یادداشت

سایت اصلاح‌طلب "جماران"، نزدیک به آقای حسن خمینی به تازگی در یک یادداشت اینطور نوشت که حاکمیت ایران علاقه وافری به راندن آدم‌ها و دردسر ساختن برای خودش دارد و دچار خودآزاری است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

فتنه و تحریم انتخابات؛ پیشنهاد مرد هزار چهره برای سال ۱۴۰۰

سعید حجاریان، ‌ از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به تازگی در یک یادداشت نوشت: "حضور مشروط" در انتخابات از جمله راهبردهایی بود که بخشی از جریان اصلاحات، یا به بیان دقیق‌تر، بخش پیشرو این جریان در انتخابات مجلس یازدهم به آن متوسل شد. البته که باید گفت، پیش‌تر نیز از آن غافل نبود! حضور مشروط بدین معناست که اصلاح‌طلبی زمانی دست به کنش‌گری انتخاباتی می‌زند که بتواند با نیروهای اصلی، که قادر به نمایندگی نگاه‌های مترقی و مطالبه‌گر جامعه و اصلاح‌طلبی باشند، پای به عرصه انتخابات بگذارد و از آن گذشته، توانایی پدید آوردن تغییراتی معنادار در خط‌مشی‌ها و جهت‌گیری کشور را داشته باشد.

به گزارش عصر ایران، حجاریان می‌افزاید: روی این سخن از یک‌سو با بدنه اصلاح‌طلبی و احزاب منتسب به این جریان است تا براساس شاخص‌ها و سنجه‌هایی مترقی به انتخابات ورود کنند. از سوی دیگر، ساخت قدرت را خطاب قرار می‌دهد تا نسبت به واقعیت‌های موجود آگاه شود و میل به اتخاذ تصمیم عقلانی کند. به هر تقدیر، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ همچنان بخش نخست سخن پابرجاست؛ یعنی اصلاح‌طلبیِ پیشرو زمانی باید به انتخابات ورود کند که اولاً از معرفی نامزد اصلی خود محروم نباشد و ثانیاً بتواند در صحنه‌ سیاست و جامعه و اقتصاد ایران تغییراتی معنادار برپایه برنامه‌ای منسجم پدید آورد. [۱]

*حجاریان پیش از این و قبل از انتخابات مجلس یازدهم نیز تئوری "مشارکت مشروط" را مطرح کرده بود.

تئوری اجرا شده‌ای که البته دست آخر منجر به تحریم انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان با گفتمان "رأی می‌دهیم اما لیست نمی‌دهیم" شد و همراه با بی‌اعتمادی مردم به مجلس دهم و دولت‌ برآمده از اصلاحات، مشارکت در انتخابات را نیز کاهش داد.

برخی معتقدند با توجه ایما و اشاره‌های مجدد حجاریان و نیز بیانیه چندی قبل موسوی خوئینی‌ها که تلویحا همین موضع را تأیید کرد [۲]؛ اصلاح‌طلبان قصد دارند بازی شریرانه تحریم خاموش انتخابات را برای انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز تکرار کنند و سپس به بهانه مشارکت نداشتن کسانی از مردم در انتخابات مدعی نامشروع بودن نظام اسلامی شوند. (کما اینکه پس از انتخابات مجلس یازدهم شدند!)

این تحلیل از آنجا قوت می‌گیرد که عقلای سیاسی و ایضا رجال حاضر در هسته سخت اصلاحات به وضوح هرچه‌ تمامتر می‌دانند که جریان اصلاحات از آنجا که در طول دهه‌های گذشته خود را درگیر پیگیری اهداف سیاسی خاص کرده است؛ نتوانسته هیچ رجلی در سطح ریاست‌جمهوری را پرورش دهد و اکنون که زمستان تعیین کاندیدا رسیده است آقایان نظاره‌گر یک قحط‌الرجال بزرگ در اردوگاه چپ هستند.

به این معنی که آنها از یکسو مهره‌های خود را در قضایایی مثل فتنه ۸۸ سوزانده‌اند و عمده رجال نامی این جریان خاص سیاسی حائز صلاحیت‌های مد نظر شورای نگهبان نیستند و از سوی دیگر جوانان نیز در هسته سخت اصلاحات جایی ندارند و این هسته تمایلی به معرفی یک چهره جدید ندارد. (بحث حمایت از کاندیدای ائتلافی نیز حامیان قدرتمندی در اردوگاه اصلاحات ندارد)

در اینجا بیان این نکته نیز ضروریست که مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک امتیاز است اما حیات و قوام یک انتخابات بسته به رعایت مُرّ قانون است و مادام که قانون در انتخابات رعایت شود؛ نتیجه آن انتخابات با هر میزان مشارکتی، ‌ قابل قبول و لازم‌الاتباع است.

در کنار تأکید حجاریان بر حضور مشروط در انتخابات یا همان تهدید به تحریم خاموش انتخابات؛ تکرار این نکته برای مخاطبان محترم ضروریست که او پیش از این درباره بروز اغتشاش در سال ۱۴۰۰ نیز سخنانی گفته بود. [۳] و البته همچون همیشه در سکوتی تشویق‌آمیز به مردم نگفته بود که اعتراض خیابانی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد!

مجموع این مسائل و اشاره‌ها در کنار یکدیگر همچنین نشان می‌دهد که چپ‌های ستادی در کنار پروژه تحریم خاموش انتخابات (رأی می‌دهیم ولی کاندیدا نداریم) بصورت جدی به مسئله ایجاد "فتنه اقتصادی" می‌اندیشند و قضایایی مثل آبان ۹۸ را نیز پیش لرزه وقوع طراحی‌های ضد امنیتی خود می‌دانند.

***

جماران: حاکمیت ایران خودآزار است!

سایت جماران به تازگی در یادداشتی به قلم روزبه علمداری در اشاره به حواشی مربوط به عادل فردوسی‌پور و اتمام برنامه ۹۰ نوشته است:

"اینکه عادل تاکنون از ایران مهاجرت نکرده است، صد البته از بزرگواری و اصالت و روحیه ی امیدوار اوست؛ اما قرار نیست و یا توقع نمی رود که همه چون او عمل کنند. و باز البته که یقینا او الان هم در دل آرزو می کند که ای کاش در همان صندلی برنامه نود نشسته بود و گزارشگری می کرد؛ ولی چه می‌شود که حاکمیت در ایران علاقه وافری به راندن آدم‌ها و دردسر ساختن برای خودش دارد که اگر بخواهیم با نگاه روانشاختی به آن نگاه کنیم انگار یک «خودآزاری» بی‌پایان است که اگر مراقب نباشد به «خودکشی» هم می‌تواند ختم شود! "[۴]

*مسئله اینجاست که افرادی که چنین حرف‌هایی می‌زنند اما در دوران حضور چندین ساله عادل فردوسی‌پور در رسانه ملی و معروفیت او با ابزار تلویزیون؛ هرگز حاضر به تمجید از رسانه ملی نبودند و فی‌المثل بیان نمی‌کردند که حاکمیت ایران در مسیر جذب حداکثری است و چقدر خوب که برنامه ۹۰ در حال پخش از تلویزیون است!

به دیگر سخن اینکه چنین افراد و قلم‌هایی، در قبال رخدادهای جامعه نگاهی صرفا سیاست‌بازانه دارند که اگر به نفع آنها باشد یک سخن می‌گویند و اگر ضرری در آن بیابند سخنی دیگر...

ضمن اینکه از رسالت این افراد برای "سیاه‌نمایی" هم نبایستی غافل شد.

در بحث حاکمیت ایران نیز باید دانست که اتمام برنامه ۹۰ تصمیم مدیریتی یک شبکه و یک سازمان بوده است نه تصمیم حاکمیت! و درست و غلط این تصمیم را باید در گفتمان با مدیران همان سازمان سنجش کرد نه اینکه حاکمیت را خطاب قرار داد.

البته اینکه تریبون‌های اصلاح‌طلب به هر بهانه‌ای انتقادات خود را به سمت حاکمیت گسیل می‌دارند نیز به تربیت سیاسی آنها و هدفی که برای آنها دیکته شده است؛ بایستی جستجو کرد.

***

در لزوم عذرخواهی از مردم و اشاره به مثبتات رقیب

"روحانی توانمند نبود" به چه درد مردم می‌خورد!؟

حسین کمالی، از حامیان روحانی و رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تازگی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است:

"روحانی توانمند نبود و از ابتدا در بخش‌های مختلف می‌توانست بهتر از آنچه که عمل کرد،  برنامه‌ریزی و کار کند. "

او همچنین می‌گوید: نگرانی‌ها و مشکلات به وجود آمده که بسیاری از آنها ناشی از تحریم‌های ظالمانه غربی ها است می‌تواند هر دولتی را از پای در آورد. البته این به معنی نیست که دولت آقای روحانی دارای ضعف و ناتوانی نیست.

کمالی در بخش دیگری از این صحبت‌ها به شورای نگهبان نیز اشاره و اظهار می‌کند:‌ در مورد نظارت استصوابی و نقش شورای نگهبان در انتخابات در حقیقت اقداماتی که تا به حال در شورای نگهبان صورت پذیرفته است،  غیر رقابتی کردن انتخابات و برگزاری انتخابات برای سلیقه ای خاص بوده است. حتی اگر کسانی را خارج از گروه محافظه کار و یا اصولگرایان مورد پذیرش قرار داده‌اند، اصلاح‌طلبانی هستند که خود اصلاح طلبان چندان رغبتی برای حضور در پای صندوق ها و رای دادن به آنها ندارند. این سیاست در نهایت نمی‌تواند باعث افزایش مقبولیت و مطلوبیت اجتماعی و سیاسی نظام و افزایش مشارکت مردم و بهبود اوضاع جامعه شود.  درصورت عدم مشارکت گسترده مردم در انتخابات نمی‌توان با تکیه بر آرا و میزان گسترده آن با جهانیان صحبت کرد و دولت یا مجلس بر آمده از چنین انتخابی را نمی‌توان منتخب مردم دانست. [۵]

*ما قضاوت درباره اظهارات انتخاباتی کمالی، حرف‌های عجیب او درباره شورای نگهبان و "اصلاح‌طلبانی که خودِ اصلاح‌طلبان رغبتی به حضور آنها ندارند! " را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

اما در بحث "کارآمد نبودن روحانی" بایستی تأکید کرد که این اعتراف دیرهنگام یک رجل ستادی اصلاح‌طلب مثل نوشدارو پس از مرگ سهراب است که دردی از مردم دوا نمی‌کند!

بگذریم از اینکه ناکارآمدی آقای روحانی و نبود همت جهادی در او از روز اول مشخص بود اما چیزی که عامل شرمندگی بیشتر اصلاح‌طلبان خواهد بود اینست که آنها چرا پس از تجربه دولت آقای روحانی اما در دولت دوم او هم از روحانی اعلام حمایت کردند!؟

بدیهیست که در این سؤال هرگز پاسخ "نمی‌دانستیم"! مسموع نیست و جواب را باید در انگیزه‌های سیاسی و مردم‌گریزی ژنتیکی چپ‌ها جستجو کرد.

لازم به توضیح است که در یک کنشگری سیاسی معقول و فرض بر اینکه چپ‌ها هم‌اکنون قصد اعلام برائت از رئیس‌جمهور روحانی را دارند؛ اخلاق سیاسی ایجاب می‌کند که شاهد اقدامات همزمان اصلاح‌طلبان مبنی بر "عذرخواهی از مردم و اشاره به مثبتات رقیب" باشیم!

و تنها در این صورت است که گفتمان چپ می‌تواند مدعی عقل‌مداری باشد.

***

1_ asriran.com/003By6

2_ mshrgh.ir/1121882

3_ mshrgh.ir/1119442

4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1487619

5_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1010341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    9 27
    من با حجاریان موافقم البته اصلا ازش خوشم نمیاد
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      13 6
      واقعا متاسفم
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      5 3
      نگرانی افساد طلبان و کارگزاران از شکست در انتخابات آینده قابل درک است اما خود کرده را تدبیر نیست !
    • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      5 2
      البته تا انجایی که ما فهمیدیم از نظر سعید حجاریان و فرقه ضاله اصلاحات اصولگرای رادیکال به کسی گفته میشود که از جنس مردم و با مردم است و شبانه روز دنبال کار و تلاش برای این ملت است و ژن خوب نیست و چشمشش هم به لندن و پاریس و واشنگتن دوخته نشده است تعریف اصلاح طلب را همه میدانید .
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      6 10
      اگر احمدی نژاد در انتخابات نباشد خود به خود انتخابات توسط مردم تحریم میشود بیش از هشتاد درصد مردم ایران خواهان رییس جمهور شدن احمدی نژاد هستند اگر او نباشد مشارکت به بیست درصد هم نمیرسد
    • سوخته IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 1
      خودش و طرحش و قبل و بعدش چندش آور و تهو آور است . ابلیس انسی
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    22 6
    سعید حجاریان تو و یارانتن از هیچ کوششی برای ضربه زدن به این نظام کوتاهی نکردین.نظامی که با همه کم و کسریهاش تو این جهان بی درو پیکر یه تنه جلوی زورگوها و ظالمان جهان وایساده و شده پشت و پناه و مامن ضعیفان و مستضعفان..انشالله که برا روز حساب یه جواب خدا پسندانه ای برای این اقداماتتون دارید...
  • مهرناز IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    17 2
    حسین کمالی " سال ها وزیر کار بودید " توانمندی های خودرا بر کرسی وزارت کار بیان کن ؟ حامی روحانی بودید " توانمند بود ؟ اکنون در مسیر سرپوش گذاشتن برگندکاری هایتان " مشگلاتی که برای کشور و مردم ایجاد کردید " روحانی توانمند نیست " اگر دلسوزان نظام در این مدت اداره کشور بدست شما اصلاح طلبان نبودند " یکسره مملکت را به باد داده بودید " نظام خودازار است ؟ یا شماها مامور ازار مردم هستید؟
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      3 2
      8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با شیطان بزرگ کردند و تورم 800 درصدی سر سفره مردم گذاشتند حالا میگن روحانی توانمند است !!!!
  • ali IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 2
    یعنی میدونستی توانمند نیست و ازش حمایت کردی؟ عزیزانی که تو سایت سرک میکشید و از احزاب مختلف حمایت میکنید! خواهش میکنم نظرتون به ضعیفترین مردم باشه، نه اینکه اینو بخواین که اختلاتی بشه و خارج رفتنی راحت بشه و خارجیا بیان ایران! الان ایشون از نظر بنده یک انسان خودخواه (حمایت از جبهه خودی در هر صورت) هست که اصلا به فکر مردم نیست و تنها به فکر فعالیت خودشه. اگه من جای ایشون بودم، ناتوانی فرد ناتوان رو آشکار میکردم
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      3 1
      حتی با چوب خشک هم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد !
    • ali IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 1
      اختلاط. عصبانی بودم
  • سید IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    19 4
    حجاریان امّ القیّ اصلاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    18 4
    حجاریان متعفن ترین عضو از جسد جریان اصلاح طلبی است
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      3 2
      کاملا موافقم این حجاریان خسرالدنیا وآخرت است و آخرت خودشو فدای دنیای اصلاح طلبان کرده گر چه تو این دنیا هم فکر نمیکنم بهش خوش بگذره همش به فکر توطئه،فتنه وخیانته ،چی گیرش اومده تا حالا من نمیدونم .احساس میکنه ابلیسی است که موظفه تا آخر عمرش برضد ولایت و ولایی بجنگه.
  • زوزه گرگ IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    18 0
    باز هم صدای زوزه گرگ به گوش می رسه نمیدونم اینا تا کی میخوان ادامه بدن اگر قرار بود این انقلاب الهی از بین بره باید در زمان بختیار و یا جنگ تحمیلی از بین می رفت نه با زوزه کشیدن گرگ ها
  • سرباز IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    13 0
    پس مثل اینکه عارف اصولگرا بوده و ما نمیدونستیم. رو که نیست
  • SE ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    9 0
    برجام و سیاستها و عملکرد اصلاحات در قبال غرب پایان اصلاحات را رقم زده است و دلیل شرط و شروط گذاردن برای شرکت در انتخابات هم واقف بودن به عدم اعتماد مردم به اصلاحات است
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    10 0
    این ها دیگه چیزی برای باختن ندران وقتی دین خودشان را به حراج گذاشته اند دیگه از چی می ترسند .
  • علیرضا IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 3
    واقعیت امر رقیب اصلی اصلاح طلبان مشارکت سطح پایین در انتخابات است!
  • DE ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    12 0
    قانون تشدید مجازات جاسوسی و همکاری با دولت ها و سازمان های معاند با نظام کی تصویب میشود؟
    • GB ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      0 1
      قانون در این زمینه کم نداریم اینقدر قانون داریم که می تونیم صادر کنیم.
  • علی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    15 0
    احزاب افسادطلب رامنحل وسران فاسدشان رااعدام کنید.
  • پدرام US ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    روحانی توانمند نبود
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 0
    این مردیکه خوبه حالا از کار افتاده،اگه سالم بود چه آتشی میخواست بسوزونه.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    اگر واقعا این آقایون خیانت کار و جاسوس هستند چرا همشونو حذف نمی کنن؟
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    روحانی توانمند نبود اما شما در جهت جیب مبارک خوب توانمند بودین
  • نه چپ و نه راست IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 1
    مگر با آمدن دولت جوان انقلابی و کارآمد قرار نیست تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی و... کشور حل شود؟ پس ترس شما از فتنه اقتصادی یک مشت ورشکسته سیاسی برای چیست؟
  • محمد ثانیا IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    5 2
    اصلاح طلبان از همین الان شدیدا فعال شدند برای انتخاباتوو برادران عزیز بوی کباب به دماغتان خورده؟ خبری نیست خر داغ می کنند
  • DE ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 1
    سایت اصلاح‌طلب "جماران": ....ایران علاقه وافری به راندن آدم‌ها و دردسر ساختن برای خودش دارد و دچار خودآزاری است! چرا از ما اصلاح طلب ها یاد نمیگیرید تربیت و جذب افراد را.مثل جذب جاسوسها بهایی ها ضد انقلاب وطنفروشها ورانتخواران شیتیل بگیران زم ها مجتبی واحدی ها شیر خر خورده ها پناهندگان ...فراریها......منظور فراری پورشه ومازارتی....نیست
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 2
    كدام چپ ؟!!!چپي باقي نمانده !!همه رجال مدعي چپ از ابر سرمايه داران ومدافعان سرمايه داري شده اند!!!!!!
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 3
    آقای قالیباف باید ۸ سال رئیس جمهور شود ولاغیر فقط قالیباف
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      0 3
      احمدی نژاد باید رد صلاحیت شود به قالیباف رای دهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس