به گزارش مشرق به نقل از مهر، شهرام اسدپور در گردهمایی توسعه صنعت سی.ان.جی با اشاره به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری انجام گرفته برای توسعه صنعت سی.ان.جی از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون، گفت: در حال حاضر حدود یکهزار و 900 جایگاه CNG به منظور سوخت گیری بیش از سه میلیون دستگاه خودرو گاز سوز در سطح کشور ایجاد شده است.
مدیر طرح توسعه سی.ان.جی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به مصرف روزانه حدود 18 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در جایگاههای CNG، تصریح کرد: در شرایط فعلی تعادل نسبی بین تعداد خودروهای گاز سوز و جایگاه های CNG وجود دارد.
حسین هاشمی سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هم در این نشست با تاکید بر اینکه از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون حدود 1500 میلیارد دلار تجهیزات و کالاهای مرتبط با صنعت CNG وارد کشور شده است، بیان کرد: این تجهیزات در کارگاه های و کارخانه ها به منظور تولید خودروهای گاز سوز مورد استفاده قرار گرفته است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در سه ماهه گذشته واردات کالاهای صنعت CNG به حداقل کاهش یافته است، اظهار داشت: در شرایط فعلی با حمایت سازندگان داخلی بخش عمدهای از کالا و تجهیزات مرتبط با صنعت سی.ان.جی به طور کامل بومی سازی شده است.
وی با اشاره به راه اندازی هفت کارخانه تولید مخازن CNG در داخل ایران، یادآور شد: هم اکنون ظرفیتی برای تولید سالانه 500 هزار مخزن CNG در سطح کشور به وجود آمده است به طوریکه واردات این تجهیزات گازی را متوقف ساخته است.
هاشمی از درخواست برخی از تولیدکنندگان چینی برای صادرات مخازن CNG به ایران با قیمت های بسیار پایین خبر داد و تاکید کرد: حتی این شرکتهای آسیایی با وجود تحریمها خواستار انتقال دانش فنی و تکنولوژی مخازن CNG به سازندگان داخلی شده اند.
رکورد فعالیت کارگاههای زیرپلهای CNG
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره چشم انداز سهم CNG در سبد سوخت خودروها، توضیح داد: بر اساس موافقت کارگروه توسعه حمل و نقل برای CNG سهمی 25 درصدی در سبد سوخت خودروها تعریف شده است.
وی با بیان اینکه یک نسبتی بین سهم CNG و بنزین و گازوئیل در سبد سوخت خودروها تعریف شده است، گفت: در شرایط فعلی توسعه صنعت CNG به دلیل تکمیل سهم 25 درصدی این حامل انرژی در سبد سوخت به هیچ وجه متوقف نشده است.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اعلام اینکه در حال حاضر سالانه 1.5 میلیون دستگاه خودروی بنزینی وارد ناوگان حمل و نقل می شود که از این تعداد 300 تا 400 هزار دستگاه خودروی گاز سوز است، تصریح کرد: به عبارت دیگر متناسب با تعداد خودروهای بنزین سوز در کشور خودروی گازسوز تولید و وارد ناوگان حمل و نقل می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر یک نسبتی بین خودروهای گازسوز و بنزین سوز در کشور وجود دارد، تاکید کرد: همین نسبت هم بین سهم CNG و بنزین در سبد سوخت خودروها وجود دارد.
هاشمی همچنین با بیان اینکه با اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانهها بسیاری از کارگاههای زیر پلهای تبدیل خودروهای گازسوز به دلیل افزایش بهای CNG به 300 تومان تعطیل شد، اظهار داشت: همچنین اجرای این قانون از واردات گسترده مخازن CNG به داخل کشور جلوگیری کرده است.
وی با اشاره به ایجاد نسبت قیمتی 60 درصدی بین CNG و بنزین، بیان کرد: به زودی با راهاندازی سامانه جامع با همکاری مجموعه وزارت نفت خودروهای گازسوز غیرمجاز شناسایی می شوند.
شهریار خاشع رئیس انجمن کارفرمایی سازندگان تجهیزات صنعت سی.ان.جی هم در این مراسم با اشاره به صرفه جویی سالانه 3 میلیارد دلاری در مصرف بنزین ایران با توسعه CNG، خاطر نشان کرد: ایران اولین کشور جهان بوده که خط تولید خودروهای پایه گازسوز را راهاندازی کرده است.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به راهاندازی سامانه جامع خودروهای گازسوز با همکاری وزارت نفت از توقف واردات مخازن CNG خبر داد و گفت: با راهاندازی سامانه جامع، خودروهای گازسوز غیرمجاز شناسایی میشوند.