کد خبر 1156642
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر نوشت: در آمریکا جو بایدن قصد دارد سیاست متفاوتی نسبت به دولت ترامپ در برابر چین اتخاذ کند. سیاست ترامپ از نبردهای تجاری و دیپلماتیک تا سازش ‌های اقتصادی و سیاسی در نوسان بود و بیشتر به مصارف تبلیغاتی ترامپ توجه داشت. تیم سیاست خارجی بایدن مدعی هستند سیاست دولت وی در برابر چین بر مبنای اعاده رهبری آمریکا در مسائل جهانی و مهار چین استوار است.

 چین که در دهه‌های گذشته، در مسیری مبتنی بر محدودسازی سطح تنش با غرب رشد اقتصادی‌اش را ادامه داد، اکنون قصد دارد ضمن ارتقای توان نظامی و دفاعی‌اش، به بازیگری مؤثر و تصمیم‌ساز در روابط بین‌الملل بدل شود. اراده پکن بر تعیین قواعد بازی دولت‌های منطقه اقیانوسیه، نفوذ نرم و تدریجی در قاره اروپا و بسط روابط راهبردی در غرب آسیا، مسائلی نیست که آمریکا تمایلی به تداوم آن داشته باشد.

 تبدیل چین به یک قدرت بین‌المللی مؤثر و مهارنشدنی، هژمونی ایدئولوژیک غرب مبتنی بر لیبرال‌دموکراسی را با چالش مواجه ساخته است. نفوذ اقتصادی چین و روابط چندجانبه‌اش با دولت‌هایی با ایدئولوژی‌ها و ساخت‌های سیاسی متنوع در مناطق ژئوپلتیک جهان، پیش‌برد سیاست‌های یک‌جانبه مبتنی بر ترویج ارزش‌های لیبرال‌ دموکراسی را برای آمریکا دشوارتر خواهد ساخت.

 دولت جدید آمریکا احتمالاً درصدد ائتلاف‌سازی و شکل‌گیری بلوکی از قدرت‌ های هم‌سو برای مهار چین برخواهد آمد. احیای توافق‌نامه مشارکت 12 کشور اقیانوس آرام، افزایش تعامل و همکاری با کره جنوبی و هند با هدف محدود سازی تحرکات بین‌المللی چین به منطقه اقیانوسیه و هم‌چنین افزایش نظارت‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی چین از طریق سازمان تجارت جهانی می‌تواند از جمله این موارد باشد.

 به نظر می‌رسد علاوه بر فشارهای حقوق‌بشری بر پکن در خصوص تایوان، هنگ‌ کنگ و اویغورها، تلاش‌های دوحزبی برای کاهش وابستگی اقتصادی آمریکا به سرمایه ‌گذاری‌های چین و هم‌چنین افزایش تقابل در حوزه صنایع و فناوری‌های مدرن از دیگر سیاست‌های دولت بایدن برای مقابله با چین خواهد بود.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    چین ابر قدرت اقتصادی شد چند سال دیگه با تولید پردازند میشه قدرت اول تمام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس