کد خبر 1158443
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰

به گزارش مشرق، معصومه نصیری، کارشناس رسانه درباره انتشار هشتگ خرید واکسن کرونا در توییتر در کانال تلگرامی خود نوشت:

در آستانه یکساله شدن شیوع کرونا، حالا بحث درباره واکسن این ویروس در ایران و جهان داغ شده است. این مباحث البته همزمان با پیشرفت محققان داخلی و رسیدن واکسن ایرانی به مرحله تست انسانی، شائبه عزمی برای خرید عجولانه واکسن کرونا از آمریکا اروپا را پررنگ کرده است؛ نکته‌ای که با استفاده از بخشی از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی سعی در فضاسازی برای ضرورت خرید واکسن را دارد.

در همین راستا رصد دیتاک نشان می‌دهد تا عصر امروز هشتگ واکسن‌بخرید در توییتر با ۷۵/۱ هزار توییت، ۵۲/۷ هزار ریتوییت و ۳۵۶/۳ هزار لایک و با ۳۱۳۰ پست در ساعت از سوی بخشی از مخاطبان پیگیری شده است.

البته موجی سعی در ایجاد فضای جاماندگی از سایر کشورها و بی توجهی مسئولان به سلامت مردم را دارد. همین موضوع باعث شده توییتی با مضمون «این موضوع دیگر نه امنیتی است و نه سیاسی، به ما گزارش دهید چه تعداد واکسن از چه کشوری قصد خرید دارید؟!» با ۷/۹ هزار لایک، پرلایک‌ترین توییت در این موضوع باشد.

در توییتر واکسن بخرید با مجموع ۴۱,۶۹۴ بار، کرونا با ۲۷۳۳ بار، واکسن با ۲۰۲۹ بار، واکسن کرونا با ۱۹۲۹ بار و واکسن رایگان با ۱۴۸۵ بار استفاده پرتکرارترین هشتگ‌ها درباره موضوع خرید واکسن بوده‌اند.

این موضوع در بستر تلگرام با توجه کمتری از سوی مخاطبان مواجه شده است. ۵٫۹ هزار پست و ۱۷/۳ میلیون بازدید و ارائه ۲۴۳ پست در ساعت میزان پرداخت کاربران در این فضا به موضوع خرید واکسن بوده است.

هشتگ‌های واکسن بخرید، واکسن کرونا، واکسن کرونا مطالبه ملی و کرونا پرکاربرترین هشتگ‌های کاربران تلگرام بوده است.

این آمار در حالی است که رصد این بستر تا هفته گذشته نشان می‌دهد ۴۶٪ کاربران تلگرام نسبت به موضوع ساخت واکسن رویکرد مثبتی داشته‌اند و حدود ۲۰٪ از رسانه‌ها رویکرد منفی و ۳۴٪ رویکرد خنثی داشته‌اند. رویکرد مثبت رسانه‌ها در بستر تلگرام حول محور واکسن ایرانی و رویکرد منفی نیز به بی‌اعتمادی نسبت به واکسن خارجی و عدم رعایت عدالت در توزیع آن بوده است.

همچنین این آمار طی این بازه زمانی در بستر اینستاگرام با ۳۵٪ رویکرد مثبت، ۴۷٪ رویکرد خنثی و ۱۸٪ رویکرد منفی همراه بوده است. رویکرد توییتری‌ها درباره ساخت واکسن ۳۳٪ مثبت، ۱۵٪ خنثی و ۵۲٪ منفی بوده است.

علی‌رغم تمام اما و اگرها درباره واکسن کرونا و اینکه هنوز بسیاری از کشورها درباره واکسن آمریکایی و اثرات آن بر مردم تردیدهای جدی دارند، به نظر می‌رسد ایجاد گزاره‌های تهییج‌کننده افکار عمومی برای مطالبه چیزی که هنوز مورد تردید است و از سوی دیگر نمونه داخلی آن به مراحل قابل دفاع و قبولی رسیده است، منجر به گمراهی می‌شود.

در نهایت نکته قابل تامل اینجاست که ایران همواره در بخش دارویی از سوی آمریکا مورد تحریم های جدی بوده است و این موج رسانه‌های خارجی و تاکید بر اینکه آمریکا برای خرید واکسن هیچ منع قانونی و حقوقی برای ایران ندارد، یعنی باید بیشتر احتیاط کرد تا عجله!



*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • DE ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    26 17
    اصلا به خریدن واکسن وارداتی فکر نکنید. واکسن یک ماده زیستی بسیار حساس و خاص هست. اگر خواستید بخرید اون نوع واکسن صددرصد ایرانی که صددرصد مراحل و دستورالعملهای فرآیند تولیدش توسط خود دانشمندان ایرانی انجام شده باشه ((و سازمان جهانی بهداشت WHO در تولید اون دخالت نداشته باشه)) رو بخرید. یقین بدونید اگر به حرف WHO گوش کنید بدبخت میشید. هرگز به حرف WHO گوش نکنید. طرفداران WHO رو از خواب غفلت بیدار کنید.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      12 3
      واکسن ایرانی تأیید شده توسط محققین و دانشمندان که نتایج بالینی خوبی داشته عالیه، چرا که نه.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    16 9
    لعنت بر ظالمان و صد بیشتر بر مزدوران و حامیان دروغگویش
    • عبدالله مومن IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      4 3
      ننگ بر تزویر و رای دهندگان به او
  • محسن TW ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    17 14
    به هر حال یک واقعیت وجود دارد و آن این است که مردم وقتی می شنوند و می خوانند که نه تنها کشورهای به اصطلاح «بزرگ» بلکه حتی همین کشورهای کوچکِ منظقۀ خودمان هم _ که ما بعضی از آنها را اصلاً عددی به حساب نمی آوریم _ اقدام به خرید واکسن کرده و همزمان با اروپا و امریکا واکسینه کردنِ مردمِ خود را شروع کرده اند، خواه ناخواه احساسِ به قولِ همین نویسنده «جا ماندگی» مـی کنند. احساسی که تلخ و ناخوشایند است و در شأن ایران و ایرانی نیست. مسأله این است وگرنه هیچ ایرانی از ساخت واکسن داخلی بدش نمی آید. منتها این در صورتی است که واکسن داخلی، همزمان با عرضۀ واکسن امریکایی و اوپایی در کشورهای دیگر، در کشور خودمان آماده و در دسترس باشد، نه اینکه به مردم گفته شود شما فعلاً تا مدتِ نامعلوم با کرونایی که واکسنش در دنیا ساخته شده و قابل استفاده است، کنار بیایید تا زمانی که واکسنِ خودمان آماده شود.
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      9 11
      تمام اصلاح طلبا رو شناسایی و واکسن کدخداهاشون رو بهشون تزریق کنید. اگه به ازای هر اصلاح طلب 100 ها واکسن هم وارد کنید ما حمایت می کنیم. #برای اصلاح طلبا واکسن وارد کنید
  • عبدالله مومن IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    11 8
    حتما این واکسن خارجی را به رئیس جمهور و سایر افساداتیها و دیگر حامیان آنان به اجبار تزریق کنید.
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      8 11
      دقیقا. برای اصلاح طلبا هر چقدر میخوان وارد کنن
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      0 0
      ننگ بر توی احمق. ننگ بر تو. خاک تو سر احمقت کنند. اخه چه ربطی داره؟ آنانکه حقیقت را نمی دانند ابله و آنان که حقیقت را می داند و انکار می کنند تبهکارند.
  • حسن IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    2 4
    یک کم صبر واجب تا اثر واکسن شیاطین مشخص وانشا الله با واکسن بومی خود ایمن خواهیم شد به لطف خدا
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    1 4
    مطمئنا افراد اگاه به وجود افراد نفوذی در این دولت و خارج از ان که میدانند هیچگاه داروئی که برای این ملت مفید باشد از سوی قسم خوردگان ( رژیم صهیونیستی. امریگا .انگلستان خبیث وایادی انها) به این سادگی به ایران نمی دهند انها که نان از سفره مردم ایران برمیدارند تا وادار به مذاکره کنند کجا میتوانند راضی به سلامتی این مردم باشند باید اگاه بود واگاهانه اقدام کرد به دشمن هیچگاه اعتمادی نیست .پس بی ملاحضه به این گونه هشتک ها نمی پیوندیم وامیدمان به فرزندان این مرزو بوم است چرا که معتقدیم ایرانی همیشه موفق خواهد شدوملت خود را نجات خواهد داد. به امید حق
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    10 1
    متاسفانه داریم چوب سیاست ها و بی توجهی های مسوولین را می خوریم
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    9 8
    تا ۶ ماه دیگه که واکسن داخلی تولید شود چند صد یا چند هزار نفر دیگر خواهند مرد. گناه این افراد چیست ؟؟ چرا نباید تا آن موقع واکسن خارجی بدستشان برسد ؟ ظاهرا برای خیلی ها مهم نیست. از نظرشان فوقش آمار فوتی ها تا ۶ ماه دیگه ۱۰۰ هزار نفر می شود.
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      1 0
      خب چرا دولا نمیخره کی جلوشو گرفته ؟ پس این برجام چی بود یعنی باهاش واکسن هم نمیشه خرید
    • محسن US ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      0 0
      به کاربر 11:45 ) دوست عزیز، اگر واقعاً نمی دانی و قصدت «تجاهل العارف» نیست، به همین کامنتها نگاهی بیانداز تا متوجه شوی کــه افرادِ کدام جریان و کدام طرز تفکر، مخالفِ خرید واکسن هستند. آخــر خریدن و نخریدن واکسن چه ارتباطی به برجامِ مادر مُــرده دارد؟!
  • توجه IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    5 3
    بهتر است، اول این واکسن را روی آل صهیون و بعد مزدوران و غرب گداها ی داخلی ترزیق شود، تا به لطف الهی نسلشون به شکل کامل منقرض بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس