کد خبر 1164620
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
دورنمای تیره و تار اقتصاد جهان با گسترش ویروس کرونا

بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۱ را پایین آورد و هشدار داد همه‌گیری ویروس کرونا رشد اقتصاد طی یک دهه آینده را علیرغم بهبود شرایط کسب و کار، تحصیلات و بهره‌وری محدود می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، بانک جهانی اعلام کرد به دنبال اوج دوباره همه‌گیری ویروس کرونا درسراسر اقتصادهای پیشرفته، روند بهبود اقتصاد جهان از عمیق‌ترین رکود پس از جنگ جهانی دوم، بسیار آهسته تر از حد انتظار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی‌ها ۲۰۲۱ را چطور نشان می‌دهند؟

 بانک جهانی در گزارش خود از دورنمای اقتصاد جهان در روز سه شنبه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی جهان ۴ درصد ۲۰۲۱ افزایش می‌یابد که کمتر از  ۴.۲ درصد پیش‌بینی شده در ماه ژوئن است. این رقم در ۲۰۲۲ برابر با ۳.۸ درصد خواهد بود. پیش بینی رشد اقتصادی در آمریکا و منطقه یورو کاهش یافته ولی تخمین زده می‌شود رشد اقتصاد چین ۱ درصد بالاتر رفته و برابر با ۷.۹ درصد باشد.

این بانک هشدار داد همه‌گیری ویروس کرونا رشد اقتصاد طی یک دهه آینده را علیرغم بهبود شرایط کسب و کار، تحصیلات و بهره‌وری محدود می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این دو کشور بیشترین سود را از شیوع کرونا بردند

در گزارش این بانک آمده است در حالی که ویروس کرونا میلیون‌ها نفر را وارد فقر کرده و یک دهه ذخایر حدود یک چهارم اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه را از بین برده، واکسیناسیون باید اطمینان، مصرف و تجارت را در سال جاری و سال آینده افزایش دهد.

البته خطرات بسیاری در دورنمای اقتصاد جهان باقی است از جمله اوج گرفتن مکرر همه‌گیری، تأخیر در واکسیناسیون، نگرانی‌های مالی در بحبوحه بدهی‌های بالا، بی‌کاری و تعطیلی دائم کسب و کارها. ضعف مداوم اقتصادی باعث ورشکستگی‌های بیشتر شده و بحران‌های مالی را افزایش می‌دهد.

بانک جهانی اعلام کرد جامعه جهانی باید برای کاهش فشار بدهی‌ها همکاری کند. بدهی دولتی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه  به اندازه ۹ درصد تولید ناخالص داخلی در ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول هم در اکتبر پیش بینی خود از رشد اقتصادی در ۲۰۲۱ را تا ۵.۲ درصد پایین آورد و هشدار داد علیرغم محرک‌های بزرگ مالی توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها، تا زمان مهار کامل ویروس کرونا، دنیا با بهبود نامتوازن اقتصادی مواجه خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس