رحمانی‌فضلی: در مجلس یازدهم زودترین زمان اعلام نتیجه انتخابات محقق شد/آمادگی برای برگزاری تمام مکانیزه مرحله دوم انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری

"شوآف مبارزه با گرانی" در دولت اعتدال هر روز وارد مراحل تازه‌تری می‌شود. اینبار به استاندار هرمزگان دستور داده شده است که با افزایش قیمت کالا مقابله کند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ادامه شوآف مبارزه با گرانی در دولت!

ایرنا گزارش داد: عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به تازگی طی سخنانی در نشست ویدئوکنفرانسی با استاندار، معاونین، مدیران کل، فرمانداران و بخشداران استان هرمزگان گفته است:

"مقابله با افزایش قیمت کالاها و تلاش در جهت تحقق قیمت های واقعی، مصداق بارز کمک به معیشت مردم است و با همین رویکرد، مسئولان استانی باید از انواع توجه ها و کمک ها به بهبود معیشت مردم غفلت نکنند."[1]

*تأکید وزیر کشور بر مقابله با افزایش قیمت کالا در حالی است که سیاست اعلامی برخی دیگر از مسئولان ارشد دولتی؛ "دخالت نداشتن در بازار"، مخالفت با قیمت‌گذاری و واگذاشتن قیمت‌ها به سیاست‌های اقتصاد لیبرال است! [2]

بلیّه‌ای بزرگ در دولت اعتدال که از ابتدا توسط دلسوزان کشور پیرامون تبعات آن هشدار داده شده بود...

اکنون باید دید که این تناقض بزرگ در ستاد دولت چگونه مرتفع خواهد شد!؟

گرانی‌های موجود در بازار به حدی بیقاعده هستند که برخی معتقدند پای تعمّد در میان است.

***

ما "تضمین کتبی" روحانی هستیم

محمدرضا خبّاز، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در اشاره به فعالیت‌های اردوگاه چپ برای انتخابات 1400 گفته است:‌

"احتمال اینکه مردم ما با سخنرانی و جوّ سازی در انتخابات شرکت کنند بسیار ضعیف است. بهترین راه این است که کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان یک مانیفست داشته باشد و به مردم بگوید که اگر به من رای بدهید، به شما تعهد کتبی می‌دهم و با برنامه‌ریزی اعلام شده مشکلات کشور را حل خواهم کرد. "

او می‌افزاید: اصلاح‌طلبان به مردم با مانیفستی که ارائه می‌کنند اعلام می‌کنند که در سیاست خارجی و داخلی و از همه مهمتر در بعد اقتصادی و حتی فرهنگی تعهد خواهند داد که در راستای حل مشکلات آنها تلاش خواهند کرد. اصلاح‌طلبان با برنامه‌ریزی در انتخابات شرکت خواهند کرد و با این امید که به این طریق شاید بتوانند مردم را به شرکت کردن در انتخابات علاقه‌مند کنند. در مانیفستی که ما معرفی می‌کنیم به مردم تعهد کتبی می‌دهیم و رئیس‌جمهور در حد اختیارات خود به مردم تعهد کتبی می‌دهند.[3]

*آقای خبّاز گویا در دو انتخابات قبلی ریاست جمهوری در ایران نبودند تا ببینند که اصلاح‌طلبان و البته آقای روحانی تعهداتی حتی بالاتر از "تعهد کتبی" هم به مردم دادند اما در عمل چیز دیگری اجرا شد.

این محمدرضا خاتمی بود که در شب انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 از این گفت که: "ما اصلاح‌طلبان تضمین روحانی هستیم. "[4]

این رسول منتجب‌نیا بود که در ایام دولت اول اعتدال طی اظهاراتی، اصلاح‌طلبان را "فدائیان دولت" نامید. [5]

و این آقای روحانی بود که در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 92 با ذکر قسم جلاله گفت: "و... العلی العظیم اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است راه‌حل نداشت من کاندیدا نمی‌شدم. "[6]

با این سابقه و تاریخ؛ باید تصریح کرد آنچه که خوب است اصلاح‌طلبان در مانیفست خود برای انتخابات سال 1400 بیاورند "عذرخواهی از مردم و نظام اسلامی" و "اشاره به مثبتات رقیب" است تا شاید اندکی از جرم مشکلاتی که این افراد طی 7 سال گذشته در دامن رأی مردم گذاشته‌اند جبران شود.

***

تحریم‌کنندگان سیاست "منتقد سیاسی" شده‌اند!

حسین مرعشی، فعال چپ و سخنگوی حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد پیرامون رفتار تحریمی اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس یازدهم و اینکه چرا کارگزاران بر خلاف این تحریم؛ فهرست انتخاباتی ارائه کرد، گفته است:

"خلاف سیاست‌های کلی نبود. شورای عالی سیاست‌گذاری‌های انتخابات که تشکیل شده بود، به بن‌بست رسید و مصوب کرد که هر حزب خودش تصمیم بگیرد. سیاست ما اصلاح کشور از کانال انتخابات است و در هر انتخاباتی شرکت می‌کنیم و تا جایی که امکان داشته باشد، صحنه سیاست را ترک نمی‌کنیم. دوستانی که صحنه سیاست را ترک کرده‌ و امروز منتقد مجلس یازدهم هستند، باید پاسخگو باشند که چرا صحنه را ترک کردند. انتخابات همیشه برای پیروزی نیست و گاهی اوقات نیز شکست را در پی دارد."[7]

*حرف مرعشی از این حیث صحیح است که به قول انگلیسی‌ها "کسی که رأی نمی‌دهد نبایستی حرف بزند"!

به دیگر سخن اینکه وقتی ستاد اصلاحات در اقدامی رسمی دست به تحریم خاموش انتخابات می‌زند؛ دیگر حقی برای اظهار نظر در رخدادهای کشور ندارد.

و البته این سطحی‌ترین پیامدی است که بر تحریم یک انتخابات مترتّب شده و نتایج امنیتی نیز برای این پدیده متصور است.

گفتنیست، اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس یازدهم با اعلام اینکه نظام کاندیداهای ما را رد صلاحیت کرده ولذا خواستار حضور ما نیست؛ از ارائه فهرست انتخاباتی خودداری کردند که این رفتار به منزله اعتراض به قانون کشور و قبول نداشتن حاکمیت ایران است. (البته آنها هرگز به مردم توضیح ندادند که چرا بر معرفی کاندیداهای بی‌صلاحیت تعمد داشتند و چرا از چهره‌های جوان و یا دارای صلاحیت استفاده نکردند؟)

رفتاری که اگرچه حزب کارگزاران از آن تبعیت نکرد اما منجر به کاهش مشارکت در انتخابات نیز شد.

مصطفی تاجزاده نیز به تازگی صراحتا تأکید کرد که انتخابات مجلس یازدهم دچار "تحریم خاموش" شده است. [8]

برخی مجامع تحلیلی معتقدند چپ‌های ستادی از آنجا که ایران را در شرایط فتنه اقتصادی ارزیابی می‌کنند و از پروژه تحریم انتخابات مجلس یازدهم نیز تلقی پیروزی خود را دارند؛ می‌خواهند رفتار تحریمی خود را در سال 1400 نیز تکرار کنند تا بتوانند بر هیمه فتنه اقتصادی آتش بیافکنند.

***

1_ www.irna.ir/news/84156659/

2_ mshrgh.ir/1151034

3_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/304232

4_ https://www.isna.ir/news/96021206977/

5_ http://fna.ir/a1hzoo

6_ entekhab.ir/001leh

7_ https://etemadonline.com/content/453660

8_ mshrgh.ir/1157984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    10 0
    شماها رو هم رفته تضمین خرید یک سطل ماست هم نیستین!!!
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      5 0
      خباز در زمانی که استاندار سمنان بود پدیده هایی نو چون رونمایی از پلاک خانه پدری روحانی از خود به نمایش گذاشت که در جهان بیسابقه بود!!! و در ضمن منظور از نظارت بر بازار باید این باشه که کالا از زمان تولید یا واردات رهگیری بشه تا به دست مصرف کننده برسه و هر کس هم که در این زنجیره قرار میگیره ، سودی به ریال از آن خودش کنه.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      1 0
      تضمین اینها مثل تضمین امضاء جان کری است !!! خخ
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    4 0
    چرا باید حقوق هیات علمی نجومی باشد ؟ ولی کارمندها نزولی آیا هیات علمی تخم سه زرده می کنند؟لطفاً به روحانی این پیام را برسانید.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    9 0
    بدا به حال مردم اگر دوباره گول این جماعت اصلاح طلب را بخورند
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    8 0
    اشکال اساسی اینجا ست که جماعت غرب زده هنوز دارند نفس می کشند.
  • سید IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    9 0
    میکن یارو را توی ده راه نمیدادند سراغ ماست فروشی ده را میگرفت کی اصلاح طلبان را قبول داره که ضامن های اونها را قبول داشته باشی بیچاره ها امربهشون مشتبه شده مطمئن باشید که به تاریخ پیوسته اید
  • مرصاد IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    1 0
    لیبرالها و اصلاح طلبان ؛ کمر همت بسته اند ، که بازهم از آلزایمر سیاسی ملت ، سو استفاده کنند ! هوشیار باشیم و دوباره گول نخوریم !!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    باز سر و کله برادر عفت پیدا شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس