ویژه ها

فراجناح بودن از منظر شهید سلیمانی و وصیت‌نامه بسیار پرمحتوای او، حرکت حول محور ولایت فقیه است.قطعا این مسئله با این که بگوییم سردار سلیمانی «اهل خودی و غیرخودی کردن نبود» زمین تا آسمان تفاوت دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مجید انصاری:سردار سلیمانی اهل خودی و غیرخودی کردن نبود

«مجید انصاری» معاون سابق رئیس جمهور در دولت روحانی و سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم- که علیرغم تبلیغات گسترده و سنگین با کسب حدود ۷۰ هزار رای از ورود به مجلس بازماند- در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «سردار سلیمانی یک کاریزمایی داشت که کمتر کسی در کشور ما و حتی منطقه از آن برخوردار بود، یعنی نمی‌توانست از این کاریزما به نفع دیدگاه‌های سیاسی‌اش استفاده کند؟ حتماً می‌توانست. اما ارزش کار شهید سلیمانی این بود که می‌فهمید این استفاده سیاسی ارزش لباس سربازی‌اش را خراب می‌کند. این لباس سربازی نباید خرج مسائل سیاسی شود، این لباس برای تأمین یک منافع به مراتب مهمتری است. بنابراین شاهد بودیم که ایشان در کشور با همه جناح‌ها، دولت‌ها، مجالس و شخصیت‌ها با هر گرایش سیاسی همکاری می‌کرد و اهل خودی و غیرخودی کردن نبودند».

پیش از این، «حسین مرعشی» عضو حزب کارگزاران گفته بود «تشییع سردار سلیمانی درس اعتدال بود». همچنین «سید محمود دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات چندی پیش گفته بود «قرار بود سردار سلیمانی واسط رفع حصر شود».

رهبر معظم انقلاب- ۱۸ دی ۹۸- فرمودند: «ویژگی مهم حاج قاسم این بود که در مسائل داخلی اهل حزب و جناح و این‌گونه تقسیم‌بندی‌ها نبود اما به شدت انقلابی و پایبند به خط نورانی و مبارک امام بود و انقلاب و انقلابی‌گری خط قرمز قطعی او بود. حاج قاسم واقعاً ذوب در انقلاب بود و برخی سعی نکنند که این واقعیت‌ها را کم‌رنگ کنند».

ایشان در ادامه در تبیین خصایص سپهبد شهید سلیمانی، «شجاعت»  و «تدبیر» را دو ویژگی برجسته او برشمردند و یادآوری کردند: «برخی شجاعت دارند اما تدبیر و عقل لازم را برای به کار بردن شجاعت ندارند و برخی اهل تدبیرند اما اهل اقدام و عمل نیستند و دل و جگر کار را ندارند».

اما آنچه مقام معظم رهبری درباره حاج قاسم نگفتند،   «ولایتمداری»  این شهید بزرگوار و این سردار بزرگ بود. رهبر معظم انقلاب، بهتر از هرکسی به ویژگی ولایتمداری و اعتقاد قلبی و راسخ حاج قاسم به «ولایت فقیه» واقف بودند اما از آنجا که این موضوع به شخص و جایگاه والای ایشان برمی‌گشت از اشاره مستقیم به آن خودداری فرمودند. به عبارت دیگر، حاج قاسم سلیمانی،   «سرباز ولایت»  بود.

از سوی دیگر، تشییع میلیونی و باشکوه سردار حاج قاسم سلیمانی،  رفراندومی در تایید مقاومت بود.

یکی از ویژگی های بارز سردار سلیمانی، موضع گیری صریح در مقابل فتنه گران بود. حاج قاسم- ۲۲ بهمن ۹۶- در جمع مردم کرمان گفته بود: «در سال ۸۸ و در فتنه اخیر(دی ۹۶) ضدانقلاب برای براندازی وارد شدند و موج سواری می‌کردند و این ملت ایران بود که وارد صحنه شد و بینی دشمن را به خاک مالید».

«ولایت فقیه» برجسته‌ترین فراز وصیت‌نامه مبسوط سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این مهم از سطور آغازین وصیت‌نامه شروع شده و تا خطوط نهایی آن استمرار پیدا کرده است.

در مقدمه وصیت نامه شهید سلیمانی آمده است: «خداوندا تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز- که جانم فدای او باد- قرارداده‌ای».

فراجناح بودن از منظر شهید سلیمانی و وصیت‌نامه بسیار پرمحتوای او، حرکت حول محور ولایت فقیه است. به عبارت دیگر،  فراجناحی بودن از منظر سردار سلیمانی عبور جناح‌ها از خود در روز حادثه و پناه بردن همه آنان به «خیمه ولایت فقیه» است.

قطعا این مسئله با این ادعا که بگوییم سردار سلیمانی «اهل خودی و غیرخودی کردن نبود» زمین تا آسمان تفاوت دارد. کسی که اهل خودی و غیرخودی کردن نیست، سران فتنه را یار امام می نامد و فتنه گران را نیز ملت خداجو لقب می دهد.

** سهم دولت روحانی در مشکلات حداکثر ۳۰ درصد است

«مصطفی درایتی» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت (حزب مشارکت سابق) در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دولت را بی‌نقص نمی‌دانم اما همه تقصیرها را به گردن دولت نمی‌اندازم. هم آن کسانی که این حرف‌ها را می‌زند و هم ما می‌دانیم که اگر دولت هم می‌توانسته کارهایی را انجام دهد و نداده یا مشکلی داشته است، سهم او از مایوس کردن مردم بیش از ۲۰ یا ۳۰ درصد نیست. ۷۰ درصد این مشکلات برعهده کسانی است که خارج از قوه‌مجریه قرار دارند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: «درست است که قبلا از عامل ترس استفاده می‌شد که اگر فلان فرد بیاید، این اتفاقات نادرست در کشور رخ می‌دهد و اگر فرد دیگری بیاید، مشکلات دیگری به وجود می‌آید. اکنون دیگر در مرحله فعلی همین موضوع نیز اثر نخواهد داشت. اگر نتوانیم این جنبه مثبت را در جامعه تزریق کنیم، باید انتظار مشارکت پایین را داشته باشیم».

همچنین «اشرف بروجردی» نماینده رئیس جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «با توجه به نارضایتی‌های موجود در جامعه اعتماد مردم نسبت به عملکرد مسئولان در حوزه‌های مختلف کاهش یافته است؟» گفت: «ببینید اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان در کشور از بین نرفته است، اما اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان در این سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است...مساله مهم اما این است که اصلاح‌طلبان برای دوره آینده ریاست جمهوری برنامه دارند و آنها می‌خواهند که با برنامه توسعه و سربلندی ایران اسلامی قدم بردارند و ایران عزیز هم باید با توجه به سابقه و تاریخ دیرینه خود در جهان امروز صحبتی برای گفتن داشته باشد».

اصلاح طلبان می گویند، ۷۰ درصد مشکلات بر عهده کسانی است که خارج از قوه مجریه قرار دارند. سوال اینجاست که اگر قوه مجریه، اختیاراتی ندارد و فقط تدارکاتچی است، پس چرا اصلاح طلبان از حالا برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ خود را به آب و آتش می زنند و تاکنون بیش از ۳۰ کاندیدا معرفی کرده اند!؟

چندی پیش  «علی صوفی»  وزیر تعاون دولت اصلاحات گفته بود: «مدت‌هاست که شاهد تشکیل نهاد جدیدی تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران قوا و به ریاست رئیس‌جمهور با اختیارات بسیار بالا و فراقانونی هستیم. بدین نحو که اگر چیزی را مصلحت دیدند که در قانون وجود نداشته می‌توانند اجرا کنند و بعداً به مجلس مراجعه کرده و آن را قانون کندآقای رئیس‌جمهور در این حد اختیارات دارد اما اتفاق خاصی نیفتاده است».

«مصطفی هاشمی طبا»  فعال سیاسی اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود: «آقای روحانی حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند. برای مثال در همین مساله یارانه‌ها قرار بود دولت به کسانی که توانایی مالی دارند یارانه ندهد اما هنوز این یارانه‌ها پرداخت می‌شوند».

انتخاب وزیر و سفیر و استاندار و فرماندار و بخشدار و رئیس سازمان برنامه و بودجه و... همگی در اختیار قوه مجریه است. برهمین اساس از سال ۹۲ تاکنون این قوه دربست در اختیار اصلاح طلبان بوده است، اما این طیف نه در حوزه مسکن، نه در حوزه خودرو، نه در مدیریت قیمت دلار و ارزش پول ملی و در حوزه سیاست خارجی به هیچ عنوان نتوانست کارنامه قابل قبولی ارائ دهد.

اصلاح طلبان می گویند ما برنامه ویژه ای برای ۱۴۰۰ داریم. این طیف بجای ارائه برنامه باید بگوید که از سال ۹۲ تاکنون چه کرده است؟ چرا اگر فعالین این طیف برای گشایش اقتصادی و رفع مشکلات مرئم برنامه ای دارند، در حال حاضر آن را اجرایی نمی کنند!؟

** بی‌عملی و بی‌انگیزگی درد جدی این روزهای اصلاحات است

«محمدجواد حق شناس» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «وضعیت اصلاح‌طلبان را که به نظر می‌رسد در نوعی بلاتکلیفی نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ به سر می‌برند، چطور می‌بینید؟» گفت: «نقد جدی در این بخش به احزاب اصلاح‌طلب وارد است. به این ‌خاطر که در سال‌های اخیر، مردم این فرصت را در اختیار جریان اصلاحات قرار دادند. اما به نظر می‌رسد که آنان جنگندگی لازم و تلاش حداکثری را برای اینکه بتوانند همچنان این جایگاه را حفظ کنند، به کار نبستند و الان تاثیرگذاری گذشته را ندارند. من از این بابت نمره قابل‌قبولی به جریان اصلاح‌طلب نمی‌دهم. به نظر می‌رسد که احزاب اصلاح‌طلب باید چندان جدی‌تر به این مساله فکر کنند. اینکه به ‌هر حال فرصت‌ها در حال از دست رفتن است. به نظرم بی‌عملی و بی‌انگیزگی درد جدی این روزهای اصلاحات است. این وادادگی هیچ کمکی به این جریان نمی‌کند و روزبه‌روز موقعیت جریان اصلاح‌طلب را نزد مردم تنزل می‌دهد».

روزنامه سازندگی چندی پیش با افشاگری درباره رفتار منفعت طلبانه اصلاح طلبان نوشته بود: «در ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان پیروز، در بخش‌هایی که به عملکرد این افراد به صورت مستقیم برمی گردد، عمدتاً دچار سوءمدیریت و ناکارآمدی هستیم و اکثر خطاهای سابق تکرار شده است. روی صحبت در این بخش، دولت و شورای شهر و شهرداری تهران استدر نهادهای در اختیار اصلاح طلبان تقریباً منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد».

در سال ۹۲ طبق نظرسنجی‌های طیف اصلاح طلب، «محمد رضا عارف» -کاندیدای اصلی اصلاح طلبان- ۳ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری،  تنها ۸ درصد رأی داشت و اصلاح‌طلبان مجبور بودند از روحانی حمایت کنند.

در سال ۹۶ نیز اصلاح طلبان به دلیل دایره بسته و فیلترهای عجیب و غریب در این طیف، هیچ کاندیدایی برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نداشته و خود روحانی نیز به دلیل کارنامه ضعیف در دولت یازدهم، با کاندیدای پوششی -اسحاق جهانگیری- در رقابت‌های انتخاباتی حاضر شد.

روزنامه آرمان چندی پیش نوشته بود: «باید قبول کنیم از سال ۹۲ به بعد که اصلاح‌طلبان مناصب بیشتری را از طریق انتخابات‌ها کسب کردند، ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها و بی‌توجهی به شاخص‌ها و اصول مدیریت که پیش زمینه و ضرورت توسعه است، مغفول‌تر ماند».

«صادق خرازی»  از فعالین اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود: «من جریان اصلاحات را فاقد هدف و برنامه می دانم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • امینی. FR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    10 1
    جناب انصاری تفسیربه رای نفرمایید،خودی وغیرخودی دردیدگاه امیرالمومنین علی ع ودرنهج البلاغه وجوددادره،حضرت آقانیزدرسالهای ۷۶به بعدبرمبنای همان دیدگاه صحبت ازخواص وعوام بالتبع خودیهاوغیرخودیهاکردند،آیاازنظرشماهرکس که درزمین دشمن نیزبازی کنندخودیند؟؟آیادیدگاه شهیدسلیمانی عدم تفکیک بود؟یعنی منافقین،معاندین نیزخودیند؟؟
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      4 1
      عجب پاسخی شاخش شکستی
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      4 1
      مکتب سردار سلیمانی جهاد و شهادت بود در مکتب شهادت تحریم حرف مفت است و به قول خود ظریف حاج قاسم هیچگاه برجام را تایید نکرد.
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      4 1
      مراسم تشییع 25 میلیونی سردار سلیمانی دلاور نشانه استکبارستیزی مردم بود.
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      3 1
      اصلاحاتچیا میگن ۳۰ درصد مشکلات از روحانیه. چرا اصلا ۳۰ درصد؟ ۲۰ درصد چرا نه؟ اینا استاد پوپولیسمن و الکی و از روی باد گلو حرف میزنند. اینم بدونید سید حسن خمینی برا ۱۴۰۰ میاد. با شعار تخصص و تعهد کنارش بزنید
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      2 1
      حاج قاسم مرد میدان مبارزه با امریکا و استکبار بود و اهل مذاکره و سازش با دشمن نبود.
  • روزبه IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    13 1
    آقای انصاری از خدا بترس... به حاج قاسم دروغ نبند... حاج قاسم فدائی رهبری بود و کسانی که با رهبری زاویه دارند را خودی نمی دانست.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    11 1
    سهم دولت روحانی در مشکلات 200 درصد است نه 30درصد
    • سید IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      8 1
      جناب آقای انصاری لالایی بلدی برای خودت هم بخوان!! تو که می خواهی بقبولانی که سردار سلیمانی خط و ربط شما را هم تأیید می کرده است که با توجه و ولایت پذیریش عاقلان می دانند که تا چه حد با تأییدکنندگان فتنه 88 زاویه داشته است، چرا خودت حرمت لباست که لباس پیامبر است و از هر لباسی مقدس تر نگه نمی داری و از کسانی حمایت می کنی که اسرائیل و آمریکا و انگلیس و سعودی حامی شان هستند؟!؟!
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      4 1
      عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت اصلاح طلبان در بدنه دولته و به تحریم ها مربوط نیست.
  • مجسن IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    5 1
    خوب شد گفتین !!! ما فکر میکردیم دولت تزویر د مشکلاد هیچ تقصیری نداره
  • m.a IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    6 1
    رطب خورده منع رطب چون کند!!!!....چطور وقتی بنفع خودش باشه دوقطبی میسازه قشنگ هم میسازه و با اون رای هم جمع میکنه!!!!...ضمنا اینارو اول به سایت ها و روزنامه های زنجیره ایش بگه!!!!
  • احمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    2 1
    با کدوم نرم افزار30 درصد شده مگه نگفت چرخهای اقتصاد هن باید بچرخه مگه نگفت که نیاز به یارانه پیدا نمیکنن مردم. شما وضع تونه خوبه حقوقهاتون به موقع هستش هرسال افزایش دارید ما به عنوان کارگر که هیچ سندیکایی نداریم ومستاجر چه کنیم بد طور چرخ ما با سیستم حسن داره میچرخه سر گیجه گرفتیم از سرعت سانتریفیوژ زندگی
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    3 2
    شما استحاله طلبان که در تحریف استادید مجیدخان .منظور سردار قطعا شما فتنه گران نبودید .چون زمانی که سردار سلیمانی د سوریه وعراق با داعش می جنگید شما در تهران شعار نه غزه نه لبنان سر میدادید وسرمایه های اسرائیل در کشور بودید.
  • فرشاد IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    3 1
    مجید انصاری ببند آن دهن گشادت حضرت آقا اگر خودی و عیر خودی گفت برای حفظ وحدت بود که فرمودند آنهایی که انقلابی و طرفدار انقلابند خودی هستند آنهایی که طرفدار غرب و دشمن کشورند غیر خودی هستند که در این قالب کسانی مثل تو
  • DE ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    3 1
    سهم‌ دولت روحانی در مشکلات فقط ۳۰ در صد است و سهم دولت روحانی در معضلات کشور ۷۰ در صد است.
  • ali IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    1 1
    میگید اعتدال ولی شهید بزرگوار، حتی ذره ای از اسلام عقب گرد نداشتن. رگ گردن نشون میدادن در زمینه دین اسلام. اعتدال شما کجا و اعتدال شهید کجا
  • محمدایوب IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    3 1
    آقا مجید ۷۰هزاری دردولت اصلاحات نامردهای وطن فروش استحاله طلبان که فتنه کوی دانشگاه را برای سرنگونی کشور و انقلاب راه انداختند. و می گفتند نظامیان حق دخالت در سیاست ومقابله با وطن فروشان ندارد حاج قاسم لباسش را درآورد و گفت اگراین لباس و درجه بخواهد مانع دفاع از ولایت شود من این لباس را نمیخواهم بی شرف ها چرا ازحاج قاسم اینو یاد نمیگیرید. خجالت بکشید
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    3 1
    سهم روحانی 100درصد است .
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 1
    اهل خودی و غیر خودی بود که اشداء علی الکفار رحما بینهم بود. بینی کفار و منافقین را به خاک مالید‌‌ اوبود که فرمود والله والله والله یکی از شئون عاقبت بخیر تبعیت از امام خامنه ای بود‌‌ اصلاح طلبان در زمان حیات پر برکت او چه میگفتند؟
  • محتشم IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 1
    دولت گزافه گو / ضعیف در مذاکره با دشمن / خسته و بی رمق در کار ملت / پرتلاش در زندگی خانوادگی / ول کردن امور کشور / بی تدبیرترین دولت تاریخ ایران / گره زدن آب مردم به برجام بی فرجام و......
  • وحید IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 1
    آقای مجید انصاری سکولار! شهید سلیمانی کاریزما نداشت(محبوب بود) کسی که فرمان خدا را به جان بخرد خداوند دل مومنان را با او نرم میکند،شما و غربیان معنائی که به لفظ کاریزمانسبت میدهید همان دو رویی و نفاق است.حاج قاسم محبوبیتش را ازسیاستش وسیاستش را از دینش داشت،شما غربگداها دهانتان را که باز کنید بوی خود پرستی خیانت ونفاق بیرون میزند!
  • محمد IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 1
    از آقای انصاری بپرسید چند صفت از صفات شهید سلیمانی را که مردم می دانند و قبول دارند؛ حاضرند خودشان و یاران و دوستانشان داشته باشند؟ ساده زیستی؟ امانتداری؟ تلاش برای اسلام و ملت؟ آیا شما و دوستانتان سالهای متمادی دنبال جناح و جریان وخط خودتان نبوده اید؟ و حاضر شده اید حقیقت را ولو نزد خودتان نباشد، بپذیرید؟
  • US ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 1
    خودی و غیر خودی نمی کرد تا افرادی که دچار انحراف شده اند و در مسیر غیر خودی ها حرکت می کنند راه بازگشت داشته باشند. تا حرمت افراد خطاکار حفظ شود و آنها برگردند و خطای خود را جبران کنند نه اینکه آنها روز به روز غیر خودی تر شوند.
  • م.ع.م US ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 0
    چه کسی مثل حاج قاسم در مقابل غیر خودی ها در منطقه و وادادگان داخلی ایستاد.
  • مقدس IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 1
    تمام قرائن و شواهد بلاشک نشان دهنده نفوذی M I 6 بودن برادران انصاری و خاتمی و سعید حجاریان و تاجزاده و.... هست . انشاءالله بزودی با پایان سیطره این قبیله فاسد وطن فروش‌بر کشور ، ملت انقلابی و مظلوم کشور شاهد و خواستار رسیدگی به جرائم و خیانت‌ها و چپاولگریهای این قماش در دادگاههای انقلاب هستند.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 1
    آقای انصاری پس بصیرتتان کجاست؟
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 1
    خب یه کم شما اصلاح‌طلبان یاد بگیرید..... خب یه کم خودت(مجید انصاری) یاد بگیر...... شما که هرکی باشما باشه.... حتی اگه سرپیری زن دوم بگیره و با پنج تا گلوله بکشدش.... ازش حمایت میکنید.... اما اگه یکی تو حزب و قبلیه تون نباشه. شروع میکنید بهش تهمت و برچسب زدن... ارزشی و.. تندرو....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس