بن سلمان

رسانه‌ها از تحرکات جدید سعودی‌ها در سوریه در قالب از سرگیری مجدد پروازها و افتتاح سفارت عربستان در دمشق خبرهایی منتشر کردند که سؤالات بسیاری را درباره اهداف پشت پرده این اقدامات مطرح می‌کند.

سرویس جهان مشرق - دو هفته گذشته و بعد از ۴ سال، اولین پرواز عربستان سعودی از ریاض در فرودگاه بین المللی دمشق بر زمین نشست.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های پایگاه های خبری غربی و عربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ روابط ریاض و دمشق رو تیرگی و سپس قطع روابط گرایید. در طول این سال ها عربستان همواره از گروه های معارض سیاسی سوری و همچنین گروهای مسلح سوری حمایت به عمل آورده و حتی اقدام به ارسال هزاران تروریست تکفیری وهابی از عربستان و کشورهای دیگر منطقه و جهان به سوریه کرده است.

اما اوایل سال جاری میلادی رسانه های نزدیک به نظام سوریه از دیدار «بشار جعفری»، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با همتای سعودی خود «عبدالله المعلمی» و «فهد بن عبدالله المبارک»، وزیر مشاور عربستان در حاشیه جشن ریاست عربستان بر نشست گروه ۲۰ خبر دادند.

در فوریه گذشته نیز گزارش هایی مبنی بر اقدام عربستان جهت فراهم کردن مقدمات افتتاح مجدد سفارت این کشور در دمشق منتشر شد. این گزارش ها تأکید می کردند، عربستان تلاش برای نزدیک شدن به نظام سوریه را از دو سال قبل آغاز کرده و افتتاح سفارت این کشور در دمشق با پیش قدمی «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه سابق عمان و پس از وی «فالح الفیاض»، عضو انئلاف البناء عراق و با هماهنگی با روسیه و جمهوری اسلامی و میانجیگری عراق صورت می گیرد.

همچنین این گزارش ها خاطر نشان می کنند، پیش از دیدار الجعفری و المعلمی شخصیت های دولتی سوری با دعوت رسمی عربستان از دیدارها و گفتگوهایی با همتایان سعودی خود داشته اند، از جمله اینکه دسامبر سال گذشته «موسی عبدالنور»، رئیس سندیکای اصحاب رسانه سوریه در نشست سندیکاهای اصحاب رسانه جهان عرب در ریاض و همچنین «عماد موفق العزب»، وزیر آموزش و پرورش سوریه در گردهمایی که در ریاض برگزار شده بود، شرکت کرده بودند.

افزون بر آن، در ماه های اخیر که ارزش لیره سوریه به شدت کاهش یافته، عربستان اقداماتی در راستای حمایت از نظام پولی و بانکی نظام سوریه در قالب منع جمع آوری کمک های مالی برای معارضان سوری و مسدود کردن حساب های بانکی سران معارض نظام سوریه به عمل آورده است.

منابع آگاه افشا می کنند، دو ماه پیش «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان با از وزارت خارجه این کشور خواست تا مقدمات بازگشت سفیر عربستان به دمشق را فراهم کند. همچنین به وزارت خانه های ذیربط هم دستور داد، برای از سرگیری روابط تجاری و اقتصادی با دمشق برنامه ریزی های لازم را به عمل آورند.

ماه گذشته نیز وزارت خارجه عربستان در نشست معارضان سوری در ریاض، اعضای هیأت مذاکره کننده معارضان سوری را از شخصیت های مستقل انتخاب کرده بود، اقدامی که از سوی ناظران تلاش برای کاهش نفوذ ترکیه در این هیأت و تقویت روند مذاکرات و ابقای اسد در قدرت ارزیابی شده بود.

نقشه و طرحی صهیونیستی

«دیوید هرست»، روزنامه نگار و کارشناس انگلیسی مسائل خاورمیانه با انتشار گزارشی از «نقشه ای خلیجی – اسرائیلی برای مشروعیت بخشیدن به نظام سوریه و شخص بشار اسد و باز گرداندن سوریه به اتحادیه عرب با هدف مقابله با نفوذ منطقه ای ایران و ترکیه» پرده برمی دارد.

هرست در گزارش خود تأکید می کند: «اوایل سال جاری میلادی یوسی کوهین، رئیس موساد دیداری با مسئولان سعودی، اماراتی و مصری داشت که طی آن راه های مقابله با نفوذ ترکیه و ایران در منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و توافق شد، اسد به اتحادیه عرب باز گردانده شود».

این گزارش می افزاید: «طرف های شرکت کننده در این نشست متن نامه ای تنظیم شد که می بایست برای بشار اسد فرستاده شود و در آن از وی خواسته شده بود، از میزان اتکای خود به ایران و حزب الله بکاهد و به جای اینکه سرسپرده ایرانی ها و در خدمت منافع آنها باشد، به دامان اعراب باز گردد».

پیامی که این نامه در صدد رساندن آن به اسد بود، همان اظهارات ولی عهد عربستان درباره سوریه در مصاحبه با نشریه آمریکایی «تایم» در ماه مارس   ۲۰۱۸ بود: «ریاض از نظام سوریه به ریاست بشار اسد قدرتمند حمایت می کند و امیدوار است، اسد به عروسک خیمه شب بازی تهران تبدیل نشود».

چهار ماه بعد از اظهارات بن سلمان، یعنی در ژوئیه ۲۰۱۸ «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در سفر به روسیه و پیش ازترک مسکو طی سخنانی شبیه اظهارات بن سلمان، تصریح کرد که تل آویو مشکلی با نظام اسد و تثبیت قدرت و نظامش ندارد، اما هرگاه لازم ببیند، همانند گذشته علیه هرگونه تحرک نظامی سوریه وارد عمل خواهد شد.

حدود یک سال بعد، در ماه آوریل ۲۰۱۹ «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه موافقت عربستان با از سرگیری مناسبات با سوریه و مذاکره درباره پرونده های مورد اهتمام طرفین را به اطلاع دمشق رساند.

تحلیلگران درباره چرخش رویکرد ریاض در قبال دمشق که از سال ۲۰۱۸ شکل جدی تری به خود گرفته، تأکید می کنند: «تغییر رویکرد عربستان با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته و روند باز گرداندن نظام اسد به اتحادیه عرب از مدت ها قبل با قطع حمایت عربستان از معارضان سوری و دستاویز قرار دادن داعش و بحران این کشور با قطر آغاز شده و همچنان ادامه دارد».

به گفته آنها «آمریکا و اسرائیل نیز خواهان باقی ماندن بشار اسد در قدرت هستند، اما خواسته آنها از نوعی دیگر است، آنها به نظام اسد به عنوان سنگ بنای راهبرد منطقه ای خویش یعنی به آتش کشیدن و نابودی منطقه نگاه می کنند. لذا ابقای اسد در قدرت در راستای منافع ملی عالی تل آویو و واشنگتن است و تغییر رویکرد سعودی ها در قبال پرونده سوریه جدای از سیاست ها و راهبردهای منطقه ای آمریکا و اسرائیل نیست».

این دسته از تحلیلگران نتیجه می گیرند که «از اولین روزی که بحران سوریه رقم خورد، هدف آمریکا ایجاد آشوب و هرج و مرج و به راه انداختن جنگ داخلی برای نابودی سوریه بدون سرنگونی نظام حاکم بر آن بود».

آیا عادی سازی روابط با اسرائیل در پس مصالحه با سوریه قرار دارد؟

بسیاری از ناظران به تغییر رویکرد عربستان در قبال دمشق به دیده تردید نگاه و تأکید می کنند، انتشار خبری مانند صدور مجوز برای ورود کامیون‌ های باری سوری جهت تردد به عربستان اوایل نوامبر گذشته را امری عادی و طبیعی و صرفا مرتبط با مناسبات تجاری ارزیابی نمی کنند.

تاریخ مناسبات عربستان و سوریه ثابت می کند، اتفاق و تصادف در رابطه ریاض با دمشق هیچ گاه معنا و مفهومی نداشته، لذا با توجه به تحولات سریعی که منطقه شاهد آن است و مهمترین آن، روند عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل است، هدف سعودی ها مشخصا در این مقطع حساس زمانی در از سرگیری پروازها بین ریاض و دمشق و اعلام افتتاح مجدد سفارت عربستان در دمشق در آینده نزدیک چیست؟

به گفته یک منبع ویژه سعودی، یکی از مهمترین اهداف عربستان هموار کردن زمینه پیوستن به روند عادی سازی روابط با اسرائیل به واسطه عربستان و روسیه است.

این منبع که به دلایل امنیتی نام خود را فاش نکرد، مدعی شد: «عربستان و سوریه به دلیل افکار عمومی حاکم بر این کشورها نمی توانند، به راحتی به روند عادی سازی روابط با اسرائیل ملحق شوند و موانعی در مسیر آنها وجود دارد که به راحتی امکان کنار زدن آنها نیست».

بنابر ادعاهای این منبع، «با توجه به اینکه مسکو از یک سو، بر روند تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی سوریه نفوذ دارد و از سوی دیگر، روابطی ویژه بن سلمان را به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه مرتبط می کند، لذا در این مرحله مسکو موظف است، موجبات نزدیکی ریاض و دمشق و مصالحه بین دو طرف را هموار کند که بخش اعظم این مرحله عملی شده است».

منبع مذکور می افزاید: «درباره بسیاری از پرونده ها از جمله پرونده های امنیتی ریاض و دمشق به توافقاتی دست یافته اند، اما مهمترین پرونده سهم شرکت های سعودی از عملیات بازسازی و نوسازی در سوریه است».

وی خاطر نشان می کند: «مرحله اول با حضور یک هیأت سعودی بلند پایه در دمشق برای افتتاح سفارت عربستان پایان می یابد و درپی آن روند مرحله دوم با سفر بشار اسد به ریاض آغاز خواهد شد و با اقدامات مسکو برای فراهم کردن زمینه عادی سازی روابط سوریه با اسرائیل ادامه خواهد یافت و در این راه از شرایط اقتصادی سخت حاکم بر سوریه و محاصره این کشور توسط آمریکا برای اعمال فشار بر دمشق استفاده خواهد کرد».

به گفته این منبع «تحقق این سناریو عربستان سعودی را از تمام بحران ها و مشکلاتی که هم اکنون با آن درگیر است، خارج خواهد کرد و این نهایت آرزو و خواسته بن سلمان است»

خلاصه سخن

همان طور که در گزارش به آن اشاره شد، از سرگیری روابط عربستان با دمشق نمی تواند، امری عادی و ساده تلقی شود، لذا در پس این تغییر رویکرد سعودی ها حتما اهداف بسیار مهمی نهفته است، به ویژه آنکه طی سال جاری شاهد تحرکات از قبل برنامه ریزی شده و جدید از سوی سعودی ها در پرونده های مهم منطقه ای مانند «پرونده عراق» و «تمرکز و تلاش جهت توسعه و گسترش روابط عربستان با عراق» هستیم که تماما با هدف مقابله با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی و محوری مقاومت در منطقه و کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، یمن و غیره درحال انجام است.

شاید بخشی از این گزارش به ویژه در آن قسمت که ادعا شده «یکی از اهداف عربستان در از سرگیری روابط با دمشق، عادی سازی روابط سوریه با اسرائیل» است، با توجه به پیشینه سوریه در حمایت از محور مقاومت، اغراق آمیز و غیر منطقی جلوه کند، اما نباید موجب نادیده گرفتن تحرکات سعودی ها در سوریه شود و این نیازمند هوشیاری مسئولین ذیربط و رصد دقیق تر تحولات منطقه ای و اقدام لازم در زمان مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    42 12
    وقتی قیافه این جانور دوپای وحشی بن شیطان را می بینم واقعا قبافه واقعی شیطان رانده شده بدای مجسم می شود وبه خدا پناه می بدم از شر شیطان به خداوند
    • GB ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      15 12
      مگه قیافه شیطان را دیدی
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      9 1
      به این مردک بگو قیافه شیطان که همانا بن نجس است را دیدی و هیچ ترسی از او امثال کثیفش نداری چون خداوند با ماست و شیاطین رانده شده پروردگارند
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      8 1
      من دیدم، شبیه ملکهٔ ان گلیسه!! خخخخخخخخ
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      0 2
      ملکه انگلیس را که شکل بقیه پیرزنهاست
    • مصطفی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      1 3
      عده ای به صدام حسین فحش می دادند امام خمینی فرمودند اینکار رو نکنید . و این کار رو جایز ندونستند ولی شما چی!
    • مجید IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      2 0
      قیافه شیطان همان پرچم انگلیس هست که زیرعلمش داری زراضافه میزنیداین بن شیطان ابلیسه چنددرجه بالاترازشیطان
    • محمد IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      اینا از جنس خودشونن ایران حاج قاسم زود از یاد میبرن دارن یه خواب دیگه به بشا ر اسد میبینن خدا رحم کنه,,,
  • فرامرز IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    16 27
    فقط ایران ما خط سلیمانی راه تا آخرین قطره خون ادامه می‌دهیم.البته بدون اصلاح طلب ها ایران 1400فقط با احمدی نژاد
    • سروش IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      17 11
      تا 1400 را خوب اومدی ولی نه با اهالی یک منطقه از استان سمنان
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      21 9
      1400بدونه اصلاحات
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      5 0
      تجربه نشون داده فردی که تو ایران از قدرت کنار رفت دیگه رفت و برگشتی در کارش نیست چه رفسنجانی چه خاتمی برگشت به قدرت را دیگه باید در خواب ببینه.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    10 14
    سلام خسته نباشی درودبه اقای پوتین اولین مردجهان خوب مهربان احسن به این مرد وایا میدانی درقران امد است که روزی میاید که لشکر کفره درته دریامیروند وازبین خواهند رفت همان زمان نزدیک است خداحافظ
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      پوتین هم مثل ترامپ ازش حسابی می‌کشه
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      ما نمی دانستیم که پوتیین یه مسلمان واقعی است که مخواهد لشکر کفر را از بین ببرد ما هنوز هم در خواب غفلت هستیم و تا زمانی که همچین نظریه پردازان را داریم با چوپ روسیه را بخوریم
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    20 14
    این اتفاقات همه ناشی از ضعف تیم دیپلماسی دولت روحانی است سوریه ظرفیت‌های زیادی دارد ایران می‌توانست از این ظرفیت‌ها استفاده ببرد و سوریه هم متقابلا رشد کند با این حال اگر سوریه هم زرنگ باشد می‌تواند مانند سعودی ها زرنگ شود از پولشون سواستفاده کند و بعد کنارشون بزنه در هر صورت این ایران بود که زمانی همه می‌گفتند که بشار اسد باید برود پشتش رو خالی نکرد سعودی ها هر کارشون بکنی آخر کثیفن
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    12 1
    مرگ بر آل سعود
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    16 0
    مبارک مسئولین کشور . ترس از اینه که ترکیه هم به جمع ان ها رود و ایران تنها بماند و....
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      2 0
      احسنت قشنگ گفتی
    • محمود IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      ترکیه مقدمات مذاکره با اسراییل را آغاز کرده ودرآینده شاهد روابط اسراییل وترکیه خواهیم بود
  • JP ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    7 6
    عربستانی‌ها خیلی نامردن در حق ایرانی ها مسولین باید تا میتونن محور مقاومت رو تقویت بکنن که نفس کشی وجود نداشته باشه
    • علی پوراحمد IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      5 0
      تمام مشکلاتی که در حال حاضر برای کشور ما پیش آمده به خاطر دولت است . ای کاش برخی به آنچه که می‌دیدند باور داشتند نه آن چیزی که میشنوند . الان هم اصلاح طلبان دوباره شروع کردند به جفنگیات گفتن تا مردم به جای اینکه به عملکردشان نگاه کنند به حرفهایشان گوش کنند . در این هشت سال در دستگاههای دولتی به اوج خود رسید . فقط از افرادی در مدیریتها استفاده شد که حداقل یک پرونده فساد مالی داشته باشند و نظام با این فرد برخورد کرده باشد و کینه نظام در دلش فوران بزند . متاسفانه افراد در حال حاضر مسئولیتهای اجرائی را در دست دارند .
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    4 6
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سعود
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    7 2
    ترس برادر مرگه-نترسید حتی اگر آغازگر جنگ هم باشید کسی جرات نمی کنه باشما بجنگه
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 9
    آنوقت دولت غربزده ایران چه کاری می کند ؟
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 5
    مرگ بر آل سعود
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    8 10
    من حاضرم جلیقه انفجاری به من وصل شودوبه سنگین خودم تا این بن شیطان از روی زمین نسل شیطان بردارم اکر داوطلب خواستید در خدمتم چون می خوام چون می خوام بهشت بروم با کشتن او
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      3 4
      درود به شرفت
    • هما IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      1 6
      اندیشه داعشی نه نه انشاالله از ال یهودبه موقع انتقام میگیریم نه با جلیقه انتهاری که شما حبفه بیهوده از دنیا بروید. نیت عالی، کیفیت نه
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 2
      کی گفته یکنفر رو بکشی به بهشت میری،از خود ممنون !شما بهتره به فکر گرونیها وکمیاب شدن روغن باشی
  • علی IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 1
    و مکرو مکرالله والله خیروالماکرین . شاه ایران تجهیزات نظامی مدرن مانند جپگنده های اف ۱۴ از آمریکا خریداری نموده بود بعد از سرنگونی شاه و پیروزی انقلاف این تجهیزات بر علیه صدام متجاوز استفاده شد . خدا را چه دیده ای شاید آل سعود و بحرین و امارات مدرنترین و گرانترین تجهیزات نظامی خریداری شده را بصورت قهری مخالفان خودشان در داخل کشورشان با یک انقلاب و سرنگونی پادشاهان بدست بگیرن و بر علیه اسراییل و خود آمریکا در منطقه استفاده نکنند .
    • Rasov IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      آفرین اجب فکری کردی
  • DE ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    6 7
    پیام سال نو نتانیاهو رو شنیدید ؟ گفته که با روسیه رابطه بسیار خوبی داره و پوتین دست ارتش اسرائیل رو باز گذاشته تا با هر اقدام ممکن جلو نفوذ ایران در سوریه رو بگیره . رسانه های ما و سیاسیون ما اصلاً از سیاستهای پوتین انتقاد نکردند تا کار به اینجا رسیده که نتانیاهو علناً چنین غلطی بکنه .
    • مهدی صداقت IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
      3 1
      کی گفته؟ منبع؟
    • مجید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      اولااین خبرتکذیب شده وخودروسیه دل خوشی ازاسقاطیل نداره بخاطراون جریان سقوط هواپیماتوسطپدافندهوایی سوریه که باعثش اسقاطیل بوده گواهش صحبتهای سخنگوی وزارت خارجه روسیه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 0
    بنظر من اگر بپذیرد با عربستانی که هزینه کشتار و جنایاتی که بر سر زن و کودک و مردان سوری آورد دختران جوانشان به کنیزی و بردگی بردند ثروت و امکاناتشان نابود شد هزاران جوان رشید غیر سوری بجهت نجات ناموس و جان و کشور آنها جان مقدس را فدا کردن چند برابر آنچه ناکسان هزینه نابودی همه چیز اسد و سوریه شد پرداخته شد برای نجات اسد وناموسش و ملت درمانده سوریه توسط دلسوزان با غیرت غیر سوری اگر اسد ناموس فروشی کند هزاران بار بهتر از توافق با عربستان و اگر چنین کند باقیمانده ملت سوریه از جنایات عربستان باید چنان کنند که رسم بی غیرتی و ناموس فروشی سنتی برای حاکمان دیگر سوریه نشود ..نه امکان ندارد او فرزند بشار باشد و این عمل هرگز۸۶۴۶
  • DE ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 3
    یه ذره سیبل نداشتن پوتین رو عربستان چرب کنه ، موضوع حله ! لطف کنید لباستان را روی طناب پوتین پهن نکنید ، به پوست خیاری همه را می فروشد !
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 0
    بنظر می رسد ال سعود که در نقشه قبلی شکست خوردند در حال پیاده کردن نقشه جدیدی در تغییر مسیر سوریه هستند تا در فرصت مناسب بشار اسد را ترور کنند و جایگزینی مناسب اهداف امریکا در سوریه انتخاب نمایند بشار اسد خیلی باید هوشیار باشد که اگر رفت دیگه برنمی گردد که در صورت تغییر مسیر و ارتباط با شیاطین سعودی راه جهنم را برای خود و خانواده اش حتمی است فاتحه.
  • امیرکلانتر IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 1
    موسادباتوصیه بن سلمان یهودی درپی کشاندن بشار اسدبه قربانگاه است تامثل سرداردلهاشهیدسلیمانی ترورش کنند٪!!!!!
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    3 1
    دولت ما هم نهایت عناد ودشمنی باسوریه در رفتارش پیداست... چرا دولت حضور پیدانمیکنه
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 7
    هیچ تردیدی ندارم کسی که با حاچ قاسم حتی برای ساعتی هم کلام و محشور بوده . ممکن نیست . راه او را رها کند . این راجع به دیگران هست . مطمئن باشید همه همچنان عزمشان در مقاومت مقابل دشمنانی که در ریختن خون بناحق ریخته شده حاج قاسم شریک بودند و برای خود پیروزی میدانستند و به ترامپ لعنتی تبریک گفتند . تا پیروزی نهائی جزم است . خصوصا مردم و نیروهای متعلق به جبهه مقاومت .
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 0
    تغییر جنسیت بن سلمان در روسیه بوده
  • ایوب IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    5 0
    هر کشور حق تعیین سرنوشت وتامین منافع ملتش را بهتر از همه میداند
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 0
    اگر شهدا و سایر هزینه ها را ما بدهیم تا سوریه یکپارچه بداند و سود اقتصادی و ژئوپلیتیکش مال بقیه شود این نامردی دولت سوریه را می رساند البته در کنار تعلل دولت خودمان. شاید بهتر باشد ازین به بعد ما هم مثل آمریکا با پر رویی کشورها را اشغال کنیم تا به هر دو جنبه دست یابیم. !!
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      چشم ودل شما روشن
  • حامد IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 0
    چه خبره تو منطقه مثل بمب ساعتی میمونه بدبخت عراق وسوریه شدن گوشت قوربونی
  • رضا IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 0
    عربستان با سیاست خبیثانه مشابهی، در چهار سال گذشته بخشی از بازار جهانی خرما رو از دست ایران خارج کرد و با پشت سر گذاشتن ایران، به دومین کشور صادر کننده خرما بعد از مصر تبدیل شد. سیاست با اقتصاد و فرهنگ گره خورده است. لازمه تداوم حضور، تقویت نفوذ اقتصادی، رسانه ای فرهنگی، سیاسی و نظامی در سوریه است. هر کدام از این بخشها که نادیده بشه، سوریه از دست میره و به پایگاهی علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل میشه.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 0
    این که رئیس جمهور سوریه را دعوت به عربستان کردند خوابی است که برای ایشان دیدن از ترور بیولوژیک آقای اسد غافل نشوی سکه دور رو دارد اینها الان مثل مار زخمی میباشند تا زهر خود را بریزند خداوند حافظ شما باشد
  • T IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 1
    هراتفاقی میافتد دولت زیر سوال مبرین خوبه امروز سوریه رابطه با عربستان فردا با اسراییل دولت ما باید جوابگو باشد
  • سعید IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 2
    مرگ بر آل سقوط
  • مهدی IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    خاورمیانه پرتنش ترین منطقه جهان است جایی که کوچکترین اشتباه میتواند به نابودی یک ملت بینجامد بزرگترین اشتباه ایران گرفتن ژست حق به جانب در مسئله فلسطین بر علیه اسرائیل و اروپا و امریکا بود از نظر تاریخی هیچگاه اعراب متحد ایران نبوده و نخواهند بود خاورمیانه تقابل قدرت ملتهای متفاوت است اعراب هیچگاه با ما نخواهند بود حتی اگر ما مذهب خود را تغیییر دهیم دومین اشتباه ایران دوری از ائتلاف وهمپیمانی با ترکیه بود آرزوی اعراب به زانو در آوردن دیگر ملتها در خاورمیانه ست.
  • سیدمحمدمسعودگلمحمدی IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 0
    حالا.حالا.امکان.صلح.نیست.درسوره. ترکیه.امارات.ویلیام. ها.نقش.دارند.تازه.کردها.هم.هستند.شاید.حتی.روسیه.هم.تغیر.موصل. دهد.ولی.جنگ.پایان.پذیر.نیست.مثل.لیبی.عراق.الان.گروهی.از.طالبان.گفتگو.کردند.گروهی. دیگر.چه.آمریکا. وغرب.فتنه.درست.کردند.خودشان.هم.مانده.اند.میروند.وجنگهای.می.ماند.سالها.تا.این.اندیشه.اهریمنی.فروکش.کند.مثل.فروپاشی.عثمانی.یا.دروغ.بزرگ.شوروی.حکومت.کارکردن. کرملین.نشین.خندیدیم
  • ناشناس DE ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 0
    اینکه هدف غرب هرگز بر اندازی بشارالاسد نبود را باید قبول کرد هنوز بخاطر دارم در اوایل شروع جنگ سوریه در یک برنامه تلویزیونی گفتگوی سیاسی ،در مورد سوریه خانم سفیر المانی سوریه نیز اشتراک داشت که در سخنانش از این موضوع که سقوط حکومت بشارالاسد هرگز مطرح نیست وهدف غرب تضعیف و تخریب ان است و هدف نهایی غرب سوریه ای با بشارالاسد بسیار کوچک و ضعیف است !! بلافاصله مجری برنامه وسط حرفش پرید که دعوت کردن خانم سفیر المان در سوریه این ریسک را دارد که اهداف غرب لو رود و وی تا اخر برنامه حرف دبگری نزد و دیگر به هیچ بحث سیاسی دعوت نشد و همانگونه که مجری سابق سوریه ای الجزیره در یک گفتگوی مربوط به استفاده از مواد شیمیایی غرب را مورد حمله قرار داد که غربی ها پشت این مساله هستند نیز دیگر به هیچ برنامه بحث تلویزیونی در مورد سوریه دعوت نشد !
    • DE ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      0 0
      این قسمت مشرق نیوز را بخوان عزیز : تدبیر خاص حاج قاسم، آمریکایی‌ها را به وحشت انداخت و لشکرکشی به سوریه منتفی شد
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    بهتره بدونیم که ترکیه وروسیه وعربستان هرسه به دنبال منافع خودشان هستن وقتی پوتین در مراسم جشن تولد دختر نتانیوهوشرکت وبراش کادو میده شما انتظار داری بیاد با ما رو راست باشه در عراق وسوریه کم امتیاز بدست نیاورده چرا عامل اصلی این بلواها در منطقه را کسی نمیتونه تحریم کنه این یعنی دیپلماسی به جای ما نفت میفروشه گاز صادر میکنه از محصولات کشاورزی ما مثل دادش اتردغان بیشترین عوارضمیگیرن بعد به ریش ما میخندن
  • علی IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    سعودی ها واقعا" پر رو هستند ،لقب گاو شیر ده شایسته آنان است مرگ بر آل سقوط
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    خدایا خودت کمک کن
  • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    به قول اقای عباسی عربها باهم پسر عمو هستند وهیچ عتباری به دوستی انها با ما نیست
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    لطفا منطقی باشید با قیافیه اون چکار دارید مهم اینکه بلاخره با پوتیین به توافق رسیده
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    خخخخخ
  • محمد DE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 0
    ای مادرم ایران‌ زمین آغاز تو، پایان تویی بر دشت من، باران تویی در چشم من، تابان تویی ایران من ایران من آن مهر جاویدان تویی ای در رگانم خون وطن ای پرچمت ما را کفن دور از تو بادا اهرمن ایران من ایران من مرگ برال کثیف مرگ براسراییل اینو بدونید حتی اینا نمی تونن به کور مادر زاد ایرانی اسیب برسونن چون همون کور با عصاش از ناموس وطنش دفاع میکنه .چه برسه به دلیرمردان ایران.من یکی حاضرم جونو بدم اما ناموس وطنم دست بیگانه نیفته ایرانی یعنی غیرت ایرانی یعنی شهامت در روز دفاع
  • CA ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    با زور نشد سوریه رو بگیرن مرحله بعد فریب و حیله هست.
  • حبیب حمدپور هستم از میاندوآب IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    بن شیطان یهودی دنبال جدایی مقاومت از سوریه ودر نهایت ایران و هدر دادن خون شهدا عزیزی که در جنگ با داعش بر زمین ریخته شد فقط مونده غیرت بشار اسد که زحمات مارا ارزان نفروشد انشاالله این نقشه امریکا، صهیون، وهابیت آل سقوط هم نقش بر آب شده چراکه بشار هوشیاراست :ومکرو مکروالله و الله خیرالماکرین
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    پوتین به دلیل تِغیر جنسیت بن سلمان در لندن نام وی را در ردیف روسپی های روسیه ثبت کرد
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    تبریک پوتین به بن سلمان برای بنت سلمان شدن
  • DE ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    امید «بن‌سلمان صهیونیست‌» به همراهی روسیه در پروژه وهابی های صهیونیست مناطق اشغالی . همانگونه که داعش های وهابیِ تروریست مسلمان نیستند و چهره کریه و جنایی خود را زیر ریش بلند پر از شپش خود پنهان کرده اند صهیونستها هم یهودی نیستند و چهره آپارتاید خود را زیر ریش داعشی و کلاه چه خود پنهان کرده اند. بسیاری از یهودیان دنیا ضد صهیونیستهای رژیم غاصب هستند .وهابی و صهیون دوبال یک خفاش هستند.
  • DE ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    امید «بن‌سلمان» به همراهی روسیه در پروژه صهیونیست‌ها// چهارتا رژیم در حال احتزاز جمع شوند با هم قرارداد ببندند ملت هیچگدام از آنها با آنها همراهی نمیکند .کشورهای عربی منتظر یک جرقه هستند و دنیای بعد از کرونا چه کرونا باشد چه نباشد دنیای تسویه حسابها خواهد بود در کل دنیا .تمام کشو.رهای عربی اینبار با انقلابات اسلامی از موروثی و شاه انشاهی به مردمی مبدل خواهند شد .امریکای آینده قدرت چرخاندن ملت خود را هم ندارد چه رسد به خاورمیانه .سقوط رژیم آپارتاید اگر نظامی هم صورت نگیرد اقتصادی صورت خواهد گرفت.
  • مهدی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    0 0
    سر صهیونیسم ها درد میکنه خیلی درد میکنه
  • ناشناس IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    عرب سعودی زود پشرفت می کنن ب۲سال نمیشه تاسیسات هسته ای میسازن گول فضازی مجازی نخورید عرب در حال اماده سازی جنگ هستن ولی تو ایران سر اختلاس ها قیمت خودرو و تخم مرغ دعوا هست فضا مجازی مثل قبلا جنگ نرم نمیشه ب حساب آورد الان فضایی مجازی باید ب عنوان جنگ روانی جنگ ترویستی جنگ داخلی بشمار مییاید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس