خانواده جو بایدن - نمایه

هر دو پسر جو بایدن و تک دختر او همسران یهودی برای خود انتخاب کرده‌اند و این یعنی تعداد زیادی از نوه‌های رئیس‌جمهور بعدی آمریکا یهودی هستند.

سرویس جهان مشرق - همزمان با کوچ ترامپ از کاخ سفید، بایدن با یک «خانواده‌ی اول» جدید ساکن کاخ سفید خواهد شد. «خانواده‌ی اول [۱] » عبارت است از شخص رئیس‌جمهور، همسرش که «بانوی اول» (یا «آقای اول») لقب می‌گیرد و پسرها و دخترهای احتمالی آن‌ها که «پسر اول» و «دختر اول» نام می‌گیرند. در گزارش پیش رو با خانواده اول آینده‌ی آمریکا بیش‌تر آشنا خواهید شد؛ خانواده اولی که هر دو عروس و تنها دامادش، و بنابراین بسیاری از نوه‌هایش،  یهودی هستند.

بخشی از مواضع جو بایدن درباره ایران [دانلود]

توضیحاتی درباره سیاستِ دولت احتمالی بایدن در قبال ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا کیست؟ / آیا آمریکای بایدن به برجام برمی‌گردد؟

 

اعضای «خانواده‌ی اول» آمریکا

جو بایدن [۲] ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، از دو ازدواج خود صاحب چهار فرزند شده است؛ اگرچه واقعیتِ غم‌انگیز این است که از این تعداد، تنها دو فرزند در حال حاضر در قید حیات هستند [۳] . بایدن سال ۱۹۶۶ با همسر اولش «نیلیا هانتر» (بعداً «نیلیا بایدن») ازدواج کرد و از این ازدواج صاحب سه فرزند شد که به ترتیبِ تولد عبارت بودند از «جوزف رابینت بُو بایدن سوم» معروف به «بُو» (متولد ۱۹۶۹)، «رابرت هانتر بایدن» معروف به «هانتر» (متولد ۱۹۷۰)، و «نائومی کریستینا اِیمی بایدن» معروف به «اِیمی» (متولد ۱۹۷۱).

جشن تولد ۳۰ سالگی جو بایدن در ماه نوامبر سال ۱۹۷۲ در کنار همسر اولش نیلیا و دو پسرشان «بُو» (چپ) و هانتر؛ بایدن در انتخابات مجلس سنا پیروز شده بود، اما مراسم تحلیف او هنوز برگزار نشده بود؛ نیلیا و دختر سیزده‌ماهه‌شان (که در این تصویر حضور ندارد) تقریباً یک ماه پس از جشن تولد بایدن در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست دادند (+)

۱۸ دسامبر ۱۹۷۲، نیلیا با سه فرزندشان داشت برای خرید کاج کریسمس به یک فروشگاه می‌رفت که خودرویش با یک تریلر تصادف کرد. نیلیا و نائومی پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست دادند. نائومی در آن زمان سیزده ماه داشت. دو پسرِ بایدن جراحت‌های شدیدی برداشتند، اما از این تصادف جان سالم به در بردند. بایدن شانزده روز بعد، یعنی ۳ ژانویه ۱۹۷۳، در همان بیمارستانی که پسرانش در آن بستری بودند، سوگند یاد کرد و برای اولین بار وارد مجلس سنا شد.

بقایای خودرویی که «نیلیا» همسر جو بایدن و فرزندانش هنگام تصادف مرگ‌بار رانندگی در آن بودند (+)

مراسم تحلیف جو بایدن (دوم از چپ) به عنوان نماینده مجلس سنا در سال ۱۹۷۳ در بیمارستانی که دو پسرش بعد از تصادف رانندگی در آن بستری بودند (+)

مصاحبه بایدن (پشت تریبون) با رسانه‌ها پس از مراسم تحلیفش در سال ۱۹۷۳؛ بایدن ابتدا تصمیم گرفت کرسی‌اش در مجلس سنا را واگذار کند و به دو پسرش رسیدگی کند، اما سناتورهای ارشد او را متقاعد کردند به واشینگتن بیاید (+)

بایدن سال ۱۹۷۵ در یک «قرارِ کور» (بدون آشنایی قبلی) با «جیل ترِیسی جِیکوبز» بانوی اول آینده‌ی آمریکا ملاقات کرد و این دو سال ۱۹۷۷ با هم ازدواج کردند. بایدن سال ۱۹۸۱ از همسر جدید خود صاحب یک دختر به نام «اَشلی بلِیزِر» شد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید داستان مختصر زندگی جیل جیکوبز، بانوی اول آینده آمریکا، بُو بایدن، هانتر بایدن، پسر اول آینده آمریکا، و اشلی بایدن، دختر اول آینده آمریکاست.

جو بایدن (دوم از راست) و همسر فعلی‌اش «جیل جِیکوبز» (راست) کمی بعد از آشنایی‌شان در سال ۱۹۷۵ در کنار دو پسر بایدن «بُو» (چپ) و «هانتر»  (+)

 

جیل بایدن، بانوی اول

جیل تریسی جیکوبز [۴] ۳ ژوئن ۱۹۵۱ (۱۲ خرداد ۱۳۳۰) در شهر «هامونتون» در ایالت نیوجرسی متولد شد. وی چهار خواهر دارد که همگی از او کوچک‌تر هستند. جیل از همان نوجوانی قصد داشت وقتی بزرگ شد برای خودش شغلی داشته باشد. کار را از سن ۱۵ سالگی، از جمله با پیش‌خدمتی در شهر «اوشِن‌سیتی» در ایالت نیوجرسی آغاز کرد. جیل که در حال حاضر ۶۹ سال دارد، ماه فوریه سال ۱۹۷۰، در سن ۱۸ سالگی، با «بیل استیونسون» بازیکن سابق یک تیم دانشگاهی فوتبال آمریکایی ازدواج کرد، اما این ازدواج پنج سال بیش‌تر دوام نیاورد. جیل سال ۱۹۷۵ از استیونسون جدا شد و دو سال بعد با جو بایدن ازدواج کرد.

جیل بایدن، که به‌زودی بانوی اول آمریکا می‌شود، را همیشه یکی از بزرگ‌ترین حامیان جو بایدن دانسته‌اند (+)

جیل بایدن به شوخ‌طبعی، شوخی‌های بعضاً عجیب (مثلاً قایم شدن در محفظه‌ی بارِ بالای سر در کابین هواپیمای ویژه معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا برای غافلگیر کردن همسرش [۵] )، و انرژی زیاد مشهور است. در مصاحبه‌های مختلفش درباره داستان آشنایی‌اش با جو تعریف کرده که ابتدا فکر می‌کرده «یک بار با او قرار می‌گذارم و بعد تمام می‌شود»، اما وقتی بعد از اولین قرارشان به خانه برگشته ساعت یک شب به مادرش زنگ زده و گفته: «بالأخره با یک نجیب‌زاده آشنا شدم.» با این وجود، جو بایدن می‌گوید بعد از دو سال و پنج بار خواستگاری بالأخره توانسته جیل را متقاعد کند که مادرخواندگی دو پسرش را بپذیرد. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اخیراً در ویدیویی که در نشست گردهمایی ملی دموکرات‌ها پخش شد درباره جیل گفت «ما را دوباره به هم وصل کرد. زندگی‌ام را دوباره به من برگرداند. خانواده را به ما برگرداند.»

جو بایدن (راست) و همسر فعلی‌اش «جیل جِیکوبز»؛ «بیل استیونسون» همسر سابق جیکوبز  ماه آگوست ۲۰۲۰ مدعی شد بر خلاف روایت رسمی درباره آشنایی بایدن با جیکوبز در سال ۱۹۷۵، این دو همزمان با تبلیغات انتخاباتی بایدن برای ورود به مجلس سنا در سال ۱۹۷۲ با هم آشنا شدند و بعدها حتی با هم رابطه هم داشتند؛ استیونسون می‌گوید همین رابطه باعث طلاق او و جیکوبز شد و بایدن نهایتاً با جیکوبز ازدواج کرد (+)

«دکتر جیل بایدن» که چهار مدرک دانشگاهی دارد و در حال حاضر استاد دانشگاه است، همیشه قول داده همین شغلش را ادامه بدهد. به عنوان نمونه، سال ۲۰۰۹، پس از آن‌که جو بایدن به عنوان معاون اول باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، سوگند یاد کرد، جیل تبدیل به «بانوی دوم» آمریکا (همسر معاون اول رئیس‌جمهور) شد، اما همچنان به تدریس در یکی از دانشگاه‌های ویرجینیای شمالی ادامه داد. جالب است بدانید در آن دوره، تیم حفاظت او در «سرویس مخفی [۶] » خود را جای دانشجوهایش جا می‌زدند و در کلاس‌هایش حضور داشتند [۷] . جیل می‌گوید حتی پس از تبدیل شدن به بانوی اول آمریکا هم به تدریس در دانشگاه ادامه خواهد داد؛ در این صورت، وی به اولین بانوی اول تاریخ آمریکا تبدیل می‌شود که خارج از کاخ سفید شغل تمام‌وقت دارد.

جو بایدن (چپ) در حال سوگند یاد کردن به عنوان معاون اول باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۲۰۰۹ مقابل همسرش «جیل جِیکوبز» (راست) و «جان پال استیونز» (پشت به تصویر) دستیار قاضی دیوان عالی آمریکا (+)

بو بایدن

بو بایدن [۸] ۳ فوریه ۱۹۶۹ (۱۴ بهمن ۱۳۴۷) در شهر «ویلمینگتون» در ایالت دِلاوِر متولد شد. در تصادف رانندگی سال ۱۹۷۲ خودروی مادرش، دچار شکستگی‌های متعدد در استخوان‌هایش شد و چندین ماه در بیمارستان بستری بود. سال ۱۹۹۱ از دانشگاه پنسیلوانیا و سپس دانشکده حقوق دانشگاه «سیراکیوس» (همان دانشکده‌ای که جو بایدن در آن تحصیل کرده بود) فارغ‌التحصیل شد. بعد از فارغ‌التحصیلی در دفتر «استیون مک‌آلیف» قاضی دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ایالت نیوهمپشر مشغول به کار شد. بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ برای وزارت دادگستری در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا کار کرد و نهایتاً دادستان فدرال در دفتر دادستانی آمریکا شد.

جو بایدن (راست) در کنار پسرش «بُو» در گردهمایی ملی دموکرات‌ها در شهر «دِنوِر» در ایالت کلرادو در سال ۲۰۰۸، زمانی که بایدن نامزد معاون اولی باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری،  بود (+)

بو سال ۲۰۰۲ با «هالی اولیوِر» ازدواج کرد [۹] . بو و هالی سال ۲۰۰۴ صاحب یک دختر به نام «ناتالی» و سال ۲۰۰۶ صاحب یک پسر به نام «رابرت هانتر دوم» (که مانند عمویش به «هانتر» معروف است) شدند. «جُون» مادرِ اولیور، یهودی است و جو بایدن از دوران بچگی او را می‌شناسد. بایدن حتی می‌گوید جون «عشق دوران بچگی‌اش» بوده است: «من یک پسر کاتولیک بودم؛ او یک دختر یهودی. با این حال تلاشم را کردم؛ اما به جایی نرسیدم [۱۰]

بو بایدن (پشت تریبون) در کنار همسرش هالی بایدن (جلوی تصویر، راست) در سال ۲۰۱۰ (+)

بو سال ۲۰۰۳ به گارد ملی ارتش در ایالت دلاور پیوست و اواخر سال ۲۰۰۸ به عراق اعزام شد. سال ۲۰۰۶ در انتخابات دادستانی کل این ایالت شرکت کرد و پیروز انتخابات شد؛ پیروزی‌ای که سال ۲۰۱۰ در رقابت برای انتخاب مجدد به عنوان دادستان کل دلاور نیز آن را تکرار کرد. قبل از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۰، در بیمارستان بستری شد و پزشکان تشخیص دادند سکته خفیفی کرده است. این در حالی است که سال ۲۰۱۳ وقتی با ضعف و گیجی به پزشک مراجعه کرد، تشخیصی که داده شد، سرطان مغز بود. بخشی از بافت آسیب‌دیده‌ی مغز بُو طی یک عمل جراحی از سرش خارج شد و او سپس پرتودرمانی و شیمی‌درمانی را آغاز کرد. به این ترتیب، سرطان مغز او رو به بهبودی گذاشت.

بو گفته بود قصد دارد در انتخابات سال ۲۰۱۶ برای فرمانداری ایالت دلاور نامزد شود، اما ۲۰ می ۲۰۱۵ (۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴) در مرکز پزشکی نظامی ملی «والتر رید» بستری شد. سرطان بو دوباره شدت پیدا کرده بود، و ده روز بعد، در ۴۶ سالگی، در همان‌جا فوت کرد. بو بایدن را کنار مادر و خواهرش در قبرستان کلیسای «سنت‌جوزفِ برندی‌واین» در شهر گرینویل در ایالت دلاور دفن کردند. جو بایدن گاهاً در مراسم‌های این کلیسا شرکت می‌کند و معمولاً در سخنرانی‌های رسمی‌اش به‌شدت به بو ابراز علاقه می‌کند. کاملا هریس، معاون اول منتخب جو بایدن نیز که بو را کاملاً می‌شناخت، در سخنرانی‌هایش احترام زیادی برای او قائل است و در سخنرانی پیروزی‌اش پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، حتی بو را «دوست عزیزم [۱۱] » خطاب کرد.

جو بایدن و اعضای خانواده‌اش در مراسم تشییع پسرش «بُو» که سال ۲۰۱۵ در سن ۴۶ سالگی در اثر سرطان مغز فوت کرد (+)

صحبت‌های جو بایدن درباره نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پسرش بُو [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› «کامِلا هریس» معاون اول بایدن کیست؟

 

هانتر بایدن، پسر اول

هانتر بایدن [۱۲] ۴ فوریه ۱۹۷۰ (۱۵ بهمن ۱۹۴۸) در شهر ویلمینگتون در ایالت دِلاوِر متولد شد. در تصادف سال ۱۹۷۲ از ناحیه جمجمه آسیب دید و مانند برادرش ماه‌ها تحت درمان قرار گرفت تا بهبود یابد. هانتر سال ۱۹۹۲ با مدرکی در رشته تاریخ از دانشگاه جورج‌تاون تاریخ فارغ‌التحصیل شد و سپس به عنوان داوطلبِ یسوعی [۱۳] در کلیسایی در شهر «پورتلَند» در ایالت اورِگان مشغول خدمت شد. همان‌جا با «کاتلین بوهل» آشنا شد و سال ۱۹۹۳ با او ازدواج کرد. هانتر پس از ازدواج با کاتلین دوباره تحصیلات عالی را ادامه داد؛ یک سال در مرکز حقوق دانشگاه جورج‌تاون تحصیل کرد، سپس به دانشکده حقوق دانشگاه یِیل رفت و سال ۱۹۹۶ از همان‌جا فارغ‌التحصیل شد.

جو بایدن (چپ) در سال ۱۹۸۸ بعد از عمل جراحی مغزش در واشینگتن با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند در حالی که پسرش «هانتر»  در کنارش است (+)

هانتر و کاتلین صاحب سه فرزند داشت: «نائومی» (که به احترام خواهر فقید هانتر نام‌گذاری شد)، فینگان (که به احترامِ «جین فینگان» مادرِ جو بایدن نام‌گذاری شد)، و «مِیزی» که با «ساشا اوباما» دختر باراک اوباما، در یک مدرسه درس خوانده‌اند و دوستان صمیمی هستند. با این حال، هانتر و کاتلین سال ۲۰۱۵ از هم جدا شدند و سال ۲۰۱۷ رسماً از یک‌دیگر طلاق گرفتند.

جو بایدن (راست)، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، و پسرش هانتر در سال ۲۰۱۶ (+)

زندگی هانتر خالی از جنجال نبوده است. وی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با هالی، همسرِ بُو برادرِ فقیدش، ارتباط داشت که البته با اطلاع خانواده‌های دو طرف بود. در همین بین، سال ۲۰۱۸، صاحب چهارمین فرزندش در ایالت آرکانزاس از «لوندِن اَلِکسیس رابرتز» شد. رابرتز فارغ‌التحصیل دانشگاه آرکانزاس بود که مدتی در واشینگتن زندگی می‌کرد و هانتر با او رابطه داشت. اگرچه هانتر ابتدا برقراری هرگونه رابطه جنسی با رابرتز [۱۴] را انکار می‌کرد، اما اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۰)، بعد از انجام آزمایش دی‌ان‌ای [۱۵] ، دادگاه حکم داد که هانتر پدرِ بچه است [۱۶] . هانتر ماه می سال ۲۰۱۹ با «مِلیسا کوهن» فیلم‌ساز اهل آفریقای جنوبی ازدواج کرد و ماه مارس سال ۲۰۲۰ از او صاحب یک پسر شد که گفته می‌شود نامش را «بُو» گذاشته‌اند.

ملیسا نیز، مانند هالی، یهودی است و نام کاملش «ملیسا باتیا کوهن» است. ظاهراً هانتر و ملیسا علاقه زیادی هم به یک‌دیگر دارند؛ تا جایی که در همان هفته اول آشنایی‌شان به نامزدی یک‌دیگر درآمدند و هانتر برای آن‌که خودش را شبیه ملیسا کند، کلمه «شلام [۱۷] » (یا شالوم، به معنای «سلام» در زبان عبری) را در همان جایی روی بدنش خال‌کوبی کرد که ملیسا پیشاپیش روی بدنش خال‌کوبی کرده بود [۱۸] .

«شالوم» (به معنای سلام به زبان عبری)؛ هانتر بایدن (راست) و ملیسا کوهن، خالکوبی‌های خود را به نمایش می‌گذارند (+)

هانتر پس از فارغ‌التحصیلی در هلدینک بانکی «ام‌بی‌ان‌اِی آمریکا [۱۹] » (که اکنون بخشی از «بانکِ آمریکا» ست) و سپس در وزارت بازرگانی مشغول به کار شد و بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ روی سیاست‌های تجارت الکترونیک تمرکز داشت. سال ۲۰۰۱ یکی از بنیانگذاران شرکت لابیگری «اولدِیکِر، بایدن و بِلِر» بود و سال ۲۰۰۶ همراه با عمویش، جیمز بایدن، صندوق بین‌المللی پوشش ریسک «پارادایم گلوبال ادوایزرز» را خرید، و پنج سال مدیرعامل آن بود.

هانتر سال ۲۰۰۶ توسط جورج دابلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در هیأت‌مدیره کمپانی «آمتراک [۲۰] » (غول صنعت راه‌آهن آمریکا) منصوب شد، اما سال ۲۰۰۹ وقتی پدرش معاون اول رئیس‌جمهور شد، این کمپانی را ترک کرد. وی از سال ۲۰۰۹ به بعد به سرمایه‌گذاری و لابیگری با تمرکز خاص روی فناوری و استخراج منابع طبیعی روی آورده است. همچنین سِمت مشاور را در یک مؤسسه حقوقی به عهده دارد و عضو هیأت‌مدیره خیریه «برنامه جهانی غذا» در آمریکا وابسته به سازمان ملل بوده است.

معرفی جو بایدن توسط فرزندانش، هانتر و اشلی، در گردهمایی ملی دموکرات‌ها [دانلود]

یک دلیل عمده جنجال‌آفرینی هانتر بایدن، سال‌ها دست‌وپنجه نرم کردنش با اعتیاد به الکل و مواد مخدر بوده است. مثبت شدن آزمایش اعتیاد هانتر به کوکائین در سال ۲۰۱۳، باعث شد شغل جدیدش در نیروی ذخیره نیروی دریایی آمریکا، که تازه یک ماه از آغازش می‌گذشت، از دست برود. با این حال، مهم‌ترین دلیل شهرت هانتر بایدن فعالیتش به عنوان سرمایه‌گذار است که او را به کانون تمرکز سناریوهای مختلف درباره فعالیت‌های سیاسی پدرش تبدیل کرده است؛ به ویژه همکاری‌های تجاری هانتر در اوکراین [۲۱] با کمپانی هلدینگ انرژی «بوریزما [۲۲] » و در چین با کمپانی سرمایه‌گذاری «بی‌اچ‌آر پارتنرز [۲۳] » و همچنین «سی‌ای‌اف‌سی انرژی [۲۴] » و رئیسِ اکنون تحت بازداشتش «یِه جیان‌مینگ [۲۵] ».

سال ۲۰۱۹ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، توسط مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکرات‌هاست استیضاح شد؛ دلیل استیضاح این بود که ترامپ رئیس‌جمهور اوکراین را تحت فشار گذاشته بود تا در ازای تداوم حمایت نظامی آمریکا از این کشور و ملاقات در کاخ سفید، مدارکی برای متهم کردن هانتر بایدن و پدرش به دست بیاورد. با این حال، ترامپ توسط متحدان جمهوری‌خواهش در مجلس سنا تبرئه شد. هانتر اخیراً اعلام کرد به خاطر مسائل مالیاتی نیز تحت تحقیقات جنایی فدرال قرار دارد.

(از چپ) فینگان، هانتر، ناتالی، نائومی و مِیزی؛ تعدادی از نوه‌های جو بایدن (+)

اشلی بایدن، دختر اول

اشلی بایدن [۲۶] ۸ ژوئن ۱۹۸۱ (۱۸ خرداد ۱۳۶۰) در شهر ویلمینگتون در ایالت دِلاوِر متولد شد و تنها فرزند جو بایدن از ازدواجش با جیل است. اشلی که فارغ‌التحصیل رشته انسان‌شناسی فرهنگی از دانشگاه «تولِین» در شهر نیواورلئان در ایالت لوئیزیاناست، در حوزه اجتماعی مشغول به کار است و سال ۲۰۱۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را هم در همین حوزه از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد. پانزده سال به عنوان مددکار اجتماعی در «اداره خدمات کودکان، جوانان و خانواده‌های آن‌ها» ایالت دلاور مشغول بود و سال ۲۰۱۲ معاون مدیر مرکز دادگستری این ایالت در امور اصلاحات عدالت کیفری شد. وی سال ۲۰۱۹ به عنوان مدیرعامل این مرکز مشغول به کار شد. البته اشلی هم به نوبه خود سابقه جنجال‌آفرینی را دارد؛ مثلاً سال دستگیری‌اش در سال ۱۹۹۹ به خاطر حمل ماریجوانا، یا تلاش یکی از دوستانش در سال ۲۰۰۹ برای فروش ویدیویی به روزنامه نیویورک‌پست که ظاهراً اشلی را در حال مصرف کوکائین در یک پارتی نشان می‌داد.

(از راست) جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، اشلی بایدن، دختر اول آینده آمریکا، و جیل بایدن، بانوی اول آینده آمریکا (+)

اشلی سال ۲۰۱۲ با «هاوارد کرِین» ازدواج کرد. کرین جراح پلاستیک، متخصص گوش، حلق و بینی، و مدیر تجاری است و، مانند همسرهای بو و هانتر، یهودی است [۲۷] . اشلی که پانزده سال از هاوارد کوچک‌تر است، اولین بار توسط برادرش بُو با همسر آینده‌اش آشنا شد. مراسم ازدواج اشلی و هاوارد (که به گفته یکی از همکارانش، یک «یهودی سربلند» است) «بین‌مذاهبی» برگزار شد و خطبه عقدشان را یک کشیش و یک خاخام مشترکاً خواندند. سنت‌های یهودی نیز در این مراسم رعایت شدند؛ از جمله امضای «کِتوبا [۲۸] » (عقدنامه) و جاری شدن عقد زیر «خوپا [۲۹] » (سازه‌ای شبیه یک آلاچیق چهارگوش که سقف آن از پارچه است و نماد خانه‌ای است که زوج در کنار هم خواهند ساخت)، پخش موسیقی سنتی «باروخ هابا» (خوشامدگویی و اعلام ورود عروس)، و «شِوا براخوت [۳۰] » (برکات هفت‌گانه یا دعاهای هفت‌گانه). همچنین استقبال در مراسم شامل رقص «هورا [۳۱] » می‌شد که جو بایدن با کمال میل در آن شرکت کرد، و داماد در انتهای مراسم از روی شیشه رد شد. اشلی و هاوارد هنوز صاحب فرزند نشده‌اند.

جو بایدن (دوم از چپ)،  رئیس‌جمهور منتخب آمریکا،  جیل بایدن (دوم از راست) بانوی اول آینده آمریکا، اشلی بایدن (چپ) دختر اول آینده آمریکا، و هاوارد کرین، همسر اشلی (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «آنتونی بلینکن»  وزیر خارجه جو بایدن کیست؟

›› «جیک سالیوان»  مشاور امنیت ملی جو بایدن کیست؟

›› آشنایی با زنان تیم مطبوعاتی «جو بایدن»

›› ‌بازتاب کلیدواژه رهبر انقلاب درباره انتخابات آمریکا در رسانه‌های بین‌المللی


[۱] Joe, Jill and the Bidens: who are America's new first family? Link

[۲] Joe Biden Link

[۳] How many children does Joe Biden have and who are they? Link

[۴] Jill Biden Link

[۵] Who is Dr. Jill Biden? Get to know America’s next First Lady Link

[۶] سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا لینک

[۷] منبع شماره ۵

[۸] Beau Biden Link

[۹] Beau Biden: The life story of Joe Biden’s late son Link

[۱۰] Joe Biden, a proud Catholic, also has a very Jewish family Link

[۱۱] 'My dear friend': Kamala Harris remembers late Beau Biden in victory speech Link

[۱۲] Hunter Biden Link

[۱۳] Society of Jesus Link

[۱۴] Inside Hunter Biden & Lunden Alexis Roberts’ Relationship & Paternity Suit Link

[۱۵] DNA test shows Hunter Biden is father of Arkansas woman's baby Link

[۱۶] Judge approves settlement in Hunter Biden paternity case Link

[۱۷] Shalom Link

[۱۸] Meet Joe Biden’s whole big Jewish mishpocha Link

[۲۰] Amtrak Link

[۲۱] ‘No meeting took place’: Biden campaign quashes new report alleging former VP attended Burisma meeting Link

[۲۲] Burisma Link

[۲۳] BHR Partners Link

[۲۴] CEFC China Energy Link

[۲۵] Ye Jianming Link

[۲۶] Ashley Biden Link

[۲۷] Meet Joe Biden's Future Son-in-Law Link

[۲۸] کتوبا لینک

[۳۰] Sheva Brachot Link

[۳۱] Hora (dance) Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 113
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 57
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    46 17
    بایدن برای نزدیک شدن به لابی صهیونیست ها عروس و داماد صهیونیست انتخاب کرده تا در انتخابات ها مورد حمایت قرار گیرد ولی صهیونیست ها انقدر نژاد پرست هستند که به نوه های او یهودی نگویند
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      32 6
      مسئولان آمریکایی همشونو همین اسرائیل پر میکنه در دشمنی و ضدیت با ایران
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      58 26
      چرا فکر میکنید یهودی بودن بد است مگه ما در ایران هموطن یهودی نداریم .مهم رفتار و کردار آدمهاست نه دین آنها ما مسلمان داریم که از صدتا صهیونیست بدتر است برای مثال وهابی ها و داعشی ها
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      17 1
      ولی من فکر میکنم برعکس است ، یهودی ها در تار و پود اشخاص سرشناس و سیاست مداران آمریکایی وارد شده اند. یهودی مانند مسلمان یا مسیحی است. منتها صهیونیسم است که در بستر یهودی ها رشد کرده است.
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      3 1
      12:08 وهابی ها و داعش مسلمانان صهیونیست هستند آنها نماینده اسلام واقعی ناب نیستن
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    19 4
    واقعیت غم انگیز!!!!!!!! کپی برابر اصل
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    25 15
    ترامپ رایهای دزدیده رو از حلقوم جو در میاره. زود جو-گیر نشید، هنوز نه به داره و نه به باره.
    • رضا IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      27 18
      یه جور نظر متعصبانه میدی که انگار یه آمریکایی اصیل هستی و کل کل های انتخاباتی داری میکنی... تورو سننَ....اونها انتخابات دارن تو چرا اینطور کل کل میکنی.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      7 7
      این حرف دیگه خیلی بچه گانه است
    • NL ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      5 3
      آفرین
    • ترامپ IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      5 0
      خسته نباشی
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    38 23
    ماشاء الله یکی از یکی کثیف تر هستند!! طرف شوهر داشته بعد یواشکی با بایدن هم رابطه داشته!! حالا لشگر سلبریدی ها و غربگداها ماله بدست حمله میکنن طرفو توجیه کنن. خداییش خجالت نمیکشین؟؟!
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      3 20
      وای وای (طرف شوهر داشته بعد یواشکی با بایدن رابطه داشته) چقدر عجیب، این امکان نداره،. لازم نکرده تو غصه آمریکا و جوبایدن رو بخوری
    • Farideh IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      20 17
      یهودیها آدمای آب زیر کاه و بدجنسی هستند . مثل یک موش موذی. فقط همین
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    20 20
    چرااین یهودیها علیرغم اینکه دردنیا اقلیت تامی دارند وازعجایب دارای موقعیت،ثروت،قدرت ومناصب فوق العادی درحکومتهاازنوع اکثرادموکراسی همراه قدرت وثروت هستند؟
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      16 4
      چون 1-فریب کارند و پیمان شکن هستن2- ربا خورن و اعتقادی به حرام بودن ربا ندارن3-مکار و نیرنگ بازند و همیش مظلوم نمایی میکنن . یکی رو میزنند بعد شروع میکنن به داد و فریاد که ایها الناس این می خواست منو بزنه و بکشه یعنی جرم خود را توجیه کردن
    • Farideh IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      6 3
      دلیلش موذی و بدجنس بودن آنهاست.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      2 14
      چون که زرنگن حالا امثال اون آدمی که میگه بد جنس و موذین خودش مگه چیکار کرده هر کس تلاش کنه به نتیجشم می رسه.
    • حنانه IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      9 0
      چون از قرن ها قبل یهودی ها میدونستند قدرت و حاکمیت مال گسیه که پول داره ، واسه همین همیشه فقط ثروت اندوزی میکردند ، مهم نیست از چه راهی و چطور ... به هر طریقی پول جمع می‌کنند، از ازدواج با آدمای ثروتمند و قتلشون برای بدست آوردن اموال تا تجارت و .... البته ناگفته نمونه بعضی از یهودی ها هم انسان های پاک و درست کاری هستند
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      7 3
      جناب یهودیت با صهیونیسم متفاوته. یهودی هایی هستن که از صهیونیسم بیزارند.
    • عمار IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      7 4
      اگر ادعای دینداری داریم که واویلاست اگر انسانیت برایمان اصل است بدتر چرا فکر می کنیم کسی یهودی باشه حتما آدم بدی هست ؟ چرا در دین و انسانیت دنبال نژاد پرستی هستید؟ شما با یهود مشکل دارید یا با صهیونیست؟
  • US ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    20 40
    بعد از ترامپ، نوبت سیاه نمایی به بایدن رسید؟! همه بد !ماخوب
    • ساسان IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      15 2
      خدا بهت بصیرت بده!
    • SE ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      17 24
      معاون دست چدنی مزوّر نیاز به این نوع بیوگرافی نداره. در حلقه کودک کشها نباشند نمیتوانند انتخاب بشوند.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      9 2
      تو اشتباه فهمیدی! کلا سیاستمدار آمریکایی خوب نداریم، لا موجود!! حالا هر چند وقت نوبت یکیشون میشه که واقعیتو راجع بهشون بگیم!! مشرق جان دمت گرم برای این گزارش خوب و به موقعت، هم ما اطلاعاتمون زیاد شد و هم دود از غربگدایان بلند شد!!!
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    27 38
    حالا گبر... یهودی... نجس... شماها چرا با شکست ترامپ قاتل مخالف برجام اینچنین بهم ریختین... خیلی آشفته شدین... حق دارین باید هم کاسبان تحریم و مخالفان برجام ناراحت باشند...
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      23 25
      واقعا احمقن کسایی که هنوز چشمشون دنبال برجامه
    • AM IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      10 0
      میدونی خیلی جالبه، اگه مجلس روسیه لوایح ضد آمریکایی تصویب کنه میشه مقتدر و ابر قدرت و پوست کلفتو و قوی و... ولی اگه مجلس ایران این لوایح رو تصویب کنه میشه کاسب تحریم! وقتی خود امریکایی ها میگن اگه برجام نبود دیوار تحریم ها و فشار علیه ایران فرو میریخت دیگه شما چی میگی؟ 1500 تا تحریم توی دولت تدبیر و امید!!! کمتر روزنامه اصلاح طلب ها رو بخون
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      7 1
      فکر کن آدم اصلاحاتچی باشه، کاسب برجام/تحریم هم باشه بعد تازه عاشق ترامپ هم باشه!!! بدبخت به توان دو که میگن همینه!!!!
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      21 43
      همه مردم ایران از رفتن قاتل سردار سلیمانی خوشحال شدند.
    • CH ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      15 2
      ترامپ چند نکته بسیار مثبت داشت که همانها را هم بایدن ندارد. ترامپ در دشمنی صداقت داشت و ظاهر و باطنش یکی بود. بر عکس این اهریمن جدید که مشت چدنی و دستگش مخملی آمده است. ترامپ ضد جهانی سازی بود. همین موضوع سبب کاهش دخالتی های نظامی آمریکا در دنیا و نجات سوریه و عراق شد. با آمدن بایدن دوباره این دو کشور عرصه جنگ خواهند شد. ترامپ مخالف همجنس بازی بود بایدن اصلا مهره و رییس جمهور مورد حمایت شدید همجنس بازان جهان است. ترامپ یک سردار سلیمانی را کشت. بایدن داعش را ایجاد کرد و هزاران نفر از نیروهای ایران و افغانستانی و سوری و پاکستانی و لبنانی و عراقی و امثال سرداران بزرگ اسلام شهید همدانی و ابوحامد را کشت. خواهید دید بایدن چه بلایی نه فقط برای ایران بلکه برای کل جهان است.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    15 9
    خدا به ما رحم کرد دوتا پسرش مردن
  • GR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    13 9
    مرگ بر آمریکا ؛ مرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    17 14
    اگر بایهودیهاازدواج نمی کردند، هرگز رئیس جمهورنمیشدند.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      4 3
      مثل زمانی که میگفتین امکان نداره یک رنگین‌پوست(اوباما) رییس جمهور آمریکا بشه..
  • مهرناز IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    11 0
    صیهونیست ها " مذهب مسیحیت را در امریکا کم رنگ کرده " کم کم قصد از بین بردن انرا دارند " فردی به مقامات بالا در امریکا می رسد " یهود ستیز نباشد " خانواده او مخلوط با مذهب یهود شود " اما سرستیز صیهونیست ها با اسلام با روش ایجاد فساد به روش های گوناگون " مخصوصا در کشورهای عربی " که اکنون در مسیر عادی سازی با صیهونیست ها شده اند " با نفوذ در جامعه انان " اسلام را از بین می برند.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    10 3
    ما با صهیونیسم مشکل داریم نه با دین یهود و یهودی که پیامبرشان حضرت موسی علیه السلام است ...
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      13 0
      بله همینطوره دوست گرامی، ولی مشکل اینه که اینها با پیامبر خودشون هم مشکل داشتند ..
    • IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      4 0
      در قرآن آمده دشمن ترین کسان به شما یهودیان هستند
  • شهروند ارومیه IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    5 1
    سلام باید گفت ایران دوران سختی را با بایدن آغاز خواهد کرد 1- فشارها از تحریم به فشارها از طریق دوستان و با رشوه دیپلماتیک خواهد بود 2- ایران یک برنامه مدون مقاومت نداشته باشد این فشارها بیشتر خواهد شد و شاید شیطنت های نظامی هم حتی تهدید اتمی 3- تا انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی هیچگونه تحریمی لغو نخواهد شد 4- امریکا سعی خواهد کرد مشوق های برای چین و روسیه و ترکیه بدهد تا حامیان ایران را از ایران دور بکند 5-ایران برای غلبه به تحریم های امریکا نیازمند یک ریس جمهور هم فکر و همگام با مجلس و قوه قضاییه است 6- امریکا برای ترساند مردم ایران عبایی نخواهد داشت از قوه نظامی استفاده کند تا یک ریس جمهور متمایل به خود را در ایران به سرکار بیاورد 7- نیروهای مسلح ایران تا انتخابات ریاست جمهوری ایران باید آماده و هشیار باشند 8- شیطنت های عربستان و اسراییل برای شاه کردن بن سلمان و انتخاب مجدد نتانیوهو در اسراییل مقدمه بازی جدید امریکا خواهد بود 9-انتخابات ریاست جمهوری ایران این بار باید بر محور مقاومت باید بچرخد 10- مکتب شهید قهرمان قاسم سلیمانی قفل گشای ایران برای عبور از بحران تحریم ها و فشارها و تهدید ها خواهد بود و این نباید از نگاه تصمیم گیران نظام جمهوری اسلامی ایران فراموش شود چرا که غفلت از این موضوع قابل جبران نخواهد بود.
  • سعید مراغلی RU ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    8 0
    خیانت اولش از اونجا شروع شده که با یه زن شوهر دار رابطه برقرار کرده ! بیچاره بیل استیونسون که این دوتا آقا و بانوی اول بهش خیانت کردن
  • صادق پور US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    8 5
    این ها ماهیت شأن استکباری و ادم کشی است
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    12 4
    چه انتظاری داشتید مگر غیر از این هم در سیستم حکومتی امریکا میشود لابی یهودی همه کاره است بیخود نیست که از بدو پیدایش اسرائیل غاصب امریکا پشتیبانش است دوستی با امریکا یعنی دوستی با اسرائیل و رسمیت شناختن ان سیاست مداران احمق ما نمی فهمند که رابطه با امریکا را باید اسرائیل تایید کند
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    13 6
    سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 1
    احسنت.احسنت به این دمکراسی.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    7 0
    انشا الله این بازیها بزودی تمام خواهد شد این نهایت کار یهود است.خواست خداوند به ارث بردن زمین توسط صالحان است.یهودیان می گویند دست خدا بسته است .نغوذبالله و هرکاری می خواهند انجام می دهند.اما به تعبیر قرآن ید الله فوق ایدیهم.بزودی زود قدرت لایزال الهی را خواهند دید.و این جرثومه های فساد برای همیشه به زباله دان تاریخ خواهند پیوست.الیس الله بصبح قریب
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    9 0
    یعنی نجس اندر نجس، اینها صهیونیسم اگر انگشتشان را به دریا بزنند محیط دریا نجس میشود، امام راحل ره
  • عوام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 11
    ۲ تا از دوستانم که یکی ۴۰ سالو دیگری ۲۵ ساله درآمریکازندگی میکنن و هردوشون مسیحی هستن میگن همه جای آمریکا مثل هالیووده و تو مشت یهودیاس و اگر بفهمن یکی از کارمندا یا کارگراشون با یهودی یا بقول خودشون جویش ها مشکلداره بیرونش میکنن و خلاصه بیشتره روئسای داخل آمریکا جُویش هستن با اینکه جامعه آمریکا زیاد طرفدارشون نیست ولی یچیزو باید درنظر داشت زندگی یعنی رقابت و ما آدما از همون دوران مدرسه رقابتو یادمیگیریم هر کسیم که جَنبه بالاتری داره و احساساتش رو کنترل میکنه اون برنده رقابته حال چه رقابتِ ورزشی/تحصیلی/شغلی/یاحتی دینی پس بیاید ظرفیتمونو بالاببریم چیزیکه عربستان نداره و همیشه تصمیمای غلط میگیره و یک الگوی خوبه ازنظر رفتار احساسیو بیظرفیتی ، البته بایدنم بدون باختن ۴ساله خواهدشد ویک زن جاشومیگیره و ما باید دراین ۴ سال میخ چهارمو بکوبیم تاقدرت اول منطقه بشیم چون صلح با اسراییل اعراب برعکس میشه نتیجش و برنده مائیم اما لازمه نفوذ کنیم درآمریکا باادامه برجام . باتشکر از عوامل مشرق نیوز که این فرصتو به ما میدن جهت نظر دهی
    • CH ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      8 0
      سلام. سادگی هم حدی دارد عزیزم. دستگاه بزرگ جهانی سازی تصمیمات بسیار شومی برای ایران و کل جهان دارد. آنها دیگر مدتها است مساله اسراییل برایشان حل شده. حالا کل دنیا را می خواهند.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    11 0
    هدف اصلی بایدن و ترامپ یکی است. او همه چیز را با هم می خواست و بایدن یکی یکی می خواهد بگیرد.
  • آذری IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 1
    در آیین یهود فقط در دو حالت فرد میتواند یهودی باشد یا پدر و مادر هر دو یهودی باشند یا این که مادر یهودی باشد کسی که فقط پدرش یهودی است یا اجدادش یهودی بوده اند نمیتواند یهودی شود و یکی از علل کم بودن جمعیت یهودیها همین سیستم بسته آنها در مقایسه با مسیحیان و مسلمانان است که با روی باز نوکیشان را در میان خود می پذیرند. پس نوه های دختری بایدن مسیحی اصولا نمیتوانند یهودی بشوند. چنین اشتباهی از آقای رحیم پور بعید بود
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      1 0
      بله فقط فرزند و فرزندانی که از یک مادر یهودی متولد شده باشند یهودی محسوب می‌شوند ...
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 0
    داداش خودت اذیت نکن..چه بایدن فامیل یهودی داشته باشه چه فامیل ایرانی اگه حسن ساربانه میدونه کاروان برجام رو چطوری جلو ببره من و شما فقط تماشگر این بازی ها هستیم..پس غصه نخور و ادله نیار.
  • ایرانی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 1
    ایبابا ترامپ باشه یابایدن به ما چه ربطی داره ماایرانی هستیم ببینیت روحانی چه خاک به سرمون ریخته اونا براخودشونن ذوق نداره مجلس سنا هرتصمیم بگیره همونه باید اجرا بشه حالا بایدن یاترامپ گور بابا دوتاشون ایران بچسبید مردم که بایدن نمیشناسن دل گشنه ایمون نداره بخدا کشورمون اگه مسعولین از اختلاس دست بردارن نمیخوا توفکر ترامپ یا بایدن باشیم مملکت عالیه تاگرونی بیکاری از بین بره دیگه زندگی تو ایران ارزو شیوخ عربی میشه بخدا ایران گوهر نایابه تو کره خاکی کی بخاطر مردمش کشورش پشت میز ول کنه سینه سپرکنه جلو دشمن بخدا تودنیاباشه صددرصد از یه طرف پدر مادر ایرانیه غیرت داره شرم داره براکسانی که با بیشرمی پشت به ایران میکنه هرکسی که مردم براش مهم نیست خیانت کرده به ایران وایرانی
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 0
    خیلی جالبه . اکثر افراد رده بالای امریکا یه داماد یهودی دارند این از جوبایدن ترامپ کلینتونا
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    4 1
    برجام چیه ما دچار خودتحریمی هستیم وقتی قیمتها با دلالی بالا میره برجام هم نمیتونه چیزی را درست کنه
    • ع IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      1 17
      اینطور نیست، تحریم ها بسیار اسیب می زند و بخشی از ان جنبه روانی دارد وشما نمی توانید کار بکنید. نمی شود تا ابد ساز مخالف زد بالاخره باید جایی هدفی باشد ... مردم حق زندگی کردن را دارند خدا را شکر از لحاظ نظامی ما به خود کفایی رسیدیم لذا الان نیاز به امنیت اقتصادی و اجتماعی داریم مردم کشته مرده هیچ حناحی نیستند الی همانی عملا در حهت رفاه اقتصادی و اجتماعی گام بردارد و حتی گفتارش در این راستا باشد. اکثر مردم خواهان یک ارامش نسبی ارتباط با جهان همراه با عزت هستند طی چند سال اخیر هیچ وقت چیزی را بیش از نیازم نخریدم نه صف سیب زمنیی رفتم ونه برنج ... اما بقیه مردم اینطور نیستند تا خبری می شود فورا چندین برابر اون کالا توی خونه انبار می کنند.. خاطرم هس پارسال به شدت مغازه ها خالی می بشد ...
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 1
      کره شمالی با هفتاد سال تحریم مطلق نه بیکاری دارد ونه اعتیاد و نه تورم و نه ناامنی. پس تحریمها زیاد مهم نیست
  • کسری IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    حنی اون ترامپ سگ صفت عوضی هم انقدر یهودی پرست نبود.
  • DE ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    مرگ بر هر چی یهودی صهیونیست هستش تمام این حرامزاده های آدم کش قاتل باید به دار مجازات کشیده بشوند .
  • مسعود IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    مرگ بر صهیونیسم
  • دانیال IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 1
    راست میگه همه رای هایه ترامپ روزدید شما که هیچی نمیدونید حرف مفت نزنید اگه نمیدونید برید تلگرام کانال بی بی سی می‌فهمید
  • جاویدایران SC ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 1
    ایران در خطره، لطفااااااااا سلاح اتمی بسازیم، چرا هییییچ‌ کسی نیست به حرفم فکرکنه...........
  • حسن فردانيان IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    به نظر من يهودي بودن با صهيونست خيلي متفاوت است و تحليل وابستگي خانواده بايدن به حزب يا دولتي دردي از ما دوا نميكند بايد مراقب خود باشيم تا جاسوسان و حاميا ن صهيونيسم نتوانند بصورت دوست و كارشناس ومشاور ارشد وغيرو نفوذ كرده ودر كنار دولت و مجلس و قوه قضاييه و حكومت و ساير اركان قرار گيرند و در تصميمات ملي اعمال نظر كنند و كشور را دايما دچار مشكلات اقتصادي و اجتمايي و سياسي و روابط بين الملل نمايند دشمن سعي ميكنددر تمام جبهه ها وارد ميشود ترور يكي از آنهاست كه نتيجه آن زود هويدا ميشود ساير موارد آثار زيان بار بلند مدت دارد
  • محسن IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    در یهود نسب از مادر میرسه .......
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    لعنت بر همشون
  • Farideh IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 2
    قیافه جو بایدن کاملا یهودی است. شاید روزی مسیحی بوده ولی سالهاست در اثر زندگی با یهودیان خودش هم یهودی شده. صد رحمت به ترامپ که مسیحی بود. دنیا را دست جوبایدن یهودی نباید داد.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    این سیاست اسراییل که یهودیها را کهدر دیگر کشور هازندگی میکنندرا به خوانواده افرادبا نفوذ در امریکا واروپا نزدیک می کند وبه ازدواج دختر یا پسر انها در می ایند تا در اینده انها چه بخواهند وچه نخواهند باید برای منافع اسراییل کار کنند همین کوشنر که با دختر ترامپ ازدواج کرده ووقتی ترامپ به قدرت رسید این ماموریت سازش در خاورمیانه را شروع کرد وتمام وقتش را صرف منافع اسراییل کرد ودائما به کشور های مسلمان خاورمیانه سفر‌میکند تا منافع اسراییل را اجرایی کند
  • جناب خان IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    6 0
    کاش یه تحقیق هم از خانواده روسای خودمون میکردید اونم اینطور پر و پیمان........ اگه کمی هم در مورد انتخاب رئیس جمهور خودمون حساس میشدیم ،وضع مملکتمان خیلی بهتر میشد.....
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      4 0
      دقیقا
  • مجتبی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    دین ولقب وشغلشان برای ایرانیهای اعتقادی هیچ اهمیتی ندارداینان هم کیشان ودرکشورترامپ هستندودشمن خونی ماایرانیهاهستندوایشان تجاوزوخیانتی به هم دین واعتقادبالای ایرانیهای دیندارکردندکه قابل گذشت نبوده ونیست باجنایتی که کردندوسپهبدحاج قاسم سلیمانی راباکمال شقاوت ونامردی به شهادت رساندندجای گذشتی حتی یک درصدنگذاشته اندوهرشب موقع خواب وهرصبح که ازخواب بیدارمیشویم محال است که حتی لحظه‌ای فراموش کنیم آتش انتقام دردل ایرانیهای تعصبی و میهن پرست محال است که لحظه‌ای شعله اش فروکش کندلعنت برترامپ خاین ودیوانه واحمق وبیمارروانی ودیوانه که چنان ضربه سنگینی به ایران زدکه تاابدامکان ندارداثرش کم شود.ترامپ ملعون نفرین وننگ برتوبادبیمارروانی ودیوانه کودن
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    5 0
    خداوند همشونو از صحفه روزگار محو کنه بی دین بی مذهبا
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 3
    این که خطرناکتره با این اوصاف
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    از روز اول رژیم غاصب افراد علمی و فیلسوف و شیمیدان و دانشمند را رهبر و رئیس میکرد و باعث تصرف منطقه و توسعه علمی اش شده متاسفانه و روسیه و هند و چین و المان و ...خریدار وسایلش اند .
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 3
    خانواده باسواد وباکلاسی هستند
  • مهدی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 1
    خوش بحال اسراییل که از هر طرف خوب میاورد
  • علی غلامی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 0
    قابل توجه اونهایی که میگفتن ریشه ایرانی دارد شد یهودی لا اقل ترامپ مسیحی بود که
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    فمن یکفر به طاغوت ویعمل بل الله طاغوتیان زمان را بشناسید
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    عجب،جالب بود
  • علی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 1
    شخصیت عالی داره ...یهود یکی ازادیان‌خوب خداست....کثیف فقط صهیونیستها هستن
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      2 0
      بایدن در اوایل دوره اوباما در جمعی از یهودیان صهیونیست طرافدار رژیم صهیونیستی که از انتخاب اوباما نگران شده بودند به آنها گفت نگران نباشید داماد من هم یک صهیونیست یهودی است
    • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 0
      در قرآن آمده دشمن ترین کسان به شما یهودیان هستند
  • عزت FI ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    جفتشان سروته یک کرباس هستند دارند پاس میدهند به هم و قبلأ هماهنگ شدن. آنجا که میگوید شما میخواهید وارد جنگ شوید با ایران و شما باید از کنگره اجازه بگیرید همان تاکتیک کهنه قدیمی است که میگویند بترسان و آقای کن!۴۲ ساله دارند ایران را تهدید به حمله نظامی میکنند و ایران هم میگوید آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.و تا اینجا هم همان شده که هیچ غلطی نمیتواند بکند.اگر اینها توان حمله به کشوری همچون ایران را داشتند همان سال حمله به عراق سال بعد هم به ایران حمله کرده بودند.۲۰ ساله امریکا میگوید افغانستان را تسخیر کردیم و داریم میبینیم دارند فرار میکند از افغانستان بخاطر فشار طالبانها.....
  • ایرج ابراهیمی US ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    از کدام نوع یهودی هستند ، یهودی ضد صهیونیسم یا یهودی صهیونیست؟
  • ایرانی GB ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 1
    شماها واقعا مطمئن هستید که جو بایدن رئیس جمهور شده......؟!
  • ایرانی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 1
    هزار تا کامنت گذاشتید، طرفداران بایدن بیشترم اینجا یا طرفداران ترامپ دستا بالا
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    4 0
    مرگ بر آمریکا و اسرائیل و اعوان و انصارشان...
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    یهود فاسد همیشه از زن برای نفوذ سیاسی استفاده می کنه و زن رو مثل استر میدونه. دینی به شدت و کاملا تحریف شده . تو زمان خشایار شاه هم باز یه زنیکه یهود رو انداختن دامنش. کلا این فاسدها کارشونه .
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    اصولا تا لابی های صهیونیستی مثل آیپک اراده نکنن کسی در آمریکا در معرض انتخاب مردمی قرار نمی گیره.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    بعید است این ماجرا از اصل صحیح باشد چون یهود (بنی اسراییل یا همان فرزندان یعقوب ) از همان عهد عتیق تاکنون رسوماتی داشته اند که همان رسومات کماکان پا بر جاست ۱.یهودی باید از نوادگان یکی از دوازده فرزند یعقوب باشد یعنی باید در شجره نامه اش قید شده باشد ازیوسف،بنیامین،یهودا،شمعون ،لاوی و.... باشند یعنی یهود ی بودن مساوی است با دارا بودن خون یکی از دوازده سبط یعقوب واین را یهودیها خوب می دانند ۲.بنابه اعتقاد یهود ورود ادیان و نژادهای دیگر به دین یهود ممنوع است ویهود دین‌های دیگر را به شریعت خود قبول نمی کند.۴.اعتقاد یهود بر این است که آنها آقا سرور کل جهان هستند .وتمام آدمیان بامذهبهای مختلف اعم از مسیحی ،مسلمان،بودایی ،برهمایی و... نوکران یهود هستند و خداوند تمام انسانهای خاکی را برای یهود آفریده . براساس این اصول بعید است که افرادی مثل خانواده آقای جوبایدن که مسیحی بوده اند به دین و شریعت یهود با آن آداب سخت راهی داشته باشند.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    0 0
    ازاصل ماجرا غلط است چون برطبق اعتقاد یهود ازدواج غیر. یهود با یهودی ممنوع است ویهودیها این اولاد های یعقوب نه به غیر یهودی زن میدهند ونه از غیر یهود زن می گیرندواین جزو اعتقادات یهوداست یعنی فقط ازدواجها در دین یهود باید بین نوادگان دوازده فرزند یعقوب (ع) باشد وبس.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    این امر طبیعی است همه روسای جمهور در آمریکا و عربستان باید از خانواده صهیونیستی باشند و بر علیه شیعیان و اسلام و مسلمانان
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 0
    قرآن کلام خدا را بخوانید
  • مجتبی IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    آخرش که چی بایدن مثل ریس جمهور های قبلی به زباله دون تاریخ می ره
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 0
      از نظر شما به زباله دان تاریخ میره،در صورتی که این نشان دهنده دموکراسی هست.تا ابد که قرار نیست تو قدرت باشه و از این میز به پشت میز دیگه بره
  • Zahra IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    حالا هر چی ولی ببینین چ خانومایی ساده ای و بدون آرایش آفرین نداره؟
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    آدم اسرائیله
    • افرا IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 0
      ماشاالله چقد ما تو کشور تحلیلگر سیاسی داشتیم و خبر نداشتیم
  • حقیقت جو IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    یک سئوال از تمام نظریه دهندگان محترم داشتم بنظرتون مردم آمریکا چقدر در مورد انتخابات ریاست جمهوری ما نظر می دهند ! واقعا دلیل این موضوع چیست ؟
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    خوب که چی؟
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 1
    یهود دشمن قسم خورده. اسلام. بوده وخواهد بود. مرگ براسراییل.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    انشاالله که خوب باشد تاما یه نفس راحت ب‌شیمط
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    یهودبدنیست این جهود است که ویرانگراست مانندموریانه به هرجا رخنه کندانجارا ویران میکندازعصای حضرت سلیمان(ع) گرفته تاپایه های تخت خشیایاروحالاهم تاامریکارانابودنکنددست نمیکشد
  • RO ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    آمریکایی ها جغرافیای اسرائیل را همراه ساکنین آن به کشور خودشان منتقل کنند ، تمام جنگ ها در جهان خاتمه پیدا میکند
  • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام گزارش خوبی بود در ضمن یهودی بودن جرم نیست و نباید با صهیونیستی ها اشتباه گرفت،خیلی از یهودی ها انسان های شریفی هستند و از صهیونیست ها و اقدامات آنان بیزارند
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    مشرق به بزرگواری خودتان شورای نگهبان را ببخشید که ایشان را تایید صلاحیت کردند.... این نتیجه انتخابات آزاد است مشرق جان حال از اینجا فواید استصوابی را میتوان فهمید... شورای نگهبان یک بار انتخابات آزاد برگزار کرد چنین شد .... مشرق جان شورای نگهبان قول میدهد هم استصوابی را مد نظر داشته باشد و هم از شما و همفکران و دوستان و همکاران و غیره.... مشورت کند
  • علی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    نه ترامپ مشکل داشت نه بایدن خودمون خرابیم با انتخاب کردنمون
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    فعلا ک خود مسلمان های ایران هستن ک خون هم نوع خود را در شیشه کرده اند و هر روز کالایی را احتکار یا جنس قبل را به قیمت امروز میفروشند اسمشان هست مسلمان آن هم از نوع شیعه ... یهودی ها اتفاقا متحد هستن و بفکر هم نوع خود ... پول جمع میکنند کم میخورن کم میپوشند ک پولشان بفرستند اسرائیل به این میگن اتحاد
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    صهیونیست‌ها بد هستن یهود نه ... در هر دین نژاد کشور هم آدم خوب هست هم بد نمیشه گفت صرفا فلان دین یا نژاد خوب یا بد هستند
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    نفوذ یعنی همین آینده نزدیک سردمداران آمریکایی یهودی خواهند بود
  • Farideh IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    جو بایدن و همسرش هم در اثر داشتن خانواده یهودی شکل یهودیها شده. مرگ بر اسرائیل
  • محسن IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    دموکراسی به معنای مسئولیت پذیری متعهدانه و صادقانه است به فرزندانمان و آینده ای که از آن ماست. آمین
  • ساس ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 0
    خلاصه و دفینه این متن این بود که بایدن یک عهدی با شیطان بسته و خیلی زود پس از قربانی کردن همسرش و هدیه شیطان به سنا وارد شده و نشانه اش هم بودنش در بیمارستان است و قبلش هم با یک زن شوهردار در رابطه بوده و نوه هایش بچه های خودش هستند و ژن خودش را دارند و ما کلا با یک خانواده بد و رو سپی و گریمور و قاچاقچی و معتاد شیکپوش یهودیگا طرفیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس