کد خبر 1158681
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۲
ویتامین دی

معاون اداره کل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت، بر ضرورت توجه به مصرف ویتامین D مورد نیاز بدن برای کاهش بروز بیماری ها تاکید کرد.

به گزارش مشرق، جمشید شایانفر، افزود: بیشتر افراد از طریق تابش مستقیم نور خورشید بر پوست مقدار کافی ویتامین دی به دست می‌آورند ولی باید توجه داشت که پوشیدن لباس، رنگ پوست، دود، گرد و غبار، شیشه پنجره، هوای ابری و کرم‌های ضد آفتاب مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش به بدن و تبدیل پیش سازها به ویتامین دی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

عوامل بروز پوکی استخوان؛ بیماری خاموش زنان

معاون اداره کل بیمه‌گری سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه با مصرف برخی مواد غذایی مانند شیر و یا دوغ غنی شده، ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد و سالمون، تخم مرغ، کره، میگو و برخی از مغزها مانند بادام، فندق و گردو بخشی از ویتامین دی مورد نیاز بدن تأمین می‌شود، گفت: کمبود ویتامین دی معمولاً در افرادی به وجود می‌آید که به اندازه کافی و یا به طور صحیح در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، رژیم بسیار محدودی از مواد غذایی حاوی ویتامین دی داشته و یا دچار اختلال در جذب این ویتامین می‌باشند.

وی افزود: کمبود ویتامین دی منجر به مشکلات جدی از جمله راشیتیسم و نرمی استخوان، کاهش جذب کلسیم، کاهش تراکم استخوان و شکستگی استخوان می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده بر نقش احتمالی کمبود ویتامین دی بر بیماری‌هایی مانند دیابت، پرفشاری خون، زوال عقل (دمانس)، سرطان و بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس دلالت دارد. بنابراین با توجه به شیوع قریب به ۸۰ درصدی کمبود این ویتامین در ایران، توصیه می‌شود مردم با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور صحیح و مصرف مکمل‌های ویتامین دی، کمبود این ویتامین را برطرف نمایند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    2 0
    باید در نظر داشت نور خورشید همان طور که موجب افزایش ویتامین دی میشه موجب کاهش ویتامین بی ۹ میشه. ضمن این که ویتامین دی طی یک فرایند پیچیده با همکاری کلیه و روده ساخته میشه و اخلال در یکی از اعضای بدن میتونه روند ساختشو دچار اشکال کنه
  • تنبل کلیوی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    1 0
    هر نفر، هفته ای دوعدد، پرل ژلاتینی، کلسیتریول میل نماید. حداقل لازم ویتامین دی فعال را دریافت خواهد نمود. هوالشافی
  • LB ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    0 0
    دستگاه ها و کیت هایی که برای آزمایش ویتامین دی است در خاورمیانه که اینهمه آفتاب داریم، تعداد بیماری را بیشتر از اروپای ابری عنوان می کند. دوستان لبنانی زیادی که هم در لبنان و هم در اروپا و امریکا آزمایش داده بودند، متوجه شدند در لبنان به آنها اعلام می شود کمبود دارند، اما در آمریکا و اروپا نتیجه آزمایش این است که سالم هستند!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    4 0
    وقتی اون همه لباس می پوشیم باید هم ویتامین نداشته باشیم مصرف ماهی و کم هست
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    3 0
    با این صادرات بیرویه مواد غذایی و گرونی سرسام آورشون همین فرمون بریم جلو در آیندۀ نزدیک ایران از نظر سوءتغذیه داستان میشه یک علی برکت الله بلند
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    0 0
    توطئه صهیونیستیه
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    0 0
    آپارتمان ما آفتابگیر نیست
  • DE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    1 0
    آفتاب باید مستقیم باشه از پشت شیشه ویتامین جذب نمیشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس