کد خبر 1157903
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
بن زاید بن سلمان

برخی منابع آگاه در ریاض از نشست محرمانه ولی‌عهد ابوظبی با همتای سعودی خود در شهر نئوم با هدف بررسی آشتی با قطر خبر دادند.

به گزارش مشرق، «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی هفته گذشته با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در شهر نئوم واقع در ساحل دریای سرخ دیدار و درباره آشتی با قطر گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ در تماس با ملک سلمان چه گفت؟

برخی منابع آگاه در ریاض گفتند که پیش از برگزاری این دیدار، بن زاید و بن سلمان تماس‌هایی نیز با یکدیگر برقرار کرده‌ بودند.

وبگاه «الخلیج الجدید» با اعلام این خبر نوشت که منابع مذکور جزئیات این دیدار را فاش نکردند و تنها گفتند که بن سلمان و بن زاید درباره آشتی با قطر به توافق اولیه رسیدند.

بیشتر بخوانید:

کارزارهای ناکام «بن سلمان»؛ از جنگ یمن تا اختلاف با قطر

بنابراین گزارش، بن زاید به همتای سعودی خود اطمینان خاطر داده که اگر «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی تمایل به حل بحران با قطر داشته باشد، هرگز برای کارشکنی در برابر آشتی ریاض و دوحه کارشکنی نخواهد کرد.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع گزارش کرد که اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج فارس تا ژانویه به تعویق افتاده است تا توافق محسوسی برای حل بحران در روابط اعضای این شورا حاصل شود اما دستیابی به تصمیم نهایی در این خصوص نیازمند زمان طولانی است.

یک منبع در حاشیه خلیج‌فارس گفت که وزرای خارجه این کشورها ممکن است تا پیش از برگزاری اجلاس شورای همکاری به توافقی برای مذاکره یا گشودن حریم هوایی به روی قطر به عنوان نشان دادن حسن نیت این کشورها، برسند.

به گفته این منابع با وجود اینکه کویت از حصول پیشرفت در حل این بحران خبر داده اما گفت‌وگوهای مربوط به گشودن حریم هوایی به روی قطر به بن‌بست رسیده است.

چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات، بحرین) از خرداد سال ۱۳۹۶ به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بسته‌اند.

کشورهای مذکور فهرستی از شروط سیزده‌گانه خود را برای آشتی با قطر اعلام کرده‌اند که از جمله آن قطع روابط با ایران، توقف حمایت از گروه‌ اخوان‌المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه الجزیره است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس