انرژی هسته‌ای نیروگاهی هسته ای تولید برق انرژی پاک

بر اساس اطلاعات تولید برق در قاره اروپا کمترین میزان آلایندگی هوا به کشورهایی اختصاص دارد که از انرژی هسته‌ای برای مصرف در نیروگاه تولید برق بهره‌ می‌برند.

به گزارش مشرق، نیروگاه‌های تولید برق همواره یکی از متهم‌های ردیف اول آلودگی هوا به حساب می‌آیند. به نظر می‌رسد، پیش از آنکه نیروگاه تولید برق را به عنوان یکی از متهمان آلایندگی هوا و فشار به ریه خود به حساب بیاوریم، باید تفکیکی میان انواع نیروگاه‌های برق قائل باشیم.

منابع اصلی تولید برق در یک واحد نیروگاهی  به سوخت‌های فسیلی، انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر تقسیم بندی می‌شوند. اگر میزان آلایندگی هوا شاخص ما برای بررسی انواع نیروگاه‌های تولید برق قرار بگیرد، باید گفت نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر به طور مستقیم هیچ آلایندگی برای هوا ندارند اما نیروگاه‌های سوخت فسیلی بیشترین آلودگی را با خود به همراه خواهند داشت.

به طور کلی، ذغال سنگ، گاز طبیعی، گازوییل و در مواردی نفت کوره یا همان مازوت، انرژی تولید برق را در نیروگاه سوخت فسیلی را مهیا می‌کند. به منظور بررسی آلایندگی هر یک از انواع نیروگاه تولید برق بهتر است، مقایسه‌ای بین کشورهای اروپایی انجام دهیم.

*تولید برق بدون آلودگی هوا در فرانسه با استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای

به استناد آمار بدست آمده از میزان آلایندگی تولید برق در قاره اروپا، کشور فرانسه با وجود اینکه یکی از اصلی‌ترین کشورهای تولید کننده برق در کشور اروپا است اما کمترین میزان آلایندگی در این حوزه را به خود اختصاص داده است. در همین راستا و به منظور بررسی دلایل آلایندگی کم نیروگاه‌های کشور فرانسه به سراغ سیما غفاری، کارشناس حوزه انرژی رفتیم. این کارشناس با اشاره به اینکه عمده برق در فرانسه از محل انرژی هسته‌ای تامین می‌شود، گفت:« ۷۱.۷ درصد از انرژی برق تولید شده فرانسه سهم بخش هسته‌ای است و علت آلایندگی کم نیروگاه‌های این کشور نیز همین امر است.»

غفاری با اشاره به این نکته که بخش زیادی از برق کشور سوئد نیز از منابع هسته‌ای حاصل می‌شود، گفت:« در سوئد، ۴۰.۳ درصد از کل انرژی تولید شده مرتبط با منابع انرژی هسته‌ای است و بررسی آلایندگی در این کشورها نیز از میزان کم آلایندگی تولید برق در این کشور خبر می‌دهد.»

به طور کلی انرژی هسته‌ای مستقیما زمینه ایجاد آلودگی هوا را مهیا نکرده و توسعه این نیروگاه‌ها منجر به کاهش آلایندگی‌ اتمسفر می‌شود. نکته قابل توجه این است که نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق به واسطه نوع خاص زباله‌های اتمی مستعد نشر آلودگی زیست محیطی است اما این آلودگی با ارتقاء تکنولوژی قابل کنترل است و با تدابیری می‌توان ریسک ناشی از انتشار آلودگی رادیو اکتیو را به صفر نزدیک کرد.

*سوخت‌های فسیلی هوای شهر را مسموم می‌کنند

بررسی میزان آلایندگی تولید برق در قاره اروپا بیانگر آن است، علی رغم اینکه ۴۴.۶ درصد از برق تولیدی در کشور آلمان از منابع تجدید پذیر بدست می‌آید اما میزان آلایندگی ناشی از تولید برق در این کشور بسیار بالا است. در همین ارتباط محمد پورحمید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا میزان آلایندگی ناشی از تولید برق در آلمان زیاد است؟ گفت:« بر اساس اطلاعات موجود در سال جاری ۲۳.۸ درصد برق آلمان از نیروگاه‌های ذغال سنگ بدست آمده و ۱۶.۲ درصد برق نیز ناشی از مصرف گازی طبیعی در نیروگاه تولید برق است.»

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه تولید برق از منابع فسیلی نظیر ذغال سنگ آلایندگی بسیار زیادی را به محیط زیست تحمیل می‌کند، گفت:« برای مثال بیش از ۷۷ درصد برق در کشور  لهستان از منابع فسیلی مانند ذغال سنگ بدست می‌آید و همین امر وضعیت این کشور را در حوزه آلایندگی به حد هشدار می‌رساند.»

نمودار میزان تولید آلایندگی نیروگاه‌های تولید برق در کشورهای اروپایی

*نیروگاه‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر جایگزین نیروگاه‌های سوخت فسیلی

به گزارش فارس، بر اساس اظهارات کارشناسان می‌توان به این نتیجه رسید که آلایندگی ناشی از نیروگاه‌های سوخت فسیلی می‌تواند آسیب بزرگی برای ساکنین کلانشهرها به همراه بیاورد. از سوی دیگر تولید برق پایدار به عنوان رکن اساسی توسعه زیرساختی کشور تلقی شده و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن صرف نظر کرد.

در چنین شرایطی حرکت به سمت تبدیل ماهیت نیروگاه‌ها از سوخت‌های فسیلی به انرژی هسته‌ای و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر نیروی باد و خورشید یکی از بهترین راه حل ها برای حل این مسئله‌ باشد. به عبارت دیگر توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای و تجدید پذیر علاوه بر کاهش سطح آلایندگی نیروگاهی در کشور زمینه افزایش توان تولید برق و پاسخگویی به نیاز روز افزون را به وجود می‌آورد.

لازم به تاکید است در شرایط کنونی کشور کمتر ۲ درصد از کل انرژی کشور توسط انرژی هسته‌ای در نیروگاه بوشهر تولید می‌شود و سهم انرژی تجدیدپذیر بدون احتساب تولید برقابی بهتر از انرژی هسته‌ای نبوده و تنها ۱ درصد از کل تولید برق به این حوزه اختصاص دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    2 3
    نیروگاه اتمی بسیار گران قیمت هست وایران توان ساختنش نداره اما انرژی خورشیدی هم زمینه اشتغالی داره وهم حساسیت هارو کم میکنه یا انرژی بادی یاانرژی اینه ای چهل ساله به خاطر بی سوادی لجبازی مردم بدبخت کردین هیچ بوی از امام حسین نمیدی اگه درست بدونی ودرست انکار کنی
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      1 1
      این فرفره ها ی بادی هر کدام ۵ مگاوات برق میده که برای ۱۰هزار اپارتمان کافی است .اگر سر تاسر ساحل دریای خزر اینها نصب شده بود هر ۲۰۰ متر .خودتان حساب کنید چند مگاوات میشود
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      1 1
      نیرو گاه اتمی یکی از امکانات تولید انرژی است. از همه امکانات بادی .خورشیدی اینه ای و باید استفاده کرد
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      2 1
      بن سلمان امارات پاکستان اسراییل هند همه و همه هسته ای داشته باشند ایران کهن و بزرگ نداشته باشه ؟ تو برو با افتاب برق بگیر ما هسته ای را برای دفاع از خود میخواهیم که بن سلمان شیرده مثل صدام هوس حمله نکنه بیسواد هم خودتی چون کسی باهات کاری نداره اما علامه ذوالفنون (پروفسور) فخری زاده ما را شهید میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس