سردار سلیمانی نمایه

پروازی به مقصد صنعا به دستور شهید سلیمانی بلند شد اما رسیدن آن به فرودگاه همراه با اتفاقاتی بود که عربستانی‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

به گزارش مشرق، برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «خون و نفت» روی آنتن رفت. پس از پخش این فیلم مستند، میزگرد برنامه با حضور رستم قاسمی، وزیر سابق نفت برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

سیاست شهید سلیمانی آمیخته با دیانتش بود

رستم قاسمی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: در این ماجرا نکته مهمی وجود دارد و آن هم این است که ما توانستیم به یکی از دوردست‌ترین نقاط که از قضا نزدیک به آمریکا هم هست محموله نفتی ارسال کنیم. ترامپ اعلام کرده بود که ما نمی‌گذاریم این محموله‌ها وارد ونزوئلا شود و حتی ناوهای جنگی‌شان به این سمت حرکت کرده بودند اما کشتی‌های ما با پرچم ایران این محموله را منتقل کردند. این اتفاق برای آمریکایی‌ها گران تمام شد؛ در ابتدا گفته بودند که ما اجازه نمی‌دهیم اما جرات نزدیک شدن به کشتی‌هایی که پرچم ایران را داشت، نداشتند. این موضوع اقتدار و عزت جمهوری اسلامی است.

ماجرای هواپیمایی که به دستور حاج قاسم بلند شد و عربستان را زمین‌گیر کرد

وی در توضیح نگرانی‌هایی که برای اعزام سالم این محموله وجود داشت، گفت: خود من خیلی نگران این ماجرا نبودم، چرا که معتقدم برخورد با جمهوری اسلامی در دنیا به این سادگی‌ها نیست. ۲-۳ سال پیش با شهید سلیمانی در اتاق ایشان صبحانه می‌خوردیم. تلفن ایشان زنگ خورد و اطلاع دادند که چند هواپیما به یمن رفته و با اخطار عربستان برگشته است. با شهید سلیمانی صحبت کردیم و از ایشان درخواست کردم که هواپیما را به من بدهند و قول دادم که آن را سالم در یمن به زمین می‌نشانم. وقتی وارد خاک یمن شدیم، اخطارهای زمینی عربستان آغاز شد و گفتند کجا می‌روید؟ خلبان گفت که ما ماموریت داریم به صنعا برویم. آنان هم اخطار دادند که باید برگردید. چند دقیقه‌ای در آسمان بودیم که دیدیم دو هواپیمای F۱۶ اطراف ما هستند و می‌خواهند ما را از رفتن به صنعا منصرف کنند. به خلبان گفتم که آنان جرات ندارند هواپیمای جمهوری اسلامی را بزنند. آقای صداقت خلبان این پرواز بود و در پاسخ به تهدیدات عربستانی‌ها گفت: ما ماموریت خود را انجام می‌دهیم و شما هم ماموریت خود را انجام دهید.

وی اضافه کرد: موشک‌های خود را بیرون آوردند و شروع به شمارش معکوس کردند. وقتی به ۵ رسید، یکی از کسانی که در کابین بود به من گفت احتمالا ما را می‌زنند. به عدد یک که رسید عصبانی شد و شروع به فحش‌دادن کرد. در ادامه درخواست کردند که در فرودگاهی بنشینیم تا ما را بازرسی کنند که باز هم این درخواست‌شان را قبول نکردیم. وقتی به ۴۰ مایلی فرودگاه صنعا رسیدیم، یکی از هواپیماهای آنان رفت و بخشی از فرودگاه را زد. در نهایت تصمیم گرفتیم که بنشینیم اما آن قدر آتش در باند درست کردند که مجبور شدیم برگردیم. می‌خواهم بگویم که علیرغم تمام این اتفاقات بازهم جرات نکردند هواپیمای جمهوری اسلامی را بزنند. این موضوع در مورد آمریکایی‌ها هم صادق است. جمهوری اسلامی دارای اقتداری است که کسی نمی‌تواند به آن تعرض کند و این قدرت ماست.

بیشتر بخوانید:

وقتی سردار سلیمانی، نیرنگ سعودی‌ها را پیش‌بینی کرد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نفتکش‌های اعزام شده به ونزوئلا پرچم ایرانی داشتند، گفت: مخصوصا از پرچم ایران استفاده کردیم چرا که اگر پرچم غیرایرانی بود ممکن بود که آمریکایی‌ها بهانه‌ای داشته باشند تا بگویند این کشتی متعلق به شما نیست و مانع عبور آن شوند. این موضوع نشان‌دهنده قدرت پرچم ایران است. دقت داشته باشید تحریم ظلمی است که آمریکایی‌ها به کشورهای مختلف تحمیل می‌کنند. در حقیقت جنگ‌های نظامی تبدیل به جنگ‌های اقتصادی شده است. تحریم ظالمانه است اما راه مقابله با آن التماس کردن نیست. اگر خواستیم روزی مذاکره کنیم، باید اقتدار جای التماس را بگیرد. زمانی می‌توانیم با اقتدار حرف بزنیم که تحریم‌ها را در عمل خنثی کرده باشیم. خنثی‌سازی تحریم مقابله با آن و اتکا به توان داخلی است. 

رستم قاسمی درباره اتفاقات روز اعزام نفتکش‌ها و ممانعت آمریکایی‌ها از ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا گفت: آمریکایی‌ها به شدت تصمیم گرفته بودند که برای حفظ آبروی خود به شدت مانع ورود این کشتی‌ها به ونزوئلا شوند. دقت کنید که وقتی رئیس جمهور آمریکا حرفی را رسماً به زبان می‌آورد و خلاف آن رخ می‌دهد، شکست سنگینی برایشان رخ می‌دهد. به نظرم رساندن آن نفتکش‌ها به مقصد واقعا شجاعت می‌خواست و ایرانی‌ها این شجاعت را از خود نشان دادند. علاوه بر این، دقت داشته باشید که آمریکایی‌ها تلاش داشتند تا صادرات نفت ما را به صفر برسانند اما در این زمینه ناموفق بودند. به نظرم دیوار تحریم‌ها ترک خورده است و اعمال ان با شکست مواجه شده است.

وی در پایان صحبت‌های خود درخصوص اسکورت نیروهای نظامی ونزوئلا از نفتکش‌های ایرانی گفت: به هیچ عنوان نیروی نظامی در شناورهای ما وجود نداشت و نفتکش‌های ما مسیر خود را می‌رفت. این که ونزوئلایی‌ها برای استقبال آمدند موضوع دیگری است و خودشان می‌خواستند این کار را انجام بدهند. به نظرم آمریکایی‌ها اصلا جرات نداشتند که به نفتکش‌های ما نزدیک شوند.

افتتاحیه جشنواره عمار، زنده روی آنتن

مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار امشب ۱۱ دی ماه، ساعت ۲۱ به صورت زنده از شبکه افق سیما پخش می‌شود.

لازم به ذکر است با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، آثار منتخب یازدهمین دوره جشنواره عمار، از ۱۱ تا ۱۹ دی ماه، از طریق سایت «عماریار» به نشانی Ammaryar.ir اکران آنلاین می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    15 0
    البته عربستان اِف - 16 ندارد بلکه اِف - 15دارد که فیلم این جریان هم که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد این مطلب را مؤیّد است.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    9 0
    همین که ما نمیتوانیم از ترس انها پروازی در یمن انجام دهیم بسیار سنگین است انها بدون هیچ قانونی اجازه پرواز هواپیمای مسافری را دریک کشور دیگر نمی دهند مثل اینکه ایران اجازه پرواز هواپیمای سعودی در افغانسنان را ندهد
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    3 0
    اف ۱۵بود نه اف۱۶
  • رضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    4 0
    خب ميگفتى دل و جرات و خلوصى كه شهيد سليمانى داشت هيچيك از مسولين نداشته و ندارند ، او بى نظير بود ، او تنها با خداى خود معامله كرده بود ، اما ما با ده ها ملاحظات باندى و جناحى عمل ميكنيم !
  • نعمتی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    7 0
    ایران همان ایران هست که اچ ۳ عملیات موفق انحام داد دشمن خوب میداند باچه ابرقدرتی سرکاردارد یاعلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس