جزئیات پرداخت وام بازنشستگان تامین اجتماعی/ماجرای وام ۵۰ میلیونی

پرونده همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری برای سال آینده بسته شد.

به گزارش مشرق، تیرماه سال جاری که متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به اجرا درآمد، افزایش چشمگیری در دریافتی‌های بازنشستگان دیده نشد.

به دنبال آن علاوه بر اجرای همسان سازی در ابتدای سال ۹۹ برای بازنشستگان کشوری و لشکری، مهرماه سال جاری هم همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به اجرا درآمد و حقوق این گروه از بازنشستگان افزایش چشمگیری یافت. همین مسئله باعث اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی شد و درخصوص این  تبعیض در اجرای همسان سازی معترض شدند.

بیشتر بخوانید:

دولت منابع بودجه ۱۴۰۰ را کجا خرج می‌کند؟ +جدول

بعد از اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی از محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره چرایی  تفاوت در همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری‌ها و لشکری‌ها پرسیدیم، وی در این باره گفت: تمامی خدمات به بازنشستگان براساس شرایط و ضوابط بیمه‌ای خودشان در صندوق بازنشستگی مربوطه ارائه می‌شود. در سازمان تامین اجتماعی سهم کارگر، کارفرما و دولت داریم، اما در صندوق بازنشستگی کشوری فقط سهم دولت و کارمند داریم و سهم سومی وجود ندارد همچنین مجموعه پرداخت‌های در سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری با یکدیگر متفاوت بوده بر این اساس دریافتی آن‌ها متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات پرداخت وام۵۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی

شریعتمداری با بیان اینکه تلاش کردیم در هر گروه متناسب با شرایط خودشان تمام خدمات قابل ارائه را انجام دهیم، بیان کرد: به عنوان مثال بعد از اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با یک نیاز مواجه شدیم و آن‌ها اعلام کردند مشاغل سخت و زیان آور هنگام متناسب سازی در نظر گرفته نشده است، بلافاصله مصوبه هیات امنا را کسب و این نقص را مرتفع کردیم تا در همسان سازی هم از حقوق قانونی خود برخوردار شوند.

اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۰/ حقوق کدام دسته از بازنشستگان افزایش می‌یابد؟

برای سال ۱۴۰۰ همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود؟

ابتدا از بازنشستگان کشوری آغاز می‌کنیم، سال آینده همسان سازی حقوق برای بازنشستگان کشوری و لشکری نداریم، به همین منظور اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: در بودجه سال آینده برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، ۲۵ درصد افزایش حقوق پیش بینی شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری معتقد است، همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری به طور کامل اجرا شد و برای سال آینده همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری نداریم چراکه با اجرای احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری، مبالغی افزایش یافته جزء  پایه حقوق بازنشستگان محسوب شده است.

وی افزود: در اجرای احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری به یک مدلی رسیدیم که هرسال با افزایش حقوق شاغلان حقوق بازنشستگان هم افزایش خواهد یافت تا فاصله‌ای بین حقوق بازنشستگان و شاغلان ایجاد نشود. براساس این مدل حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان است و همسان سازی براساس این مدل حرکت می‌کند.

این شرایط برای بازنشستگان لشکری هم به همین صورت است و پرونده همسان سازی حقوق برای بازنشستگان کشوری و لشکری تا اطلاع ثانوی بسته شده است.

اما روز گذشته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان تامین اجتماعی خبرهای خوشی داشت، وی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت منابعی را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در بودجه سال آینده لحاظ کرده است، گفت: اعتبارات برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به میزان کافی در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد: در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم دولت با توجه به بند (و) تبصره (۲) بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع لحاظ کرده تا دولت ضمن رد دیون خود به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان بتواند در راستای همسان سازی حقوق بازنشستگان خود اقدام کند. بازنشستگانی که در این روزها بسیار از میزان دریافتی‌های خودشان ناراضی هستند.

هرچند دولت قرار بود امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا این سازمان با استفاده از این منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان خود را به اجرا درآورد درحالی که تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان از دیون دولت به تامین اجتماعی در قالب ۹ شرکت دولتی پرداخت شد و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی آنطور که باید و شاید افزایش نیافت.  

اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۰/ حقوق کدام دسته از بازنشستگان افزایش می‌یابد؟

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران، می‌گوید: سال گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه به تصویب رسید که دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و ۳۰ درصد این بودجه را سازمان برای اجرای متناسب سازی اختصاص دهد درحالی که از این ۵۰ هزار میلیارد فقط ۳۲ هزار میلیارد آن هم در قالب شرکت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران معتقد است اگر دولت بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند در متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشکل نخواهیم داشت و می‌توانیم حقوق این دسته از بازنشستگان را نیز افزایش خوبی دهیم.

باتوجه به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه خبرهای خوبی درخصوص پرداخت بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی داشت می‌توان امیدوار بود برای سال آینده حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کمی از شرایط فعلی بهتر شود و افزایش مناسبی داشته باشد. امیدواریم سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای بازنشستگان حوزه کارگری باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    1 0
    وعده وعده وعده وعده بدون عمل ایزده متعال نگذره مسئولین ازخدا بی خبر ....... مرگ برضدولایت فقیه اگرامام نباشد ملت را قورت میدید
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    1 0
    سلام، از نویسنده محترم این گزارش و سایت محترم استدعامیشود، در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و ظلمی که به آنها شده نیز گزارش تهیه نمایند، ظاهرا مدیران تصمیم گیر چون خودشان هم بازنشسته کشوری بوده یادرآینده خواهندبود 77 درصد به حقوق بازنشستگان کشوری که حدود 1/5 ملیون نفر هستند اضافه کرده اند، اما اضافه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که حدود 3/5 ملیون نفر می باشند فقط حدود12تا 15درصداست،این اجحاف و تبعیض چرا مورد توجه قرار نمی گیرد ضمن اینکه نادیده گرفتن جمعیت 3/5 ملیونی بازنشستگان تامین اجتماعی ، باعث سرخوردگی نسل جوان است ونه دلگرمی آنها، با تشکر
  • یه بازنشسته تامین اجتماعی حداقل بگیر IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    4 0
    کدوم خبرخوش ؟ کدوم همسان سازی؟... 14 سال وعده دادن زمان اجرا زدن زیرش و گفتند نه! متناسب سازی باید باشه همسان سازی غلطه!... فقط به نفع حقوقهای بالا شد بقیه 140-150 هزارتومن گرفتند و تمام!!! نقره داغمون کردند و بعد هم به خودشون افتخار کردن و از هم قدردانی!!!! نمک به زخم ما پاشیدن افتخار داره؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    3 0
    اخه بی وجدانی که نشستی اون بالا تصمیم میگیری یک لحظه خودتو بزار جای ما بی وجدان با سه بچه دو ملیون چکا کنم
  • زهذا ناظری IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    به نظر من نامردی لیشتر از این نمیشه من همسرم 29سال کار کرده مهندس بوده وریس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استخدام کشوری با بیمه تامین اجتماعی یک روز خوش نداشتیم چون مسول بود دائما دنبال کار. اما حالا اندازه یک.کارگر بهش میدن انگار نه انگار چندین سال تو جبهه وجنگ تو اداره. برای این دولت خدمت کرده انگار نبوده اصلا 24 ماه جبهه عضو شورای مرکزی بسیج عضو ستاد تنظیم بازار استان. ولی خوب دست دولتمردا درد نکنه خوب جواب دادند ما که کسی رو نداریم شکتیت کنیم پیش حدا شکایت میکنیم
  • مریم قديري IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    2 0
    کار ی رو که نمیشه یا نمی کنیید چرا وعده غیر واقعی میدهیدمردم رواسکول فرض کردید خسته نباشید دلاور قهرمان
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    1 0
    آخه با چه رویی هی وعده می دهید به نفع خودتان می برید؟ ومی دوزید از همدیگر هم به نفع خودتان تشکر می کنید اما زیاد هم دلخوش نباشید عواقبش می بینید
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    گزارش چی ؟؟؟ اشخاصی که این حقوق میریزن خودشون میدونن چه بلایی سر مردم داره میاد حقوق اسمش حقوق مستمری بگیر تامین اجتماعی !!! عیدی 1500 مطابق با عیدی کارمندها ولی حقوق کارگری گزارش ؟؟؟؟؟؟؟ گریه
  • فریده سپهری علمداری IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    چرا من بازمانده که شوهرم باسابقه ۳۲سال و۸ ماه و۱۵ روز باز حقوق ما اضافه نشد
  • تورج جوان IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    سلام لطفا همسان سازی بازنشستگان فرهنگیان چکار میکنید که ۲۵ درصد ناچیز است چرا ۹۰درصد قابل نمیداند که سفر های ما خالی نباشد آقای قالیباف قول داد که به بازنشستگان آموزش پرورش ۹۰درصد اضافه میشود چرا به قولش عمل نمیکند
  • سید اصغر حسینیا NL ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    امیدواریم که به حقیقت بپیوندد
  • رضا IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    باسلام اصلا همیاران سازی در رابطه با فرهنگیان که درست صورت نگرفته که هیچ مسایل مانند جانبازی وایثارگری به فراموشی سپرده شده طوریکه بیمه تکمیلی وحتی آذرماه بیمه عمرمکمل نیز کسررشده ومیگردد.
  • کارگر CH ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    آقااین. گزآرش مربوط به بهمن میباشدکه بازنشستگان کارگری بدبخت عقلا هزاربار مطالعه نمودند امروجمعه ازکجا رئیس برنامه بودجه ودست اندرکاران تامین اجتماعی راپیداکردییدآن بندگان خداروزهای غیرتعطیل به بهانهای مخطلف سرکارشان نیستندبعد روزجمعه امدند دفتر کار وشما با آنها صحبت کردید ای برهرچی دروغگو ِلعنت
  • بیچاره CH ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    اقای دهقان کیاواقعاچقدر دلسوزبازنشسته ها هستند سال گذشته دولت ازپنجاه ملیارد۳۲ملیارد به تامین اجتمآعی پرداختنمود بفرمائید تامین اجتماعی چه مبلغ را برای همسان سازی درنظر گرفت وبیشتراز نصف ان مبلغ راچکارد چراهمان ۳۲ملیارد صدقه راکه دولت مرحمت نمودرا چرابه بازنشستگان ندادند گیریم امسال آقای نوبخت ۲۰۰ملیارد صدقه به اسم همسان سازی پرداخت کندآیاتامین اجتماعی بیش از۱۸ ملیارذرا به بازنشستگان بدبخت میکند همین مبلغ هم مطمعن باشید می ماند برای شهریور۱۴۰۰۹۵۳۲
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    اقای افتخاری همسان سازی صندوق کشو ری هنوز د ر مجلس تثبیت نشده است لطفا تلاش کنید #
  • RO ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    مسعولینی که چند صد میلیون حقوق میگیرن فکر بازنشستها هستند شکم زن و بچه های انها سیر باشه ولی شکم زن و بچهای بازنشستها رنگ برنج و گوشت و میوه را هر گز نخواهد دید به خدا شب عید است پول ندارم برای زن و بچهای خودم کفش و لباس بخرم بفیه اجناس بماند هر سال دم عید به بازنشستگان وعده وعید میدهند ولی عمل نمیکنند انشالا خدا شما را از بین ببره و مثل ما بازنشستها پیش زن و بچهای خودتان خجالت بکشید
  • سعید اهتمام بر IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    خدایی حقوق کارمندان کشوری هم هنوز کمه آخه 25درصد پول یک لباس بچه هم نیست چه برسه برای همه اعضای خانواده و در باره حقوق همه چیز روشن نیست بعضی ها خیلی زیاد می‌گیرند اما ما خیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس