ناگفته های روزهای سخت داروخانه ها در بحران کرونا

شاید داروخانه ها یکی از جاهایی بودند که در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور، بیشترین مشکلات و چالش ها را در مواجهه با مردم داشتند، اما کمتر به آنها پرداخته شد.

به گزارش مشرق، در ایام شیوع کرونا داروسازان خدمات قابل توجهی چه در صنعت و چه در داروخانه‌ها ارائه کرده‌اند و در زمان‌هایی که خیلی از مشاغل تشویق به خانه نشینی و دورکاری شدند، همکاران داروساز فعال بوده و در حال خدمت رسانی به مردم بودند.

ببینید:

فیلم/ چگونه از وجود داروی خاص در داروخانه‌ها مطلع شویم؟

همچنین در شرایط کرونایی که خدمت رسانی داروخانه‌ها به جامعه مضاعف شده بود، برخی مسائل از جمله کمبود اقلام پیشگیرانه مانند ماسک، داروخانه‌ها را دچار چالش‌هایی کرد، به همین دلیل داروسازان معتقدند سوءمدیریت، تشویش اذهان عمومی، متهم کردن داروخانه‌ها به گران فروشی و احتکار، علاوه بر اینکه انگیزه آنها را در خدمت رسانی کاهش داده بود، بلکه منجر به نگرانی عموم مردم هم شد.

اسدالله آبنیکی مؤسس و مسئول فنی داروخانه، در خصوص وضعیت داروخانه‌ها از ابتدای شیوع بیماری کرونا، گفت: در ابتدای شیوع کرونا مردم با نگرانی و استرس زیاد به داروخانه‌ها مراجعه می‌کردند که موجب شد نیاز داروخانه به تجهیزات پزشکی و محافظت فردی مانند دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده نسبت به گذشته بیشتر احساس شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا به طور عجیبی داروخانه‌ها از فروش ماسک منع شدند، اظهار داشت: طبق این تصمیم، بر آن شدیم در قدم اول بیماران پرخطر در منطقه را شناسایی و ماسک (با قیمت قبل از شیوع کرونا)، الکل و دستکش را بین آنها توزیع کند.

آبنیکی افزود: داروخانه الکلی که جهت ساخت داروهای ساختنی بود را به ۷۰ درصد رساند و بین بیماران پر خطر توزیع کرد.

وی ادامه داد: به مرور زمان و با شیوع زیاد بیماری کرونا، تصمیم گرفتیم با هماهنگی با یکی از کارگاه‌های خیاطی به تولید ماسک پارچه‌ای بپردازیم، به گونه‌ای که ماسک دولایه پارچه تترون را تولید و در اختیار افراد کم بضاعت و بی بضاعت قرار دادید. البته باید بدانیم، دولایه بودن ماسک‌های پارچه‎ای تترون به دلیل حفاظت بالای آن، نسبت به دیگر ماسک‌ها تأثیر بیشتری جهت جلوگیری از ویروس کرونا دارد.

آبنیکی با اشاره به اینکه آگاهی بخشی بیمار نسبت به ویروس کرونا از دیگر اقدامات داروخانه بوده است، تصریح کرد: داروخانه با آگاهی بخشی، ترس و اضطراب مردم نسبت به این بیماری را کنترل کرد و به عبارتی مانع خروج آنها از منزل شد، همچنین سعی در رفع مشکلات بیماران به صورت غیر حضوری نمود.

این مسئول فنی داروخانه افزود: داروخانه جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و خارج شدن افراد از منزل، برنامه‌ای تحت عنوان مشاوره تلفنی ایجاد نمود، به این معنا که بیمار در تماس با مسؤول فنی، مشاوره دارویی اعم از نحوه مصرف دارو و عوارض‌های دارویی را آگاه شود و دکتر داروساز بیمار را در صورت صلاحدید به پزشک مربوطه ارجاع دهد.

وی بیان داشت: در ابتدای بحران کرونا، داروخانه به جهت حفظ فاصله اجتماعی با درج برچسب بر روی کف زمین و نصب سلفون بین پرسنل داروخانه و مراجعه کننده توانست فاصله تعیین شده‌ی ۱٫۵ متری را رعایت کند و مانع شیوع بیماری کرونا شود.

آبنیکی با انتقاد از اینکه متأسفانه داروسازان در بحران کرونا دیده نشده اند، اظهار داشت: داروسازان و تکنسین‌های دارویی از ابتدای بحران کرونا چهره به چهره با مردم در ارتباط بودند و در راستای مبارزه با این ویروس پا به پای پزشکان و دیگر کادر درمان تلاش کردند که متأسفانه خدمات بی شائبه‌ی آنها هیچ زمان دیده نشد، که این اتفاق جای تأسف است.

وی افزود: داروسازان نسبت به تخصص خود روزانه با ۲۰ الی ۳۰ بیمار کرونایی در ارتباط بودند، به همین دلیل می‌توان گفت بیمار کرونایی در مرحله اول بیشترین ارتباط را با داروساز حاضر در داروخانه دارد.

مسئول فنی داروخانه با انتقاد از نحوه توزیع ماسک در ابتدای بحران کرونا، گفت: به رغم نقش به سزای داروخانه‌ها در ابتدای ویروس کرونا، داروسازان سهمیه ماسک نداشتند، در صورتی که به نگهبانان و دیگر کادر درمان بیمارستان‌ها، ماسک به صورت سهمیه‌ای توزیع شده بود.

علی هوشمند مؤسس و مسئول فنی داروخانه در خصوص فعالیت و اقدامات داروخانه خود در راستای مبارزه با ویروس کرونا، گفت: در ابتدای بحران کرونا نبود ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش به شدت احساس شد، که خوشبختانه امروزه بعد از گذشت حدود یک سال از ویروس کرونا، وضعیت این گونه اقلام به درستی از سوی شرکت‌های رسمی صورت می‌گیرد.

وی اشاره کرد: اطلاع رسانی در خصوص علائم و نحوه برخورد با ویروس کرونا توسط داروخانه هوشمند در سایت ندای تندرستی انجام شد، همچنین داروخانه به عنوان مرکز توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کنار کادر درمان قدم در راه مبارزه با بیماری کووید ۱۹ برداشته‌اند، که اقدامات و جایگاه آنها نباید توسط مسئولین نادیده گرفته شود.

مؤسس داروخانه عنوان کرد: داروساز علاوه بر ارائه دارو، وظیفه مشاوره لازم به بیمار را هم دارد، به طوری که داروساز در بحران کرونا با ارائه مشاوره‌های لازم به بیمار مبتلا به ویروس نه تنها هیچ هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند بلکه سعی دارد شرایط روحی بیمار را هم التیام بخشد.

هوشمند در خصوص نحوه توزیع واکسن آنفلوانزا، گفت: سال گذشته واکسن آنفلوانزا در شهریور توزیع شد، اما متأسفانه امسال نه تنها توزیع درستی در خصوص واکسن آنفلوانزا صورت نگرفت، بلکه به پرسنل داروخانه‌ها که همانند داروسازان که در جبهه سلامت هستند، این واکسن تعلق نگرفت.

وی ادامه داد: پرسنل داروخانه جزو اولین نفرات در جبهه سلامت هستند، به همین دلیل انتظار می‌رفت واکسن آنفلوانزا به طور رایگان برای پرسنل در نظر گرفته می‌شد.

گیتا ساروخانی مسئول فنی داروخانه، اظهار داشت: تنش و دغدغه از همان ابتدای بحران کرونا، با داروخانه همراه شد. به طوری که از ابتدا وسایل محافظت فردی مانند ماسک، دستکش و الکل به دلیل مراجعه بیش از حد بیماران، به درستی عرضه شده بود، که متأسفانه بر خلاف تصور، دیگر این اقلام در داروخانه‌ها جایگزین و تأمین نشد.

وی با بیان اینکه در صورت نبود اقلام محافظتی نوک پیکان انتقاد به سمت داروخانه‌ها است، اظهار داشت: متأسفانه نبود اقلام محافظتی اعم از الکل، دستکش و ماسک سبب شد، سو مدیریت برخی افراد به پای داروخانه‌ها نوشته شود.

ساروخانی افزود: نبود اقلام محافظتی در اسفند ۹۸ منجر به بالا رفتن تنش در داروخانه‌ها شد، به گونه‌ای که داروخانه در جهت رفع نیاز مردم درصدد ساخت الکل و محلول ضدعفونی کننده محیط بر آمد.

این مسئول فنی داروخانه تاکید کرد: برخی داروخانه‌ها به جهت تأمین نیاز مردم، ماسک را متأسفانه بدون فاکتور رسمی خریداری می‌کردند، که همین امر سبب شد بازرسی‌های سازمان تعزیرات مشکلات بسیاری را برای این گونه داروخانه‌ها ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

کاهش قیمت ماسک سه لایه به هزار تومان

ساروخانی با تاکید بر اینکه جایگاه اصلی توزیع اقلام محافظت فردی (الکل، دستکش و ماسک) داروخانه است، اظهار داشت: متأسفانه در اوایل بحران کرونا شاهد فروش این گونه اقلام در مراکزی به غیر از داروخانه بودیم، در صورتی که جایگاه اصلی عرضه الکل، دستکش و ماسک، داروخانه است چرا که نگهداری این اقلام باید با رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد.

وی در رابطه با همکاری انجمن داروسازان تهران با داروخانه‌ها در راستای تأمین اقلام محافظتی، تصریح کرد: انجمن داروسازان تهران با توزیع ماسک به قیمت دولتی در داروخانه‌های استان تهران توانست نیاز و نگرانی مردم در خصوص تأمین این اقلام را رفع نماید.

مسئول فنی داروخانه ادامه داد: امروزه برخلاف روزهای اولیه بحران کرونا، تأمین این اقلام (ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش) از سوی شرکت‌های پخش به درستی صورت می‌گیرد و دیگر همانند گذشته بازرسی‌های پر تنش تعزیرات و تشویش اذهان عمومی از سوی رسانه‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نوش‌دارو پس از مرگ سهراب؛ واکسن آنفلوآنزا رسید!

ساروخانی با بیان اینکه رسانه‌ها باید از کادر پزشکی و داروخانه‌ها حمایت کنند، گفت: با توجه به افزایش قیمت اقلام حافظتی (ماسک، دستکش، الکل) و احتکار از سوی برخی افراد پیش آمده، انتظار می‌رفت رسانه‌ها فضا را آرام و باعث تشویش اذهان عمومی نشوند. انتشار اخبار کذب مبنی بر متهم کردن داروخانه‌ها به گران فروشی و احتکار سبب می‌شود داروخانه‌ها دیگر انگیزه لازم جهت مقابله با بیماری کرونا را نداشته باشند.

مسئول فنی داروخانه در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه باز هم داروسازان در توزیع واکسن آنفلوانزا مورد بی مهری قرار گرفتند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس