حسین مرعشی

"حسین مرعشی" به تازگی در یک نمایش سیاسی برای فراری دادن دوستان خود از اتهام بزرگ "تحریم خاموش انتخابات مجلس یازدهم"؛ انتقاداتی را متوجه مردم کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

وزنه سنگین "تحریم خاموش انتخابات" وبال گردن اصلاحات

مرعشی اینگونه "مردم" را به پای اصلاحات ذبح می‌کند

حسین مرعشی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در اشاره به کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفته است:

"مردم ولی‌نعمت مسئولان هستند و صاحبان اصلی این مملکت‌اند اما انتقادی به مردم هم وارد است؛ اینکه مردم اکنون باید درس بزرگی از انتخابات اسفند ۹۸ بگیرند که وقتی از انتخابات ناامید شوند، تندروی و یک‌سویه‌گرایی حاکم می‌شود. مردم وقتی در یک، دو یا حتی سه‌ انتخابات حاضر می‌شوند نباید انتظار داشته باشند همه ‌چیز درست شود و دیگر هیچ مشکلی در کشور وجود نداشته باشد. گفته می‌شود در انتخابات شرکت کردیم، نتیجه‌اش چه شد و من می‌گویم حالا در انتخابات شرکت نکردید و نتیجه‌اش چه شد؟ آیا نتیجه‌ای جز گسترش رادیکالیسم در پی داشت؟ "[۱]

*این اظهارات پرده‌ای دیگر از یک نمایش تراژیک سیاسی است که آقای مرعشی و دوستان اصلاح‌طلب ایشان شکل داده‌اند...

منظور مرعشی از مردم آن بخش از شهروندانی است که طرفدار اصلاح‌طلبان هستند.

بعد از این او اما بایستی توضیح دهد که این مردمِ مورد اشاره او در صورتی که قصد ورود به انتخابات را می‌داشتند باید به کدام لیست رأی می‌دادند؟

آیا این گناه مردم است که دوستان مرعشی در ستاد اصلاحات دست به اقدام شریرانه "تحریم خاموش انتخابات" زدند و با عدم ارائه لیست، هواداران خود را به مشارکت نداشتن تشویق کردند!؟

پس تا اینجا مشخص شد که مرعشی به دلیل اینکه جرأت ندارد انتقادش را به دوستانش بگوید، مفهوم مردم را به مسلخ برده است.

ناجوانمردی دیگر مرعشی به کتمان حقیقت برمی‌گردد. او عوامانه و مثل کسی که هیچ از سیاست و اجرا نمی‌داند با کنایه گفته است: " گفته می‌شود در انتخابات شرکت کردیم، نتیجه‌اش چه شد!؟ ".

در گام اول باید دانست که انکار حقیقت در نظامات سیاسی جهان به مثابه خیانت انگاشته می‌شود.

در گام بعدی نیز انتظار بود آقای مرعشی به مردم بگوید که مجلس یازدهم تنها در چند ماه ابتدای آغاز به کار خود به جای "سلفی حقارت" به سراغ دغدغه‌های اصلی مردم مثل گرانی و مسکن رفته و فقط تا اینجای کار مصوبات خوبی مثل اعطای یارانه به ضعفا و طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی که سال‌ها روی زمین بود را اجرا کرده است.

همچنین مشخص نیست که چرا مرعشی امتناع دارد از اینکه به مردم بگوید طرح مطلوب "اصلاح قانون انتخابات" انتظار تمام عقلای نظام بوده و می‌رود تا جلوی صحنه‌های مضحک ثبت نام افراد بی‌صلاحیت در انتخابات‌ها را بگیرد.

باید دانست که مردم ایران در انتخابات مجلس یازدهم یک "رأی خوب" داده‌اند و اثرات این رأی خوب نیز ملموس است. رأی خوبی که اگر در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم تکرار شود آنگاه می‌توان به سریع‌تر شدن روند حل مشکلات مردم امید داشت.

و مرعشی و دوستان او دقیقا با همین بخش قضیه دچار مشکل هستند زیرا اگر روند پیشرفت کشور با مدیریت جهادی سرعت بگیرد؛ آنگاه دیگر هیچ بازاری برای دشمنی‌های رجال اصلاحات با نظام اسلامی نخواهد بود و کسی به حرف‌های آنها در باب آفت‌زدگی و نامشروع بودن یا ناکارآمدی نظام با مدیریت ولایت فقیه وقعی نخواهد گذاشت.

گفتنیست، مرعشی در فتنه سال ۸۸ مدعی آفت‌زدگی نظام اسلامی شده بود.

***

رونمایی از ۶ نامزد بالقوه جریان چپ برای انتخابات ۱۴۰۰

فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد پیرامون انتخابات۱۴۰۰ گفته است: اگر دولتی بتواند نشان دهد که کارآمد است و از نظر اخلاقی،  دولت صادق و قابل اعتمادی باشد و خواهان مبارزه جدی با فساد و رانت خواری باشد می تواند یک رابطه منطقی و معنا داری با مردم برقرار کند و امکان چانه زنی و رابطه بین المللی با کشورهای قدرتمند و صاحب تکنولوژی را برای جذب سرمایه گذاری و افزایش سطح کنش اقتصادی در کشور را فراهم کند که این مسئله، دارای اهمیت است.

او سپس می‌افزاید:

"در شرایط پیش رو شخصیت‌هایی که می‌توانند راه حل مناسب ارایه و امکان گفت‌وگو در جامعه بین‌الملل را فراهم کنند و مورد وثوق مردم و نهادهای قدرت قرار بگیرند؛ افرادی مانند ظریف، لاریجانی، جهانگیری، زنگنه، شریعتمداری و اردکانیان هستند که ‌واجد این ویژگی‌ها هستند و می‌توانند پلی بین مردم و حاکمیت شوند. "[۲]

*اشاره به رجالی که این روزها بعنوان نامزدهای بالقوه انتخاباتی در ذهن رجال چپ مطرح هستند در حالی است که در سمت دیگر ماجرا برخی معتقدند اصلاح‌طلبان دچار قحط‌الرجال شده‌اند و برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز رجل شاخص و البته حائز صلاحیتی در بین آنها نیست که بتواند برای رقابت‌های انتخاباتی مبارزه‌طلبی کند.

افراد یاد شده (غیر از دکتر لاریجانی) نیز اصلاح‌طلبان ردیف چندمی هستند که اولا درباره برخی از آنها ظن عدم صلاحیت برای ریاست‌جمهوری وجود دارد، ثانیا بر روی نام و شخصیت آنها کار انتخاباتی نشده، ثالثا کارنامه اجرایی شاخصی هم ندارند و بعضا حتی دارای زمینه رأی منفی هم هستند و رابعا از میان آنها نیز آقای ظریف صراحتا گفته است که تخصص ریاست‌جمهوری را ندارد.

در موضوع آقای لاریجانی هم باید دانست که برخی می‌گویند چپ‌ها از آنرو که به قحط‌الرجال رخ داده در پیرامون خود اشراف دارند؛ ‌ قصد کرده‌اند تا سناریوی سال ۹۲ را تکرار و از یک چهره نزدیک به اصلاحات حمایت کنند.

البته دکتر لاریجانی اصولگرا هستند اما مواضع چند سال اخیر او و فی‌المثل حمایتی که از برجام به خرج داد؛ توانسته مشترکات این رجل سیاسی و اصلاح‌طلبان را زیاد کند.

در بحث لاریجانی بیان این نکته هم ضروریست که او نه تنها کارنامه دندانگیری در اجرائیات ندارد بلکه زمینه رأی چندانی هم نسبت به برخی از نامزدهای بالقوه دیگر از جناح رقیب که در صحنه حاضر هستند، ندارد.

این در حالی است که برخی اعضای "هسته سخت اصلاحات" صراحتاً تأکید دارند که سناریوی سال ۹۲ را تکرار نمی‌کنند و اگر شورای نگهبان نامزد بی‌صلاحیت آنها را تأیید صلاحیت نکند؛ در انتخابات شرکت نخواهند کرد.  

***

فقط قالیباف می‌توانست آلودگی را رفع کند؛ ما اهل تذکریم!

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس اصلاح‌طلب شورای شهر تهران به تازگی در اظهاراتی پیرامون آلودگی هوای پایتخت گفته است:

"اختیارات کافی جهت مقابله با آلودگی هوا برای شورای شهر در نظر گرفته نشده و توان شورا در حد تذکر و پیگیری است."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او همچنین تصریح می‌کند: راه اصلی کاهش این آلودگی، هنوز هم استفاده از حمل و نقل عمومی است.

هاشمی می‌افزاید: شورا فقط می تواند بر اساس شاخص آلودگی هوا نظر دهد و از مسئولان بخواهد به وظایف خود در این باره عمل کنند. [۳]

*آلودگی شدید این روزهای هوای تهران و اظهارات از سر عجز محسن هاشمی؛   ما و مردم را به یاد روزهایی می‌اندازد که اصلاح‌طلبان در بحث آلودگی هوا لشکر سلم و تور به راه انداخته بودند و از نقش "قالیباف" در آلودگی می‌گفتند!

آنها در این فضا به‌گونه‌ای عملیات می‌کردند که انگار اولا مسئول مستقیم حل آلودگی، قالیباف و شورای شهر است و ثانیا آلودگی تهران نیز ثمره کارهای قالیباف است.

شهردار وقت تهران (نجفی) در آن روزها گفته بود: برخی اقدامات شهرداری تهران ظرف سال‌های گذشته همانند ایجاد مجتمع‌های بزرگ تجاری در معابری که حجم ترافیک آنها و یا پارکینگ لازم در آنها مورد مطالعه قرار نگرفته، تامین نشده است. همانند مجتمع تجاری بزرگراه ستاری که بر خلاف جهت کاهش ترافیک شهر تهران بوده است. در حقیقت تصمیماتی که در گذشته تهران گرفته شده خود موجب افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. برای مثال منطقه ۲۲ که قرار بود منطقه نمونه محیط زیستی معرفی شود فرصتی بود که امروز از دست رفته، می‌توانست این منطقه به عنوان ریه تهران باشد اما با ساخت برج‌های بلندمرتبه این فرصت از دست رفت. [۴]

و یا همینطور یک رسانه اصلاح‌طلب در گزارشی پرطمطراق پیرامون آلودگی تهران نوشته بود:‌ سهل‌انگاری‌ها یا به عبارت دقیقتر، اشتباهات طراحی شهر در تهران، از جمله ساخت دریاچه خلیج فارس، مجوز ساخت‌وساز برای برج‌های بلند در غرب شهر و نظایر آن، از دلایل عمده آلودگی هوای پایتخت به شمار می‌روند. همه اینها در دوره محمدباقر قالیباف رخ داد.

این بدخواهی چپ‌ها اما امروز مثل بومرنگ به سمت خود آنها برگشته است و البته از مسئولیت‌پذیری آقایان هم خبری نیست تا اعتراف کنند که درباره شهردارقالیباف به مردم دروغ می‌گفتند!

البته این تمام ماجرا نیست و چپ‌ها بواسطه ناجوانمردی سابق خود و انتظارات غلطی که برای افکار عمومی ایجاد کردند اکنون با جهنم بزرگتری نیز مواجه شده‌اند.

قبل از این و به‌دنبال انتقاد برخی اعضای شورای شهر تهران از سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل آلودگی هوای پایتخت، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفته بود: ما مسئولیت خود را بسیار سنگین می‌دانیم و سلامت مردم برای ما مهم است. خوب است که اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند که در چند سال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟

مسعود تجریشی همچنین با اشاره به اینکه این شورا تاکنون برنامه‌ای برای مدیریت یا کنترل آلودگی هوا به ما ارائه نداده است، تصریح کرده بود: برای مثال آیا شورای شهر تهران بودجه‌ای را برای نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها اختصاص داده است؟ برنامه این شورا برای بازسازی و نوسازی اتوبوس‌های تهران بر اساس قانون هوای پاک، تاکنون چه بوده است؟ [۵]

اظهاراتی که نشان می‌داد شورای شهر تهران آنچنان که محسن هاشمی مدعی است هم بی‌اختیار نیست و ابزارهایی غیر از تذکر نیز در اختیار دارد که البته به هر دلیلی از آنها استفاده نمی‌کند! (در این باره احتمالات بدبینانه‌ای مبنی بر قصد عمدی برای ناراضی‌سازی مردم و به خیابان کشاندن آنها نیز وجود دارد.)

"طرح بیدود" و ابتکار عجیب شهردار حناچی هم مقوله بعدی مرتبط با هوای تهران است که امروز یوم‌الحساب آن فرا رسیده و شهردار اصلاح‌طلبان تهران بایستی درباره پرسر و صدا ترین طرح خود و جایگاه آن در کاهش آلودگی هوای تهران به مردم توضیح بدهد.

جالب است که چپ‌های شهرداری و شورای شهر تهران که در زمان قالیباف؛ برخی سازه‌های شهری را عامل آلودگی می‌دانستند اما طی سالیان گذشته که خود بر مسند قدرت بوده‌اند حتی عرضه خراب کردن این سازه‌های مورد ادعا را هم نداشته‌اند که این مسئله حتما بایستی مورد توجه و تأمل مردم باشد ...

***

1_ https://etemadonline.com/content/456192

2_ https://etemadonline.com/content/456214

3_ www.irna.ir/news/84171348/

4_ khabaronline.ir/news/748581

5_ mshrgh.ir/1158363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    50 5
    سرطان اصلاحات؟
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      3 27
      اینهمه به جای کمک به تحلیل درست نوشتی سرطان اصلاحات و به نظر من تو خودت یه اصلاح طلب هستی.
    • سید IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      34 0
      جناب مرعشی مگر دوستان وهمفکرانت شما را پند ندادند که به اندازه دانایی ات سخن بگو نه به اندازه دارایی ات!!!
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      1 17
      8:10 درست میگه. همیشه فحاشی و تندروی راهی واسه بر هم زدن فضای گفتگوی معقول بوده. ضمنا سرطان خطاب کردن جریان رقیب مورد موافقت رهبری هم نیست.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      15 2
      سرطان اسلاحات
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      10 0
      اینا هر کاری میکنن 2 تا کلمه بیشتر بلد نیستن تو کل عمرشون . 1 ما اختیار کافی نداریم فقط گفتگو و بحث 2 من نمتونم بگم ولی حرف های زیادی دارم که به اقایون خوش نمیاد . چقدر تکراری شدن این احمق ها
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      7 0
      آخی باشه از این به بعد به جای واژه منحوس سرطان اصلاحات از عبارت زیبای تومور اسهالات استفاده کنیم
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      8 1
      زنگنه و جهانگیری خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ واقعا چه نامزدهای زیبا و کارامدی برای اسلاحات معرفی کردن حتمن رای میارن
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      16 1
      من به سعید رای میدم. حالا یا محمدشون یا جلیلی شون.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      9 0
      اصلاح طلبان همیشه طلب کارند وقتی بر سرکار هستن طلب کارند و وقتی قدرت ندارند هم طلب کارند !
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      8 0
      مرعشی خود بهتر میداند که کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس 98 بدلیل عملکرد بسیار ضعیف دولت بنفش و مجلس اصلاح طلب قبل بود.
  • ش. AE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    17 1
    از صحبتهای آقای هاشمی ریس شورای شهر پیداست اختیاری ندارن و بازی با فرستادن توپ به زمینهای دیگه ادامه داره البته این خاصیت اصلاح طلبان هست و در این میان مردم بگذارید هوای آلوده استنشاق بکنن کی به کی
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      5 0
      محسن هاشمی رفسنجانی: برای حل معضل آلودگی هوا فقط می توانیم تذکر بدهیم ! خخ
    • تک سوار DE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      0 0
      ای کاش سر برج هم بجای دریافت وجه کامل حقوق برای اعضای شورای شهر فقط فیش حقوقی رو ارسال می کردند.
    • DE ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      9 0
      از فردی که تنها لیاقت و شایستگی اش، آقازاده بودنش است، انتظار بیشتری داشتید؟
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    4 15
    اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      8 0
      عنصر ضد انقلاب/ داغ خر است نه بو کباب!
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    19 0
    ننگ بر جریان اصلاحات
  • منجلاب IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    15 0
    درسته یکی از هنرهای قالیباف برطرف کردن آلودگیه اما هنر شما!!!! فقط ایجاد آلودگیه...از هر نوع که بشه فکرشو کرد
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    10 0
    اصلاحیون وقتی سرکارند به کارهای قبلی دیگران که انجام داده اند گیر می دهند و خود هیچ کاری نمی کنند، وقتی سرکار نیستن توپخانه خود را به سمت افرادی که سرکار هستند،و دارند کار میکنند میگیرند، دوباره سکان رو به دست میگیرند و هیچ کاری نمی کنند و به کارهای انجام شده افراد قبل خودشان گیر می دهند، و تنها هنرشان همین است.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    2 14
    دوره قالیباف که همزمان بود با دوران محمود احمدی نژاد، پشت سر هم تهران بخاطر آلودگی هوا تعطیل بود.. دیگه اینقدر مردم رو .... فرض نکنین
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      6 0
      الان آقايون عرضه همون تعطيل كردن شهر رو هم ندارند! دارند؟؟
    • امیررضا IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      3 0
      منظور مشرق طعنه به اصلاح طلبهاست که فقط از قالیباف انتظار داشتند آلودگی رو برطرف بکنه و الا چرا الان روزنامه ها و افراد فریاد استعفا استعفا برای شهردار تهران سر نمی دهند
    • پری مجرد 43ساله IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      11 1
      خفه شو منافق زشت طینت و زشت رو و زشت اندیش
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      6 0
      قالیباف بعنوان هشتمین شهردار برتر جهان انتخاب شد حالا با مدیریت اصلاح طلبان جزو 8 شهر آلوده دنیا شدیم.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    5 0
    مرعشی جان خوب با دیپلم 12 سال استاندار کرمان بودی . حرام بشه این در آمدی که از این بابت کسب کردی کفتت بشه . الان چقدر ثروت داری نامرد.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    2 0
    سرطان اصلاحات با رای ضعیف روی کار آمد.و8سال کشور رابه بادفنا داد
  • بهزاد IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    3 0
    زنگنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فقط همینو کم داریم
  • ناصر NL ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    0 0
    بیشتر الودگی هوای تهران بخاطر مسدود کردن جریان هوای تهران در چیتگر هستش که در زمان ایشان این دریای برج های زشت و گنده رو اجازه ساخت داد و ریه تهران رو خراب کرد
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    2 1
    مردم مدتها است از روی نعش متعفن اصلاح طلبان و اصول گرایان رد شده اند
  • DE ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    1 0
    منظورتون از «جریان چپ» چیست؟ این حضرات که دائم یک نفس حرف های آمریکایی ها را تکرار می کنند.
  • امیرعباسی IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    1 0
    دمش گرم اونکه این اسم خوب رو روی این ارازل گذاشت:دیوثهای سیاسی
  • DE ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 0
    تا منافقین شیطان طلب درایران هست نخاهن گذاشت ایران روی استقلال توسعه را ببینه دقیقا اینا دور امام ره گرفتندو بلائیکه برسر اسلام درصدر اسلام توسط خانواده ابوسفیان اومد این مدعیان اصلاحات باهدایت ودستور ماسونهای سلطه لب و نظام سلطه برسر انقلاب اسلامی مردم ایران اوردند.وتا اینغده سرطانی جراهی وازبدنه مدیریت کشور وخود کشور برداشته نشه روز بروز فسادو عفونت دربدنه حاکمیت وکشوربیشتر ودرنهایت حاکمیت و استقلال ایرانو فدای رضایت اربابشون خاهن کرد.بدون شک این حزب وحامیانش ازپیروان دجال عصر ظهورند.هرکس ازینا برائت بجوید نصف راه سعادتو طی کرده.دوستی بااینها با دوستی با ائمه اطهارکاملا درتضاده.
  • مهدی سلطانشاهی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    با سلام خدا را شاکرم در انتخابات سال 92ریاست جمهوری به کسی رأی دادم که خاک خورده جبهه ودفاع مقدس حضور داشت شخص جناب قالیباف در انتخابات سال آینده باید دنبال چنین جنسی وامثال این ها را انتخاب کرد هزار ران بار خدا را شکر می‌کنم از انتخاب افراد خاک خورده جهادی
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    اگه تونستید افسار گرانیهای ثانیه شمار رامهار کنیدآنوقت مردم از مدیریت شما اطمینان پیدا میکنندفعلا که همه جا آشفته ومسولان بی مسولیت تماشاگر هستند
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 1
    زنده باد قالیباف
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    مرعشی ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس