کد خبر 1158925
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
طلبه‌ای که پیکر 100 کرونایی را غسل داد+عکس - کراپ‌شده

بعد از شیوع کرونا، غسل اموات همه را ترسانده بود، اما طلبه‌های جهادی به میدان آمدند و کار را دست گرفتند. یکی از این طلبه‌ها در شهرستان مرودشت ۱۰۰ کرونایی را غسل داد.

به گزارش مشرق، اگر یادتان باشد اوایل شیوع ویروس کرونا و شروع مرگ و میرهای ناشی از آن نسبت به غسل و تدفین این افراد و عوارض ناشی از آن تردیدهایی وجود داشت؛ تا جایی که ابتدا افراد بدون غسل به خاک سپرده می‌شدند؛ تا اینکه مقام معظم رهبری در جواب استفتایی فرمودند: «باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.» این بیانات موجب شد تا طلبه‌های جهادی داوطلبانه در سراسر کشور برای این امر وارد شوند.

طلبه‌ای که ۱۰۰ میت کرونایی را غسل داد

در سراسر کشور جلوه‌های زیبایی از فداکاری و ایثار جوانان طلبه را در غسل و تدفین اموات کرونایی شاهد بودیم. از جمله آن‌ها در شهرستان مرودشت استان فارس بود. حجت‌الاسلام ابراهیم معصومی، امام جماعت مسجد امام محمد باقر علیه‌السلام در این شهرستان پای کار غسل و تدفین اموات آمد. او می‌گوید: «با شیوع کرونا و شروع مرگ و میرها، ابتدا برای غسل داوطلب شدم. آن زمان، افراد داوطلب دیگری نبود. اوایل به خاطر نبود غسالخانه در شهرستان، اموات را تیمم بدل از غسل می‌دادم و کفن و دفن و نماز و تلقین به شکل کامل انجام می‌گرفت. به این شیوه من ۵ نفر را تیمم دادم و و دفن کردم. به مرور، تعداد بیش‌تر شد و در مجموع ۴ روحانی طلبه مرد و ۳ مبلغه برای خانم‌ها کار تغسیل و تدفین را دست گرفتند که با پیگیری امام جمعه محترم شهرستان و مسئولین، غسالخانه‌ای برای اموات کرونایی افتتاح شد و تغسیل اموات به شکل کاملاً شرعی و شیعی انجام گرفت. من تاکنون با همکاری دوستان ۱۰۰ میت کرونایی را غسل و کفن کرده‌ام.»

کار کرونا در مرودشت رو به اتمام است

این روحانی که امام جماعت بیمارستان مرودشت است، یک خبر خوش هم به ما می‌دهد و می‌گوید: «ابتدای شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا سه بخش بیمارستان درگیر شده بود و بیماران بستری بودند و بسیاری نیز متاسفانه از دنیا رفتند، اما در حال حاضر الحمدلله تعداد کرونایی‌های شهرستان به شدت کاهش یافته و نهایت ۴ بیمار بستری در بخش عادی و ۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه دارد و می‌توان گفت تا پایان هفته شاید آمار ابتلاهای جدید به صفر برسد.»

نماز برای میت، یکه و تنها

کرونا در روزهای نخست، ترس بسیاری در میان مردمان کشور ایجاد کرد و دلیل هم آن بود که مردم نمی‌شناختند و این ناشناسی گاهی موجب اتفاقاتی می‌شد که شاید بعدها از خاطرات مردم محسوب شود. معصومی می‌گوید: «در روزهای نخست، مردم نسبت به اموات کرونایی خود هم ترس داشتند. من در همان روزهای اولیه یک میت را تیمم و کفن کردم و برای دفن بردیم. برای نماز میت دیدم اعضای خانواده‌اش در فاصله بسیار دوری هستند. از آن ها دعوت کردم تا برای نماز جلو بیایند؛ زیرا میت در کاور بود و ضدعفونی هم شده بود، اما بازهم نیامدند و من یکه و تنها برای آن میت نماز خواندم و بعد با کمک دوستان در قبر قرار دادیم. البته بعدها این مشکلات برطرف شد.»

۸۵ خانواده نیازمند زیر پوشش کمک‌های مسجد

از موضوع تغسیل اموات که بگذریم، مسجد امام محمد باقر علیه‌السلام در زمینه کرونا فعالیت‌های بسیاری داشته است. مرودشت در همسایگی تخت جمشید قرار دارد و معدن آثارباستانی، صنعت، کشورزی و دامداری محسوب می‌شود. در این شهرستان ۲۸ مسجد فعال وجود دارد که در مرکز شهر،  مسجد امام محمدباقر واقع شده است. این مسجد در محله‌ای قرار دارد که به ژیان، طالقانی و یا خیابان شهید مدرس مشهور است، بافت قدیمی دارد و محله‌ای متوسط رو به پایین به حساب می‌آید. معصومی که امام محله خود است، می‌گوید: «من متولد سال ۱۳۵۲ هستم و الان ۲۰ سال است که امام جماعت این مسجد هستم. خیریه‌ای برای کمک به نیازمندان راه‌اندازی کردیم که ۸۵ پرونده خانواده‌های نیازمند را زیر پوشش قرار داده است. ما با جمع‌آوری کمک‌های مردمی شاید در طول ماه سه مرتبه کمک‌رسانی به خانواده‌های تحت پوشش داشته باشیم.»

به نیازمندان چیزهایی می‌دهیم که دیگران نمی‌دهند

کمک‌های درنظر گفته شده مسجد امام محمد باقر برای نیازمندان شاید متفاوت‌تر از سایر مراکز باشد. آن‌ها تلاش می‌کنند اقلامی را به دست نیازمندان برسانند که دیگران از آن‌ها غافلند. آن‌ها اقلام بهداشتی برای خانه و مصرف شخصی به دست مردم می‌رسانند. حجت‌الاسلام معصومی معتقد است که نیازمندان شاید به دلیل نداری کمتر به وضعیت بهداشتی خود و خانه رسیدگی کنند و ما تلاش کردیم در این زمینه آن‌ها را کمک کنیم. او می‌گوید: «ما در خیریه ۱۶ خانواده معلول جسمی و حرکتی زیر پوشش داریم که کمک‌های مختلفی برای آنان ارائه می‌کنیم.»

همه کمک‌های این مسجد به نیازمندان

 این مسجد در محله فقیرنشین شهرستان واقع شده و علاوه بر ۸۵ خانواده نیازمند زیر پوشش، تلاش کرده تا توزیع نان مهربانی به ۱۰۰ خانواده، پرداخت کمک هزینه به کارگران فصلی که فقط راه درآمدشان کار روزانه است، ‌توزیع ۱۲۰ بسته لوازم التحریر به گروه‌های هدف، تهیه ۴ تبلت به ارزش ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای دانش آموزان نیازمند، توزیع لوازم خانگی شامل تلویزیون، فرش، آبگرمکن، بخاری، لباسشویی و...، ‌ تعمیر و بهینه‌سازی منزل افراد معلول برای حداقل کارهای بهداشتی و حرکتی، تهیه و توزیع غذای گرم به نیازمندان در چند مرحله به هزینه مجموع ۳۵۰ میلیون تومان، توزیع ۳ هزار ماسک و ضدعفونی سطوح عمومی را انجام دهد.

فراخوانی برای کمک به کادر درمان

حجت‌الاسلام معصومی به دلیل اینکه امام جماعت بیمارستان مرودشت هم هست در زمینه کارهای جهادی در بیمارستان‌ها هم فعال بوده است. او می‌گوید: «فراخوانی در فضای مجازی منتشر کردیم تا داوطلبان کمک در بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کنند. ۳۶ نفر از داوطلبین را برای کمک به کادر درمان بیمارستان شهید مطهری مرودشت آموزش دادیم و از حضورشان استفاده کردیم که کمک شایانی هم بود.»

کرونا برگ زرینی برای جهادی‌ها

دوران ۱۰ ماهه کرونایی کشور مملو از برگ‌های درخشانی از کارها و فداکاری‌های نیروهای جهادی و مذهبی به خصوص روحانیون است. افرادی که در برهه‌های مختلف از جان خود گذشتند و برای کمک به مردم میدان آمدند و بسیاری از آن‌ها هم در این راه شهید شدند. شهدای مدافع سلامت را با یک فاتحه مهمان کنید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    13 0
    خدا خیرتان دهد/ احسنت
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    9 1
    ما جنین روحانیون فداکاری می خواهیم. که برای ملت جانفشانی کنند. و نه کسانیکه حوصله نکنند از خانه بیرون بیان. مفتخور تنبل و بی خبر از ملت باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس