کد خبر 1159893
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
محمد لاهوتی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با ابراز امیدواری برای رشد صادرات تا پایان سال گفت: علیرغم این رشد به میزان صادرات سال گذشته نخواهیم رسید.

به گزارش مشرق، محمد لاهوتی با تحلیل وضعیت تجارت کشور در ۹ ماهه نخست امسال، گفت: براساس اعلام آمار تجارت کشور توسط گمرک، حجم صادرات ما در ۹ ماهه ابتدای امسال به ۲۵ میلیارد دلار و واردات به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است که بر این  اساس تراز تجاری کشور یک میلیارد دلار منفی است‌.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به افزایش حجم صادرات در آذرماه امسال نسبت به آبان و مهرماه بیان داشت: براساس پیش بینی ها در ۶ ماهه دوم سال با برطرف شدن مشکلات ناشی از کرونا و بازشدن مرزها و همچنین با توجه به افزایش نرخ ارز و رقابتی شدن صادرات، رشد صادرات مثبت‌تر بود اما علیرغم این رشد، صادرات کشور در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد منفی است.

وی با اشاره به بازارهای هدف صادراتی گفت: اگرچه هند جزء ۵ کشور اول صادرکننده به ایران است اما این کشور با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم ها خرید کالا از ایران را کاهش داده است لذا به نظر می رسد که باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود تا بازارهای صادراتی به این قبیل کشورها را حفظ کنیم. 

لاهوتی در مورد تجارت با آلمان نیز، گفت: علیرغم تمام محدودیت های ناشی از تحریم ها روابط تجاری ایران و آلمان حفظ شده است و این کشور جزء ۵ کشور صادرکننده کالا به ایران است که به نظر می رسد این موضوع نیز حائز اهمیت است. 

* علیرغم افزایش نرخ ارز چرا صادرات کاهش یافت؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در مورد دلایل کاهش ۲۰ درصدی صادرات در ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل علیرغم افزایش نرخ ارز بیان داشت: در ۴ ماهه ابتدای امسال به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا اغلب مرزها مسدود بود و تقاضا در بازارهای هدف صادراتی کاهش یافته بود اما به مرور و با برطرف شدن این مشکلات شرایط نقل و انتقال کالا بهتر شد به طوری که در ۶ ماهه دوم سال صادرات افزایش یافت و پیش بینی می شود روند افزایش صادرات تا پایان سال ادامه یابد، اما میزان صادرات به میزان صادرات سال گذشته نخواهد رسید. 

لاهوتی گفت: یکی دیگر از دلایل عدم رشد صادرات متناسب با افزایش نرخ ارز، سیاست های متعدد و بخشنامه های متناقض در موضوع بازگشت ارز و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به ابلاغ بخشنامه دو ماه قبل معاون اقتصادی رئیس جمهور، افزود: با ابلاغ این بخشنامه در مورد بازگشت ارز، بارقه امید در دل صادرکنندگان به وجود آمد اما این بخشنامه تا امروز اجرایی نشده است در حالی که پیش بینی می شود با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات برطرف شود و روند افزایش صادرات مجددا ادامه یابد. 

وی همچنین با اشاره به کاهش ۱۶ درصدی واردات بیان داشت: در ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در جهت حمایت از تولید داخلی و مدیریت منابع ارزی در شرایط جنگ اقتصادی این میزان کاهش واردات رقم خورد و در مجموع تجارت ۹ ماهه امسال به رقمی بیش از ۵۱ میلیارد دلار رسید. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس