پروازهای هواپیما نمایه فرودگاه نمایه

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه حجم واردات گمرک فرودگاه ۵ میلیارد دلار است، گفت: طراحی ترمینال شماره ۲ به پایان رسید و در حال مذاکره با ۳ سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

به گزارش مشرق، محمد مهدی کربلایی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: از اواخر سال گذشته با مشکلات جدی در فرودگاه امام مواجه شدیم. ابتدای موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی مطرح شد که آن زمان به پروازهای ما صدمه زد و خدمات ما را تحت تأثیر قرار داد، البته موضوع از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای متولی پیگیری شد.

وی افزود: در آن زمان در حال متمرکز کردن مجدد موارد فرودگاهی و طرح امنیت پروازها بودیم که ناگهان شیوع کرونا رخ داد و کل اقتصاد دنیا تحت تأثیر قرار گرفت و صنعت هوایی نیز بیشترین آسیب را از کرونا دید.

بیشتر بخوانید:

هواپیماهای لوفتهانزا به ایران نمی‌رسند

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ادامه داد: در حدود ۲ الی ۳ ماه ابتدایی سال پروازهای فرودگاه امام(ره) به سمت صفر میل می‌کرد، البته بعضی از پروازهای ضروری و کارگو (باری) انجام می‌شد.

وی توضیح داد: در ۹ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۹۱ درصدی در بخش مسافر و کاهش ۸۱ درصدی در بخش پروازها مواجه شدیم.

کربلایی افزود: در فروردین ۹۹ میزان ۹۰ درصد کاهش پرواز نسبت به فروردین ۹۸ و ۹۸ درصد کاهش مسافر داشتیم.

* اذعان به امنیت آسمان ایران از سوی مدیران لوفتانزا

وی اظهار داشت: با این حال به تازگی شرکت‌های هواپیمایی خارجی قرار است به فرودگاه امام(ره) برگردند که در این حوزه دو شرکت هواپیمایی لوفتهانزا و شرکت هواپیمایی اتریشی در آینده نزدیک به فرودگاه امام(ره) برمی‌گردند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: مذاکره‌ای که با رئیس دفتر منطقه‌ای لوفتانزا داشتم، وی به صراحت اعلام کرد که آنها از نظر امنیت پروازی مشکلی با فضای ایران ندارند. حتی آنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم در فرودگاه امام(ره) تأیید کردند و مشکل فعلی فقط موضوع کرونا است. البته شاید تحریم‌ها هم بهانه‌ای برای نیامدن شرکت‌های خارجی باشد.

کربلایی افزود: لوفتهانزا در حال بررسی برقراری پروازهای خود به فرودگاه امام خمینی(ره) است. سازمان هواپیمایی کشوری نیز تضامین لازم را داده است.

* در دوران شیوع کرونا هیچ یک از پرسنل و کارگران تعدیل نشدند

وی افزود: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ۸۰۰ نفر نیروی رسمی و ۱۴۰۰ نفر نیروی پیمانکاری دارد، ۲۵ شرکت پیمانکاری به ما خدمات می‌دهند که این خدمات از خدمات ساده شروع می‌شود، تا تعمیر و نگهداری تجهیزات تخصصی؛ با احتساب پرسنل گمرک و نیروی انتظامی حدود ۴۰۰۰ نفر در فرودگاه امام(ره) فعال هستند، با این حال در دوران شیوع کرونا، کاهش نیروی انسانی نداشتیم و به شرکت‌های هواپیمایی هم تأکید کردیم تعدیل  نیرو نداشته باشند. این در حالی است که در بسیاری از بخش‌های هوایی دنیا حتی در کشورهای توسعه‌یافته ما شاهد تعدیل نیرو بودیم.

* انجام ۳۰ پرواز در روز در ایام کرونایی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: ظرفیت فرودگاه امام(ره) با ترمینال سلام ۱۰ میلیون مسافر در سال و ظرفیت ترمینال اصلی ۷ میلیون مسافر در سال است. ما در ایامی که کرونا نبود، روزانه بیش از ۲۵۰ پرواز داشتیم. با شیوع کرونا و کاهش پروازها ترمینال سلام در خرداد ماه بود که به دلیل کاهش سفرها و در راستای کاهش هزینه‌ها عملیات در آن متوقف شد و در حال حاضر فقط پرسنل کمی برای نگهداری این ترمینال در آن بخش فعال هستند.

وی با بیان این که در دوران شیوع کرونا حدود ۳۰ پرواز در روز در فرودگاه امام(ره) انجام می‌شود گفت: این در حالی است که در فروردین ماه امسال روزانه ۵ پرواز داشتیم و آن هم پروازهای ضروری و باری بود و پروازهای امروز هم در واقع یک دهم پروازهای قبل است، اما به هر حال فرودگاه نباید تعطیل باشد.

* کاهش ۸۵ درصدی درآمد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در ۸ ماهه امسال

کربلایی افزود: در آمد سال گذشته شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ۷۰۰ میلیارد تومان بود که امسال ۸۵ درصد کاهش داشت و در این ۹ ماه شرکت را از محل وصول مطالبات اداره کردیم.

وی افزود: پیش بینی کردیم در ۶ ماهه دوم سال میلادی پروازها افزایش یابد و این را مبنای بودجه ۱۴۰۰ برای هیأت مدیره در نظر گرفتیم.

* دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در پاسخ به این سؤال که چه۹ میزان تسهیلات کرونایی دریافت کرده‌اید، گفت: به تازگی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد دریافت کردیم که پرداخت اقساط آن از ماه جاری آغاز شد.

وی افزود: در دنیا برای سرپا نگه داشتن فرودگاه‌های خود در دوران شیوع کرونا تسهیلات زیادی به فرودگاه‌ها داده‌اند. حتی در کشورهای توسعه یافته خطوط هوایی با شیوع کرونا پرسنل خود را تعدیل کردند یا  حقوق‌ها را کاهش دادند در حالی که ما تعدیل نیرو نداشتیم.

* طلب هزار میلیارد تومانی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از شرکت‌های هواپیمایی

کربلایی بیان کرد: مطالبات ما حدود هزار میلیارد تومان است که بخش عمده این مطالبات از شرکت‌های هواپیمایی است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم آن ۲۰۰ میلیارد تومان را که دریافت کردیم در پروژه‌های توسعه‌ای مانند اصلاح و نوسازی باند که برای ما حیاتی است هزینه شود. این پروژه  امروز بیش از ۳۰ درصد پیشرفت دارد.

* هدف‌گذاری ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام(ره)

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: در منطقه آزاد اقتصادی، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه هوانوردی، شهر فرودگاهی امام را تشکیل می‌دهند. هفته پیشران برای منطقه آزاد ۲۴۰ هکتاری تعریف شده است. باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا مشوقی برای جذب سرمایه‌گذار باشد.

وی گفت: ما منطقه ۱۵۰۰ هکتاری منطقه آزاد، ۲۴۰ هکتاری منطقه ویژه اقتصادی و ۴۰۰۰ هکتاری هوانوردی داریم. قرار بود از اعتبار بخش هوانوردی برای زیرساخت‌ها هزینه شود تا با توسعه منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی به هوانوردی در آینده کمک شود.

کربلایی اضافه کرد: باید در سه فاز به ظرفیت ۹۰ میلیون مسافر برسیم و امروز ظرفیت ما ۱۰ میلیون مسافر است.

* مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی برای ترمینال شماره ۲

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در حال مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی هستیم تا ترمینال شماره ۲ (ایرانشهر سابق) در فرودگاه امام خمینی(ره) تکمیل شود و ظرفیت به ۳۵ تا ۴۰ میلیون مسافر در سال برسد.

وی ادامه داد: طرح معماری ترمینال شماره ۲ مهیا است و در حال مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی هستیم که با توجه به شرایط کرونا و مسائل اقتصادی ـ سیاسی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. البته این شرکت‌های خارجی شریک ایرانی دارند.

کربلایی گفت: برای ایجاد بندر خشک با سرمایه گذار داخلی در حال مذاکره هستیم، همچنین در حال مذاکره برای برج اداری ـ تجاری فرودگاه امام هستیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اضافه کرد: سرمایه‌گذاری BOT برای احداث ایرتاکسی منعقد شده است. زمین تحویل سرمایه گذار شد و در حال تجهیز کارگاه است.

وی اضافه کرد: همچنین سرمایه گذاری در زمینه MRO منعقد شده و زمین تحویل و تجهیز کارگاه انجام شد.

کربلایی بیان کرد: همچنین قرارداد BOT برای کیترینگ منعقد و سرمایه‌گذار جذب شد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان این که امسال گمرک منطقه آزاد راه اندازی شد، گفت: امسال سهمیه‌ای برای واردات کالاهای مورد نیاز از گمرک منطقه آزاد نداشتیم که با تصویب امسال برای سال ۱۴۰۰ سهمیه واردات خواهیم داشت.

* حجم واردات گمرک فرودگاه امام(ره) ۵ میلیارد دلار

وی گفت: به لحاظ حجم واردات ۵ میلیارد دلار ارزش واردات در  گمرک فرودگاه امام داریم و دومین گمرک کشور محسوب می‌شود.

کربلایی افزود: بار در گمرک اینجا حجم و وزن کمتری دارد، اما ارزش بالاتری دارد. به عنوان مثال کل موبایل کشور از طریق گمرک فرودگاه امام وارد می‌شود.

* بودجه سال آینده شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در لایحه بودجه ۵ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان این که این شرکت درآمد ـ هزینه‌ای است و اعتبار دولتی ندارد، گفت: برای سال آینده عدد ۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است که معمولا تخصیص نمی‌یابد. سال گذشته نیز همین رقم بود.

* ترمینال سلام خارج از چارچوب طرح جامع اما لازم بود

وی در باره ترمینال سلام توضیح داد: این ترمینال در قالب طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) نبود اما طرحی برای تمرکز سفرهای زیارتی بود که اجرا شد و به همین دلیل همه موارد آن مجزا است.

کربلایی افزود: با رفتن کرونا و برقراری مجدد پروازهای زیارتی قطعا کارایی ترمینال سلام افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)  ا ضافه کرد: شاید لازم باشد چند تاکسی‌وی جدید و برج جدید برای ترمینال سلام بسازیم، اما به هر حال سلام خارج از چارچوب طرح جامع بود. چون در طرح جامع تمرکز پروازهای زیارتی انجام نشده بود.

وی در باره بودجه فرودگاه امام خمینی(ره) در سال ۱۴۰۰ در هیأت مدیره این شرکت گفت: بودجه سال ۹۹، ۷۰۰ میلیارد تومان بود که در نیمه دوم سال درخواست تعدیل به ۴۵۰ میلیارد تومان دادیم. برای سال ۱۴۰۰ هم به هیأت مدیره شرکت همان ۷۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

کربلایی همچنین در پاسخ به این سوال که چه میزان تجربه و تخصص در حوزه هوانوردی و هوایی داشته‌اید، گفت: اینجانبت ۲۵ سال در حوزه هوایی فعالیت داشتم و در بخش تولید و ساخت در این صنعت فعال بودم.

وی تأکید کرد: استاندارد، ایمنی و کیفیت در صنعت حیاتی است و کسانی که در این صنعت کار می‌کنند باید این صنعت را ریشه‌ای بشناسند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس