کد خبر 1163921
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
اولیانوف: نقش آمریکا در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام مورد بحث قرار می‌گیرد

روسیه: برنامه هسته‌ای ایران کاملاً شفاف و قابل راستی‌آزمایی است

به گزارش مشرق،  «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز دوشنبه (۱۵ دی‌ماه/ ۴ ژانویه) با توصیف برنامه هسته‌ای ایران به عنوان برنامه‌ای «کاملاً شفاف و قابل‌ راستی‌آزمایی» خواستار اجتناب از فضاسازی در خصوص قصد تهران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد شد.

اولیانوف گفت: «ما از انحراف بیشتر تهران از تعهداتش در برجام ذوق‌زده نیستیم، اما این مسئله‌ای نیست که بر سر آن مبالغه شود. برنامه هسته‌ای [ایران] همچنان شفاف و قابل راستی‌آزمایی است. باید روی روش‌های لازم برای بازگشت به اجرای توافق هسته‌ای متمرکز شویم.»

«علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران ساعاتی قبل‌تر آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را اعلام کرد. او گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد».

ربیعی پیش از این علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره آغاز فرایند غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تأکید کرده بود که فعالیت‌های غنی‌سازی ایران به آژانس اطلاع‌رسانی شده است.

چند روز پیش، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرده بود که ژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داد که ایران در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۹) نامه‌ای ارسال کرده و در آن از قصد خود برای تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد در فردو را در راستای طرح مجلس ایران اعلام کرده است.

اخیراً مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند.

براساس ماده یک مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رضا IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 2
    شاهكار مجلس انقلابى ؛ تصويب نابودى اسرائيل در ايكى ثانيه ! يا امام رضا خودت به فريادمون برس !
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      الان خوشحالی یا ناراحت؟؟؟
  • فرطوسی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 0
    بسیار عالی، طرح بسیار جالبیه، کاش زودتر انجام میشد... یک قاعده کلی درلاره آمریکا: هر فعالیت و حرکتی که آمریکا از اون ابراز نگرانی کنه، به نفع مسلمانان و انسانیته..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس