مقام سازمان ملل، اسرائیل را ناقض قطعنامه شورای امنیت دانست

هماهنگ‌کننده ویژه روند صلح خاورمیانه، رژیم صهیونیستی را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست و خواستار توقف فوری شهرک‌سازی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد.

به گزارش مشرق، نیکلای ملادینف روز دوشنبه در آخرین گزارش خود در این مسئولیت به شورای امنیت گفت: در ۲۶ آذرماه نخست وزیر فلسطین و سرپرست هماهنگ‌کننده بشردوستانه در سرزمین اشغالی فلسطین طرح پاسخ به نیازهای انسانی در سال ۲۰۲۱ را مشخص کردند.

ملادینف قرار است به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی فعالیت جدید خود را آغاز کند.

وی افزود: بر اساس این طرح، ۴۱۷ میلیون دلار برای کمک به ۱.۸ میلیون نفر از مردم آسیب‌پذیر در سال پیش رو نیاز است. آخرین ارزیابی نیازهای انسانی، ۲.۴۵ میلیون فلسطینی را –بیش از ۴۷ درصد جمعیت- نیازمند به کمک تشخیص داد.

این مقام سازمان ملل متحد به ادامه شهرک‌سازی‌های صهیونیستی هم اشاره کرد و ادامه داد: مقامات اسرائیلی در ۲۳ آذرماه یک مناقصه ۲۹۰ واحدی را در شهرک گیلو در شرق قدس اعلام کردند.  در ۲۶ آذرماه هم کنست اسرائیل در رای‌گیری پارلمانی یک طرح مقدماتی ایجاد ۶۵ ایستگاه برای ارائه خدمات شهری به این مناطق تصویب کرد.

ملادینف به تداوم حوادث در مناطق اشغالی فلسطین اشاره کرد و به جنایاتی که صهیونیست‌ها در این مناطق مرتکب شده‌اند، پرداخت.

وی همچنین رژیم صهیونیستی را ناقض قطعنامه ۲۲۳۴ شورای امنیت دانست و گفت: من همچنان از گسترش اسکان اسرائیل در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی به شدت نگرانم.

هماهنگ‌کننده روند صلح خاورمیانه تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در سال ۲۰۲۰ را با ۲۰۱۹ برابر دانست که حدود ۵۰ درصد آنها در کرانه باختری و در مناطق مهم فلسطین که برای آینده کشور فلسطین اهمیت دارند، ایجاد شده است.

ملادینف تاکید کرد: اگر هر یک از پروژه‌ها به جلو پیش برود، ایجاد یک کشور زنده و همسایه فلسطین به عنوان بخشی از راه حل دو کشور مورد مذاکره، به طور قابل توجهی تضعیف می‌شود. شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی، نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: شهرک سازی، اشغالگری اسرائیل را  تعمیق می‌بخشد و چشم انداز دستیابی به راه حل دو کشور را تضعیف می‌کند. پیشبرد همه شهرک‌سازی باید بلافاصله متوقف شود.

هماهنگ کننده سازمان ملل در فرایند صلح خاورمیانه خاطرنشان کرد: ادامه تخریب و توقیف ساختارهای فلسطینی به ویژه پروژه‌های بشردوستانه و مدارس، بسیار نگران کننده است. من از مقامات اسرائیلی می خواهم که به تخریب املاک فلسطینی‌ها و آوارگی و اخراج فلسطینی‌ها پایان دهند.

ملادینف اظهار کرد: ادامه خشونت، حمله به غیرنظامیان و تحریک به خشونت ناپذیرفتنی است. همه مرتکبین خشونت باید پاسخگو باشند. من از اینکه کودکان همچنان قربانی می‌شوند - با یک سری حادثه نگران کننده ماه گذشته در قلمرو فلسطین اشغالی، بسیار مبهوت هستم.

وی تاکید کرد: کودکان نباید هدف خشونت قرار بگیرند یا در معرض آسیب قرار گیرند. باردیگر تاکید می‌کنم که نیروهای امنیتی باید حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد بار دیگر نگرانی خود را نسبت به ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به ویژه در قدس شرقی ابراز کرد و گفت: من از مقامات اسرائیلی می‌خواهم که برای محافظت از فلسطینی‌ها در برابر خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی و اطمینان از دسترسی آزاد و ایمن کشاورزان به زمین‌های خود، به قوانین بین‌المللی عمل کنند.

ملادینف همچنین به وضعیت کسری بودجه آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی (آنروا) اشاره کرد و گفت: آژانس نه تنها یک حلقه نجات برای میلیون‌ها پناهنده فلسطینی و به طور کامل درگیر مبارزه با کووید۱۹ است، بلکه برای ثبات منطقه نیز حیاتی است.

وی افزود: بودجه کافی برای تداوم آژانس ضروری است و من درخواست خود را برای پشتیبانی تجدید می‌کنم. اوضاع در غزه در میان رنج‌های عظیم مردم آن شکننده است. خطر تشدید تنش همچنان باقی است.

این مقام سازمان ملل متحد تاکید کرد: ما همچنان از موضع صریح سازمان ملل متحد پیروی می‌کنیم که فقط راه حل دو کشورکه آرمان‌های ملی مشروع فلسطینی‌ها و اسرائیلی ها را تحقق بخشد، مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافق‌های قبلی، می‌تواند به صلح پایدار بین دو ملت منجر شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس