سرمایه گذاری میلیادی در بخش دفاعی در دستور کار اتحادیه اروپا

اروپایی‌ها به ویژه سه کشور اروپایی به جای اینکه پاسخ‌گوی بدعهدی‌های‌شان در قبال تعهدات برجامی باشند، گاه و بیگاه اقدام به صدور بیانیه‌هایی مداخله‌جویانه در امور داخلی می‌کنند.

به گزارش مشرق، اروپایی‌ها و به ویژه سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) که نه تنها در عمل به تعهداتشان در توافق هسته‌ای نمره قابل قبولی دریافت نکردند، حتی نتوانستند به ۱۱ تعهدی هم که در پی خروج آمریکا از برجام متعهد شدند جامه عمل بپوشند. تنها اقدامشان در طول این مدت سازوکار «اینستکس» بود که مقامات ایرانی بارها آن را ناکافی و کمتر از انتظارات برشمرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

روایت نشریه آمریکایی از چهره احمقانه میانه‌روهای ایرانی!

این کشورها نه تنها حسن نیت خود را ثابت نکردند، بلکه در هر فرصت و به هر بهانه‌ای اقدام به صدور بیانیه‌هایی مداخله جویانه یا طرح ادعاها و اظهاراتی نا به جا در خصوص اوضاع داخلی ایران کردند. از یک سو بانی قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران شدند و از سوی دیگر شاهد استاندارد دوگانه آنها در برخورد با موضوعات حقوق بشری و تعاریفی چون تروریسم بودیم که نمونه آن واکنش سه کشور اروپایی به ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران بود که بدون محکوم کردن این اقدام تروریستی، فقط ایران را به خویشتنداری دعوت کردند؛ ولی مجازات قانونی یک شخص مجرم «روح الله زم» سرشبکه ضد انقلاب، لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ و مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز را محکوم کردند.

علاوه بر این اقدامات، چهار کشور اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به بهانه اجرای این حکم قضایی، از حضور در نشست شورای روابط اقتصادی با ایران تا اطلاع ثانوی انصراف دادند.

بیشتر بخوانید:

بایدن تیغ تحریم از کف نمی‌دهد

اروپایی‌ها همچنین بعد از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و جدید در نطنز از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و از سوی دیگر به قانون جدید مجلس برای رفع تحریم‌ها هم واکنش نشان دادند. البته «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۶ آذر ماه در نشست کمیسیون مشترک برجام به این نحوه برخورد اروپایی‌ها اعتراض کرد و با بیان اینکه سه دولت اروپایی نباید از دولت ایران انتظار داشته باشند قانون مصوب مجلس را اجرایی نکند، گفت: ایران نمی‌تواند تمام هزینه‌های اجرای برجام و رفتارهای غیرقانونی دیگران را متقبل شود و سایرین هم باید برای حفظ برجام هزینه بدهند. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: طرف‌های اروپایی همواره فقط از ایران می‌خواهند در برابر همه رفتارهای غیرقانونی و خصمانه، چه تحریم‌های آمریکا باشد و چه خرابکاری در نطنز و ترور دانشمندان هسته‌ای خود خویشتندار باشد. ایران نمی‌تواند تمام هزینه‌های اجرای برجام و رفتارهای غیرقانونی دیگران را متقبل شود و سایرین هم باید برای حفظ برجام هزینه بدهند.

بیشتر بخوانید:

قوامی: ظریف و عارف هر دو مشکل گشا نیستند!

علاوه بر این در قضیه روح الله زم اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر و وزارت خارجه‌های آلمان و فرانسه نیز بیانیه‌های مداخله جویانه‌ای صادر کردند که این امر سفرای آلمان و فرانسه در تهران را به وزارت خارجه ایران کشاند و در همین خصوص نیز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه درباره احضار سفرای آلمان و فرانسه گفت: به آنها گفته شد با کدامین استاندارد، تعلیم ساخت بمب‌های آتش‌زا، برنامه‌ریزی برای درگیری‌های خیابانی، همکاری با دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی با هدف براندازی ساختار سیاسی ایران و معاونت در اقدامات مجرمانه مسلحانه، ژورنالیسم نام دارد؟

این مداخلات به همین جا بسنده نشد و  یک روز بعد از تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا به مجمع عمومی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران در پی اعدام روح الله زم، نمایندگان پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب و ایران را به «نقض حقوق بشر» متهم کردند.

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۷ آذر ماه در این قطعنامه که با ۶۱۴ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶۳ رأی ممتنع به تصویب رسید از «روح‌الله زم»، سرشبکه آمدنیوز که بعد از محاکمه در دادگاه اعدام شد انتقاد کرده و علاوه بر این، در چند پرونده قضایی دیگر از جمله پرونده‌های «نسرین ستوده» و «احمدرضا جلالی» نیز ادعاهایی اثبات‌ نشده مطرح کرده و از همه دولت‌های عضو اتحادیه اروپا خواسته در ارتباط با این پرونده‌ها اقداماتی علیه مقام‌های ایرانی انجام دهند.

در ادامه رویکردهای غیرسازنده اروپایی‌ها، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه  ۲۷ آذر ماه در اظهاراتی ایران را به «نقض تعهدات هسته‌ای» در برجام متهم کرد و گفت: «اقدامات ایران در نقض تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق وین، به شدت نگران‌کننده است. نتیجه این اقدامات به خصوص در زمینه غنی‌سازی جدی هستند. این اقدامات مزایای توافق از حیث منع اشاعه را تضعیف می‌کنند. همان‌طور که سه کشور اروپایی همواره تأکید کرده‌اند ایران باید بدون تأخیر به تبعیت از توافق بازگردد و از انجام هر گونه اقدامی که می‌تواند حیات درازمدت این توافق را تضعیف کند، خودداری کند.»

البته قبل از آن نیز کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در گزارشی مغرضانه از دولت جانسون درخواست کرد تا اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی در پیش بگیرد و به دنبال جایگزینی برای برجام باشد. البته این اقدام با واکنش حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن مواجه شد و او اعلام کرد که سفارت ایران اقدام به ارسال یادداشتی به وزارت خارجه انگلیس در این زمینه کرده است و گفت: این گزارش هیچگونه مشروعیت و ارزشی ندارد و هماهنگ کننده آن بلندگوی منافقین و جریان‌های برانداز است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه‌ای ضمن محکومیت قطعنامه پارلمان اروپا، مداخله کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در امور داخلی کشورمان و توصیه‌های سخیف آن کمیته علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موضع ضد حقوق بشری دولت فرانسه در حمایت از یک مجرم را محکوم کرد.

* رهبر معظم انقلاب: سه کشور اروپایی نیز نهایت بدعملی، لئامت، دورویی و نفاق را از خود نشان دادند

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز ۲۶ آذر ماه در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید خاطرنشان کردند: برای رفع مشکلات مردم و درست شدن آینده کشور به وعده‌های این و آن اعتماد نکنید، زیرا اینها وعده‌های خوبان نیست بلکه وعده‌های اشرار است، ضمن آنکه دشمنی‌ها را نیز نباید از یاد ببرید. 

ایشان همچنین عنوان کردند: سه کشور اروپایی نیز نهایت بدعملی، لئامت، دورویی و نفاق را از خود نشان دادند.

*مهمان‌پرست: اروپایی‌ها در یک بلاتکلیفی به سر می‌برند/ اسیر سیاست‌های آمریکا

«رامین مهمان‌پرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ایران در لهستان در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس گفت: به نظر می‌آید اروپایی‌ها در یک بلاتکلیفی به سر می‌برند. از یک طرف اظهار می‌کنند که می‌خواهند به عنوان یک هویت مستقل تاثیرگذار باشند و بتوانند نقش آفرینی کنند، از طریف دیگر شاهدیم اسیر سیاست‌های آمریکایی‌ها هستند و توانایی مقابله با سلطه آمریکا را ندارند.

وی با ذکر این نکته که این بحث را در موضوع برجام کاملا مشاهده کردیم، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا برجام را دستاورد خودش می‌دانست، ولی بعد از خروج آمریکا، اروپا علیرغم اینکه این موضوع را حیثیتی برای خودش می‌دانست نتوانست مقاومت کند و باعث شد برجام از خاصیت اصلی‌اش افتاد و شاهدیم در موضوعات مختلفی که پیش می‌آید آنها همان سیاستی را که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند تعقیب می‌کنند.

سفیر سابق ایران در لهستان گفت: به عنوان مثال در بحث‌های حقوق بشری شاهدیم مثل آمریکایی‌ها فقط از واژه‌ها در جهت منافع خودشان استفاده می‌کنند. اگر بحث تروریسم را مطرح می‌کنند و معتقدند باید با تروریسم مقابله کرد بزرگ‌ترین رژیم تروریستی را مورد حمایت خود قرار می‌دهند و دست رژیم صهیونیستی را برای ترور افراد و مسئولان کشور ما و دیگر کشورها باز می‌گذارند. در بحث مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای هم به این شکل است، آنها خودشان بیشترین فعالیت و بودجه را در این زمینه می‌گذارند و باز هم یک نمونه آن رژیم صهیونیستی است که بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و به آن نمی‌پردازند و در حالی که این رژیم حتی عضو ان.پی.تی هم نشده، نسبت به کشور ما حسایت‌های بی منطق و از موضع سیاسی نشان می‌دهند.

مهمان‌پرست با ذکر این نکته که اروپایی‌ها در بحث‌های اقتصادی تمایل دارند با ایران کار کنند و فکر می‌کنند ظرفیت خوبی در ایران و منطقه وجود دارد و برای آنها این ظرفیت جذاب است، یادآور شد: ولی باید تکلیفشان را با خودشان روش کنند، اگر مایلند رابطه خوبی با ما داشته باشند باید براساس منافع متقابل دست از کارهای سیاسی بردارند.

وی افزود: می‌توان براساس ظرفیت‌های اروپا و ظرفیت‌های ایران و منطقه برنامه جدیدی را تعریف کرد و این بستگی دارد به اینکه چقدر بتوانند از استقلال و حیثیت خود دفاع کنند و وارد بازی‌های سیاسی که هیچ نتیجه‌ای هم در برنخواهد داشت نشوند و سعی کنند برای خودشان حوزه منافع جدیدی را تعریف کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس