کد خبر 1159621
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
گزارش| سلاح سازی اسرائیل بیخ گوش ترکیه

خرید سهام بزرگترین کارخانه صنایع دفاعی یونان توسط کنسرسیوم اسرائیلی، می‌تواند نگرانی جدیدی برای ترکیه به دنبال بیاورد.

به گزارش مشرق، یا وجود انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی اسراییل و سقوط کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو، ماجراجویی های این رژیم در نقاط مختلف ادامه دارد. حالا خبر رسیده که روابط یونان و رژیم صهیونیستی وارد فاز جدیدی شده است و تل آویو به دنبال ایجاد تحول در صنایع دفاعی و اسلحه سازی یونان و همکاری با قبرس است و به همین منظور، سرمایه گذاری برای احیای کارخانه های ورشکست شده صنایع دفاعی یونان، در دستور کار قرار گرفته و گروهی از اسرائیلی ها، پول خود را بر روی میز گذاشته اند تا یونان، در چندین حوزه تسلیحات و تجهیزات نظامی، به قدرت بالایی دست پیدا کند. این اتفاق در شرایطی روی داده که ترکیه با یونان تنش و اختلاف دارد و رابطه با رژیم اسرائیل نیز هنوز از حالت فریز، خارج نشده است.  بنابراین، خرید سهام بزرگترین کارخانه صنایع دفاعی یونان توسط کنسرسیوم اسراییلی، می تواند نگرانی جدیدی برای ترکیه به دنبال بیاورد.

بر اساس اطلاعاتی که دویچله منتشر کرده، یک شرکت اسرائیلی به نام SK Group در کنار یک کارخانه نفربرساز به نام Plasan Sasa با همراهی چند سرمایه گذار دیگر، کنسرسیومی پدید آورده‌اند که با برند  ELVO صنایع دفاعی یونان را متحول کنند. این کنرسیوم در حال حاضر ۷۹ درصد سهام صنایع دفاعی یونان را خریده‌اند و زمینه برای تولید چندین نوع نفربر، خودرو، نفربر زرهی و ساخت چند سلاح، فراهم شده است. دو مدل خودروهای نظامی اسرائیلی Guarder  و همچنین  SandCat در یونان تولید خواهد شد و سپس در کارخانه سلانیک یونان، ساخت سلاح آغاز خواهد شد.

کریستوس  استایکوراس وزیر امور مالی و دارایی یونان در مصاحبه با شیکه تلویزیونی ERT اعلام کرده که آتن به شکل جدی و مصمم، به دبنال تقویت صنایع دفاعی است و به این منظور، برنامه ریزی های دقیقی انجام داده است.

دولت یونان که در دو دهه اخیر، در اتحادیه اروپا، همواره به عنوان یک دولت ولخرج وخوشگذران مورد انتقاد قرار گرفته، در سال ۲۰۱۴ میلادی، چنان شرایط سخت و دشواری داشت که حتی در حوزه نگهداری کارخانه های صنایع دفاعی و مونتاژ تانک های آلمانی، اعلام ورشکستگی کرد.

هم گاز هم سلاح، مساله این است

در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، مذاکرات محرمانه بین یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی اسراییل برای انتقال گاز از میادین حوالی حیفا به اروپا آغاز شد. در آغار سال ۲۰۲۰ میلادی اسرائیل، یونان و قبرس روز توافقی را با هدف احداث خط لوله زیردریایی انتقال گاز از شرق دریای مدیترانه امضا کردند. آنان قصد دارند با امضای این توافق تا سال ۲۰۲۲ میلادی، آخرین برنامه ریزی و تصمیم نهایی برای سرمایه‌ گذاری را به فرجام برسانند و تا سال ۲۰۲۵ این پروژه را برای انتقال گاز به اروپا به پایان برسانند. این یکی از اقدامات مهم این مثلث در برابر ترکیه در شرق مدیترانه بود و در همان گام نخست مذاکرات محرمانه، تایید ضمنی و اعلام حمایت آمریکا نیز به دست آمد. دو کشور اروپایی یونان و قبرس، که هر دو با مشکلات و تنگنای مالی روبرو هستند، امیدوارند تا در سایه توافق با اسرائیل، پروژه مدیترانه شرقی را با ۶ تا ۷ میلیارد دلار سرمایه برای انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از سواحل اسرائیل به جزیره قبرس و از آنجا به جزیره «کرت» یونان و بعد به سرزمین اصلی یونان، ایتالیا و در نهایت تا  شبکه گاز اروپا پیش ببرند.

وزیران انرژی رژیم صهیونیستی اسرائیل، یونان و قبرس در شرایطی توافق نهایی را در آتن امضا کردند که ترکیه ضمن مخالفت با  پروژه مزبور،  اعلام کرده  که به دلیل وجود خط لوله انتقال گاز «ترانس - آناتولی» نیازی به خط لوله جدید نیست. نکته جالب اینجاست که پیش از بروز این اختلافات، رادیو اسرائیل در گزارشی ادعا کرده بود که مقام‌های ترکیه آمادگی خود را برای مذاکره جهت انتقال گاز کشف شده در آب های اسرائیل در دریای مدیترانه شرقی به ویژه حوزه‌ های گازی لویاتان و تامار به فرجام خوبی رسانده‌ اند و توافق حاصل شده است.

عامل مهمی به نام آمریکا

واقعیت این است که در ۴ سال اخیر، دونالد ترامپ و داماد یهودی او کوشنر، هم به طور مستقیم امتیازات ویژه‌ای به نتانیاهو واسرائیل دادند، هم زمینه آن را فراهم کردند که برخی کشورهای عربی، به سوی عادی سازی و روابط قدم بردارند و مبارزان فلسطینی را تحت فشار بیشتری قرار بگیرند. یکی از اقدامات مهم آمریکا در شرق مدیترانه، این بود که ضمن انتقاد از اهداف و اقدامات ترکیه، در کنار یونان و قبرس قرار گرفت و از سویی با پایان دادن به تحریم تسلیحاتی قبرس و از دیگر سو با تشویق اسرائیل به حمایت از یونان و قبرس، ترکیه را با بازی جدیدی مواجه کرد. حالا با رفتن ترامپ و داماد او و بر سر کار آمدن جو بایدن و تیم او، نباید چنین تصور کرد که زمینه برای حمایت از فرزند لوس و نُنُر منطقه از بین رفته است. تلشا بریا حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، از اهداف همیشگی آمریکا است و تغییری در این خصوص، به وجود نخواهد آمد.

با توجه به مواضع تندی که قبلا جو بایدن در برابر ترکیه اتخاذ کرده، چنین به نظر می رسد که تیم او، هم درتعامل با اتحادیه اروپا، یونان، قبرس و اسرائیل .و هم به منظور حفظ موازنه در شرق مدیترانه، سنارویی به نام مهار تدریجی ترکیه را مورد توجه قرار دهند که در چنین شرایطی، زمینیه برای ماجراجویی های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در یونان، قبرس و مناطق نزدیک به ترکیه، مساعدتر خواهد شد.

ترکیه – اسرائیل، عادی سازی یا تنش؟

در حالی که المانیتور و برخی رسانه های دیگر همچون بلومبرگ، از این موضوع خبر داده بودند که «افق اُلوتاش» دیپلمات جوان چهل ساله ترک، به تازگی به عنوان سفیر ترکیه نزد رژیم صهیونیستی انتخاب شده، هنوز خبری از عادی سازی نیست.

ترکیه پیش تر برای عادی سازی روابط، با وجود به فرجام رسیدن دعوای قضایی پرونده ماوی مارمارا، مسائل دیگری را در مورد آوارگان، غزه و دیگر مشکلات مردم فلسطین، بیان کرده بود و به نوعی، برای عادی سازی رابطه با رژیم اسرائیل، شرط گذاشته بود. اما حالا، شاهد این هستیم که در شرق مدیترانه، شرایط روز به روز برای ترکیه، سخت تر شده و ترکیه از سویی به خاطر تحرکاتی که در لیبی دارد، با فرانسه و مصر درگیر است و از دیگر سود، بر سر مساله یونان و قبرس، مشکلاتی با این دو کشور دارد و در همین حال، به اندازه کافی مورد خشم و انتقاد اتحادیه اروپا نیز قرار گرفته است. حالا با افزوده شدن ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی و احتمال شراکت رژیم اسراییل در ساخت تسلیحات و تجهیزات دفاعی با یونان و اسرئیل، این احتمال وجود دارد که ترکیه با یک شیب ملایم، رفته رفته به میز مذاکره بازگردد و از ترس از دست دادن منافع بیشتر، با اسرائیل، کنار بیاید. به عبارتی دیگر، منافع و مسائل ترکیه در شرق مدیترانه، حالا چنان اهمیتی پیدا کرده که احتمال ترکیه ناچار می شود در مسائل دیگری همچون مداخله در سوریه، تقابل با عربستان و امارات و توقف روابط با رژیم صهیونیستی، رفته رفته ناچار به تغییر مواضع شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 3
  • فرزند ایران IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    10 11
    رقابت ترکها عثمانی و یهودیهاست و یونانیها اصلا ربطی به ایران ندارد آنهم سر گاز
  • رضا IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    6 23
    آخر خوش خدمتی ترکیه برای غرب (کشتار و جنگ در سوریه )راضی کننده نبود انگار زمزمه تجزیه ترکیه میآید
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      12 4
      قطعا پژاکیها خیلی مشتاق به تجزیه ترکیه و ایران و عراق و سوریه هستند
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    8 7
    برای صهیونیست ها دوستی وجود نداره فقط ابزارهایی وجود داره که به هدف خودشون برسن مثال واضح این رو میشه در قضیه اذربایجان و ارمنستان دید که صهیونیستها با اینکه با هر دو رابطه داشتند (البته با آذربایجان خیلی بیشتر) ولی بجای کمک به مسیحی ها ، به مسلمانان اونهم "شیعیان" کمک کردند!؟ چون آذربایجان میتونه یک خطر امنیتی-سیاسی برای ایران در مرزهای شمالغرب ایجاد کنه و ایران هم که بزرگترین دشمن اسراییل هست در نتیجه به صورت واضحی مشخص بود صهیونیستها از کی طرفداری میکنند که بابت این قضیه حتی صدای رییس جمهور ترسوی ارمنستان هم دراومد! در اینجا هم همینه شما مطمئن باشید یونان ، ارمنستان دوم هست بدون شک ، خدمتی که ترکیه به اسراییل میکنه در سوریه و حالا هم در مرزهای شمالی ایران هیچ کشوری نکرده و نمی کنه در نتیجه نباید به حرف های مفت زرگری بین اسراییل و ترکیه اهمیت داد و باید رفتار و عمل این دو رو در خاورمیانه و سایر نقاط دید که کاملا همسو و هم جهت باهم هستند. این اواخر هم که دیگه ترکیه به اسراییل سفیر جدید فرستاد....
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      3 1
      اسرائیل به آذربایجان کمکی نکرد فقط سلاح فروخت و پولشو گرفت چون میدونست آذربایجان احتمال اینکه ارمنستان رو شکست بده بیشتره در نتیجه تبلیغی هم برای سلاح های اسرائیلی در جهان و در نتیجه فروش بیشتر اونها میشه
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    برده ی بی چون و چرایی پول کیه؟!!!
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 1
    خوب شکست ترکیه در برابر اسرائیل خطرهای زیادی برای ایران دارد وراجی های ترکیه به درد ایران نمی خورد بلکه ایران باید به ترکیه کمک کند تا این کشور بتواند در لیبی و مدیترانه رشد و پیشرفت نماید وگرنه دشمنی با ایران و طرح خاورمیانه را به ترکیه می قبولانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس