ترکیه، لیبی و توازن قوا در مدیترانه

منابع غربی از تداوم دخالت ترکیه در لیبی با ارسال و اعزام تجهیزات جنگی و مزدور خبر دادند.

به گزارش مشرق، برخی رسانه‌های غربی گزارش دادند که ترکیه هنوز در حال ارسال سلاح به پایگاه هوایی «الوطیا» در غرب «طرابلس» در لیبی است.

به نوشته روزنامه «الاشرق الاوسط» به نقل از خبرگزاری ایتالیایی «نوا» دو  فروند هواپیمای باری ترکیه چندی قبل در پایگاه هوایی الوطیا فرود آمدند. محموله یکی از این هواپیماها سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی بود که منحصرا متعلق به کشورهای عضو ناتو است در حالی که هواپیمای دوم  تعدادی تجهیزات لجستیکی و نیروهایی سوری وفادار به ترکیه به عنوان مزدور  را برای جنگیدن در کنار نیروهای دولت وفاق ملی در لیبی به همراه داشت.

نیروهای متعلق به دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس و ترکیه سال گذشته توافق نامه‌های امنیتی را امضا کردند که زمینه را برای آنکارا برای اعزام نیروهای خود و مزدوران سوری  علیه نیروهای ارتش ملی لیبی هموار کرد.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز تایید کرده که ترکیه علیرغم توافق نامه آتش بس با میانجیگری سازمان ملل متحد در اکتبر 2020 توسط طرف‌های متخاصم در لیبی، هنوز حدود 8000 مزدور سوری را در لیبی حفظ کرده است.

بحران لیبی و درگیری میان دولت وفاق ملی با شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر، به محلی برای درگیری‌های نیابتی میان میان مصر، امارات از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر تبدیل شده است. همزمان با امضای تفاهمنامه همکاری نظامی-امنیتی دریایی میان آنکارا و طرابلس و ارسال تجهیزات نظامی از ترکیه به لیبی، دولت‌های امارات و مصر نیز کمک‌های تسلیحاتی خود از خلیفه حفتر را افزایش داده‌اند.

چندی قبل برخی منابع خبری مدعی آموزش نظامیان لیبی توسط نظامیان ترکیه شدند.به تازگی یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور لیبی  با هشدار نسبت به وقوع بحران جدی و نقض تحریم‌های تسلیحاتی در لیبی  گفت که حداقل ۲۰ هزار جنگجو و مزدور خارجی در این کشور حضور دارند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • GB ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    6 21
    یاشاسین ایران...
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    8 6
    ایران باید مانع از شکست ترکیه از اسرائیل در شمال افریقا شود فعلا ارتشه ای ترکیه و اسرائیل رودروی هم قرار گرفته شکست ترکیه در شمال افریقا ترکیه را پای میز مذاکره با امریکا و اسرائیل می آورد- باید سپاه اقدامی بکند- به مقامات
    • ناشناس IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      4 2
      جنگی نمیشه و شکستی درکار نیست. ترکیه و اسرائیل اخیرا هم‌ جهت عادی سازی مذاکره کردن
  • علی خدایی IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    5 36
    ترکیه هوس نو عثمانی گری کرده و به همه جا لشکر کشی میکند و این را هم بگیم ترکیه هنوز به رقیب درست و حسابی بر نخورده خودشو زیادی گنده میکند اما عددی نیست. ترکیه به اسراییل پایگاه داده در استان مالاتیا روستای کوره جیک و استان کونیا
    • بهزاد AZ ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      7 1
      اون رادار ناتو هست نه پایگاه اسرائیل!
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      4 0
      دوست عزيز تو شمال سوريه رقيب بهتر از روسيه و اسد و ايران كه با هم جنگيدن!!! تو ليبي رقيب بهتر از فرانسه مصر عربستان و روسيه و چندين كشور ديگه!!!فقط فيلمهاي شمال سوريه رو ببيني ميفهمي تركيه چه بلايي سر گروه واگنر روسيه و نيروهاي اسد اورد.شما رقيب منظورتون كل دنيا هست؟؟؟
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    12 1
    منابع غربی بیخود کردند ترکیه از دولت قانونی لیبی دفاع میکنه اونم بخاطر توافقنامه همکاری که با لیبی داشته صد البته منافع ملی ترکیه هم اینو ایجاب میکنه
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    6 1
    دخالت هاي تركيه در ليبي!!!!!!! عجب!! طرف داره از دولتي كه كل دنيا به جز پنج تا كشور به رسميت ميشناسه حمايت ميكنه عليه شبه نظاميان و كودتاچيان حفتر حالاشده ادم بده!!!اين يعني در مسير درستيه و دشمناش از كاراش كاملا دارن ديوونه ميشن.خداروشكر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس