کد خبر 1156895
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
دیدار پامپئو با بن سلمان به روایت صهیونیست‌ها! رونمایی از فرد ناشناسی که خود را به نشست ریاض رساند

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی می‌گوید، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در تلاش است از طریق لابی‌گری با جمهوری‌خواهان کنگره، با مواضع رئیس جمهور منتخب آمریکا علیه ریاض مقابله کند.

به گزارش مشرق، حاکمان عربستان سعودی به دنبال انتصاب لابی‌گرانی هستند که بتوانند با تصمیمات «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا مقابله کنند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی»، از آنجا که به نظر می‌رسد نامزد پیروز حزب دموکرات آمریکا مواضع سرسختانه‌ای در قبال ریاض داشته باشد، سعودی‌ها به‌دنبال استخدام لابی‌گرانی هستند که با رهبران جمهوری‌خواه کنگره ارتباط داشته باشند.

این لابی‌گران در ارتباط گرفتن با قانون‌گذاران حزب جمهوری، بیش از ارتباط با دموکرات‌ها و دولت بایدن شانس موفقیت دارند. در حال حاضر تعداد کرسی‌های جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان افزایش یافته و احتمالاً این حزب بتواند برتری خود در سنای آمریکا را نیز حفظ کند.

بایدن سال گذشته به اندیشکده «شورای روابط خارجی» گفت حمایت آمریکا از عربستان سعودی را در برخی مسائل کلیدی کاهش خواهد داد. بایدن گفت: «به حمایت آمریکا از جنگ فاجعه بار یمن تحت رهبری عربستان سعودی خاتمه می‌دهم و دستور خواهم داد روابط ما و عربستان سعودی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا با امضای قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان سعودی، در کنار قاتلان «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی و مردم بی‌دفاع یمن ایستاد و از آن‌ها حمایت کرد.

به گفته یک مرکز فراحزبی در آمریکا، دولت عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ بیش از سی میلیون دلار برای لابی‌گری در آمریکا خرج کرده و این میزان از آغاز سال ۲۰۲۰ به پنج میلیون دلار رسیده است.

احتمالا ً یکی از لابی‌گران احتمالی سعودی‌ها در آمریکا شرکت «لارسون شاناهان اسلیفکا» مستقر در ایالت آیوا باشد که سال گذشته با سفارت عربستان سعودی در واشنگتن قراردادی یک و نیم میلیون دلاری منعقد کرده است.

بر اساس یک گزارش منتشر شده در خصوص لابی‌گری‌های خارجی، سفارت عربستان سعودی تحت نام گروه «LS۲» در همکاری با گروه «آرینا استراتژی» به دنبال اقداماتی است که «مطلع کردن جامعه، مقامات دولتی و رسانه‌ها، از اهمیت تقویت روابط بین ایالات متحده و پادشاهی عربستان سعودی» را شامل می‌شود که قرارداد آن یکم دسامبر و اندکی پس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات بسته شد.

مسئول امور دولتی گروه آرینا، «مارک گراول» کارشناس مسائل راهبردی سیاسی و عضو حزب جمهوری‌خواه است که در سال ۲۰۰۴ مدیر کارزار انتخاباتی «جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در ایالت ویسکانسین بود.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، ماه اکتبر امسال که بایدن در تمام نظرسنجی‌های ملی پیشتاز بود، با شرکت «آف هیل استراتژیز» نیز قراردادی امضا کرد که تا دو روز پیش از مراسم تحلیف بایدن اعتبار خواهد داشت. به گفته یکی از رابطان این شرکت، تمرکز این قرارداد بر روی «حمایت از دسترسی سفارت به کنگره آمریکا و تقویت روابط دوجانبه میان پادشاهی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا است». یک گزارش جداگانه نیز نشان می‌دهد این شرکت به سعودی‌ها در «جمع‌آوری اطلاعات درباره قانون‌گذاری چند منظوره پایان سال» کمک می‌کند.

همچنین مشخص شده که سعودی‌ها در قراردادی دیگر، به دنبال جلب حمایت آمریکایی‌ها برای توسعه شهر جدید «نئوم» و تقویت مواضع جاه‌طلبانه بین‌المللی آن‌ها از طریق شرکت‌های روابط عمومی هستند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» سال گذشته گزارش داد پروژه نئوم تحت حمایت «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی قرار داشته و بیش از پانصد میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. به نوشته این روزنامه، سعودی‌ها قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ این منطقه را به یکی از قطب‌های بزرگ تکنولوژی جهان تبدیل کرده و حتی گوی سبقت را از «سیلیکون وَلی» قطب تکنولوژی آمریکا برباید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی خدایی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    6 1
    این سعودی ها و اماراتی ها از وحشی ترین ها هستند اما کور خواندند
    • FR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      1 3
      به ببخشید نکنه شما جو بایدن هستید
  • US ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    بایدن و تیمش باید کور باشند که نبینند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس