کد خبر 1156949
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
پرندگان مهاجر در مازندران

در پی کوچ پرندگان مهاجر زمستان گذران و از سویی تخم گذاری پرنده های بومی در سیستان، صید و شکارفروشی در این منطقه قوت گرفته است و خیلی ها بی رحمانه اقدام به شکار می کنند.

به گزارش مشرق، سال ها بود که از انعکاس رنگ آسمان در زلالی آب دریاچه بزرگ شرق خبری نبود، تنها تصاویری از جولان ماهی ها، توتن سواری و شنا در ذهن قدیمی ترهای سیستان جامانده و قایق های رنگ و رو رفته، گرد و خاک و سرفه های مداوم ناشی از ریزگردها در پی خشکسالی های مداوم و بسته شدن راه های ورود حق آبه هیرمند جایگزین این زیبایی ها شده بود.
 
اما پس از سال ها قهر طبیعت، طی دو سال گذشته آسمان به روی این خطه خندید و شاهد ورودی آب به تالاب بین المللی هامون بودیم، بار دیگر لبخند مردمان این دیار را که زمانی از آب و آبادانی هامون، شاد و سرمست بودند، اما مدت هاست از گزند ریزگردها به ستوه آمده اند، به نظاره نشستیم.
 
آب که آمد، آبادانی هم با خود آورد، هر چند اندک، اما پس از سال ها بی آبی و خشکی، امید را در دل ها زنده کرد، از سویی با احیای تالاب هامون، این تالاب بین المللی میزبان پرندگان مهاجر زمستان گذران شد.
 
آری، پرندگان هم دریاچه بزرگ آب شیرین ایران را به عنوان مقصد خود انتخاب کردند و این روزها بر فراز آن با پرواز و رقص در طبیعت، جاذبه ای زیبا را ترسیم کرده اند، اما در کنار این اتفاق های خوش، هستند کسانی که با حمله بی رحمانه به حیات وحش کام ها را تلخ می کنند.
 
متاسفانه در پی کوچ پرندگان مهاجر زمستان گذران و از سویی تخم گذاری پرنده های بومی، شاهد اخبار زیادی مبنی بر شکار پرندگان از گفته مسئولان مربوطه و همچنین کاربران مجازی هستیم.

متخلفانی که بی رحمانه به جان طبیعت افتاده اند
 
در همین راستا وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: متاسفانه شاهد شکار بی رویه پرندگان در شمال این استان هستیم، با وجود این که برای غلبه بر این معضل اکیپ های یگان حفاظت محیط زیست در منطقه افزایش یافته است، اما محیط بانان زاهدان نیز این روزها به یاری آن ها شتافته اند.
 
وی با بیان این که با توجه به شرایط کرونا محیط بانان شبانه روزی در مناطق هدف شکارچیان حاضر هستند و وضعیت را کنترل می کنند، ادامه داد: متاسفانه این روزها متخلفانی را می بینیم که بی رحمانه به جان طبیعت افتاده اند و شکارهای زیادی انجام می دهند، غافل از این که شکار فروشی آسیب جدی به منطقه می زند.
 
این مقام مسئول گفت: انتظار می رود مردم در صورت مشاهده چنین مواردی یا به عنوان همیاران محیط زیست ورود کنند، یا این که به همکاران ما موضوع اطلاع دهند، همچنین می طلبد که بزرگان و ریش سفیدان در این زمینه همکاری و توصیه های لازم را به جوانانی که اسلحه دست می گیرند و برای نابودی طبیعت اقدام می کنند، داشته باشند.
 

 تغییر کریدور مهاجرت پرندگان
 
وی افزود: به طور قطع چنین اقدام هایی باعث قهر طبیعت و تغییر اکوسیستم می شود، همچنین کریدور مهاجرت پرندگان به هم می خورد، چراکه وقتی در منطقه ای احساس نا امنی کنند، دیگر آن نقطه را به عنوان مقصد خود برای مهاجرت انتخاب نمی کنند.
 
پورمردان اذعان کرد: به تازگی فردی را در دست داشتن اسلحه در کنار جاده مشاهده کردیم که متاسفانه ۱۲ گنجشک را زده و سر ۲ کبوتر را بریده بود، وقتی از وی پرسیدیم که چرا و چگونه چنین اقدامی را انجام دادی اذعان کرد که هدفش خوردن کباب است! در حالی که این اقدام وی و دیگر شکارچیان به محیط زیست آسیب جدی وارد می کند.
 
ضرورت همکاری مردم برای غلبه بر شکار فروشی
 
وی ادامه داد: می بینیم چنگر به راحتی شکار و در زاهدان خرید و فروشی می شود، با توجه به این اقدام ها می طلبد که مردم با عدم خرید شکارها و همکاری با محیط بانان جلوی شکارفروشی را بگیرند، پاسخگوی شکایات مردمی هستیم، انتظار می رود اگر شکار پرنده دیدند، در لحظه به ما گزارش دهند بلافاصله محیط بانان در منطقه حاضر می شوند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به افزایش شکار پرندگان در چاه نیمه چهارم از امور آب درخواست کردیم که در این خصوص نظارت کنند که البته قانونی برای برخورد با صیادان ندارند.
 
وی با اشاره به جولان شکارچیان در تالاب هامون، اضافه کرد: با توجه به این که در هامون صابری هنوز آب داریم و شاهد حضور پرندگان مهاجری هستیم و پرندگان بومی هم تخم گذاری خیلی خوبی را انجام داده اند، متاسفانه شکار در این منطقه افزایش یافته است.
 

 اتفاقی دیدنی و زیبای جنوب سیستان و بلوچستان
 
پورمردان بیان کرد: در جنوب سیستان و بلوچستان هم شاهد مهاجرت پرندگان زمستان گذران هستیم که این هم موقعیت بسیار خوبی برای استان است، اما در این منطقه هم مشکل شکار وجود دارد ولی به اندازه سیستان نیست، چراکه به دلیل وجود آب های آزاد، مشخص بودن مناطق و عدم وسعت و پراکندگی، دسترسی به کریدورهای مهاجرت سخت است.
 
به گفته وی، اتفاقی دیدنی و زیبای مهاجرت پرندگان زمستان گذران به جنوب استان، نشان دهنده این است که تفاوت اقلیم کشورمان چقدر می تواند به بقای اکوسیستم پایدار ایران کمک کند، همواره انواع پرندگان مثل اگرت، حواصیل، کاکایی، فلامینگو، پلیکان به صورت مداوم به این منطقه مهاجرت می کنند.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • DE ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    11 0
    قتل عام هزاران پرنده مهاجر در دریاچه هامون//خارج از کشور اگه بود چند تا پرفسور می آوردند که بگوید بله این پرندگان ناغل کرونا هستند همچین شبیه هووان چین و چند نفر بستگان کرونایی را هم بهشون تلقین میکردند که پرنده خورده مُرده . حالا هی شما بیا از مردم بخواه نخرن نخورن
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    13 0
    همین کارها موجب قهر طبیعت و خشک شدن دریاچه میشه اصولا هر بلایی که سر انسان میاد مسببش اعمال خودمونه ولی ما درس عبرت نمیگیریم
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    6 1
    با شنیدن این اخبار برا ام این سوال پیش میاد که آیا اصلا ما آدمیم ؟ اون کسیکه جان ده پرنده مظلوم رو می گیره تا کباب بخوره و در واقع اون شکم کوفتیش قتلگاه حیوانات است را میشه آدم فرض کرد ؟ ما به کی و چی رحم می کنیم که توقع داریم به ما رحم کنند ؟
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    1 0
    یه وقت ( مرغ) نمیره با ارزش مرغ کیلو ۳۵ هزار
  • علیرضاعباسی IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    13 2
    بسم الله الرحمن الرحیم قدرالهی اخلال درنظام آفرینش را پاسخ غیرقابل تصور میدهد.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    1 0
    اخه توی ایران کدوم گونه حیوان نسلش مونده که اینا رو بزارن بمونه اصلا توی فرهنگ ما به حیوانات یا به عنوان دیو وجن وپری نگاه شده یا به عنوان غذا
  • امیر حسین IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    1 0
    گاری نداره تفنگ شگاری جمع کنین و تو شهر ما شکارچیان بی رحم کبک بز کوهی قوچ میش کبوتر وحشی روباه اصلا هرچی از حیات وحش شکار میکنن باید در فصل جفت گیری حداقل تفنگ شکا رچیان گرفته شود تا این گونه های زیبای کمیاب از دست این خدا بی خبران در امان بمونند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس