قرارداد ایران چین ایران

ایران می تواند به راحتی از منظر ظرفیت و حجم صادرات خود را به چین افزایش دهد.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر درباره همکاری چین برای صادرات محصولات معدنی ایران نوشت: در مدت 15 سال اخیر، عمده صادرات محصولات معدنی ایران در زمینه سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، مس، محصولات فولاد میانی به چین بوده و این کشور به عنوان بزرگترین و مهمترین مشتری و شریک تجاری در زمینه معدن برای ایران بوده است.

 چین جدا از اینکه خود بازار مهم محصولات معدنی ایران است، با جذب این حجم از مواد معدنی نه تنها از ایران، بلکه از سراسر دنیا، در زنجیره بعدی این محصولات معدنی و فرآوری آن، اشتغال و ارزش افزوده بالایی خلق می کند و پس از آن به صادرات مجدد آن اقدام می کند. بنابراین در تعیین افق صادرات معدنی ایران به چین، فقط نباید به بازار فعلی آن نگاه کمی و ایستا داشته باشیم، زیرا هر روز گسترش بیشتر می یابد. ایران می تواند به راحتی از منظر ظرفیت و حجم صادرات خود را به چین افزایش دهد.

البته تکمیل زنجیره کسب و کار در کشور و صدور کالای نهایی اهمیت بیشتری دارد، به شرط آن که نیرو انسانی، فناوری و سرمایه لازم برای آن مهیا باشد که در کشور ما به رغم توانایی بالا، در برخی اوقات سرمایه و به ویژه فناوری لازم وجود ندارد. دسترسی به فناوری چینی (و نه تأکید غیرمنطقی صرف بر انتقال فناوری) می تواند به توسعه بخش معدن کشور کمک کند. چین به لحاظ سرمایه و فناوری در بخش معدن از بسیاری کشورهای غربی جلوتر و تولیدات آن با فناوری بالاتری ایجاد می شود. زنجیره فرآوری محصولات معدنی نیز در این کشور نیز طولانی تر است.

 همکاری معدنی با چین زنجیره اشتغال این بخش را گسترش می بخشد، شاید آن ها نیروی انسانی نیز برای همکاری با ما وارد کنند، اما در تولید محصول باز هم 80 درصد باید از توان داخلی ما استفاده کند. اگر بتوانیم با کمک چین زنجیره فرآوری محصولات معدنی را در کنار تولیدات خام گسترش دهیم، می توانیم اشتغال و زنجیره ارزش افزوده بسیار بالاتری خلق کنیم. مزیت دیگر دسترسی چین به بازارهای جهانی است و همکاری با آن زمینه دسترسی محصولات فرآوری شده معدنی ایران به بازار جهانی را فراهم می کند.

 این نکته‌ شایان توجه است که همکاری ایران و چین در بخش معدن بسیار اندک شمار است و روابط دو کشور عمدتا به صادرات محصولات معدنی کشورمان به چین خلاصه می شود. در این بین سنگ های ساختمانی و سنگ آهن از جمله محصولات صادراتی پرحجم معدنی کشورمان به چین است. با توجه به تغییر معماری ساختمانی در سطح دنیا و چین، بازار سنگ های ساختمانی نیز به تدریج در حال از دست رفتن است و عاقلانه است که در کنار صادرات، همکاری نیز بیشتر مدنظر قرار گیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 0
    خام فروشی؟!!! برداشت از معادن باید اندازه نیاز های کشور باشه تا معادن صرف توسعه صنایع بشن و اگر روزی معادن تموم شدن حداقلش صنایع پیشرفته ای داشته باشیم که با واردات مواد اولیه نیازشون برطرف میشه.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 3
    آقا اسم چین نیارین الان لشکر غربگداها میریزه اینجا میگن، خام فروشی فقط به یانکی‌ها و اروپایی‌ها نامرد!!!
  • سید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 0
    ببخشید این صادرات نیست حراج منابع ملی با ثمن بخس است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس