پارلمان لبنان

منابع لبنانی به دلایل عدم تشکیل کابینه این کشور و دخالت پاریس و واشنگتن و همسویی آنها در امور داخلی لبنان، اشاره کردند.

به گزارش مشرق، منابع دیپلماتیک با اشاره به اینکه در امر تشکیل کابینه لبنان نوعی اغراق در خصوص نقش خارجی وجود دارد، تاکید کردند: اختلاف بر سر سهمیه ها بویژه بین میشل عون رئیس جمهوری و سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه، دلیلی است که باعث تاخیر در تشکیل کابینه شده است ولی با این حال خارج، خواهان دولتی در لبنان در چارچوب طرح فرانسه است.

این منابع یادآور شدند: آمریکایی ها هم اکنون مشغول اوضاع داخلی هستند در نتیجه نقش آمریکا در لبنان در این مرحله تا حد زیادی در راستای حمایت از نقش فرانسه خواهد بود. آمریکایی ها علی رغم اعتراض به حزب الله، اصراری ندارند که این حزب نماینده ای نهایی در دولت نداشته باشد زیرا براساس سخنان امانوئل مکرون، واقعیتی هست آن هم اینکه حزب الله یک حزب لبنانی است  و دارای نمایندگی مردمی و پارلمانی گسترده است و نمی توان آن را حذف کرد.

این منابع بیان کردند که دغدغه اصلی آمریکایی ها در لبنان ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی است که مستلزم وجود دولت می باشد و از همین رهگذر واشنگتن ممکن است تحریم هایی را علیه شخصیت های لبنانی در زمان مناسب-که شاید اکنون آماده هم باشد- با هدف تشکیل دولت و پیشبرد مذاکرات ترسیم مرزها براساس دیدگاه خود و یا تضعیف حزب الله اعمال کند.

این منابع اعلام کردند: این تحریم ها با فرانسوی ها که هم اکنون پرونده لبنان را در اختیار دارند، هماهنگ شده است و حتی ممکن است آنها موعد چنین تحریم هایی را مشخص کنند.

گفتنی است که روز سه شنبه سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان پس از دیدار با میشل عون از فضای مثبت و گشایش بزرگ سخن گفت اما در روز گذشته پس از دیدار مجدد با میشل عون از موانع موجود بر سر راه تشکیل دولت لبنان سخن گفت تا مشخص شود که شکل گیری دولت جدید به زمان بیشتری نیاز دارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس