاک خود غفلت نخواهیم کرد.

وزیر دفاع عراق پیشتر نیز درباره این سیستم گفته بود: این سیستم شامل کشیدن سیم‌های خاردار، فنس کشی و ایجاد برج‌های دیده‌بانی است که ارتفاع هریک از آنها به ۱۲ متر می رسد که مجهز به دوربین های حرارتی برای تامین امنیت بیش از ۱۵۳ کیلومتر از مرز سوریه است و اگر این موانع بازدارنده کامل شود، مرزهای سوریه کاملا ایمن خواهد شد.

وی دلیل اولویت بخشیدن به ایمن‌سازی مرزها با سوریه و خرید دوربین‌های حرارتی با برد میان ۴ تا ۱۰ کیلومتر، گفته بود که منطقه بین القائم و ربیعه که در آن داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی فعالیت دارند، خطرناک ترین محدوده است؛ هرچند که منطقه حد فاصل بین القائم و الولید خطر کمتری دارد.

المهندس دوست من بود/مستشاران ایرانی از هیچ کمکی به ما دریغ نکردند

وزیر دفاع عراق در ادامه به نقش الحشد الشعبی در نبردهای آزادسازی عراق از دست داعش اشاره کرد و گفت: با همه گروه‌های الحشد الشعبی در جریان جنگ با داعش کار کردم و این الحشد الشعبی بود که بخش وسیعی از بیجی را آزاد کرد. همه نیروهای الحشد که با من کار می‌کردند، رزمندگانی سلحشور بودند. آنها دستورات فرماندهی کل نیروهای مسلح را با دقت اجرا می‌کردند و ارتش و الحشد مانند یک تیم متحد دربرابر داعش جنگیدند.

جمعه عناد، شهید ابومهدی المهندس، نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی را که سوم ژانویه ۲۰۲۰ به همراه سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی ایران در جاده فرودگاه بغداد ترور شد، دوست  خود خطاب کرد و گفت: شهید المهندس دوست من بود و از ما طی جنگ بسیار حمایت کرد. در عین حال شهادت او تاثیری بر روابط ما با الحشد الشعبی نگذاشت. ما شهید المهندس را از دست دادیم و جای خالی او هرگز پر نخواهد شد.  

وی درباره نقش سردار سلیمانی در نبرد با داعش گفت: مستشاران نظامی ایرانی در جنگ با داعش از هیچ کمکی به ما دریغ نکردند و از ما در جنگ بسیار حمایت کردند. من با شهید قاسم سلیمانی تنها یک‌بار و آن هم در جریان آزادسازی بیجی ملاقات کردم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    0 0
    پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضروری است و آخرین پشتیبانی آنها در نبردها این امر را روشن می‌سازد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس