یمن

نخستین نکته‌ای که در فیلم جدید منتشر شده خودنمایی میکند سرعت بسیار پایین و مادون صوت موشک مذکور است که مشابه با هیچ کدام از سامانه‌های پدافندی در حال خدمت ارتش یمن نیست.

سرویس جهان مشرق _ در ادامه عملیات‌های موفق یگان پدافند هوایی انصارالله یمن در سال ۲۰۲۰ میلادی، ظهر روز دوشنبه ۲۱ دسامبر جاری یک فروند پهپاد تهاجمی مدل CH_۴ نیروی هوایی عربستان در آسمان منطقه مدغل در جبهه استان مارب توسط موشک زمین به هوا سرنگون شد.

روز گذشته نیز نخستین تصاویر مربوط به لحظه اصابت موشک و بقایای لاشه پهپاد فوق در این منطقه منتشر شد که بازتاب فراوانی در رسانه‌های منطقه‌ای داشت.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توضیحات خود در مورد عملیات شکار این پرنده بدون سرنشین تنها به این نکته اشاره کرد که این عملیات توسط یک سامانه موشکی جدید انجام شده که برای نخستین بار در جنگ یمن مورد استفاده قرار میگیرد.

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که رسانه‌های یمنی از پخش تصاویر مربوط به پرتابگر موشک خودداری کردند که فرضیه استفاده از یک مدل موشک مرموز که حدود ۱ سال است رسانه‌های غربی از حضور آن در سازمان رزم نیروهای یمنی سخن میگویند را تقویت کرد.

سال گذشته میلادی ائتلاف متجاوز سعودی مدعی شد که ناوهای گشتی امریکایی موفق به توقیف یک محموله سلاح در آبهای یمن شده‌اند که به مقصد مناطق تحت کنترل انصارالله در حال حرکت بوده است. مقایری موشک ضد زره و سایر تسلیحات در این محموله مشاهده میشد اما آنچه که به شدت جلب توجه میکرد یک موشک مرموز و ناشناخته بود که تا آن زمین هیچگونه تصویری از آن دیده نشده بود. رسانه‌های غربی برای معرفی این موشک از کد Missile ۳۵۸ استفاده میکنند.

اما فیلمی که روز گذشته توسط بخش رسانه‌ای انصارالله منتشر شد حاوی نشانه‌هایی است که احتمال استفاده از این سلاح مرموز در شکار پهپاد سعودی را تقویت میکند.

بر طبق تحلیل کارشناسان نظامی، سلاح ۳۵۸ در واقع یک موشک نیست، بلکه نوعی پهپاد انتحاری در نقش پدافندی است که به طور کلی در دسته مهمات سرگردان یا Loitering munition قرار میگیرند. این سلاح به کمک یک موتور جت، بالچه های متعدد کنترلی و کلاهک مجهز به فیوزهای مجاورتی پر تعداد، مدت ها در آسمان منطقه نبرد به گشت زنی میپردازد تا در زمان مناسب و ورود هواگرد دشمن به منطقه نبرد به کمک سامانه هدایت زمینی به سوی هدف روانه شده و آن را منهدم سازد.

نخستین نکته‌ای که در فیلم جدید منتشر شده خودنمایی میکند سرعت بسیار پایین و مادون صوت موشک مذکور است که مشابه با هیچ کدام از سامانه‌های پدافندی در حال خدمت ارتش یمن نیست.

به طور کلی نیروهای یمنی به تسلیحات زمین به هوای زیر مجهز هستند که برای مقابله با هواگردهای ائتلاف عربی مورد استفاده قرار میگیرد : سری موشک های ثاقب ۱، ۲ و ۳ که به ترتیب حاصل تغییر کاربری موشک های هوا به هوای آر۷۳، آر۲۷ و آر۷۷ نیروی هوایی سابق یمن هستند.

موشک های دوش پرتاب نظیر استرلا و ایگلا و موشک فاطر۱ که نمونه به روز شده سامانه سام۶ است. اما موشکی که در فیلم منتشر شده توسط انصارالله مشاهده میشود از نظر سرعت، اثر حرارتی خروجی موتور و مکانیزم حمله شباهتی با موارد فوق ندارد.

کافی است فیلم زیر را که مربوط به شکار یک فروند پهپاد CH_۴ دیگر سعودی در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی در استان الجوف است مشاهده کنید.

همانطور که میبینید در این شکار که توسط سامانه ثاقب۱ صورت گرفت، موشک از سرعت بسیار زیادی برخوردار بوده و زاویه پایین به پهپاد حمله ور میشود.

مثال دیگر فیلم مربوط به شکار جنگنده تورنادو سعودی توسط سامانه ثاقب۳ است که در این فیلم نیز سرعت موشک و اثر خروجی موتور کاملا با مورد اخیر متفاوت است.

همچنین نکته دیگری که در تصاویر مربوط به لاشه پهپاد جلب توجه میکند، سجده شکر دسته جمعی نیروهای یمنی حاضر در صحنه در کنار بقایای پهپاد فوق است که نشان از شکرگذاری برای آزمایش موفقیت آمیز یک سلاح راهبردی در میدان جنگ نابرابر با دشمن سعودی است.

چنین صحنه ای با وجود ده ها مورد شکار هواگردهای سعودی در سالهای اخیر به ندرت در میان نیروهای یمنی مشاهده شده بود و به خوبی حاکی از اهمیت بالای این عملیات و آزمایش موفقیت آمیز موشک جدید پدافندی انصارالله است که در صورت استفاده گسترده و تقویت شبکه کشف و رهگیری این نیروها میتواند به کابوسی برای هواگردهای دشمن در مناطق نبرد تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    114 6
    خدایا شکرت.
    • خداپرست IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      10 0
      با توجه به آنچه درباره نحوه هدف قرار دادنِ هواپیمای حامل «آیت‌اله مایک» گفته میشه، احتمالاً هواپیمای اون آمریکایی خبیث در افغانستان هم به همین شکل (مورد اصابت قرار دادنِ سقف هواپیما) منهدم شده است.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    36 6
    به نظر پهپادرهگیرانتهاری می اومد
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      10 0
      دشمن B52 .و دیگر جنگنده های غربی در آینده نزدیک . انشاءالله
    • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      2 0
      b52 که خیلی بزرگه و قدیمی، نسخه جدید و کوچکترشو ایران زد، b52 هدف مهم و سختی نی
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    66 5
    ماشاءالله به خواست خداوند متعال رزمندگان انصار الله با تقویت سامانه ضد هوایی خود باتنگ کردن عرصه هوایی بر دشمنان پیروزی مهمی بدست می آورند وکشور خود را از چنگال اشغال گران ومتجاز گران آزاد خواهند زنده باد مردم غیور یمن زنده باد مشت پولادین انصار الله که این گونه بر سر دشمنانش فرود می آید
  • کامران IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    23 3
    نمیدونم تا حالا این طرح ک عرض میکنم در ایران اجرایی شده یا نه اما بعیده ولی اگه بشه سلاحی بسیار ارزان قیمت و وحشتناک تبدیل میشه؛ پهپاد های کامیکازه ارزان قیمت با کلاهک های ترموباریک! در جنگ زمینی استفاده از این سلاح (که اگه بسازیم در دنیا اولین کشور دارنده میشیم) برای دشمنانی که در سنگر و یا داخل خانه ها سنگر گرفتن یه سلاح بی نهایت کشنده و کارآمده. تصور کنید که چند پهپاد ارزان در حد هزار دلاری در شعاع چندین کیلومتری در حال پروازن و هرجا سنگر دشمن رو پیدا کنن بهش حمله کنن. مخصوصا در جنگهای پیچیده شهری کارسازن. متأسفانه با توجه به اینکه تکنولوژیش رو داریم عجیبه چرا در بحث انتحاری های کوتاه برد و کوچک زیاد ورود نکردیم، مثل انواع مدل های اسرائیلی که در کینیسرهای پرتعداد روی خودروهای تاکتیکی سوار میشن
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      33 6
      خود ایران اینها رو برای انصارالله فرستاده بعد بنظرت خودش از اینها نداره!؟ ولی در کل با بقیه حرفت موافقم سلاح خیلی جالب و موثریه که با توجه به ابعاد کوچیکش امکان نصب روی پهپاد رو هم داره.
    • کامران IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      16 3
      منظورم پدافندی نبود، کلاهک ترموباریک یه مدل کلاهکه برای محیط های بسته مثل خانه ها و تونل ها و... دو انفجار انجام میده و دومین انفجار تمام اکسیژن محیط رو میسوزونه و محیط تبدیل به جهنم واقعی میشه و علم ساختش رو سالهاست داریم ولی تا حالا در بحث پهپاد انتحاری تا حالا نشنیدم کشوری ساخته باشه و قطعا برای ما ساختش راحته و ارزان و نیازی به کلاهک سنگین هم نداره
    • ماسک IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      0 6
      همیشه اول باید اونا بسازن ما از رودست شون کپی کنیم این یه قانون نا نوشته هست
  • DE ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    14 2
    چنتا راکت موشکی کوچک باخرج جامد. اگه به اطراف اینموشک وصل ودرهنگام نیاز کار کنن میتونن سرعت موشکو 3 برابر کنن.مثل موشکهای کروز ضدکشتی کلابهای روسی.
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      37 2
      مرگ بر آل سعود
  • NAVY IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    33 1
    دست خدا به همراهتان برادران انصارالله
  • دلسوز IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    32 5
    فارغ از هرنگاه وتحلیل سیاسی هرنوع کمک تسلیحاتی به رزمندگان یمنی وحوثی ها برای دفاع در مقابل توحش آل سعود واربابانش اقدامی ستودنده وانسانیه واساسا این مردم خصوصا حوثیها در طول تاریخ شجاعت مثال زدنی داشتن و متحدینی قابل اعتماد هستن. اگر ایران کردها رو هم تقویت میکرد ميتوانست قدرت مضاعفی بدست بياره.
  • NL ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    9 4
    چطوریه که دور تا دور یمن چه از خاکی و چه از آب در محاصره آمریکایی ها و عربستانی ها است ...ولی ایران با کشتی به یمن سلاح می رساند اون هم از تنها بندر یمن
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      17 2
      کشتی های کمک بشر دوستانه ، مواد غذایی ، دارو و.... "زیرشون". در ضمن به نظرم تعدادی از متخصصین ایرانی همون اوایل جنگ رفتن یمن و همونجا هم موندن و همونطور که بالا در مقاله هم نوشته شده این پدافند از تفییر کاربری هوشمندانه و ابتکاری موشک های هوابه هوای روسی به موشک پدافندی و یا ارتقا موشکهای سام6 که در داخل یمن موجود بوده ساخته شدند...
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      0 0
      تا یه مدتی از مرز زمینی با عمان فرستاده میشد بعدش امریکایی ها عمانیا رو کشیدن کنار که جلوی قاچاق رو بگیره
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    36 4
    جانم نماز شکرشون
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    20 2
    چیزی که من از رسانه های اونوری برداشت کردم درد اون نماز جماعت شکر بوده که ناله شون و بلند کرده وگرنه از دست دادن یه دونه پهباد چیز خاصی نیست
  • US ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    11 5
    موشکه یا به قول شما پهباد سرگردان، خیلی لاغره چقدر مگه سوخت داره که مدت زیادی رو هوا بمونه تا پهباد دشمن بیاد و هدفش قرار بده؟
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      10 2
      این هم از اعجازات محور مقاومت هست که بقدرت خداوند توانا به دانایان. مخلص و مومن خود اعطا کرده . دست خدا بالاترین و قدرتمندترین و همینطور محکمترین دست هاست .. هر چه که حاصل تلاش و بثمر رسیدن آن هست بحق شایسته سجده شکر و دعا و نیایش . آن هم در شرایطی که دشمن مقابل بخیال داشتن بهترین و بالاترین ابزار و سلاح در اختیار و محاصره ( نه شرایط عادی) مردم و رزمندگان یمن . است . خدایا شکرت از اینکه همیشه و همه جا هستی . و مردم مومنت را یاری میرسانی
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    18 0
    ان الله مع الصابرین
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    13 0
    مین هوایی
  • مقاومت اسلامی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    15 0
    زنده باد یمن مقتدر و شجاع
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    9 0
    ظاهرش زیاد اسیب ندیده و با صافکاری راحت میشود تعمیرش کرد
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    2 0
    خوب باید انصارالله باید بدون فوق وقت سواحل تعز را از جمله پادگان خالد و شهر مخا را ازاد نماید و فعلا سواحل حدیده را محاصره نماید
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    8 0
    رزمندگان اسلام خدا نگهدارتان
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    8 0
    این خبر بسیار مسرت بخشی است . واقعا حق است که بریم در کنار مجاهدان یمنی بجنگیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    12 0
    دم بچه های سپاه گرم.
  • NZ ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    8 0
    خداوند باشماست. درود خدا بر شما
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    4 0
    هیچ ظلم پایدار نیست.بامید خدا پیروزی با مظلومان است
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    موشکهای ضد زره مثل کورنت میشه با اضافه کردن بالکهای اضافی برای شکار هلی کوپتر و پهپاد و هدفهای هوایی کم سرعت استفاده کرد و فکر کنم انصارالله بصورت عملی این طرحو پیاده کرده...
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    6 0
    روزی که سفیانی خروج میکند .یمانی هم برای سرکوب انها قیام میکند اینها همان یمانی هاهستند که در حال مبارزه باال سعوده جنایتکارن..ظهور مهدی فاطمه نزدیک است.
    • امشاسپندان هرمزد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      1 0
      نه یمانی شیعه دوازده امامی هست که از صعده میاد و فرمانروای یمن رو تو صنعا بخاطر ستمگریش گردن می زنه. این حوثی ها زیدی جارودی اند.از خدا می خوام پیروز بشن.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    4 0
    خدایا شکرت. جانم بفدای لشکر ابابیل
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    این مردان دقیقا توصیف مجاهدین اسلامی در قران هستند
  • ََReza Aslani IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    ان شالله عزیزان انصارالله یمن موق پیروز و سلامت باشند در مقابل متجاوزان
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    مثل اینکه گاو شیر ده وحشی شده باید گاوچران اهلیش کنه
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    دست کسانی به انصار الله وارتش یمن کمک کردند تا این سلاح مرموز وشکارچی هوایی را بسازند درد نکند خداوند متعال بهشون خیر بده
  • عیارسیستانی IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    زنده باد یمنی های مبارز وقهرمان این از نشانه های خداوند هست که خون بر شمشیر پیروز هست بادست خالی ومحاصره ساختن همچین موشکی قدرت خداست که خداوند تبارک وتعالی یاور یمنی های عزیر هستش
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    1 0
    مرگ بر آل سعود خائن
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    2 0
    خدا انشاالله موفقیت روزافزون به دلاورمردان انصارالله عطا فرمایند خدا پشت وپناهشون باشه واقعا باشرافت مردانه ایستادن وبینهایت قابل تقدیروستایشند .خداحفظشون کنه وانشاالله شاهد سقوط ال یهود باشیم خیلی زود یاحق.
  • قدرتی IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    خداقوت به رزمندگان حزب الله
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    الهی شکر
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    یمن به حول قوه الهی پیروز است ومن نصر من الله وفتح القریب و السعود محکوم بفا است وان ربک المرصاد
  • فرید IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    درود خسته نباشید الهی شکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس