سوریه (1).jpg

آنکارا با چراغ سبز آمریکا در تلاش است شهر عین عیسی را در شمال سوریه به اشغال دربیاورد تا با یک تیر چند نشان بزند و در مقابل دمشق هم توانش را برای خنثی کردن سناریوی ترکیه به کار کرفته است.

سرویس جهان مشرق؛ دولت ترکیه از اواخر آذرماه امسال گروهک های تروریستی مورد حمایتش را در مناطق اشغالی شمال سوریه (شمال استان رقه) به خط کرد تا بار دیگر برای نقض آتش بس و شروع درگیری ها آماده شوند.

هدف آنکارا و گروهک های تروریستی مانند مهرماه سال ۹۸ باز هم نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه یا همان شبه نظامیان کُرد (SDF) هستند که بخش های از استان حلب، رقه، حسکه و دیرالزور را در شمال غرب، شمال و شمال شرق سوریه در تصرف دارند.

نظامیان اشغالگر ترکیه و تروریست ها هفدهم مهرماه سال گذشته با چراغ سبز آمریکا عملیاتی را تحت عنوان «چشمه صلح» در شمال سوریه ترتیب دادند و تا نیمه آبان همان سال توانستند مساحتی را در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تصرف شبه نظامیان کُرد خارج و به اشغال درآورند.

جمعه شب (بیست و هشتم آذرماه امسال) عناصر تروریستی با پشتیبانی یگان های ارتش ترکیه توافق آتش بس را در شمال سوریه پس از نزدیک به ۱۴ ماه نقض و مواضع نیروهای شبه نظامی کُرد مورد حمایت آمریکا را در حومه شهر راهبردی «عین عیسی» در شمال استان رقه هدف قرار دادند.

به گزارش مشرق، اشغال شهر استراتژیک «عین عیسی» هدف نخست ترکیه از ماجراجویی جدید است که می تواند معادلات را در شمال سوریه تحت تاثیر زیادی قرار دهد و گروهک های تروریستی آماده هستند فرمان شروع عملیات را دریافت کنند.

در روزهای گذشته عناصر تروریستی با پشتیبانی یگان توپخانه ارتش ترکیه حملاتی را علیه شبه نظامیان کُرد در حومه شهر عین عیسی ترتیب دادند و به صورت محدود پیشروی کردند اما نبرد اصلی در این محور هنوز میان طرفین آغاز نشده است.

همزمان با تحرکات نیروهای ارتش ترکیه و تروریست ها، مداکرات فشرده میان سران شبه نظامیان کُرد با نمایندگان دولت سوریه و روسیه در جریان است اما طرفین به یک جمع بندی مشترک برای مقابله با سناریوی خطرناک آنکارا نرسیده اند.

براساس اطلاعات به دست آمده، پیشنهاد استقرار نیروهای ارتش سوریه در شهر عین عیسی و مناطق اطراف برای متوقف کردن عملیات احتمالی ارتش ترکیه و تروریست ها به شبه نظامیان کُرد داده شده اما تاکنون مورد قبول واقع نشده و مذاکرات ادامه دارد.

به گفته منابع میدانی، چند کاروان از نیروهای ارتش سوریه به همراه تجهیزات نظامی سنگین در حومه شهر «الطبقه» در مرکز استان رقه مستقر شده اند که اگر طرفین به توافق رسیدند به سرعت خود را به شهر عین عیسی و مناطق حومه برسانند.

اگر سران نیروهای شبه نظامی کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه دل خوش به وعده های کاخ سفید، پیشنهاد دمشق را رد کنند باید منتظر عواقب تصمیم خود در میدان نبرد باشند یکی از خسارت های آن قطع ارتیاط شبه نظامیان کُرد در استان حلب و بخش هایی از استان رقه با سایر مناطق است.

به گزارش مشرق، دولت ترکیه با شروع عملیات اشغال شهر عین عیسی در تلاش است همزمان چند هدف مهم دیگر در شمال سوریه از جمله رسیدن به بزرگراه راهبردی «M۴» را هم محقق کند که یک امتیاز و پیروزی مهم در این محور به شمار می آید.

این بزرگراه که حدود ۳۰ کیلومتر با مرزهای ترکیه فاصله دارد از گذرگاه مرزی «الیعربه» در شمال شرق استان الحسکه تا مرکز استان حلب امتداد دارد و از مناطق مهمی از جمله «حومه جنوبی قامشلی - تل بیدر - تل تمر- عین عیسی- صرین - منبج - الباب» می‌گذرد و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

نیروهای ارتش ترکیه و تروریست ها با مسدود کردن بزرگراه M۴، اشغال شهر عین عیسی و مناطق حومه، ارتباط را از سمت شمال شرق استان حلب و مناطق عربی استان رقه به سمت نقاط شمال و شمال شرق استان رقه و استان حسکه (تل التمر، قامشلی، حسکه و...) قطع می کنند.

از سویی دیگر، آنکارا به خوبی می داند اگر نیروهای ارتش سوریه عملیات پاکسازی استان های حلب و ادلب را آغاز کنند عناصر تروریستی به جزء مناطق جنوبی ترکیه، راه جایگزینی برای فرار ندارند و به همی دلیل با اشغال شهر عین عیسی و نفوذ در مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد تلاش می کند یک منطقه ذخیره برای استقرار تروریست ها در نظر بگیرد.

به گزارش مشرق، دولت ترکیه در تلاش است تا قبل از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا از فرصت باقی مانده استفاده کند و با شروع دور جدید حملات و اشغال مناطق در تصرف نیروهای شبه نظامی کُرد، افکار توسعه طلبانه توهمی را که در سال های گذشته به نتیجه خاصی نرسیده، پیش ببرد که در اصل به معنای اشغال مناطق بیشتری از خاک سوریه با هدف امتیاز گیری از دمشق در مداکرات سیاسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 58
  • دلسوز IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    30 62
    متاسفانه از سالیان دور سه کشور ایران و ترکیه و عراق همیشه بر سر یک مسئله براحت معامله کردن و اون هم در مورد کردها بوده. اگر بگن اینم به یک معامله بین ترکیه و سوریه و...شبیهه برای ضعیف کردن کردها بازم خیلی منطقی ب نظر میرسه اما اردوغان یک شیاد سیاسیه و‌.....
    • روزبه IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      27 11
      نمیشه یک روز به گروه تروریستی گروه های دموکراتیک مسلح گفت، یه روز تروریست، یه روز جدایی طلب، مشکل در تناقضات رفتاری دولتهاست، اگر قراره بعنوان ابزار برای پیشبرد اهداف استفاده بشه بایستی یکبار برای همیشه این موضوع اتفاق بیافته
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      49 8
      متاسفامه کردها بخاطر اشتباهات محاسباتی همیشه متضرر شده اند حالا هم دارند گول حیله های آمریکا را میخورند و حاضر نیستند با دولت سوریه معامله و توافق کنند و قطعا با این رویه ضرر بیشتری خواهند دید
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      35 2
      بخاطر اینکه هیچ کشوری علاقه به گروهک های تروریستی و تجزیه طلب و اخلال گر و عامل بیگانه علاقه ای ندارند ، سران اکراد ، احزاب کردی همیشه در صدد تجزیه طلبی و خرابکار و ترور بودند همیشه بازیچه آمریکا و غرب بازیچه رژیم توطئه گر اسرائیل شدن و همیشه بازنده ! متاسفانه باعث درد و رنج مردم عادی کردها بودند .. گویا هیچگاه قرار نیست از تاریخ درس بگیرند ..
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    81 66
    الان پانترک ها لشگر مجازی رجب خان برای ماله کشی روی جنایات اردوغان می آیند ..
  • مهرناز IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    43 36
    پوتین " تعامل با ترکیه را کنار بگذارد " تا سوریه با ترکیه مقابله واقعی انجام دهد " ترکیه را از خاک سوریه اخراج کند.ترکیه با تحرکات جدید و اشغال عین عیسی در مسیر اهداف امریکا " دستمزدش رهائی از تحریم های امریکا باشد.
  • امیر IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    14 12
    ایران
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    43 61
    سکوت ایران دربرابرترکیه حامی تروریست واقعاتاسف باراست کشورعزیزمان ایران بایدازکردهای سوریه دربرابرزیاده خواهی اردوغان کودک کش حمایت قاطع کند
    • US ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      58 21
      بنده خدا این خود کرد های سوریه هستند که کمک ایران و دولت سوریه را رد می کنند. کرد های سوریه به حمایت آمریکا دل خوش هستند. بیچاره ها زمانی می فهمن چه کلاهی سرشون رفته که تروریستهای اردوغان زن و بچه شون را به اسارت برده اند.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      21 6
      سران اکراد ، احزاب کردی متاسفانه همیشه بازیچه قدرت های فرا منطقه ای بوده و هستند ، همیشه شکست خورده و باعث درد و رنج اکراد مردم عادی بودند، ایران و دولت سوریه چکاری می‌توانند در این شرایط بکنند؟ وقتی سران کردهای سوریه گوش به فرمان آمریکا و چشم امید به غ ب دارند؟ دوباره کردها بازنده می‌شوند دوباره تکرار تاریخ ...
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    24 31
    دوستان بحت ترک و کرد کشورهای دیگه رو بزنین کنار ،نه کرد عراق و سوریه و ترکیه طرفدار و حامی ایران است و نه ترکهای کشور ترکیه،این فکرها را بریزید تو اشغال دونی. ترک و کرد فقط مال کشور خودمون ایران بقیش پیش کش صاحبش.
  • GR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    47 6
    والا چیزی که ما می‌دونیم و بر همگان عیان هست نه عین عیسی نه رقه نه حلب و حسکه و دیرالزور. کورد نشین هستن که نیروهای کورد برش حاکم باشن اونم پ ک ک همه شهرهای عرب اند و نفت خیز تا بیخ فرات مدیترانه هم میخاد تجزیه طلبی
  • محمد IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    9 30
    سلام من داوطلبم برای دفاع
  • KW ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    30 39
    ننگ بر اردوغان
  • احمد KW ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    6 25
    ای ایرانی باغیرت جلوی این خون خار تاریخی مسل کورک کورانه به همه همش بها هم له میکند فقط با کوردهای بی کس زور ازمای میکند این آمریکای نمک نشناس نمک خورد و نمک دان شکست ترامپ. لعین با آورد لان چند بار کردن برای کودک گوش کوردها این خداوند کجاست چرا همین از ظالم میکند 37973
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      16 6
      آه و واویلاهای یک‌ پژاکی
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      11 3
      تا زمانیکه احزاب و سران کردی در زمین آمریکا و اسرائیل بازی کنند و بازیچه آمریکا و اسرائیل باشند ، متاسفانه این داستان و این شکست های تلخ اکراد ادامه خواهد داشت ....
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    44 9
    باید مقابل تروریست های پ ک ک ایستاد چه در سوریه چه در ترکیه چه در عراق
    • اکبر IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      2 18
      اگر ترکیه می‌توانستی خیلی سال بود نا بدشان کرده بود از دنیای استکبار ناتو روس اسرائیل وهبی وهر چونوری کمک گرفته هیچ غلتی نکرده...
  • BE ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    23 10
    ترکیه که با استفاده از انفعال ایران توانست مرز بین ایران و ارمنستان را حذف کند و دسترسی مستقیم به دریای خزر پیدا کند در ضربه دوم قصد دارد مسیر تهران دمشق را قطع کند. متاسفانه این توان را هم دارد.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    6 2
    اصولاً این چیزها چیست؟
  • ایران بزرگ NL ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    23 32
    من نمیفهمم چرا مسئولین رده بالا در برابر تجاوزهای ترکیه یک عکس العمل درست انجام نمیدهند منظورم چند ضربه درست در داخل آنکارا هست ، واقعیت ماجرا این است که هدف اصلی اردوغان تروریست اشغال ایران هست چونکه اردوغان موزدور صهیونیستها است و صهیونیستها هدفشون اینه که از طریق ترکیه به ایران ضربه بزند ، بعضی ها ساده لوحانه میگویند ترکیه میتواند در شرایط تحریم به ما کمک کند اما خبر ندارند که عامل اصلی این گرونی و تورم در ایران همین ترکیه فاشیسته ، یک سیستم پانتورک که تحت نفوذ ترکیه هستن اقتصاد و بازار ایران رو دستشون گرفتن و با گران کردن اجناس تلاش میکنند که در ایران هرج و مرج راه بندازند و مسئولین باید توجه داشته باشند و با این شیوه بقیه اقوام ایرانی رو به شورش وا میدارند ، به نظر من ایران باید کوردهای آناتولی که ایرانیان اصیل هستن رو حمایت مالی و نظامی کنه تا برای همیشه این ترکیه فاشیست به تاریخ بپیونده و بعد از اینکه ترکیه به دست افراد مطمئن ایران اداره بشه ایران راحت میتونه صهیونیستهارو با خاک یکسان کند حرف آخر اینکه اردوغان تفکرات صهیونیستی داره
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      15 10
      زنده باد ایران پاینده وطنم.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      24 11
      این توهماتو جوود طباطبائی بهت تزریق کرده !!! یا از موتوری جنس گرفتی ؟
    • میهن پرست IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      7 5
      ترکیه از پشت به ایران خنجر میزنه و هیچ وقت دوست ایران نیست
  • 1234 IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    20 30
    والله چیزی که عیان هست کورد در این چهار کشور وجود داره شما پانترک ها روی هر چی تروریسته رو سفید کردید اگه به تفکر شما و امثال شما باش هم ترکن و فقط شما حق دفاع مشروع دارید ترکیه یه رژیم جعلیه و به امید خدا در آینده ای ن چندان دور از هم خواهد پاشید
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      36 9
      ترور که کار کرد است تا دلت بخواد مردم بدبخت و سرباز بدبخت ایران و سوریه و عراق و ترکیه ترور کرده اند ترک ترور بلد نیست ولی خوب بلده تروریست را سلاخی کنه
  • مصطفی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    19 29
    مرد پیدا نمیشه تو عراق و سوریه یک کشیده بزنه تو گوش ترکیه بشینه سرجاش ؟
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      9 3
      این بازی را سران کردها با اعتماد به آمریکا آغاز کردند باید خودشون اینقدر مرد باشند که از اکراد و مردم عادی کرد دفاع کنند !
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    23 7
    مگر نیروهای مورد حمایت مستقیم ارتش تروریست امریکا که با دولت سوریه می جنگند و اعلام استقلال می کنند و سوریه را نجزیه می کنند تروریست نیستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    13 2
    کرد ها در منطقه تبدیل به مشکلی شدن که حل شدن هم دوست نداره! آنکارا دندون تیز کرده و کرد ها حاضر به پذیرش واقعیت ها و تشخیثص دوستان واقعیشون نیستن
  • شهرام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    29 21
    ترکیه حدودن صد سال پیش ورشکسته شد و کشورهای انگبیس فرانسه و شوروی سرزمیناشو بین خودشون تقسیم کرد ولی الان قدرتمند شده می خواد پس بگیره بایستی با این واقعیت کنار اومد و اگه بخوایی در سوریه عراق و هرجا جلوشو بگیری مطمنن جنگ میکشه به داخل کشورمون.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      11 22
      این سرزمین هایی که می گی مال ترکیه بوده مردمش بیشتر ایران رو دوست دارن و ایران هم در 200 سال گذشته سرزمین های زیادی رو از دست داده اگر پس حالا ما هم باید اون سرزمین ها رو پس بگیریم
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      9 28
      ما هم سرزمین های خودمان رو پس میگیریم پانترک جان
  • سوسان IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    5 6
    از اصل استحمار آرامیان کرد و ارمنی رو با عربها و ترکها دشمن کرده این مسئله ممکنه بیخ پیدا کنه و وارد ایران هم بشه باید با استحمار و نفوذ عناصر غرب زده مقابله کرد تا منطقه دوستی بین آرامیان عربها و ترکها رو بپذیره
  • US ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    3 7
    و ما توفیقی الّا باللّه علیه توکلت و الیه انیب فاللّه خیر حافظا و هو ارحم الرّاحمین
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    8 4
    این همه ناآرامی ها و خشونت‌ها و ترورها به در سوریه، عراق، افغانستان و و و.. به علت دخالت‌های آمریکاست اگر دست و پای آمریکا از ایران قطع نشده بود ما الان وضعیتمان از این کشورا بدتر بود اگر این کشورا بخواهند آرام بگیرند کلا باید با آمریکا قطع رابطه کنند ما آخر نفهمیدیم که آمریکا با این همه ظلمی که می‌کند چرا بعضی‌ها هنوز عاشقش هستن
  • Kurd14 IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    10 25
    ترکیه خواهان امپراتوری جدید در کل خاورمیانه است امری که در نهایت به نابودی آنکارا و استانبول ختم میگردد ۰این امر نیاز به صبر دارد ترکیه اهداف خامی دارد که منجر به نابودی خاکش خواهد شد
    • بهزاد AZ ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      23 11
      هژمونی فرهنگی و نظامی ترکیه در حال گسترش در منطقه است. بزودی شاهد تشکیل کنفدراسیون توران خواهیم بود. حتی بنگلادش و اسرائیل هم خواهان پیوستن به توران خواهند شد.
    • ایرج IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      6 8
      هژمونی فرهنگی ترکیه غرق در غرب است (تاریخ میلادی خط انگلیسی و...‌‌)هژمونی نظامی (صنایع مونتاژی تسلیحات غربی با اسم و مارک ترکی ) کنفدراسیون توران هم (تمام کشورهای آسیای مرکزی مقروض چین روسیه و غربند که تمام چوب تاراج به تمام سرمایه خود زدند ) اسراییل که نگم برات در تفکرات متوهمانه کنفدراسیون توران سیر کنید
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      11 13
      همون تورانی که از شاهنامه ایرانیها در آوردین
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    12 6
    تجزیه طلب بدتر از مخالف دولت هست.ارتش سوریه باید زودتر بره سراغ ادلب و شمال حلب ،بذاره تجزیه طلب ها و‌تکفیری‌ها با هم‌درگیر‌بشند جفت شون‌ضعیف بشند بعدا سر فرصت برند سراغ شرق سوریه و شمال شرق
  • معروف IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    8 0
    مشکل اساسی این است که سردمداران کرد تمایلات زیادی به غرب یا به شرق دارند وبه این باور نرسیده اند( همه ازهمه بدتر امام رحمه‌الله) استعمارگر فرق نمیکند کوچک یا بزرگ باید با همدلی واقتدار در حذف یکپارچگی خاکمان باشیم... ومردانه از پایمال شدن حق مردم جلوگیری کنیم مانند علی علیه السلام اگر مردمی هستیم راست می‌گوییم
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    10 12
    سلام اردوغان با استفاده از ظاهر ی زیر نقاب اسلام به اهداف شوم زمان عثمانیه میرسه
  • جواد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    7 15
    آخر راهی که ترکیه انتخاب کرده به ترکستان است
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      1 1
      اتفاقا آبادترین جای جهان شده کاش ماهم راهمان به آنجا می رسید. نه تورم 1690 درصدی دارند نه دغدغه پیاز و نون خشکه.
  • علی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    6 8
    کاش کرونا تمام بشه بریم تفریح استانبول کمی پول خرج کنیم انجا
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    7 3
    جالبه کسانی که رفیق پژاک هستن و اصلا تو مذاکرات صلح نیستن و رفیق آمریکان میشن شبه نظامی ولی کسانی که تو ارتش آزاد سوریه هستن و جزو تیم قانون اساسی سوریه هستن و رفیق حماس میشن تروریست؟؟؟؟؟ جل الخالق از این منطق.
  • مسعود IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    15 15
    من یک ایرانیم و پشت کردهای آریایی بر علیه ترکیه میجنگم زنده با کردهای ایرانی تبار جدا شده از ایران بزرگ
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      8 2
      همین کردهای جدا شده بخاطر هم مذهب بودن با عثمانی در جنگ چالدران به شاه اسماعیل خیانت کردند و بخشی از عثمانی شدند
    • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      2 11
      یعنی عثمانی ها به ایران وحشیانه حمله نکردند ؟؟؟؟ چرا کردهای ایران به عثمانیرهای مغول وحشی نپیوستند پس بوزگورد مغول ؟؟ کرد ایرانی و اریایی هست. شما خود را با ایغور مغولی اونور دنیا یکی میدونید اونوقت از یکی شدن. کرد و فارسراریایی وحشت دارید ؟؟؟؟؟؟ و با این کامنتها فرا فکنی و تفزقه انگیزی میکنید ؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    12 2
    مشرق کم تر مزخرف بگو آمریکا هزینه زیادی کرده تا کشور جعلی کردستان را تشکیل بده با این مزخرفات فقط افراد افراطی که از ترکیه نفرت دارن رو میتونی فریب بدی
  • ابوالفضل IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    12 5
    اصلا کار ما، در سوریه چیه؟
  • جاد IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    2 7
    اردوغان قدم به قدم جلو می آید عراق سوریه لیبی وآذر بایجان چه خوابی برای ایران دیده خدا میداند
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    18 2
    ایران باید ازترکیه تشکر وقدردانی کند چون ترکیه باکردهای مهاجر وتروریست در خط مقدم میجنگه ومانع تجزیه سوریه مبشه اگراین کردهای مهاجر قدرت بگیرند ایران راهم تجزیه میکنند .
    • بهمن IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      12 7
      داداش الان مشکل اصلی ترکیه هست که بین ترکهای ایران تفرقه انداخته و الان پان تورکیسم خیلی قویتر و خطرناکتر از پان کوردیسمه.در ضمن ترکیه دلش واسه ایران یا سوریه نمیسوزه و چشم به خاک سوریه ایران داره فقط به خاطر توهم احیای امپراطوری عثمانی.آمریکا تو این سالها ایران رو تحت فشار گذاشته و دست ترکیه رو باز گذاشته که بتونه ایران رو تجزیه کنه.
  • ناشناس IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    12 4
    درود بر اقای بشار اسد و ملت مقاوم سوریه .
  • ناصر IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    17 12
    سلام بر ترکیه.... اردوغان مچکریم. اردوغان مچکریم. اردوغان یاور مظلومان. اردوغان مظهرعدالت.
  • رسول سالار IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    2 4
    اردوغان مردم را به یاد صدام حسین میندازد.مطمئنا عاقبتی مثل ایشان در انتظارش میباشد همین ارازلی که وسیله قرار داده تا به سوریه تجاوز کند در آینده نزدیک با تنگ شدن عرصه جنگ به سود سوریه به ناچار وارد ترکیه میشوند و بزرگ ترین چالش اردوغان میشود.چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی
  • Y IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 5
    ترکیه هرکاری میکنه به نفع اسلام هست
    • منصف IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      1 2
      ننگ بر اردوغان وتروریستها ی دست آموز وخبیسش
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    ترکیه تو دگه چرا سوریه بی پناه باید به کشور سوریه کمک کرد شما ناجوانمردانه به خباثت امریکا کمک میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس