ماجرای تخلفات کارخانه آرد یاسوج چیست؟ / درخواست دانشجویان از نهاد‌های نظارتی برای پیگیری

براساس گفته رئیس کارخانه آرد یاسوج اسناد و مستندات تخلفاتی که در سنوات گذشته در کارخانه رخ داده در اختیار مسئولان قضایی و نهادهای ذی صلاح قرار گرفته است.

به گزارش مشرق،کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در دهه ۷۰ با هدف تأمین آرد و کمک به رونق بخش صنعت و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی سازمان اقتصادی کوثرراه اندازی شد.

این کارخانه، آرد مورد نیاز استان و حتی دیگر استان‌ها را تولید می‌کرد و دستی هم بر تولید شیرینی‌جات داشت، کیفیت محصولات کارخانه تا جایی بود بسیاری از آن‌ها به خارج کشور هم صادر می‌شد. کارها خوب پیش می‌رفت تا اینکه از سال ۸۴ به بعد این کارخانه دچار رکود شد و روز به روز هم بر مشکلاتش افزوده شد تا جایی که تمامی خطوط تولیدیاین کارخانه تعطیل شد.

با گذشت مدتی پس از تعطیلی کارخانه، این واحد تولیدی با کمک مسئولین استانی و سازمان اقتصادی کوثر با ظرفیت محدود شروع به کار کرد و البته، حقوق و مزایای کارگران به سختی پرداخت می‌شد. بعد از مدتی سوء مدیریت مسئولان کارخانه، عدم رعایت مسائل بهداشتی، آلودگی‌های میکروبی و حتی وجود شپشک در تولیدات، مجددا باعث تعطیلی کارخانه شد.

چرا تاکنون با متخلفین کارخانه آرد یاسوج برخورد نشده است؟ / درخواست دانشجویان  از نهادهای نظارتی برای پیگیری ماجرا

با بازگشایی مجدد کارخانه مشکلات سوء مدیریتی همچنان ادامه داشت و این موضوع تا آنجا پیش رفت که ۳۳۰ کارگر سال ۸۶ به حدود ۴۰ کارگر در سال ۹۸ رسید و کارگران هر روز شاهد فرسوگی و مستهلک شدن ماشین آلات کارخانه بودند.

امروز هم شنیده‌ها حاکی از این است که کارخانه در خوشبینانه‌ترین حالت خود با نیمی از ظرفیت فعالیت می‌کند و بخش‌های نشاسته، گلوکز، دکتوز و خوراک دام بطور کامل تعطیل است.

علی وفایی‌مقدم، مدیرعامل کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج معتقد است: بخش آرد کارخانه با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند. دستگاه‌ها مستهلک است، ولی در صورت نوسازی و افزایش سهمیه با تمام توان به فعالیت ادامه می‌دهیم. دستگاه‌های آلمانی فاز نشاسته بعد از ۳۰ سال بلاتکلیفی از رده خارج شده‌اند.

متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری‌های مدیریتی در سال‌های اخیر، این واحد صنعتی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده؛ تا جایی که با برآورد اولیه حالا قیمت کارخانه به مراتب کمتر از ارزش واقعی اراضی در تملک کارخانه به مزایده گذاشته شد. اکنون یکی از خطوط تولیدی این کارخانه که به صورت راکت مانده، قرار است به چرخه تولید برگردد و این مهم، حمایت مسئولان را می‌طلبد.این کارخانه در منطقه محرومی از استان واقع شده که در صورت راه‌اندازی این خط تولید با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، شاهد به‌کارگیری تعدادی از جوانان بیکار خواهیم بود.

چرا تاکنون با متخلفین کارخانه آرد یاسوج برخورد نشده است؟ / درخواست دانشجویان  از نهادهای نظارتی برای پیگیری ماجرا

قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی قریب به هجده ماه است که مشکلات کارخانه آرد یاسوج و اقدامات مدیران این بخش تولیدی را رصد کرده و تاکنون از هیچ کمک، راهنمایی و مطالبه گری جهت بهبود روند این واحد تولیدی مضایقه نکرده است.

وفایی‌مقدم، مدیرعامل کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در نشستی با بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویر احمد از روند رو به رشد کارخانه آرد از زمان حضور خود سخن گفت و برخی از رسانه‌های استان، خبرهایی بر ضد این ادعا منتشر کردند؛ ولی وی معتقد است که علاوه بر اینکه در دوران مدیریتی وی کارخانه آرد از چنگال خصوصی سازی رها شده، روند رو به رشدی نیز در پیش گرفته است.

امیرحسین نظافت دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن سازمان بسیج دانشجویی نیز در گفتگو خبرنگار ما می‌گوید: در نشست با آقای وفایی صحبت‌های امیدوار کننده‌ای توسط وی گفته شد و یکسری دغدغه‌هایی هم از جانب دانشجویان بسیجی مطرح شد، از طرفی با توجه به صحبت‌های ریاست کارخانه، دغدغه‌های جدیدی نیز به دغدغه‌های قبلی که همچنان پابرجاست اضافه شد.

به گفته دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی، مدیرعامل کارخانه آرد یاسوج در این نشست با اشاره به فسادهای گذشته، از تخلفاتی در کارخانه در سنوات گذشت پرده برداشت که به بیان وی غالب اسناد در دست نهادهای نظارتی وجود دارد.

نظافت ضمن ابراز نگرانی از تخلفات صورت گرفته در یک واحد صنعتی استان می‌گوید: چرا تا کنون با متخلفین برخوردی صورت نگرفته و این سرمایه و پول به صاحبان اصلی خود یعنی، کارگران و کارخانه نیازمند حمایت آرد بازگردانده نشده است.

چرا تاکنون با متخلفین کارخانه آرد یاسوج برخورد نشده است؟ / درخواست دانشجویان  از نهادهای نظارتی برای پیگیری ماجرا

تازمانی که مدیران این کارخانه به دنبال رشد کارخانه، امنیت شغلی و اقتصادی کارگاران و حرکت در مسیر شکوفایی اقتصاد استان باشند دانشجویان بسیجی را در کنار خود خواهند داشت و هم صدا با آن‌ها مطالبه گرِ تخلفات کارخانه و پیگیر مطالبات کارخانه خواهند بود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: از مسئولین استانی و کشوری تقاضا داریم تعامل بیش از پیش جهت مرتفع کردن مشکلات و کمک به رشد این واحد تولیدی را داشته باشند.

وی با اشاره به سنگ اندازی‌های برخی در داخل و خارج استان جهت از کار افتادن کارخانه آرد یاسوج گفت: باید این کارشکنی‌ها پایان یابد و ما در حمایت از تداوم روند رشد با ورود قاطع، جلوی این سنگ انداری هارا گرفته و به اطلاع مردم خواهیم رساند.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن با اشاره به اسناد و گزارش پیشرفت ارائه شده توسط مدیر عامل کارخانه آرد یاسوج می‌افزاید: طبق توافق شفاهی که با مدیر عامل کارخانه آرد صورت گرفت بنابراین گذاشته شد که طی بازدیدی از روند رشد کارخانه آرد داشته باشیم.

براساس گفته رئیس فعلی کارخانه آرد یاسوج اسناد و مستندات تخلفاتی که در سنوات گذشته در کارخانه رخ داده در اختیار مسئولان قضایی و نهادهای ذی صلاح قرار گرفته، بر همین اساس امید می‌رود با پیگیری این ماجرا با متخلفان برخورد شود و این ماجرا به صورت شفاف اعلام شود.

چرا تاکنون با متخلفین کارخانه آرد یاسوج برخورد نشده است؟ / درخواست دانشجویان  از نهادهای نظارتی برای پیگیری ماجرا

کارخانه آرد یاسوج یکی از سرمایه‌های ارزشمند استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید که سالیان زیادی است به دلیل سوء مدیریت این سرمایه عظیم با کمترین ظرفیت فعالیت می‌کند و با مشکلات متعددی روبه رو بوده است و شنیده‌ها حکایت تخلفاتی در کارخانه در سنوات گذشته خبر می دهد و در این  راستا، دانشجویان مطالبه گر استان درخواست برخورد با متخلفان را دارند.
منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس