کد خبر 1157089
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
گزارش| سنگ تمام اردوغان برای الکاظمی و چالش‌های اساسی در روابط آنکارا-بغداد

اگرچه رئیس جمهور ترکیه استقبال خوبی از نخست وزیر عراق کرده و سنگ تمام گذاشت، اما آن چه در دیدار طرفین، به طور جدی بر روی آن صحبت شده و جزئیات آن با رسانه‌ها در میان گذاشته نشد، در روابط دو کشور در حال و آینده تاثیرگذار است.

به گزارش مشرق، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دیشب، پس از یک روز کاری سنگین و گفتگوهای مفصل با مقامات ترکیه، پایتخت این کشور را ترک کرد و به کشورش بازگشت.

سفر مصطفی الکاظمی به آنکارا و دیدار او با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، اتفاق مهمی در روابط عراق و ترکیه در ماه های اخیر بوده است. اگر چه در سالیان گذشته، دیگر نخست وزیران عراق هم به ترکیه سفر کرده و بارها چندین توافق نامه سیاسی، امنیتی و اقتصادی با ترکیه امضا کرده اند، اما شرایط سیاسی خاص عراق، موجب شده که بخشی از همکاری ها، تحت تاثیر تغییر دولت ها قرار بگیرد.

با این وجود، حالا شرایطی فراهم شده که ترکیه، هم برای تقویت روابط اقتصادی و استفاده از بازار بزرگ عراق و هم در حوزه امنیتی، انتظارات بیشتری از عراق دارد.

کشور ترکیه ,

اردوغان در محوطه بیرونی کاخ ریاست جمهوری بش تپه، باز هم با همان تشریفات مبتنی بر اجرای مراسم استقبال با حضور سربازان دارای پوشش تاریخی از مهمان خود پیشوازی کرد و علاوه بر دیدار رو در رو با الکاظمی، هیات های ترکی – عراقی نیز به شکل مفصل گفتگو کردند و چند یادداشت تفاهم و توافق نامه بین مقامات، به امضا رسید.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک اردوغان و الکاظمی، موضوع هماهنگی های ترکیه و عراق برای مبارزه با ترور، به یک موضوع اصلی و برجسته تبدیل شد و اردوغان اعلام کرد: «با جناب کاظمی درباره مبارزه موثر با دشمنان مشترکمان یعنی داعش، پ.ک.ک و گروه گولن به توافق رسیدیم. تمام مردم عراق را بدون درنظر گرفتن مذهب و تعلق قومی، به عنوان برادران حقیقی خود می‌دانیم. ما برای حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی عراق اهمیت قائل هستیم. آماده‌ ارئه هرگونه کمک برای بازسازی این کشور هستیم. می‌توانیم به راحتی به هدف حجم تجاری 20 میلیارد دلاری با عراق برسیم. انشاالله به زودی نشست شورای عالی راهبردی مشترک را در عراق برگزار خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

کاهش شدید عضوگیری گروهک PKK و اقدام به آدم ربایی و تهدید خانواده‌های کُرد +تصاویر

آنکارا از سیاست صفر مشکلات با همسایگان همچنان فاصله دارد

مصطفی الکاظمی نیز اعلام کرد: «موضع عراق در محکوم کردن و اجازه ندادن به گروه های تروریستی برای استفاده از سرزمینهای عراق به عنوان نقطه شروع حمله به همسایگان، روشن است و اقدامات مهمی در روزهای اخیر در منطقه سنجار و مرزهای عراق و سوریه انجام شده تا از ورود این سازمانها به خاک عراق جلوگیری کند و نتوانند به منطقه کردستان نفوذ کنند. ما از اقدامات ترکیه در کنفرانس اهدا کنندگان که در سال 2018 در کویت برگزار شد، برای ارائه کمک مالی برای بازسازی مناطق آسیب دیده از درگیری نظامی با گروه تروریستی داعش، قدردانی و تلاش می کنیم تدابیری را اتخاذ کنیم که سود حاصل از این حمایت، عاید ترکیه شود. همچنین از ترکیه به خاطر پذیرش قهرمانان مجروحمان در بیمارستان های این کشور، قدردانی می کنیم.

کشور ترکیه ,

الکاظمی افزد: «ما خواهان افزایش روابط با همه همسایگان هستیم. ترکیه یکی از اصلی ترین شرکای تجاری عراق است و ما در بازسازی و توسعه زیرساخت ها به آن اعتماد می کنیم و می خواهیم روابط اقتصادی و مشارکت اقتصادی بین دو کشور را بیشتر توسعه دهیم و به ویژه در بخشهایی که عراق در حال حاضر به آنها نیاز دارد سرمایه گذاری کنیم. ما در تلاشیم شورای عالی همکاری استراتژیک بین عراق و ترکیه و همچنین کمیته مشترک عراق و ترکیه را فعال کنیم.»

دیدار با کارآفرینان و بازرگانان ترکیه

در حال حاضر، در عراق نزدیک به 2 هزار شرکت کوچک و بزرگ ترکیه ای مشغول به کار و فعالیت هستند که البته بخش قابل توجهی از این شرکت ها در اقلیم کردستان عراق و در مناطقی همچون اربیل، دهوک و زاخو کار می کنند. با این حال، ترکیه با اقداماتی همچون بازسازی بازار سنتی کرکوک، توجه به اماکن زیارتی طریقت ها در بغداد، توجه به فعالیت شرکت های حمل و نقل و صنایع غذایی در مناطق سنی نشین و همچنین تلاش برای افزایش حضور در نجف و بغداد، نشان داده که می خواهد در همه مناطق عراق، کار کند و حوزه های راه و ساختمان، مبل، صنایع غذایی، پوشاک و لوازم خانگی را به تصرف خود درآورد. به همین خاطر، ارتباط بازرگانان و کارآفرینان ترک با دولت عراق، اهمیت ویژه ای دارد و بخشی از برنامه سفر الکاظمی هم به همین موضوع اختصاص یافت.

کشور ترکیه ,

مصطفی الکاظمی در حاشیه سفر رسمی خود به پایتخت ترکیه، آنکارا، با تعدادی از بازرگانان، سرمایه گذاران و روسای شرکت های ترکیه دیدار کرد و با آنان در مورد راه های تسهیل رویه های سرمایه گذاری، رفع موانع و کاهش رویه های بوروکراتیک گفتگو کرد.

الکاظمی در این جلسه، خطاب به مدیران اقتصادی بخش خصوصی ترکیه گفت:«عراق برای فعالیت اقتصادی، ظرفیت های فراوانی دارد و برای سرمایه گذاری، بسیار نویدبخش و امیدوار کننده است و تمام عناصر موفقیت را برای بخش تجارت و سرمایه گذاری به همراه دارد. عراق، به ترکیه به عنوان یک شریک واقعی در زمینه اقتصادی در مسیر دستیابی به توسعه پایدار نگاه می کند. عراق عزم جدی دارد که درهای خود را برای سرمایه گذاری باز کند و در آستانه جذب سرمایه گذاری و تسهیل ورود ترکیه به بازار عراق است تا بتواند اقتصاد عراق را در صنعت و کشاورزی گسترش دهد و وابستگی به نفت خام را کاهش دهد.»

کرکوک و ترکمان ها

ارشد صالحی رئیس جبهه ملی ترکمان های عراق، از سیاست مدارانی بود که دیروز الکاظمی را در سفر به آنکارا همراهی کرد و در همان روز هم پارلمان عراق، یک وزیر ترکمان را برگزید و الکاظمی به این شیوه به ترکیه پیام تعامل و همنوایی فرستاد.

آن گونه که فاتح یلدز سفیر ترکیه در عراق در توییت خود نوشته و ویدیوی آن را منتشر کرده، اردوغان پس از پایان دیدارهای رسمی، برای مهمان خود سنگ تمام گذاشته و پس از ضیافت شام در کاخ بش تپه، یک کنسرت موسیقی به افتخار مصطفی الکاظمی برگزار شده که علاوه بر چند ترانه عربی، یک ترانه ترکمانی کرکوک هم، با صدای احمد توزلو، اجرا شده است.

موضوعاتی برای گفتگو پشت درهای بسته

محتوای دو تفاهم نامه امضا شده بین عراق و ترکیه، محدود به حوزه های همکاری فرهنگی و برخی معافیت های مالیاتی است و احتمالاً جنبه راهبردی چندانی ندارد. اما آن چه در دیدار الکاظمی و اردوغان، به طور جدی بر روی آن صحبت شده و جزئیات آن با رسانه ها در میان گذاشته نشد، با دو موضوع مهم ارتباط دارند:

1.بین ترکیه و عراق در حوزه آب، اختلافاتی وجود دارد و نگرش ترکیه نسبت به موضوع سدسازی، انتقادات عراقی ها را به دنبال آورده و آنها معتقدند که دست خشکی ترک ها در ورود آب دجله و فرات به عراق موجب آن شده که به کشاورزی و زندگی ساکنان منطقه، آسیب برسد. اما ترکیه وعده داده که در هماهنگی با عراق، این مشکل را حل می کند و در عین حال آماده است تا به دولت عراق کمک کند که در حوزه مدیریت آب، تحولاتی ایجاد کند و اجازه ندهد که آب دو رود حیاتی دجله و فرات، هدر بروند. حالا مشخص نیست آیا آب در دست ترکیه همچون کارتی برای تداوم همکاری های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد یا این که ترتیبات و توافقاتی بین آنکارا و بغداد در جریان است که تمایل به بیان جزئیات آن نیست.

2.یکی دیگر از موضوعات مهم، کمیت و کیفیت حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق است. مشخص نیست که اولاً شمار و کیفیت حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق به چه شکلی خواهد بود و آیا حملات هوایی و زمینی ترکیه به عراق، بدون هماهنگی با دولت مرکزی ادامه پیدا می کند یا از این به بعد در این مورد، اتاق هماهنگی عملیاتی ایجاد خواهد شد.

کشور ترکیه ,

در هر صورت باید گفت، تصمیم گیری ترکیه در مورد توسعه سدسازی و نگرش خاص آنکارا به برداشت آب از دجله و فرات، از مسائل مهمی است که می تواند در روابط ترکیه با عراق و در آینده، در رابطه آنکارا و دمشق، اهمیت بیشتری پیدا کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 156
  • در انتظار بررسی: 51
  • غیر قابل انتشار: 73
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    عراق هم از دست رفت
    • علی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      سرچشمه دجله و فرات در اطراف دیاربکر هست ، به اردوغان و ترکا ربطی ندارد
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      ۲ عروسک‌ خیمه شب بازی آمریکا و اسرائیل
    • US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      18 7
      علی آقا راست میگی؟
    • علی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      6 11
      بله
    • روزبه IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      18 3
      کاش یه آمار رسمی یا غیر رسمی منتشر می شد تا میفهمیدیم مردم کدوم استانها بیشتر در ترکیه سرمایه گذاری کردن و املاک خریدن
    • مرتضی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      4 3
      اینجور نتیجه گیری های بی مایه از ذهن های کودکانه و نابالغ نشئت میگیرد
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      7 0
      عراق رو میخواهیم برای چی؟عراق اینقدر شهید دست ایران گذاشت در هشت سال جنگ
  • ایرانی RU ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    73 44
    ارووغان کاری میگنه که خوده دولت عراق شمال عراقو دو دستی و کادو پیچ به ترکیه برگردونه
  • شاه عباس IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    16 45
    ریس جمهور عراق که به الکاظمی ماموریت داده کورد هست
  • ایران RO ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    بدبختها این مغولها به باباشون هم رحم نمیکنن شما چقدر ساده هستید که فکر میکنید ترکیه خیر شما را میخواد ترکیه وقتی پای منافعش وسط باشه داعش را میفرسته سراغتون همونطور که قبلا اینکارو با سوریه و عراق کرد
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      شما هندی ها هم چندان علیه السلام نیستید و به دنبال ماهیگیری هستید
    • IE ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      بدبخت های افغان طالبانی تروریست !و هندی زاده
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      کارهای اردغان برای ملت وکشور خودش قابل تحسین است .همه رهبران وطن دوست خیر خواه ملت خود هستن . کورش از شیراز.
  • علی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    28 14
    ارتباط با کشورها باید از طریق کانال های دیپلماتیک ودولت باشد نه از طریق افراد نظامی در بحث بازار عراق هم باید کالاها و خدمات باکیفیت صادر کنیم تا بتوانیم با رقبای خودمان رقابت کنیم پایین نگه داشتن ارزش پول ملی برای کمک به صادرات فقط فقر به جامعه تزریق می کند
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      4 2
      درست می فرمایید
    • فعله گری IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      67 14
      حرف شما صحیح ولی کو سیاست خارجی این همه بازار اقتصادی عراق کی استفاده بکنه ترکیه ترکیه ای که دستش به خون مردم الودست
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 0
      ماموریت و وظیفه ظریف در وزارت خارجه فقط تصویب برجام بود و بس...و این ضایعه بزرگ هم انجام شد، کاردیگه ای نمونده...بغیر از عراق،سوریه هم هست که 26 درصد تجارت خارجی سوریه در حال حاضر علیرغم حمایت از تروریستها با ترکیه ست و 25 در صد با چین و فقط 3 درصد با ایران...ظریف و وزارت خارجه کیلویی چند...ظاهرا در زمینه تجاری هم باید نیروهای نظامی وارد بشن..
  • محمد IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    43 18
    این ترک ها جایی نمی خوابند که عزیزشان آب برود
  • بیسیمچی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    55 6
    ایران ، عراق لا یمکن الفراق
    • GB ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      4 4
      چی نوشتی فارسی حرف بزن مردم بفهمند
  • محمد IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    60 15
    ترکیه در تمامی زمینه ها قصد دارد شریان های اقتصادی و استراتژیک ایران را بنفع خود قطع نماید
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    31 10
    این به دعوت شاه سعودی والسیسی مصر بر میگرده که الکاظمیو به دوری کردن از ایران تشویق کردن براینکه منافع بیشتری بهش برسه در ادامه سیاست انزوای ایران وعادی سازی با اسرایل این رفت و آمدها بیشتر شده ،باید به فکر بود بفکر منافع ملی ومردم
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 1
      منافع شما تسلیم در مقابل آمریکا است که میخواهید به نام منافع کشور به ملت تحمیل کنید.
  • حسین IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    68 23
    یادم باشه به نخست وزیر عراق بگم داعش رو تو سوریه و عراق این یهودی حمایت میکرد نفت قاچاق رو نگو
  • علی خدایی IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    63 25
    باید به شیطنت های ترکیه و اردوغان نو عثمانی دقت بیشتر کنیم چرا که اردوغان کلا هوس نو عثمانی گری کرده و با تجاوزات خودش در صدد اشغال دیگر کشور ها است اما کور خوانده
    • علی IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      8 2
      هندی ها هم دنبال کشورگشایی هستند باموشک های دوربرد. قاره اقیانوسیه هم فارس زبان هستند جزامپراطور هندوستان وقاره افریقا هم هندوستانه یاهمون کوردیستانه
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    96 45
    فعلا اردوغان به هر کسی که با ایران زاویه دارد دست دوستی میدهد ما باید سریعا با حمایت از ارمنستان و کردها حکومت ترکیه را نابود کنیم
    • ایرانی IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      بیچاره کوردها میترسن خودشون رو معرفی بکنن و پشت ارامنه قایم میشن تا شاااااایددد کسی دلش به رحم بیاد و اونا رو از دست ارتش تورکیه نجات بده.فک نمیکنین حناتون دگ رنگی نداره؟!
    • US ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      32 79
      کردها وجودشان در منطقه را مدیون عثمانی هاست
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      زررررت
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      6 2
      عجب نادانی تو
    • GB ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      0 4
      به جای ۶۵ میلیون نفر شما نظر نده
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      22 4
      اخه ارمنستان وکردها چی دارن که بتونن ترکیه رو نابود کنن ترکیه پنجمین ارتش دنیا ودومین ارتش ناتو روداره
    • حسن IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      0 4
      اخه مردت تو کی هستی
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      0 1
      من فکر نمیکنم تو مغز داشته باشی...کله پوک
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      8 2
      یاشاسین اردوغان
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    تمام کشورهای دنیا سنت تاریخیشون اجرا میکنن فقط ایرانه که مخالف سنت قدیمیش هخامنش هست با وجود اینکه قدمت و حقوق بشر ایران بیشتر و بهتر از تمام دنیاست. اخ تا قیومت
    • علی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      42 21
      مغول برادر
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    40 5
    بازارهای خوب وبکر رو دو دستی تقدیم دیگران می کنیم مسولین کم حرف بزنید وبمیرید
  • انصاری IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    39 11
    ترکیه هم ذات اصلی خود یعنی همراهی با اتحادیه اروپا در به دست گرفتن بازارهای هدف و همسایه ایران از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد ولی عراق همان ملت هزار قومی هستند که از امامان و پیامبران رحمی نکردند تا زمان جنگ تحمیلی حالا هم چنین میکنند دیر نشده باشیم تا ببینیم نامردی تمام متحدان گرسنه ایران را در آینده
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    98 41
    تر کیه منافق ترین کشور جهان عامل نامنی منطقه می باشد سیاست مداران ایران باید مواظب افگار اخوانی رجب تیب اردوغان ونوع عئمانییهای آنکارا باشند
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      8 4
      به همین خیال باش هندی تبار
  • نورمحمد قربانی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    15 19
    همین طوری پیش بریم خودمون هم میریم
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    60 3
    قابل توجه مسئولین بیکفایت خون و آزادیشون رو تاوانش رو ما میدیم بعد کشور متجاوز میاد هم خاک اشغال میکنه هم بهره اقتصادی کلان میبره خوب شماها چه فرقی با رضاخان وطنفروش و قاجار بیکفایت دارین؟
  • جواد IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    ننگ بر اردوغان قاتل شیعیان عراق وکردها
  • آذربایجانی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    51 27
    این خیمه شب بازی چیه اردوغان راه انداخته؟اون سرباز با درفش سبز یک سرباز صفوی هست نژادپرستی منسوخه در دنیا
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    18 1
    به به دیپلماسی ما درخواب غلت ......پرداخت هزینه چه انسانیوچه مالی ازما وقراردادهای سودآور تجاری از آن ترکیه درواقع غرب باهمت دیپلماسی عراق هم پرید!!!!!!!
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 2
      كلا أردوغان از يه چيزي ميترسه از گروهي به اسمه پ ك ك كه مقره اصليشون تو عراقه چون اونها زياد به تركيه رفت وامد دارن وخيلي ازسربازاي تركيه رو كشتن زير شاخشم تو إيرانم هست اسمشون هم پزاك
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    17 35
    این سیاست عراق این به نفع ایران ترکیه در همه جا شکست خورده حتی در آذربایجان کسی دیگه لباس و میوه جات ترکیه را نمیخره اقتصاد ترکیه صفر شده تورم ترکیه منفی ۲۰ شده هر روز تو ترکیه ۴ نفر از گرسنگی میمیرند
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      14 2
      مخالفم
    • ایرانی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      4 10
      موافقم آفرین به شما
    • DE ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      14 3
      جون عمت دروغی که گفتی راسته
    • GB ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      8 1
      آدم احمق تورم در آلمان منفی ۱ هست ‌ .و در سوئد هم منفی تو که حتی نمیدونی تورم اگه منفی باشه برای یک کشور چقدر عالیه چجور میگی تورم فلان کشور منفی ۲۰؟؟؟؟ فقط اون ادمایی که بهت گفتن باهات موافقیم! آقا کسی مجبورت کرده نظر بدی؟ یعنی جنابعالی قدرت تشخیص نداری که تورم منفی چقدر خوبه و مثبت چقدر بده؟؟؟؟ خدایاااااااا اینا کین؟
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    اددغان مصداق نان به نخر روز خور است وتاببیند همسایه اش گرفتار است سریع عزم خودش راجزم مکند که اورا از پا دربیاورد ومنافقانه روزگار راسپری می کند.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    اردوغان به دنبال تجزیه ابران است ونارحت شدن چرا یک تروریست تجزیه طلب در کشورشون دستگیر شده وبه ایران برده شده
  • GB ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    زنده باد ایران
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    53 5
    زحمت گل را بلبل کشید وثمرش باد برداز دست رفتن عراق نتجه بی عرضگی دولت مذاکره بلد هستش اینهم ازتوسعه روابط با همسایه ها با جانفشانی فرزندان ملت چه زمان حمله امریکا ویا داعش به عراق ترکیه خود ازتجاوز کنندگان به خاک عراق وپشتیبان قوی داعش در عراق وسوریه وغارت جاه های نفت دو کشور الان هم ثمره یتلاشهای ایران در عراق را دو دستی تقدیم اردوغان در ترکیه شد ما اگر دولت نداشتیم بهتر نبود
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    22 48
    حسادت راه به جایی نمی برد. تولیدات استاندارد و دیپلماسی فعال و جلب اعتماد همسایگان راز موفقیت است. ما غافل ایم و فکر می کنیم دز جای خود بنشینسم و چشم بسته بیایند سراغ ما. ما هم باید جامع بنگریم. حفظ اشتراکات ملی با همسایگان عامل موفقیت است.
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    48 24
    منشاء اسلام ایران است . به اسرائیل حمله موشکی کنید
    • US ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      31 68
      اگر منشا اسلام ایران است پس پویان و پیامبرشان چه کاره اند
    • مینا IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      0 0
      !!!!
  • GB ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    10 1
    الکاظمی حامل پیامی از طرف مصر یا عربستان بود.
    • بهزاد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 0
      عربستان دیده از مصر و امارات بخاری بلند نمیشه داره خودش رو میکشه طرف ترکیه که سرش بی کلاه نمونه
  • دولت افسادطلب IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    40 7
    آمریکاشم از پس ایران برنمیاد تو منطقه چه برسه به آب دوغ خیار ساخت دست خودمون. الکاظمی بدون حمایت ایران هیچی نیست پس خیلی نگران نباشید. اگر ایران به ارمنستان کمک نکرد بخاطر دولتی بود که به آمریکا و اسرائیل رو کرده بود. اقتصادی که به یه موشک داغان میشه عمری نداره. دولت غربگرای روحانی که بره اونوقت دوباره حضور ایران در منطقه قدرتمندتر از قبل میشه.
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      0 1
      یک کلام ختم کلام.
  • TR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    52 78
    تامادامیکه زحمت امنیت منطقه را ایران بکشد و منافعش در جیب ترکیه برود وضع به همین منوال است مثل موضوع تحریم قطر
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    9 2
    خیلی دیر مسئولان به نتیجه می‌رسند که سهم ما از بازار عراق سوریه کشورهای غربی صفر است
  • علیعباس IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    درود بر ملت شریف ترک عرب ها و ترک بهترین دوست هم هستند
  • علی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    7 6
    تمامی بازیها در عراق و سوریه جنگ بین روسیه و غرب بر سر خطوط انتقال نفت و گاز خاورمیانه به اروپا بوده که روسیه مانع از آن شده تا همچنان قدرت بلامنازع تامین کننده گاز به اروپا باشه که در این بین باعث ازبین رفتن منابع مال و جانی مسلمانان چه شیعه و سنی شده
  • حیدر IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    35 4
    با سلام در حیرتم ک ایران این همه هزینه کرد شهید داد در بحث داعش در عراق چرا عراق به فکر سود رسانی به ایران نیست
  • امراله مهماندوست IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    10 5
    خاک عالم توی سر دولتی ها که عراق را به ترکیه و امریکا و اسرائیل واگذار کردند جوانان ایرانی و عراقی خون دادند تا عراق را از دست داعشی ها نجات دادند
  • فرهادعبدلی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    59 73
    یاشاسین آذربایجان باغیرت
  • US ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    16 26
    وا اسفا ترکیه عراق را هم بلعید
  • رسول IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    92 5
    سردار سلیمانی داعش در عراق را نابود کرد و همانجا هم شهید شد و ترکیه برعکس داعشیها رو شارژ میکرد حالا جالب اینجاس دست آورد صادراتش نصیب اردوغان شد اونوقت آقای رییس جمهورمان سر گرم لج بازی با مجلسه خدایی آخر دیپلماسی هستید .فقط نمیدانم دشمنانمان باتوجه به دولت تدبیر و امید چرا باما دشمنی میکنن مگر ما دیگه نیاز به دشمن داریم باوجود این دولت
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    8 0
    همه کشور ها منفعت ملت وکشور شان در نظر می گیرن آیا مسولین کشور در فکر ملت هستن یا ملت را بیچاره کردن تمام امید وآروزی ملت وجوانان بر باد رفته هیچ جوانی امید به زندگی وارزانی ندارن سرسامان بگیر به کدامین گناه ملت با تورم بیچاره شده وارزش پول کشور شده هیچ
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    40 3
    الکاظمی یه ادم نامردیست از طرفهای صدامه به نظرم
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    18 84
    ایران قدرت اقتصادی ندارد اقتصاد ترکیه دوبرابر یا بیشتر تولید ناخالصی از تولیدناخالصی ایران دارد .از نظر تکنولوژی پیشترفته از ایران هست ..درعراق ساخت وساز در دست ترکیه هست
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      56 17
      کی گفته اونا ازنظر تکنولوژی پیشرفته ترن ترکیه همه چیزشو مدیون گردشگرایی ایرانیه ورویایی موشک هایی ایرانو داره
    • ملکشاه FR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      12 8
      سر سفره ایران نشتی زیر پرچم تورکیه سینه میزنی
  • اردشیر IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    پان ترک متوهم خود برتر پندار حق نداری به دیگران توهین کنی احمق کم عقل اقتصاد بالیوود هندوستان گسترده تر از چند ابر اقتصاد دنیاست کشورهای جعلی ترکیه و آذربایجان جلوی هند عددی نیستن پان ترکیسم مغلطه ای از بی سوادی و بیشعوری است
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    32 7
    سردار سلیمانی داعشو از عراق بیرون میکنه اینا هم با ترکیه که یکی از عاملان حمایت از تروریست است دست میدهند. عراق خائن است
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      7 2
      عراق خاین نیست سیاست دولت ایران اشتباه است
  • CA ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    65 19
    حاکمان ترکیه خیلی دغل هستن
  • اکبر IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    2 3
    متاسفم برای مسئولین ایران که ترکیه داره نفوذ خوبی تو کشورها میکنه و بازار اقتصاد عراقو گرفته
  • علیرضا FR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 12
    در آینده سیاسی منطقه‌ پست ترین جایگاه ترکیه داره و ایران خودشو وارد این بازی کوچیک نمی‌کنه چون معادل ت قدرت در حال تغییر و به سود ایران ماست
  • مجتبی IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    2 2
    دولت عراق نباید فراموش کنه همین اردوغان و ترکیه چه بلایی به سر مردم سوریه و عراق آوردن الانم که جنگ تموم شده ترکیه به دنبال منافع اقتصادی خودش تو عراق و سوریه است
  • محمد IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    16 5
    عراق که شهید زیادی براش دادیم حق ما هست ک باز سازیش باما باشد پس این وزیر امور خارجه چه میکند
    • NL ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      7 1
      شما خوزستان را بازسازی کنید، عراق پیشکش! وام بانک جهانی را هم...
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    43 4
    کاظمی یا خیلی زرنگ و سیاست مداره و یا خائن و دست نشانده غربیهاست شبیه افتضاح طلبهای داخل ایران خودمونه
  • د. ذ IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    5 0
    اشکال اساسی از ماست که روی عراقی ها خیلی حساب باز کردیم قبل از انقلاب یکبار قصد حمله به ایران داشتند بعد هم هشت سال جنگ تحمیلی وکشتن جوانان ما وتحمیل خسارات سنگین انسانی ومادی وهزینه کردن هنگفت ما در آنجا ومتاسفانه اعتماد به عراقی ها اشتباه است باید به مردم خودمان اعتماد کنیم
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    5 0
    همه حرف ها درست اما در نظر داشته باشید که سالهاست اسراییل در پی تفرقه بین ایران و ترکیه هست و امریکا هم از این سیاست پشتیبانی میکنه. جنگ و یا روابط خصمانه بین ایران و ترکیه ب ضرر هر دو کشور هست.
  • Â IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    3 1
    آبو بریز به اونجات که میسوزه این سفارش رییس جمهور تو هیچ وقت فراموش نکن
  • F IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    19 0
    سلام بیست سال هست ایران هزینه های عراق پرداخته واقع ده پانزده هزینه کرده از بی کفایتی مسئول امروز ترکیه میاید با زیرکی تمام برداشت مکند
  • ناشناس IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    18 21
    اردوغان فقط دنبال نابودکردن کردهاست اما اونها خیلی غیرتی ترازاین حرفهاهستن
  • اتم IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    13 16
    ترک ترک است کاریش نمیشه کرد..ولی کورد کورد است.....
    • Â IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      22 6
      کرد اگه کرد بود که در عرض چند هزار سال ی کشوری داشت .
  • محمد IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    38 0
    همه جا ایران هزینه می کند سودش مال دیگران است.همین الان اجناس ترک در عراق ده برابر ایران است.از لباس پوشاک و اجناس بسته بندی لوازم خانگی و بهداشتی و....حالا هم دوباره این قرار داد های جدید
  • ناشناس IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    5 14
    به نظر من اردوغان دنبال نابود کردن کردهاست والسلام
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    14 31
    عراق آزاد شد تبریک
  • علی IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    5 0
    آنها باسیاست اقتصاد خویش را رونق و شکوفا میبخشند ماهم بلدیم به دیگران اهانت کنیم قبل از اینکه بزاریم رده های اول ملمکت اظهار نظر کنند ما جلوتر از آنها شروع به اظهار نظر و بد وبیرا نثار میکنیم
  • جوادیان IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 4
    به نام حق خداوند مهربان ارودغان در منطقه تبدیل شده به یک دلال تا یک رئیس جمهور هرروز توی منطقه یا سیاستی را دنبال میکند ودرخیال خود حکومت عثمانی را می پروراند
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    7 2
    ما از نطر رزمی در حد بسیار عالی هستیم اما از لحاظ دیپلمات سیاسی واقتصادی در حد صفر واقعا جای تاسف داره
  • سرباز وطن IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    55 39
    خردوغان لقمه گنده تر از دهنش برداشته خفه میشه کاردستش میده ترکیه عثمانی
    • Â FR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      7 5
      اینقدر به اردوغان فکر نکن
  • روح اله IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    1 9
    اردوغان حزب باد هس. با یه نگاه به تحولات اخیر میشه همه چیزو فهمید
  • Nm IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    9 6
    فقط اردوغان
  • سالار IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    19 14
    من به نظرات راجع به این خبر کار ندارم . ولی در عجبم از کامنت های بعضیها که ضد ایران و ایرانی و در حمایت از ترکیه پیام میزارند . از دو حال خارج نیست : یا مزدورند و وظیفه ی مزدوریشان ایجاب میکند که به درک . یا مزدور نیستند و دارند نادانسته به کشور و وطنشان خیانت میکنند . از اردوغان در مفابل ایران. دفاع میکنند ، جای بسی تعجب . چرا؟ اولا که در ایران ترک نداریم ، آذری داریم که اگر کسی اهل تاریخ باشد میفهمد که آذری ها نه تنها ترک نیستند بلکه اولین نژاد ساکن در ایران هستند و در صده اخیر تحت سیطره ترکها زبانشان تغییر کرده ثانیا بر فرض که ترک باشند . چه کسی حاضر است به خاک وطنش خیانت کند برای قومیت . مگر نه اینست که جنگ تحمیلی بخش اعظمش بر دوش برادران آذری ما بود . چرا بعضی ها در زمین دشمن بازی میکنند ؟
  • علیرضا US ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    23 1
    اردوغان عمیشه تو تحریم و تو درگیریهای سیاسی تجاری ایران حامی ایران بود یخورده قدر شناس باشید
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    5 0
    سلام دوستان به جای کوبیدن قومیتها با خودمون عهد ببندیم که در جهت شکوفایی ایران عزیزمان تلاش کنیم اگر اندیشه ما درست باشد کشور ما درست میشود و هیچ وقت نگوییم به من چه اینجا خانه ماست. دولتمردان ما نمونه عینی تفکر ملت ماست همه آتیش و روشنایی را برای خودشان میخان. دولت ما از نیان همین مردم هست از فضا نیامده اند که.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    9 4
    ترکمان های عراق اهل تشیع هستند و رابطه بسیار خوبی با ایران دارند.
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    4 4
    داداش ایران ...اقوام بودند وهستند وخواهند بود ....هیچ کس در این سرزمین بومی صددرصد نیست ..همین از سیبری وبعدا از اسیای مرکزی به ایران مهاحرت کردند .
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    3 1
    مافقط برای عراق سرمایه گذاری کردیم وخرابه هاش ابادکردیم ومکانهای گردشگری ومقدسش رادرست نمودیم وددستی تقدیم عراق وعثمانی نمودیم
  • محمد رشیدی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    11 2
    آقای اردوغان هرکجا خیر ومنفعت به ترکیه باشد دودستی میگیرد وول نمیکند وتااخر هم سودش را میبرد ولی این دیداربه ضررکامل تجار مامیشودایشون تلافی اعتراض به شعرکه خوانده بودندراازدولت وملت ایران خواهدگرفت.الان وقتشه که دست تجار ایران رامسئولین بگیرند وپاگیری نکنند.یعنی ننها کشوری که مانده عراق وسوریه است که انهم ازطرف ترکیه ازدستمان خواهد رفت ....واقعا متاسفیم
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    1 6
    بر این اردوغان
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    3 3
    ترکیه سودجویانه بدنبال منابع عراق است یادم نمی رود چند نفر از مردم ترکیه می گفتند : ما هر روز صبح از خواب بیدار می شویم به خدا می گوییم چزا چند قدم آنطرف تر در ایران نفت وجود دارد اما در کشور ما قطره ای نفت وجود ندارد . باید هنواره آماده مقابله با نگاه حریصانه ترکیه بود.
    • محمد رشیدی IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      2 0
      ما تولید کنندگان هیچ وقت نمیتوانیم با انهامقابله کنیم علتش هم اینست که دولت انها خیلی پشتیبان تولیدکنندگانشان هستند مثل ما نیستند که تولیدرادرمشکل دارایی ومالیات قراردهند وقیمت مواد اولیه راهرروز بافرق زیاد بدست تولید برسانند یعنی میشگفت که تولید درکشور سیر قهقرایی دارد
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    5 0
    ایران خیار و گوجه و هندوانه و خلاصه میوه جات به عراق صادر میکنه ، ترکیه لوازم خانگی و پوشاک و ابزار صنعتی ؟؟؟؟!!!! متاسفانه صادرات ایران بدون مدیریت صحیح و سنتی انجام میشه ، و سهم ایران از صادرات پر سوده عراق و سایر کشور های عربی بسیار ناچیز است ....
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    8 2
    اردوغان یک سیاستمدار مقتدر و یک اینده نگر واقعی است که منافع ملت خود را در اولویت قرار می‌دهد.
  • علی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 4
    نه ترکیه ونه عراق هیچ کدام مورد اطمینان نیستند این دغل دوستان که میبینی مگسانند دور شیرینی
  • محمد US ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    1 4
    باسلام اردوغان آخر نظامش به هم می‌پاشد و بر سر فرات جنگ به راه می اندازد... وبعدش هم انشالله ظهور آقای ما
  • آرش IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    2 1
    دولت ایران خواب است. تمام.
  • احمد IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    عجب!
  • ناشناس IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    1 1
    اردوغان نیرنگ بازوریاکارو است والکاظمی دوستدار آمریکا!!.
    • ايران من IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      0 2
      اردوغان قدرت ايران رااز نظرنظامى ونفوذ ما رادرسوريه وعراق ديده خودشو به آب وآتيش داره ميزنه نميدونه ما توقلب اونا هستيم ونميشه با تانك وتوپ وبمباران وارد كشور ديگه شدآخرش با تيپا ميندازند بيرون كاظمى هم رفته تركيه آرامش بهش بده چون واقعن نياز داره ياحق
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 1
    حالا برو سر عراقی ها رو شیره بمال یه وقت بیکار نشینی از ترس اربابت شریک دزد
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    9 5
    متاسفم به افکار ضد ترک بعضی ها
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    5 3
    فارس ها. .از سیبری به فلات ایران کنونی مهاجرت کردند
  • کرد IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    8 12
    کرد چرا کشور ندارد ؟!! پس ایران مال کیه قوم اصیل ایرانی وتمام کردهای منطقه موطن اصلیشان ایرانه وبه ایرانی بودن خود افتخار می کنند .
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      1 17
      ترکیه در اصل کردیه ست . ترکها موقتن سربار کردها هستن
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      3 0
      خخخخ کردهای ترکیه خیلیهاشون کردی بلد نیستن اونهایی هم که بلدن خودشونو در استانبول ترک میدنند هویتشونو کتمان میکنند تا 50 سال اینده دیگه کردی در ترکیه نخواهد بود در جامعه ترکیه حل خواهند شد
    • IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1 0
      بله پژاک هم همین نظر رو داره ! راستی رفراندوم ۲۰۱۷ در اقلیم یادتان است؟
  • ناشناس IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    11 12
    چرا ناراحتید ترکیه جلوی شما را گرفته چرا حسادت می کنید همین که ترکیه قره باغ را ازاد کرد برای ما کافیه ساغ اُل سایین اردوغان
  • علی IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    2 4
    جالبه ترکیه که داعش رو تجهیز کرد آموزش داد و نفت عراق رو کامیون کامیون از مرزش عبور داد به شهرهای کرد نشین عراق حملات پهپادی میکنه این همه خرابی تو این کشور به وجود آورد حالا عراق داره باهاش رابطه تجاری و دوستی برقرار می‌کنه ما هم که کلی شهید برای عراق دادیم هیچ سهمی از بازار پر منفعت عراق نداریم این نشانه ضعف سیاست خارجی ماست بازار لبنیات عراق دست عربستانیه که کلی پول خرج داعش کرده ما هم این وسط ماستیم .
    • GB ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      0 2
      آفرین
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    6 1
    علی آقا اسم ترکها رو نیار دهنت میسوزه
  • وطن دوست IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 3
    این و ک ک هم پدر سوخته بازی خودشه تا بتونه از کشورهای همسایه باج بگیره،ترکیه ریا کار دو رو و در توهم انپراتوری
  • علی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 1
    با سلام خیلی خلاصه بگم دشمنی ترکیه با ایران حتی از اعراب بیشتره این حرفم را یادتون نره بعدا میفهمید مرزهای غربی ایران را دودشمن خفته اند اولی اعراب به سرکردگی عراق دوم ترکیه خونخوار عثمانی جنگ دوم ما با ترکیه است
  • GB ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    خوب همسایها ما از طرفی به خاطر گرانی کالای ما از طرف دیگر ترس جنگ ما با آمریکاه را دارند می ترسند با ما زیاد قاتی شوند وسرمایه گذاری کنند ضمناً اگر صدام انسان بود عراق حالا جزوه سرمایه دارترین و زیبا ترین کشورها بود وقدرت خوبی هم داشت کشوری باید به این روز درآید که یک کشور قوی به خاک او تجاوز کرده باشد ولی بی خودی نابود شد ۴۰ سال جنگ شوخی نیست هر خانواده یک تا ۲۰ کشته داده راه نجات از این وضعیت دوستی با همه است حتی دشمن خود البته غیر از داعشی ها
  • sadeg IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    غربزدگی و بی عقلی دولتمردان ما بزرگترین بلاست.ترکیه ای که سوریه را با خاک یکسان کرده، 23 درصد بازار واردات سوریه دستشه.ایران 3درصد.چندوقت پیش یه تاجر کره شمالی تقاضای همکاری از شرکت دولتی ما داشت.همه شروع کردن به غیبت که کارمان بکجا رسیده که باید با کره شمالی و سوریه و پاکستان...داد و ستد کنیم
  • ناشناس IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    سلام اینم عراق بازارش واقتصادش رفت تو جیب ترکیه بله این هست یکی ازنتیجه تحریمها امریکاعلیه جمهوری اسلامی عراق هم رفت تو بغل ترکیه نوش جانش ماهم نظارگر شدیم تا بمرگ تدریجی بمیریم واقتصاد پوچ وبی معنی ما با تحریمها دفن میشیم واگر زمانی که فکر کنیم مردم از گرفتاریها نجات پیدا خواهند کرد ان زمان باید از نوادگان پرسیده شود که وضع اقتصادشون خوب شده یا نه واکنون در حا حاضز درفقررو بیملری خواهیم مرد
  • سرباز وطن IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 3
    هر قومیتی بخواد از ایران جدا بشه یا هر تجزیع طلبی با اینکه از نظام حکومتی دل خوشی نداریم ولی جوابش رو با گلوله میدیم حتی همشهری های خودم حتی همخون مرد میدانید بیایید وسط شعار ندید مثل زنها مخصوصا پان ترکها
  • سعید FR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    من میگم بریم در و پنجره خونه امجد رو با سنگ بشکنیم،حالا فعلا باید دشمنان داخلی را بکشیم ویا بهر طریق ادب کنیم.بازار عراق و همه منطقه هم واس ماست.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    بسم الله القاسم الجبارین،نوک پیکان شقی مرد جهان،خوردبه دست قهرمان انس وجان،گفت بابا بی برادر مانده ای،بی کس و بی یارو یاور مانده ای گفت آی جان برادر صبر کن زینبی در زینبیه یا حسین
  • احمد IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    از بوسنی تا عراق و سوریه و یمن و۰۰۰برای ما هزینه داشتند ولی در انتها با خوش خیالی مسولین دیگران برداشت میکنند چون بی تدبیری غوغا میکنه
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    تدبیر دولت ما هم امیدمان را از بین برد هم کشورمان را فلج کرد.هنوز چشم به امریکا واروپا دوخته ایم ذلیلانه. اگر شهدا ورهبری نبود الان ایران نابود شده بود.
  • احمد IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    1 0
    مسئولین ما اگه عرضه داشتن وضع ما اینطور نبود عراق پیشکش
  • ناشناس IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    الکاظمی یک یهودی هست نه مسلمان،این را باید ملت مقاوم عراق درک کنند و او را عزل کنند
  • ابوحلیم IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    هرچی شده باذن الله خوب شده ولی درعجبم از روز نامه نگارانی که خودشان را مسلمان میدانند ولی یاد نگرفتند کلمه ان شاء الله را صحیح بنویسند.ولی بگمانم عمدا این کار را انجام میدهند بخاطر دشمنی با خدا. کمی تعقل کنید عربی مثل فارسی وزبانهای دیگر نیست عربی زبان خاصی هست که قرآن به همان زبان آمده وبا کوچکترین جابجایی حتی کسره و فتحه کل معنیش تغییر میکند خواهشمندم توجه کنید وتوجیه پذیر باشید
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    متاسفانه بعضیا مرض دشمن بینی و دشمن تراشی دارن و همه را دشمن می بینن،اونایی که ترکیه را دشمن مملکت میدونن باید بدونن ایران بیشترین مناسبات تجاریش حداقل در منطقه با همین کشور ترکیه هستش که بالغ بر بیست میلیارد دلار میشه حال آنکه روسیه ایی که این همه سنگشو به سینه میزنن حجم مبادلات تجاریش با ایران به یک میلیارد دلار هم نمیرسه،همین ترکیه در زمان تحریم کمک های زیادی به ایران برا دور زدن تحریمها کرده در ضمن ترکیه جزو ۲۰ کشور بزرگ اقتصادی دنیاست و برا منافع کشور خودش تلاش میکنه
  • IE ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    تجارت وصادرات وتباددکالاوروابط دیپلماتیک ربطی به نژادوزبان نداردهرکشوری بتواندبرای مردمانش رفاه وآسایش وامکانات باروابط دیپلماتیک صحیح فراهم نمایدبرنده است
  • حسین IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    توکل برخدا همه چیز انشالله درست میشه فقط یه مقدار زمان میبره
  • اکو US ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 1
    همین میگم خاک تو سرتون... بجای سر کورد بودن یا ترک بودن یا فارس بودن دعوا کردن یه کم مثل ادمی زاد یا همون انسان زندگی کنید
  • یاسر IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    مردم عزیز هموطن من شما چرا بیهوده با هم جر و بحث می کنید البته باید ببخشید شما این رو در نظر بگیرید که آیا جمهوری اسلامی ایران تا الآن تونسته فکری به حال مردم ستم دیده زاهدان بکنه تونسته فکری به حال اهوازبکنه یا بقیه ی استان های کشور که از درد فقر و فلاکت تمام جوانانش نابود شدن بازار اقتصادی هر کشوری دست ترکیه می افته به درک چه ربطی به مردم ایران داره تا الان رابطه اقتصادی با دنیا چه چیزی برای ملت به ارمغان آورده از همه مهم‌تر که باید بدونیم بیشتر کشورهای منطقه دیگه به ایران اطمینان ندارند چون هدفش در رابطه با کشورهای همسایه چیزی دیگر است نه منافع و اقتصاد کشور وزندگی مردم هر جا ایران رفته دنبال یک سری کارها بوده بدون در نظر گرفتن شرایط کشور مقابل ما ملت ایران بهترین فرماندهان نظامی رو در بعضی کشورها از دست دادیم خوب چه چیزی عاید مملکت ما شد حالا کشور سوریه که حسابش جداست و در زمان جنگ 8ساله به ایران کمک کرد ولی در کشوری مثل ایران که نظامی ها همه کاره مملکت هستند مطمئن باشید که هیچ کشوری حاضر نیست آنچنان که باید با ایران رابطه داشته باشد
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    کشور ما کجای این پازل قرار دارد. ایران در ع آق در زمینه اقتصادی چه می کند
  • فرهاد صمدی نارمکی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    الکاظمی اگه ی خورده درایئت داشته باشه گول این علی الظاهر عزّت واحترام و نمی خوره به دلیل اینکه توسط داعش سالها نفت وگازِ مفتی یه سوریه وعراق و همین جناب آقای با معرفت به تاراج می برد ومی خورد و یِ قولوپ هم روش....... دیگه توخودبخوان ازاین حدیث مُفَصَّل... یاعلی مدد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس