دو ویژگی بارز آیت الله مصباح یزدی در بیان شاگرد لبنانی

شاگرد مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی درباره سبک زندگی ایشان گفت: ایشان به لحاظ سبک زندگی بسیار ساده‌زیست بودند و به هیچ وجه اهل تشریفات نبودند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، شاگرد مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سبک زندگی آیت‌الله مصباح یزدی، نوع مراقبت ایشان از خانواده و فرزندان گفت: یکی از ویژگی‌های علامه مصباح یزدی جامعیت ایشان بود که به لحاظ علمی، عملی و بصیرتی فوق‌العاده بودند و همین موارد ایشان را نسبت به بسیاری از افراد ممتاز کرده بود.

وی افزود:‌ ایشان از نظر علمی فیلسوف قوی بودند و تفسیر معارف قرآن ایشان واقعا جزو بهترین تفاسیر است. به یاد دارم مرحوم آیت‌الله سید عزالدین حسینی، از مراجع عظام تقلید و از شاگردان برجسته علامه طباطبایی، می‌فرمودند با تفسیر معارف قرآن آیت‌الله مصباح من به این نتیجه رسیدم که قرآن مهجور نمی‌شود و پیامبر(ص) شکایت نمی‌کند که مسلمانان قرآن را مهجور کردند.

وقت زیادی برای تربیت فرزندان می‌گذاشتند

آقاتهرانی اظهار کرد: از طرفی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه عمل و اخلاق هم فوق‌العاده و به لحاظ سبک زندگی بسیار ساده‌زیست بودند و به هیچ وجه اهل تشریفات نبودند. فرزندان ایشان نیز افرادی بسیار متخلق، متواضع و مؤدب هستند و در بحث تدریس فعالند و به معنی واقعی کلمه آقازاده هستند و بحث‌ آقازادگی در معنای منفی در مورد آنها صدق نمی‌کند و من به شوخی به ایشان می‌گفتم خدا را شکر فرزندان خوبی دارید. ایشان برای تربیت فرزندان واقعاً وقت می‌گذاشتند و به آنها رسیدگی می‌کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز کرد: از طرفی چون ایشان خیلی اهل عمل بودند وقتی فردی کنارشان می‌نشست تأثیر جدی می‌گرفت و این ویژگی ایشان شبیه تأثیرگذاری معنوی و روحانی مرحوم آیت‌الله بهجت بر اطرافیان بود. بسیاری از بچه‌های مؤسسه امام خمینی(ره) نیز که با ایشان آشنا بودند می‌دانستند که حتماً باید ایشان را ببینند ولو اینکه به اندازه راه کوتاه خانه تا مؤسسه و در حد یک سلام و احوال‌پرسی باشد چون می‌دانستند این سلام تأثیر دارد و این به خاطر همین فوق‌العادگی روحی و معنوی ایشان بود؛ واقعاً این زندگی ساده درس‌آموز است.

توجه فراوان به وقت و نظم در کار

آقاتهرانی اظهار کرد: نکته مهم دیگر در سبک زندگی ایشان توجه زیاد به وقت و نظم در کار است. برای نمونه وقتی با من قراری می‌گذاشتند چند دقیقه زودتر می‌آمدند و من خجالت می‌کشیدم. واقعاً ایشان برای انسان‌ها و وقت آنها ارزش قائل بودند و ما از این میزان توجه تعجب می‌کردیم. وقتی می‌خواستند با فردی قرار ملاقاتی بگذارند حتماً به تقویم کوچکی که همیشه در جیب‌شان داشتند نگاه می‌کردند تا تداخل و تلاقی با قرار دیگر نداشته باشد.

وی افزود: مسئله دیگر نحوه تذکر به اشتباهات دیگران است؛ ایشان وقتی در جمعی اشتباهی در فردی می‌دیدند بدون ذکر نام فرد، در فرصت مناسبی آن اشتباه را تذکر می‌دادند تا آن فرد خجالت نکشد. به واقع هیچ منیت و نفسانیتی در ایشان وجود نداشت و خیلی ملاحظه احکام خدا و دستورات الهی را داشتند و هیچ چیز را مقدم بر خواست الهی نمی‌دانستند و خودشان می‌گفتند من در ارتباط با دین به هیچ وجه شوخی و تعارف ندارم و معتقد بودند احکام الهی همانگونه که هست باید بیان و عمل شود و خودشان هم دقیقاً مقید به این حالت بودند و به همین دلیل دیدن ایشان انسان را به یاد خدا می‌انداخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: وقتی برخی دوستان می‌خواستند مسافرت بروند و برای خداحافظی پیش ایشان می‌رفتند توصیه می‌کرد درس و بحث به منزله برنامه اصلی به خاطر این مسافرت تضعیف نشود لذا هیچ‌گاه اصل و فرع را با هم جایگزین نمی‌کردند و حتی در سیاست هم اینگونه بودند و مسئله اصلی را ولایت فقیه می‌دانستند و رهبر معظم انقلاب را بهترین نعمت بیان می‌کردند و توصیه زیادی بر حفظ حرمت ایشان داشتند. به عبارتی سبک زندگی ایشان کاملاً یک سبک زندگی اسلامی، فقاهتی و دینی بود.

واکنش آیت‌الله مصباح یزدی به تهمت‌ها و تخریب‌ها

حجت‌الاسلام و المسلمین آقاتهرانی درباره واکنش مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی به هجمه‌ها و تخریب‌ها گفت: ایشان در دوره‌ای مورد هجمه و تهمت زیادی قرار گرفتند. من که آن زمان تازه از خارج آمده بودم به ایشان گفتم در چه حالی هستید؟ فرمودند: «فحش‌درمانی» می‌کنم. چون به وظیفه‌ام عمل می‌کنم به من فحش می‌دهند و من احساس می‌کنم کار درستی انجام می‌دهم. زیرا آمریکایی‌های فارسی زبان در ایران کم نداریم که از سخنان ایشان ناراحت می‌شدند و سکولار هستند و نمی‌توانند بپذیرند که اسلام پاسخگوی همه نیازهای بشر در همه ابعاد است. در حالی که آیت‌الله مصباح یزدی معتقد بودند اسلام در همه ابعاد اعم از سیاست و اقتصاد و جامعه ... پاسخگوست لذا در مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) که تأسیس کردند تمام رشته‌های علوم انسانی مورد بحث قرار می‌گرفت و به دنبال آن بودند که علوم انسانی اسلامی را شکل دهند.

وی تأکید کرد: از این جهت واقعاً صبر زیادی داشتند و این هجمه‌ها را تحمل می‌کردند و در این میان برخی مغرضانه و برخی جاهلانه توهین می‌کردند اما رسالت معلمی‌ ایجاب می‌کند که در مقابل هر حرف و سخنی صبر کرد و برافروخته نشد. به همین دلیل ایشان به این تهمت‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دادند در حالی که برخی علمای دیگر نسبت به تهمت‌های وارده به ایشان حساس و ناراحت می‌شدند و پاسخ می‌دادند.

طرحی که رهبری ۶۲ مرتبه از آن تجلیل کردند

آقاتهرانی یادآور شد: ایشان برای جوانان نیز کارهای زیادی کردند و تقریباً در بسیاری از دانشگاه‌های کشور حاضر شده و با جوانان بحث می‌کردند و صحبت موافق و مخالف را می‌شنیدند. ایشان در راستای فعالیت‌های تبیینی «طرح ولایت» را راه انداختند که رهبر معظم انقلاب حدود ۶۲ بار از این طرح تجلیل کردند. البته ایشان زمان طاغوت هم چنین روحیه مقاومی داشتند. یک‌بار می‌فرمودند در جلسات ۱۱ نفره که رهبر معظم انقلاب و دیگران هم حضور داشتند، من خطی را اختراع کرده بودم که جلسات را با خط خاصی بنویسم که اگر دست ساواک افتاد هیچ کسی لو نرود.

درک و پاسداری نعمت ولایت؛ آخرین توصیه ایشان به من

حجت‌الاسلام و المسلمین آقاتهرانی درباره آخرین دیدار و گفتاری که از آیت‌الله مصباح یزدی به خاطر دارد، گفت: آخرین دیدار کمتر از یک‌ماه پیش بود که به منزل ایشان رفتم و حال‌شان چندان خوب نبود اما آخرین گفتاری که داشتند این بود که «نعم» الهی به ما بسیار زیاد است و بزرگ‌ترین نعمت الهی به ما امروزه وجود مبارک حضرت آقاست، این نعمت بزرگ را هم درک کنید و هم پاس بدارید و باز هم سفارش حضرت آقا را کردند که به ایشان توجه داشته باشید و عزیزان حزب اللهی متدین به خوبی این نعمت را درک کنند و از آن پاسداری کنند.

*ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    8 2
    روحش شاد
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      3 1
      خدایش رحمت کند که سربازی بزرگ برای انقلاب اسلامی ایران و مطیع صادق ولایت فقیه و سدی بزرگ در مقابل غربگدایان منحرف ضد اسلام بود
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    5 3
    زیرا آمریکایی‌های فارسی زبان در ایران کم نداریم که از سخنان ایشان ناراحت می‌شدند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    3 5
    خدایا مارا قدر دان ولایت و رهبری قرار بده
  • سید IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    2 1
    روحشان شاد
  • امیر هجرانی شاد IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس